Teugelkreupel. Wie o Wie heeft hier ervaring mee.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

badmutsmuts

Re: Teugelkreupel. Wie o Wie heeft hier ervaring mee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:31

hoi marcella,
mag ik even vragen hoe oud het paard is en hoe lang het al gereden word.
had hij voor jou een andere ruiter?
en hoe is zijn karakter, zowel aan de hand als in de training?
groetjes

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 07:10

Paard is 5 jaar. Geen idee hoe lang zij gereden word. Het zijn handelspaarden dus achtergrond is niet tot slecht bekend. Paardje zou L hebben gesprongen. Dat is het enige dat ik weet. Zij had voor mij een andere ruiter. Karakter is goed. Braaf geen kwaad in maar wel een beetje gespannen en schrik snel van bijvoorbeeld een snelle handbeweging

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 07:18

Mijn paard wil het nog wel eens op wedstrijd doen, met spanning. Dan gaat hij linksom hangen op de binnenteugel en zich wat scheefhouden in zijn lijf. Dan krijg je een soort van 'valse' kreupelheid. Als ik hem dan heel goed na laat geven op rechts en er vanachter goed bijrijdt dan lukt het om het eruit te rijden al is dat met een wedstrijd best lastig!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 08:03

Dus jij pakt als het waren een contrastelling op?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 08:12

Ik denk ook dat je het op medisch vlak moet zoeken. Wat ik ook zeker niet zou uitsluiten is de mond cq het bit. Met wat voor bit rij je nu? Heb je de mogelijkheid om een keer bitloos te proberen?

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 08:50

Het is niet mijn paard dus kan er niet meer gaan dokteren. Tanden kan ik wel ff navoelen. Heb de tandarts vaak zat bij mijn eigen paard gehad om te kunnen voelen of er haken zijn.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 08:54

Het is inderdaad lastig dat het niet je eigen paard is. Maar zo is het voor de handelaar ook niet verkoopbaar lijkt mij, dus misschien staat hij wel ergens voor open?

Tanden kun je zelf wel checken maar haken op de kiezen kun je alleen goed voelen als je een mondklem hebt, anders kun je nooit bij de achterste kiezen komen. Ik zou met name even goed voelen/kijken naar het de wolfskiezen.

BrightVjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:00

ik heb ook wel is een pony moeten rijden die teugelkreupel gereden is.
wat ik vooral deed. was bezig om hem op eigen benen te laten lopen.
gaat i hangen in de teugels, teugels losser gooien. zodat i zelf moet lopen en niet de steun zoekt op de teugels. verder reed ik veel voltes zodat i toch die stelling zelf moet oppakken en als hij dan weer ging hangen in de teugels deed ik ze weer losser en voorwaarts houden maar wel dat i onder je blijft.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 10:54

Ik bemoei mij helemaal niet met dat gedeelte. Als ik zelf het idee heb dat het niet verantwoord is om het paard te rijden dan stop ik daar gewoon mee. Ze hebben bij ons geen goede arvaring met krakers etc. 1 van de paarden hebben ze een hernia in gekraakt

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 11:00

Inderdaad goed VW rijden, binnenteugel niet te veel gebruiken, na laten geven op buiten. Soms idd ook eens even contrastelling pakken of een flinke middendraf pakken waarmee je ze 'overvalt' en ze uit het vaste patroontje van lopen vallen.

Bij mijn paard is het niet medisch, maar hij heeft niet zo'n sterke AH en linksom is voor hem moeilijker.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 11:10

links is erger bij mij. Ik ga in ieder geval eerst aan de slag bovenstaande tips en de tips waar ik zelf iets mee kan!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 06:58

Nou gister gereden en het neusje er lekker uitgelaten. Goed op het been gereden en alleen stelling gevraagd. Paard is geen pas kreupel geweest. Het euvel zit hem dus in het rond worden. Ik blijf haar voorlopig met de neus eruit rijden en begin weeer helemaal opnieuw bij basis

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 07:28

Klinkt toch als een spierkwestie Marcella :j als ze het niet doet nu klinkt het toch als
dat rond worden pijnlijk is (vandaar het trekken en schudden) het trekken is nieteens zo
heel gek voor een jong dier.. maar het schudden blijft wel vreemd...

fijn dat t nu beter ging iig.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 07:56

Hoofd was nu ook rustig. Ze had haar neusje eruit en bleef wel laag in de hals. Ze liep ene beetje met de neus ter hoogt van de borst. NIet helemaal nog neerwaarts maar wel wat een beetje ontspanning.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:18

hoe gaat het longeren met touwtjes?

