IJzers kwijt........mijn schuld

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 20:14

Gaitkeeper schreef:
Maar waarom rijden jullie eigenlijk met ijzers ?
Is er een bepaalde reden voor ?
Als je paard nog zo'n slechte balans heeft dat ie zijn voorijzers eraf schopt is het dan niet nog beter om eerst maar eens zonder extra gewicht te gaan rijden ?
Oké ik ben ook gewoon voor blootsvoets gaan Haha! , ijzers vernielen een paard zijn benen op den duur is mijn mening..... Scheve mond
Maar zeker in dit soort gevallen lijkt het me toch best goed dat een paard eerst maar eens zelf goed in balans leert lopen.....
En het scheelt je een hoop gedoe met andersoortige ijzertjes en extra lipjes enzzz.... Knipoog


Je moet ijzers natuurlijk niet gebruiken voor het "mooie", als het zonder kan is het beter (en goedkoper). Er zijn legio correcties welke zonder beslag niet te doen zijn, niet alle paardenbenen of hoeven zijn even ideaal gebouwd. Als het met ijzers beter gaat, waarom dan niet?

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 21:59

ART_UMA"]
[quote="Gaitkeeper schreef:
Maar waarom rijden jullie eigenlijk met ijzers ?
Is er een bepaalde reden voor ?
Als je paard nog zo'n slechte balans heeft dat ie zijn voorijzers eraf schopt is het dan niet nog beter om eerst maar eens zonder extra gewicht te gaan rijden ?
Oké ik ben ook gewoon voor blootsvoets gaan Haha! , ijzers vernielen een paard zijn benen op den duur is mijn mening..... Scheve mond
Maar zeker in dit soort gevallen lijkt het me toch best goed dat een paard eerst maar eens zelf goed in balans leert lopen.....
En het scheelt je een hoop gedoe met andersoortige ijzertjes en extra lipjes enzzz.... Knipoog


Je moet ijzers natuurlijk niet gebruiken voor het "mooie", als het zonder kan is het beter (en goedkoper). Er zijn legio correcties welke zonder beslag niet te doen zijn, niet alle paardenbenen of hoeven zijn even ideaal gebouwd. Als het met ijzers beter gaat, waarom dan niet?
[/quote]

Hmmm..da's een discussie op zich denk ik. Haha!
Daar ben ik het niet mee eens. Zelfs bij bijv. hoefbevangenheid en ook hoefkatrolontsteking is men er al aardig vanaf gestapt aangepast beslag te gebruiken en kan je ook veel doen met góed en natuurlijk bekappen.

En in dit topic lijkt me ook juist het tegendeel het geval. Als een paard zijn voorijzers aftrapt kan je je afvragen of ie goed op eigen benen kan lopen. Blijkbaar niet (behalve wat Oscar uitlegt) dus wordt een paard op dat moment er naar mijn idee echt niet beter van om extra dode gewichten aan de benen te hangen die hem blijkbaar dus ook nog eens in de weg zitten.

En waarom geen ijzers ? Nou....da's een lange maar misschien zegt deze foto ook al heel veel :
Afbeelding
Op de warmtefoto hierboven staat een paard dat aan EEN been een hoefijzer heeft. Duidelijk is te zien dat dat ene been kouder is dan de andere. Dit is een gevolg van de verminderde pompwerking door de hoef, die door het hoefijzer niet meer kan spreiden en samentrekken.


Misschien nog een kleine quote van dezelfde site als waar deze foto vanaf komt :

Hoefijzers worden onder de hoef genageld wanneer de hoef in zijn gesloten, "los-van-de-grond" positie verkeert. Zodra er een hoefijzer onder zit kan de hoef nauwelijks meer spreiden tijdens het grondcontact, de pompfunctie gaat grotendeels verloren; er ontstaat een gebrek aan bloed en voedingsstoffen in de hoef. Het gevolg is dat de kwaliteit van de hoefwand, zool en straal slechter wordt, beschadigingen langzamer genezen en de "witte lijn" verzwakt raakt en uitrekt.

