net ingereden en doet geen stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:22

meisje2000 schreef:
Leer haar met longeren eerst eens de stemhulp voor stap draf en galop.
Als je er dan op zit kun je je stem gebruiken en dan beenhulp toevoegen op het moment dat je je stem gebruikt zodat ze de link gaat leggen

wilde ik ook gaan zeggen,
dit is de beste manier uit mijn ervaring,
paard is in ieder geval niet goed beleerd.

amorbeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:31

Ik had ook een paard die errug lui was met inrijden (en dat is hij wel altijd gebleven). Maar het stomme hiervan is inderdaad dat het vluchtdieren zijn, dus in principe moet het dier vluchten voor je been, zo leer je hem op je been te laten versnellen. (Het wil niks zeggen dat diegene die hem heeft ingereden dit ook goed heeft gedaan, elk paard heeft een andere aanpak nodig. Misschien is ze wel gewend dat een paard gaat rennen, dat zij uit voorzorg hem is gaan tegenhouden en dat hij dan een tegenovergesteld singaal heeft gekregen) Dus echt gewoon zoveel mogelijk de link leggen met tegelijkertijd Been, Stem en zweepje (iemand met longeerzweep) en dit blijven herhalen tot in het oneindige. Maar ik weet bijna zeker dat het nooit een sensibel en voorwaards paard zal worden. Gewoon dingen uitvinden wat hij/zij leuk vind (misschien balkjes dan moet hij zijn benen opbeuren (niet overdrijven natuurlijk!!). Ow gewoon bij jullie in het land gaan rijden ipv de bak. Of gewoon op het erf zelf oefenen!

Succes! Maar nooit ongeduldig worden, je kunt natuurlijk wel stemverheffen, maar duidelijk je hulpen blijven geven.

OF eventueel achter een ander paaard aangaan rijden die hi'j/zij leuk vind.

fjordnina

Re: net ingereden en doet geen stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:34

Wellicht is ze gewoon bang om haar evenwicht te verliezen?

Hoe doet ze het aan de longe zonder ruiter? Reageert ze dan wel goed op stemhulpen?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:36

Is de pasvorm van het zadel al eens goed gecontroleerd? Meestal wordt er voor het inrijden maar wat opgekwakt zo van 'ach, alleen om in te rijden kan wel', of lijkt het te passen, maar blijkt dat uiteindelijk toch niet zo te zijn. Zeker jonge / groene paarden reageren dan nog duidelijk en puur en die zal dus eerder gaan staken dan een ingereden paard wat inmiddels aan ongemakken gewend is. (Hoe sneu dat ook is, want dat zijn dus de paarden die de zweep krijgen omdat ze aangeven dat ze pijn of ongemak hebben en als 'lui' of 'dwars' worden bestempelt. Ik heb paarden gezien met dusdanige atrofie op de schouders dat je je afvraagt hoe dat dier in 's hemelsnaam nog kan lopen. En dan wordt gezegd 'dat is is z'n bouw'... Nou nee, echt niet.)

Mijn Paintmerrie stopte na 1,5 week inrijden en braaf vanaf dag 1 alle drie de gangen netjes lopen, zo ineens met lopen, ze wilde niks meer. Eerst kreeg ik haar niet meer in galop, de tweede dag werd draven al moeilijker maar toen ze de volgende dag zelfs nauwelijks nog wilde aanstappen heb ik haar rug eerst eens grondig gecontroleerd en daar bleek een heel pijnlijk plek te zitten. En ik had nog wel een zadelpasser bij m'n paard gehad voordat ik ging inrijden om te vragen of het zadel van haar moeder ook op haar zou passen om in te rijden, daarom was dat niet het eerste waar ik aan dacht toen ik me afvroeg waarom ze minder goed ging luisteren. Maar mooi dat die zadelpasser zich daar even flink verkeken had! Arme dier had echt een pijnlijke ribbel op haar rug omdat het zadel daar niet goed lag (ging om een westernzadel, dat wel).

Maar goed, om maar even aan te geven dat het dus niet aan het paard hoeft te liggen... We geven zo makkelijk de schuld aan het paard, eigenwijs, dwars, lui.... maar kijk eerst of het ergens anders aan ligt want als een paard eerder wel braaf was en door liep, dan ligt het toch vaak aan iets anders. Dagelijks die rug checken is dus echt geen overbodige luxe, ook als iemand wél gekeken heeft naar de pasvorm. 't Kan goed zijn dat er toch iets irriteert of pijn doet.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:39

Ik zou zeggen, stuur haar naar een fatsoenlijke, geduldige trainer die haar in een paar maanden goed verder kan laten komen.

