Paard komt omhoog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Abacab

Re: Paard komt omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:28

Je kunt proberen het gedrag te corrigeren maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent.

Ikvind het altijd een betere optie om niet gewenst gedrag te negeren. Voor een paard is het makkelijker om gewoon voorwaarts te stappen dan omhoog te komen. Als er geen medisch oorzaak is dan is er sprak van een gedragsprobleem. Door goed gedrag te belonen kun je problemen makkelijk voorkomen.

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:06

Als het paard voorwaarts is kan het niet om hoog ik zou zeggen gewoon eerst opwarmen aan de longe, opstappen en weg draven, kan hij bina niet omhoog komen want dan moet hij stil gaan staan. werkte bij mij erg goed moet ik zeggen, als het god gaat idd afstappen en belonen.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:47

Ik ga mee met olympus. Wel je ervan vergewissen dat er niets met je paard fysiek in aan de hand is.
Mijn 6-jarige merrie heeft ditzelfde ook een poosje gedaan. Ze is door een fysio, DA en osteopaat bekeken. Niets aan de hand. Een tik over d'r oren met een zweep heeft mij en haar geholpen. Ik heb haar 1x "op haar plek" gezet en nu is het over. Ze heeft gewoon een duidelijke leiding nodig, dit merk ik ook in bijv de les. Soms wil ze nog wel wat aanstalten maken om omhoog te komen, maar dat is meer uit onzekerheid heb ik geleerd. Ze wil dan het liefst de andere kant oplopen omdat ze ergens niet langs durft bijv. Met overtuigingskracht van mijn kant (en daar bedoel ik geen zweep mee ! maar stemhulpen vnl.) lukt het meestal wel.
Succes

nynke1122

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:53

Abacab schreef:
Je kunt proberen het gedrag te corrigeren maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent.

Ikvind het altijd een betere optie om niet gewenst gedrag te negeren. Voor een paard is het makkelijker om gewoon voorwaarts te stappen dan omhoog te komen. Als er geen medisch oorzaak is dan is er sprak van een gedragsprobleem. Door goed gedrag te belonen kun je problemen makkelijk voorkomen.

Ik ga hierin mee, maar is nog kijken of het ook echt helpt

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:30

Als je zelf niet heel zeker bent van je rijden kun je dit het best doen met iemand die je helpt vanaf de grond. Die kan het paard aansporen om voorwaarts te gaan en de zak met paardensnoepjes bij zich houden :)

Illusjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:40

Een tiedeman of martingaal aan het begin kan ook helpen, voorkomen dat ze naar boven komt..
Soms is die maar enkele keren nodig, en kan dit ervoor zorgen dat hij op een niet te harde manier wordt gecorrigeerd.
Als het inderdaad dominantie is, kan zoiets kleins helpen. Dan vind ik een tiedeman of martingaal fijner, omdat deze enkel werkt als het paard iets doet wat niet de bedoeling is.