Een ander nadeel van hoefijzers is dat de hoef "verdoofd" raakt, deels doordat de hoef niet meer zelf de grond kan aftasten omdat er een ijzer onderzit, deels omdat door de verminderde bloedcirculatie het gevoel sterk afneemt. Een veel gehoorde klacht is dat paarden zo vaak struikelen! Er zijn maar weinig dieren die zo vaak struikelen als een paard, hoe zou dat nou toch komen...

Nou da's in het kort een reden voor mij om de paarden liever zonder ijzers te laten lopen tenzij zich een hele goede reden zou voordoen (die ik zo niet zou kunnen bedenken) om dit voor lief te nemen.


pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 23:17

Springschoenen helpen ook toch wel goed tegen het aftikken van de ijzers..

Maar ja ik heb mijn knollie niet op ijzers staan dus ik heb er gelukkig geen last van Haha!

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 16:21

Hoi Gaitkeeper,

Jij vroeg
Citaat:
Maar waarom rijden jullie eigenlijk met ijzers ?
Is er een bepaalde reden voor ?


Ik heb daar zeer goede redenen voor. Ik heb een paard dat prima in balans is maar meer achterhand motoriek heeft dan ze voor weg kan komen. Ze heeft nl. een behoorlijk steile schouder gecombineerd met een snel achterbeen. Dat maakt dat ijzers met lipjes, met opzetten etc. allemaal niet bleven plakken.
Verder heeft ze dermate platvoeten (lange teen, lage verzenen) gecombineerd met een hele dunne zool dat ze blootsvoets eigenlijk alleen in de wei redelijk functioneert. Daarbuiten is het op elke oneffenheid of verharding mis.

Ik ben met je eens dat blootvoets beter is, en daarom loopt ons andere paard ook op blote voeten. Maar voor dit paard zijn ijzers echt een uitkomst. Zelfs op hoefschoenen loopt ze namelijk niet rad als het maar een beetje oneffen ondergrond is. Ik sta dus op het standpunt dat ijzers tenzij... een beter verhaal is dan dat alle paarden zonder ijzers zouden kunnen. Was dat maar waar!

Morrie

Berichten: 22357
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 16:32

ik wilde dat ik hem zonder ijzers kon laten lopen, maar helaas. Ik heb het geprobeerd, maar het gaat echt niet.
Mijn paard is extreem toontredend en heeft een lange weg met correcties voor de boeg. Als hij zonder ijzers loopt, zou hij nooit bereden kunnen worden of voor de kar kunnen lopen, zou het een weidepaard zijn.

Als hij op straat loopt (en meer keuze is er niet bij ons) slijten zijn voeten supersnel en scheef af, dus moet hij ijzers, dan is er nog kans dat hij ooit een beetje recht op de voeten komt te staan en minder met zijn voorbenen gaat maaien.

Helaas zit ik nu ook (na 3 weken al) op de smid te wachten, omdat hij er ijzers afgetrapt heeft *snik*

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 18:58

Ik kan me best voorstellen dat je ijzers onderdoet bij zulk soort situaties .
Maar even zonder drammerig te willen overkomen (gewoon uit nieuwsgierigheid)....hebben jullie wel eens info gevraagd van een hoefsmid die aan natuurlijk hoefbekappen o.i.d. doet ? Je kan namelijk een hoef die zo dun en gevoelig is ook sterker maken met een goede manier van bekappen. Het zou dus kunnen dat je paard uiteindelijk toch zonder die ijzers zou kunnen. Het komt echter vaak voor dat de hoefsmeden je aanraden om toch je paard op ijzers te zetten vanwege bepaalde problemen. Dat is natuurlijk hun werk en bovendien wordt het al jaren zo gedaan (al eeuwen zelfs... Scheve mond ).