Kimberly828

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:12

Hmmm, ik zal morgen toch maar eens de rug dan checken en het zadel daar zal ik wel even op letten dat kan best zo zijn want we hebben hem een paar keer voor de kar aangespannen en daar draafde hij wel keurig door maar hij wou wel 1 keer bokken terwijl we hem een tikje gaven, en aan de longeer lijn gaat het ook goed maar alleen als je hem een tikje geeft om aan te draven geeft ie ook een bok. En soms dan rijd ik op hem en doet hij niet komt iemand met de longeerzweep in de bak dan gallopeert ie zelfs opeens.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:19

Lijkt me logisch dat dit dan een lichamelijk probleem is, als die bij andere dingen waar zijn rug niet belast word wel gewoon doorloopt.

Heb je er zelf kennis van waar je allemaal op moet letten met een zadel en de rug?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 02:30

Ik wil je wel een keer komen helpen... Heb zelf ook zo'n gevalletje door gereden. Na heel veel puzzelen bleek het gewoon te zijn dat het dier slecht vertrouwde op de ruiter op zijn rug. Zolang er iemand was die hem leiding gaf was het prima, maar als die persoon (of ander paard) weg was durfde hij niet meer... Ik ben toen lange lijnen gaan doen, dan moet hij ook voorop namelijk. En zo over op erop zitten. Daarnaast kende hij ook het drijven (met mn arm) vanaf de grond, dat was de voorwaarts icm stem.

Kimberly828

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:22

Dat kan dan best zo zijn maar toch geeft hij een bok voor de kar als we hem een tikje geven maar dan doet hij het minder onder het zadel om elke tik met het zweep geeft hij een bok, en het zadel ja daar zal ik vandaag nog eens wat beter op letten en dan maar iemand vragen die meer weet over de rug enzo :)

Kimberly828

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:23

_Lot schreef:
Ik wil je wel een keer komen helpen... Heb zelf ook zo'n gevalletje door gereden. Na heel veel puzzelen bleek het gewoon te zijn dat het dier slecht vertrouwde op de ruiter op zijn rug. Zolang er iemand was die hem leiding gaf was het prima, maar als die persoon (of ander paard) weg was durfde hij niet meer... Ik ben toen lange lijnen gaan doen, dan moet hij ook voorop namelijk. En zo over op erop zitten. Daarnaast kende hij ook het drijven (met mn arm) vanaf de grond, dat was de voorwaarts icm stem.

Hoe werkt dat lijnen dan eigenlijks misschien kan ik dat een keer proberen met iemand?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:15

Zet er eens iemand op met kennis van inrijden. Het kan er een keer 'zielig' uitzien als een paar tikken met een zweep gegeven moeten worden. Maar als het paard uitprobeert, dan moet je hier doorheen. En ik denk dat je hier mee te maken hebt.

Ik had een supervoorwaartse ruin. Maar een kijker had het paard binnen 10 minuten in de staak bij de uitgang van de bak. En nooit dat ze m'n paard weer voorwaarts kreeg. Lag niet aan het paard, maar echt aan de ruiter. Dus ik er weer op, even een beste tik met de zweep, bok terug, nog een tik en probleem opgelost. Dus paard probeerde gewoon uit. En dat moet je corrigeren.
je hebt het nu waarschijnlijk al zo ver laten komen dat een aantal beste tikken met evt. een aantal beste bokken als tegenreactie noodzakelijk zijn.

Kimberly828

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:51

Hmm ik heb wel ervaring maar de meeste waren meer erg druk ipv zo luierig als deze dus ik moet hem gewoon goed aanpakken en hem een paar goeie tikken geven tot hij er mee ophoud?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 00:19

Persoonlijk vind ik van niet, heb ik toenertijd wel geprobeert, heeft ook niet veel geholpen. Hij snapte het gewoon niet, er hoorde iemand of iets voor hem te lopen... Nu hij het snapt is hij ook nog wel eens aan het staken, dan haalt en keer aanpakken wel wat uit. Maar ik rij er niet meer op, een vriendin van mij wel, buiten loopt hij als een zonnetje.

Kimberly828

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:38

Hmm dat zal ik dan wel eens proberen maar ik heb vaak gereden met een ander iemand die op een doorgereden fries reed hij hupste er mooi achteraan en toen zij weg was en ik wou gaan draven deed die dat wel een stukje maar dan stopt hij telkens bij de uitgang van de rijbak en geef ik hem een tik geeft hij een bokje :p

faithjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 18:05

heb het een tijdje niet meer gelezen
maar ik heb der eerst niet meer gereden gelogeerd los in de bak en gewandeld
ze doet dat allemaal super ik wil dan ook proberen om buiten ritten te maken maar eerst meer aan het verkeer wennen.

en sommige reactie, ze heeft na het inrijden vakantie gehad van een maand.
ze reageert niet op de zweep ook niet hard
en als ik er op zit en iemand aan de logeer lijn dan reageert ze ook alleen maar wie de GROTE zweep was heeft.. die vindt ze heel eng

maar wel allemaal voor jullie tips ! want ik weet nu wel weer hoe ik er aan kan werken

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 18:29

Dat is ook het enige advies wat ik je geven kan; maak buitenritten. Mijn paard liep direct als een trein :-)
Zo snel mogelijk lekker naar buiten met die jonge dieren, heel veel succes!