Niet normaal met paard kunnen rijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:52

Je kunt best een band met een paard hebben terwijl je dingen niet goed doet, niemand is tenslotte perfect. Maar je beschrijft een goede band met je ándere paard. Dit paard heb je toch al 4 jaar, heb je daar geen goede band mee dan?
Als paardenmens weet je ongetwijfeld dat een paard altijd een reden heeft voor zijn gedrag. Het gaat er dus om die reden te vinden. Je vraagt om hulp omdat jij niet weet wat de reden is. Mensen geven je tips voor de reden, en ook tips waar je hulp kunt vinden om die reden te vinden. Ik zou er maar gebruik van maken als ik jou was. Geldgebrek is ook een beetje een jammere reden voor doormodderen. Als je geen geld hebt om ze gezond te houden, en geen tijd om te leren, waarom heb je dan twee paarden?
Je hebt een probleem met deze en daarmee ook de verantwoordelijkheid dat probleem op te lossen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:29

aerdenhout1 schreef:
Paard wisselt tot minimaal het 5 de jaar!
Ga les nemen in het africhten onder het zadel!Ga eens boeken lezen over de ontwikkeling van een paard.Als jij al 4 jaar bezig bent met het leiderschap en paard is 4 jaar............ moet ik meer zeggen dan zoek hulp?
Ergens zit er dan iets totaal verkeerd in jou aanpak met paarden en moet je geen mens met paarden worden, maar een paardenmens!

_/-\o_ dank u aerdenhout, maar er schiet mij iets te binnen! ik heb deze bokker al eens advies gegeven, ander geval ,ander paard en toen werd er ook naar geen advies geluisterd,mossel schiet elke keer in de verdediging of legt advies naast zich neer. mossel wil geen advies lijkt het?
Waarom dan de vragen ?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:01

Je hebt nu toch al heel wat goede adviezen gekregen lijkt mij, precies waar je om gevraagd hebt!
Ik vind dat je met een jong paard gewoon les moet nemen, iemand die regelmatig vanaf de grond meekijkt en je helpt. Zadel zou echt wel kunnen, buiten zijn paarden vaak toch wat meer met de omgeving bezig en rij je meer rechtuit. Misschien drukt het wel ergens in de wendingen en die rij je in de bak veel meer..... Ook gebeurt er met 4 jaar echt nog wel het een en ander in de mond hoor! En op die leefdtijd kan je de zadelpasser bijna wel in huis nemen zo snel kunnen die jonkies veranderen ;)
Als dat het allemaal niet is volgens jou dan is het waarschijnlijk jouw rijstijl, nog een goede reden om te investeren in les :o

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 21:20

hasufel schreef:
Je kunt best een band met een paard hebben terwijl je dingen niet goed doet, niemand is tenslotte perfect. Maar je beschrijft een goede band met je ándere paard. Dit paard heb je toch al 4 jaar, heb je daar geen goede band mee dan?
Als paardenmens weet je ongetwijfeld dat een paard altijd een reden heeft voor zijn gedrag. Het gaat er dus om die reden te vinden. Je vraagt om hulp omdat jij niet weet wat de reden is. Mensen geven je tips voor de reden, en ook tips waar je hulp kunt vinden om die reden te vinden. Ik zou er maar gebruik van maken als ik jou was. Geldgebrek is ook een beetje een jammere reden voor doormodderen. Als je geen geld hebt om ze gezond te houden, en geen tijd om te leren, waarom heb je dan twee paarden?
Je hebt een probleem met deze en daarmee ook de verantwoordelijkheid dat probleem op te lossen.

sommige mensen kunnen paarden bij huis houden, of in dit geval bij m,n ouders :)* ik modder niet door, ik heb al aan gegeven het voorlopig alleen bij mennen, grond werk en rondjes stappen met een los teugeltje hou. Ik leg niks naast me neer maar als ik zeker weet dat het zadel in orde is, dat haar gebit in orde is oftewel medisch niks is, dan kan ik weinig anders doen dan het naast me neer leggen.
Nee niemand is perfect, perfectie bestaat niet, ik zal best wel wat dingen fout doen, het andere paard heb ik ook al 5 jaar ;) en met het paard waar het om gaat heb ik ook wel een goeie band tot het rijden.

Oja ik hoef enkel mijn lessen zelf te betalen, de rest helpen m,n ouders me bij :) eerst navraag doen voor er een conclusie wordt getrokken, maar daar is bokt heel goed in :D

@ Paperboy, als het 't zadel zou zijn, waarom loopt ze bij m,n zus dan wel braaf in de bak?

knollentuin

Re: Niet normaal met paard kunnen rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 21:43

je zus kan anders in het zadel zitten dn jij, langere of kortere benen verplaatst het gedeelt al waar de druk het hoogst ligt. ook kan gewicht uitmaken of houding zit je voorover of achterover;en je zus? alles werkt mee in hoe het zadel op de rug ligt\drukt

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 21:47

m,n zus zit sowieso korter dan ik ( alla springruiter zeg maar) verder zit ik volgens mij redelijk recht op, heb m,n instructice er niet over gehoord, bij m,n zus moet ik eerlijk zeggen dat ik het niet zeker weet maar volgens mij ook redelijk rechtop. zal dr eens op letten

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 21:51

knollentuin schreef:
je zus kan anders in het zadel zitten dn jij, langere of kortere benen verplaatst het gedeelt al waar de druk het hoogst ligt. ook kan gewicht uitmaken of houding zit je voorover of achterover;en je zus? alles werkt mee in hoe het zadel op de rug ligt\drukt

Precies!