Maar psoonlijk denk ik dat je op de lange duur een probleem creeërt om o.a. de reden die je goed op de foto kan zien. Zeker als je je paard op een gegeven moment alléén nog maar op ijzers kan laten lopen wordt het cirkeltje gesloten gemaakt.
Maar goed....het blijft altijd een lastige kwestie....zoals alles met paarden en dieren vrees ik Haha!

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 21:37

Tja "bare foot for soundness", www.hopeforsoundness.com enzo. Er is ontzettend veel discussie te vinden over op blote voeten lopen, hoef-hoeken enz.

Mijn paard heeft sinds kort voor ijzers omdat ze iets ongelijke voeten heeft, de een is iets platter als de ander, en beide enigszins plat zijn.

De meningen zijn verdeeld maar ik vindt een hoefhoek van ongeveer 56 graden goed en probeer de iets platte hoef daarop te krijgen en de andere daarop te houden; ik denk dat te platte voeten de pezen te zwaar belasten als er op het paard wordt gereden.
Op blote voeten lukte dat niet, want ze sleten toch te snel af (of groeide niet hard genoeg aan). En het kost mij voornamelijk zweet want ik doe het zelf.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 19:18

ART_UMA schreef:
Tja "bare foot for soundness", www.hopeforsoundness.com enzo. Er is ontzettend veel discussie te vinden over op blote voeten lopen, hoef-hoeken enz.

Mijn paard heeft sinds kort voor ijzers omdat ze iets ongelijke voeten heeft, de een is iets platter als de ander, en beide enigszins plat zijn.

De meningen zijn verdeeld maar ik vindt een hoefhoek van ongeveer 56 graden goed en probeer de iets platte hoef daarop te krijgen en de andere daarop te houden; ik denk dat te platte voeten de pezen te zwaar belasten als er op het paard wordt gereden.
Op blote voeten lukte dat niet, want ze sleten toch te snel af (of groeide niet hard genoeg aan). En het kost mij voornamelijk zweet want ik doe het zelf.


Hoi Art-Uma ,
Wat wil je dan bereiken met die ijzers zo in dit geval ?
Gaat het je erom dat de hoef dan minder uitzet of is het dan puur om het afslijten waardoor je geen grip krijgt op de vorm ? (in de zin van dat er dan niets te snijden,rasepen of kappen valt)
Heb je dat als tijdelijke oplossing of moet je paard daar op blijven staan ?
En waarom denk jij dat te platte hoeven de pezen meer belasten ?
Ik stel deze vragen puur uit nieuwsgierigheid en interesse in dit onderwerp...geen dubbele bodems ofzo hoor. Door zoveel mogelijk info te krijgen en over ervaringen te horen probeer je zelf je strategieën te gaan bepalen wat de hoefjes betreft Lachen

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 21:08

Er is een boel info te vinden over hoeven, hoefhoeken etc. Er zijn ook tal van verschillende meningen. Een samenvatting over hoefhoeken enzo is in het volgende artikel te lezen: http://www.horseshoes.com/advice/propangl/tprphfan.htm

Volgens het artikel: THE EFFECTS OF HOOF ANGLE

There are 9 proven effects of hoof angles:

1 - Hoof angles influence the position of the hoof on landing -- lower angles are a cause of toe first landing (Clayton 1987a, Clayton 1990a). Toe first landing Is both unhealthy (Thompson, Rooney, and Petrites-Murphy i991), and unnatural (Clayton 1990a).
2 - Hoof angles influence tension in the DDF tendon - the higher the angle, the less tension in the DDF: (Lochner et al a' 1980).
3 - Hoof angles influence tension in the SDF tendon at a trot though not in stance or at a walk - a higher angle increases tension in the SDF at a trot (Lochner et al 1980, Stephens, Nunamaker, and Butterweck 1989).
4 - Hoof angles influence the inclination of the pastern - lowering the hoof angle causes the pastern angle to rise (Lochner at al 1980, Rooney 1984).
5 - Hoof angles influence concussion of the leg -- the higher the hoof angle, the less concussion to the leg (Frandson, et al 1978).
6 - Hoof angles influence the ease of breakover, and the timing Of breakover -- higher angles make the breakover quicker and easier (Clayton 1987a, Clayton 1990b).
7 - Hoof angles less than 53-55 degrees contribute to run-under contracted heels (Dollar 1898, Reeks 1906, Lunqwitz 1913). This contraction occurs rapidly in hoofs with an angle of less than 45 degrees (Glade and Salzman 1985).
8 - Hoof angles influence the circulation -- a low angle causing congestion of blood in the heels (Colles, Garner and Coffman 1979, Colles 1983b) and increased pressure in the navicular bone marrow (Svalastoga 1983).
9 - Hoof angles control the weight distribution between heel and toe of the hoof -- lower angles cause the heel to bear more weight (Dollar 1898, Caldwell 1987, Barrey 1990).