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 13:07

Geen idee nog niet geprobeerd. Hoezo wil je dit weten en hoe kan dit bijdragen tot het oplossen van het probleem? Als het werkt of een goede tip is ben ik zeker bereid om het te proberen.

Heb wel al uit kunnen vogelen dat het paard voor heen met slof gereden is. (ik heb echt zo'n hekel aan die dingen door het snelle foute gebruik dat mensen er van maken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:15

Marcella_e schreef:
Geen idee nog niet geprobeerd. Hoezo wil je dit weten en hoe kan dit bijdragen tot het oplossen van het probleem? Als het werkt of een goede tip is ben ik zeker bereid om het te proberen.

Heb wel al uit kunnen vogelen dat het paard voor heen met slof gereden is. (ik heb echt zo'n hekel aan die dingen door het snelle foute gebruik dat mensen er van maken)

Ik denk dat ze meer bedoeld of hij dit accepteerd. Als ie het accepteerd kun je hem doormiddel van longeren sterker maken wat met rijden weer helpt.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 13:17

Proberen kan altijd toch. Ik kan eens kijken of ze dat accepteerd.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:27

idd en om te kijken in hoeverre ze druk aan kan.
Vaak is TK het gevolg van een ruiterhand die niet fijn met het paard meebeweegd, vaak gaat de ruiter zelf helemaal tegen de beweging van het paard in.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 15:23

Ik weet van mezelf 100% zeker dat ik niet vast zet. Ik rij eerder met te vriendelijke hand als andersom. Maar wat het dier aangeleerd heeft gekregen ik heb geen idee? Maar zie het maar af te leren. erg moeilijk

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:57

ik heb een paard gereden die teugelkreupel was, door de vorige eigenaar in de ´krul´ gereden .
het was vooral in stap.
het kost even tijd maar als je veel geduld hebt komt het goed. het paard wat ik rijd heeft het helemaal niet meer.

maak het niet te moeilijk in stap. eerst lekker met lange teugel instappen. dan iestje oppakken maar geen druk ..
als het dan iets beter gaat kan je het langzamerhand weer uitbouwen , vaak helpt sb ook in stap.

bij elk paard is het ook weer anders. maar wordt vooral niet boos en rij met een ontspannend rustige hand als ze ´teugelkreupel´ loopt.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 07:39

ik heb gister weer gereden. Echt een super makkelijke teugel er aan alleen wat stelling vragen. Het ging echt super. Ze liep vorozichtig af te toe me hand hand. Daar drukt ze dan wel uit maar dat laat ik even zo omdat ik geen druk wil zetten. Daarbij met veel zit en been gereden. paard was super te schakelen etc. Het gaat nu eigenlijk best goed.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 07:44

joolien van het weekend spring ik met haar mee met de onderlinge springwedstrijd. Zal vragen of iemand wil filmen dan kan je zien wat ze doet

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 10:50

Ik denk dat je nu op een hele goede weg zit om het paard van voor met rust te laten, lekker op je zit en benen gaan rijden en zo steeds een stukje meer de grens op te zoeken.

Als je er ervaring mee hebt, zal ik hem ook gaan longeren met dubbele longe. Zo kan je hem van achter wat sterker maken, en heb je van voor een juiste goeie druk, en kan je hem schoudervoor etc laten lopen. Hier kan je heel veel mee spelen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 10:55

Marcella misschien een idee om veel tempowisselingetjes op je zit te gaan rijden zonder druk op je
teugels. Eerst genoegen nemen met kleine schakelingen in het tempo. Misschien dat ze dan nog fijner
naar je hand gaat zoeken.

Ik denk dat ze gewoon met veel druk gereden is als het nu al zoveel beter gaat :j