Nou TS, je hebt zelf al alles uitgesloten, zadel goed, tanden gewisseld, les is niet nodig dus ik denk dat je maar moet blijven stappen dan ;)
Succes met je paardje :evaw:

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 21:53

Moeilijk he, lezen ;)

ShettepretJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:16

Ik vind je erg kort door de bocht Paperboy. TS geeft aan eens te kijken naar de houding en zit van haar zus. Het is dus niet zo dat ze alle tips naast zich neerlegt hè!

TS, is het een idee om je paardje een jaar op de wei te zetten en haar dan weer oppakken en lekker doorrijden? Ondertussen sparen voor een extra les en voor je begint een zadelmaker laten kijken naar het zadel als jij en je zus rijden. Dan heb je dat uitgesloten. Je kan altijd een keer een tandarts voor onderhoudt erbij halen en ik heb 1 keer per jaar een ostheopaat bij mijn shets, misschien is dat ook iets voor jou paardje. Gewoon ff lekker laten checken.
Misschien kan je hier wat mee?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:44

Shettepret schreef:
Ik vind je erg kort door de bocht Paperboy. TS geeft aan eens te kijken naar de houding en zit van haar zus. Het is dus niet zo dat ze alle tips naast zich neerlegt hè!

TS, is het een idee om je paardje een jaar op de wei te zetten en haar dan weer oppakken en lekker doorrijden? Ondertussen sparen voor een extra les en voor je begint een zadelmaker laten kijken naar het zadel als jij en je zus rijden. Dan heb je dat uitgesloten. Je kan altijd een keer een tandarts voor onderhoudt erbij halen en ik heb 1 keer per jaar een ostheopaat bij mijn shets, misschien is dat ook iets voor jou paardje. Gewoon ff lekker laten checken.
Misschien kan je hier wat mee?

Je mag het kort door de bocht noemen, maar het hele topic is een wat warrig en vreemd verhaal. Hoe kun je nu 4 jaar aan het vechten zijn om het leiderschap met een paard dat nu 4 is......
Ik bedenk me ineens dat daar waarschijnlijk het probleem zit "vechten om leiderschap", ben wel erg benieuwd wat TS daar onder verstaat >;)

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:47

MissCharlie schreef:
Wat voor gedrag vertoont ze precies wanneer je haar echt aan het werk wil zetten?

Had je deze vraag gelezen mosseltje?

Je kunt natuurlijk ook eens een andere ruiter dan jou of je zus erop zetten. *steekt vinger in de lucht*
en dan met dr friezensetje... Hihi.
Is wel een serieus idee. Wil Nikki niet een keertje proberen?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 23:47

Dat leiderschaps "gevecht" Is lang niet zo erg als het doet lijken, het is gewoon een echte merrie en blijft in dingen doordrammen, misschien verkeerd verwoord :) maar aan de grond heb ik best een band met haar, zij staat ook als eerste aan het hek als ik het erf op kom dus denk niet dat het grootste probleem daar zit omdat het bij het rijden mis gaat :)

@Charly, niet gelezen sorry, tsja wat doet ze, bij beenhulp gaat ze enkel harder lopen, waardoor ik een ophouding maak en ze het niet helemaal meer snapt (neem ik aan, logisch) daarna, na de paar ophoudingen wordt ze gespannen en wil ze alleen maar weg lopen (omdat ze het dus denk ik niet meer snapt) dan kan ik er ook vrij weinig mee.
Ik zou zeggen ga een keer mee dan zie je wat ze doet :) Andere ruiters hebben er ook al op gezeten ( jij) en iemand die haar toen verzorgde en beweerde dat het een rot paard was omdat ze er een keer afgevallen was ( toen wist ze nog niet eens wat bokken was onder het zadel)

En zoals op het filmpje te zien is, lang teugeltje enkel stappen, no problem

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 23:51

ja charly.....dan kan je gelijk wel een beetje les geven ;)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 23:53

quartel schreef:
ja charly.....dan kan je gelijk wel een beetje les geven ;)

Als je niks zinnigs te melden hebt kan je beter niet reageren ;)
Daarbij heeft Charly ( niet banketstaaf bedoelt) niet de kennis om mij daar in te begeiden

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 00:00

En daar ben ik me in het geheel van bewust. Vandaar ook dat ik voorstel om anders nikki ff te vragen als je weer les hebt, of zij anders even wil rijden.