The effects due to tension in the tendons (#1-5 above) may be influenced by other factors. Muscles adapt to changes in the length and tension of tendons. Tension on the DDF and SDF tendons may also be regulated by the amount of caudal support (length of heel extension on the shoe).

Similarly, the ease of breakover (#6 above) may also be regulated by adjusting the breakover point (such as rocker toes, or for the opposite effect, extended toe shoes).

Tot zover het artikel.

Ik ben trouwens geen hoefsmid hoor, een enthousiaste hobbyist past beter. Maar goed, ik wil graag twee enigszins gelijke hoeven, omdat de gangen dan regelmatiger zijn. Een platte hoef zie ik als een soort schoen met een lange teen, hierdoor rolt het paard moeilijk over de toon. Met de NB ijzers (zonder lippen) zorg ik voor enigszins gelijke hoeven, welke makkelijk over de toon kunnen rollen. Doordat het ijzer plat blijft, er hoeft geen opzet in want daar zorgt de vorm van het ijzer al voor, kan de hoef vrij kort blijven, zodat je weinig last hebt van "flares" (weet even het nederlandse woord niet). Afhankelijk van hoe het gaat kan ik het ijzer er mischien wel weer afhouden, maar dat weet ik nog niet.

Ik ben wel gecharmeerd van de NB kap methode, hoewel ik de verzenen niet te ver laat zakken. Het idee dat er niet te veel afghaald moet worden vind ik ook goed. De "strasser methode" vind ik te extreem. Als een hoef goed gekapt is, lijkt het alsof de vorm in de tijd met groeien hetzelfde blijft. Als daar (te veel) verschil in komt, beter bekappen of denken aan een ijzer. Het voordeel van een ijzer zonder lippen vind ik dat het ijzer minder "knelt" tijdens het groeien. Ik zie nog al eens paarden met ijzers welke door lippen en opzet naar voren worden geduwd omdat de toon harder groeit.

Morrie

Berichten: 22357
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 21:18

wat te doen met een knol als de mijne??

4 1/2 jaar oud, extreem toontredend*, maait erg met de voorbenen, slijt enorm hard hoeven af????

Ijzers moeten er iedere 3 weken opnieuw onder getimmerd worden, zijn dan achter aan de takken al een eind versleten (hij sloft erg).

Ik heb les met hem, ook opdrachten om corrigerend te longeren en hij wordt maar 2 x per week bereden. (om zijn hoeven te sparen).

Als ik ga rijden, moet ik wel meteen een heel stuk over straat.

Ben benieuwd naar jullie ideeën hierover

* toontredendheid hoort wel bij het ras, maken ze in het thuisland (Oostenrijk) geen punt van

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 21:30

Je kan als smid je best doen, maar ook weer geen wonderen verrichten. Als het teveel slijt, en 3 weken is echt snel kun je widea puntjes of widea nagels gebruiken.
Dit is een zeer harde slijtvaste metaalsoort welke voorkomt dat de takken (vaak ook 3 stuks, aan de buitenkant van de toon, in het midden en op de tak) te snel slijt. Het nadeel is dat het het ijzer weer "stroever" maakt. Op de plaats draaien wordt moeilijker want dat krast echt op de stenen. Zo te zien heeft je paard sterke benen dus het is het proberen waard.