Dus wat er gebeurt is dat ze in plaats van naar beneden komen als je dat vraagt, naar voren schiet?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 00:03

ja of van de hoefslag afsturen etc, nouja je weet hoe die lessen gaan :)
Maar ik denk dat je er gewoon eens op moet gaan zitten, en moet rijden hoe je normaal ook rijd dan kan je je een beetje inleven

Michelle0601

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 00:08

Lijkt mij dat er kabouters in of dichtbij de bak wonen.....
Daar is al een heel topic over! misschien staan daar wel tips in?

Michelle0601

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 00:10

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 00:10

Nee, bak kabouters heb ik niet

Michelle0601

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 00:12

je weet maar nooit hoor....
Ik dacht ook dat ik ze niet had.... Maar ze waren er toch echt!
In de wei, en soms hadden ze een feestje net naast de bak, onder een grote paddenstoel...
*De paddenstoel heb ik nou verplaatst dus weinig last meer van :D*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 00:24

Heel vervelend Margot dat het niet zo lekker loopt met jouw jonge friesje. Mag ik vragen wie haar na het inrijden doorgereden?
Wat ook nog van belang kan zijn en ook erg mee kan spelen, een jaar terug had je nog een hele zware mulle bak waarbij het paard tot zeker aan zijn kogelgewricht in het zand wegzakte. Dit is zwaar werken voor ieder gezond paard en kan (die kans is enorm) leiden tot peesblessures. maar los daarvan kan het na het rijden ook verzuring veroorzaken in de spieren van jouw paard.

vwb leiderschap en het begroeten bij het hek als jij aankomt. Dit zijn 2 losse zaken, een dominant paard wil niet zeggen dat het een paard is dat zich afsluit en niet meer naar genegenheid of aandacht kan zoeken bij zijn mens. Dus dat kan geen argument zijn van deze quote:
Mossel schreef:
maar aan de grond heb ik best een band met haar, zij staat ook als eerste aan het hek als ik het erf op kom dus denk niet dat het grootste probleem daar zit omdat het bij het rijden mis gaat :)

....

Mossel schreef:
Oja en dan vraag ik me ook af, waarom mensen van buiten af zeggen (die mij niet kennen) dat het paard goed opgevoed is, dus dat paardlief de grens op blijft zoeken van het leiderschap wil niet zeggen dat ik iets fout doe of heb gedaan :)

Dat mensen het tegen je zeggen kan ook aardig bedoeld zijn. Het is toch fijn om te horen dat anderen zien hoe leuk jullie het ook kunnen hebben? vwb het vetgedrukte, you couldn't be more wrong.. Als het tussen jou en jouw paard duidelijk was, wie waar in de rangorde staat, dan hoeft jouw paard ook niet telkens de grens op te zoeken. Het paard kan alleen de grens opzoeken, als jij dat toestaat.
Natuurlijk kan een paard een keer zijn dag niet hebben. Maar klinkt mij vreemd in de oren dat je 4 jaar in strijd bent over de leiderschap.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 00:39

Ze is nog lang niet doorgereden :) ze is terug gekomen, de wei op gegaan en m,n zus heeft er daarbij af en toe opgezeten ( ik ga niet verder in het openbaar over m,n zus, die doet ook haar best op haar manier, ze kan zich niet verdedigen dus ik hou er over op) ik heb er sporadisch een keer opgezeten that's it.

En daar heb je gelijk in Sabrina, maar je spreekt over een jaar terug, dus ga er geen oordeel over doen, jij bent namelijk goed in oordelen geven over een situatie die je niet kent.

Daarbij is voor jou lezen ook moeilijk? die strijd is al zo goed als aan een einde, ik had in het begin helemaal niks met haar, ze is als veulen erg weinig in de hand geweest en was ontzettend bang, dit heeft men met voer opgelost, daar door is ze ontzettend opdringerig geworden. maar goed daar gaat het nu niet om. En ieder paard blijft de grens opzoeken om te kijken of je nog wel geschikt bent voor het leiderschap, elk beest trouwens, dus dat vind ik niet raar, misschien jullie wel ik niet, m,n andere paard kijkt ook wel eens hoe ver die nou weer zou kunnen gaan.

Jij zegt een paard kan alleen de grens opzoeken als je dit toestaat, ik sta dit niet toe, en dat is wat haar juist zo irriteert ze wil ontzettend graag haar eigen mening door drammen.

Maar zoals ik al eerder heb gezegd heb ik daar na genoeg geen last meer van, ik kan alles met haar.
En als je het filmpje hebt gekeken, zonder zadel zonder bit lang teugeltje geen beenhulp door de bak sjokken allemaal prima, als we geen band zouden hebben, of ik het leiderschap niet zou hebben of er elke dag een gevecht was, liet zij dit echt niet toe, geloof me, op de dag dat zo is, is het Ymkje niet meer.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 00:39

@ Charly, wij bespreken het verder wel via PB/telefoon/msn ;)