Morrie

Berichten: 22357
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 21:36

bij het bedrijf waar ze veel Norikers hebben en waar de Norikers voor de huifkar lopen, boren ze altijd widea's in de ijzers, ik ken het systeem dus (ik boorde ze altijd Haha! ), maar mijn smid die ik nu heb, zegt dat lopen op widea's slecht voor de pezen is Verward

Mijn smid is met vakantie en de vervanger, die gisteren de boel weer heeft vastgetimmerd, heeft andere nagels gebruikt, die volgens hem, beter blijven zitten, ff afwachten dus maar.

Ik wil wel de volgende keer als Moritz beslagen wordt hem even laten zien aan de longe aan de smid, dan zal hij schrikken hoe erg scheef hij loopt....en nog eens over widea's beginnen, hij heeft een kolomboor in zijn bus, dus hij kan de ijzers zo boren

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 07:57

Aantal paarden kunnen na eenmaal op ijzers te hebben gestaan er niet meer vanaf. Haal je ze er onderuit zijn ze stok kreupel

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 09:25

Gaitkeeper,

Citaat:
Ik kan me best voorstellen dat je ijzers onderdoet bij zulk soort situaties .
Maar even zonder drammerig te willen overkomen (gewoon uit nieuwsgierigheid)....hebben jullie wel eens info gevraagd van een hoefsmid die aan natuurlijk hoefbekappen o.i.d. doet ?


Ik houd alles rondom natuurlijk bekappen met argusogen in de gaten (NVVR, mailinglijsten) want een paard zonder ijzers zou ideaal zijn. Ze loopt nu dus met een vorm van Natural Balance ijzers en doet het daar erg goed op. Mijn smid kwam daarmee aan nadat ik had gevraagd of hij daar eens naar wilde kijken, en hij zich in de Natural Balance methode had verdiept.

Het is alleen zo dat ik mijn twijfels heb bij de alternatieve hoek omdat er dwingend wordt voorgeschreven in wlke hoeken ene hoef zoch moet bevinden. Over die toepassing van de graden -in alle omstandigheden heb ik ernstig mijn twijfels. Paarden staan vaak zo verschillend op hun benen, dan heb ik liever een smid die daar met verstand naar kijkt dan dat er klakkeloos iets uit een boekje wordt overgenomen.

Daarnaast is vorm en hoefsamenstelling ook erfelijk. Iets dat de alternatieve hoek volledig buiten beschouwing laat. Die zien alleen maar een maakbaar paard. Maar zo maakbaar is de natuur nou eenmaal niet, hoe graag ik dat zou willen geloven.

En er wordt vaak gewezen op samengetrokken stralen. Die zouden duiden op een slecht bekapte voet en altijd te zien zijn bij een paard met ijzers. En als ik dan kijk naar mijn paarden heeft het blootvoetse paard de stralen meer samengetrokken dan het paard dat al 5 jaar op ijzers staat. En bij het blootvoetse paard laat de smid ook elke bekapbeurt de verzenen zakken. Rara??

Oftewel, op basis van mijn eigen ervaringen denk ik dat de wereld er niet zo zwart-wit uit ziet als de alternatieve hoek nu rondbazuint. Maar ik doe graag mijn voordeel met de dingen die wel werken Haha!

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 15:16

kebie schreef:
Oftewel, op basis van mijn eigen ervaringen denk ik dat de wereld er niet zo zwart-wit uit ziet als de alternatieve hoek nu rondbazuint. Maar ik doe graag mijn voordeel met de dingen die wel werken Haha!


Dat ben ik helemaal met je eens. Ik probeer ook zelf onze weg hierin een beetje te vinden en zo overal een beetje mijn licht op te steken.
Maar dit is waarschijnlijk het geval met stromingen op allerlei (paarden) gebied. Dat gaat tegenwoordig zo:

Omgang : 'ik doe Parelli wat doe jij ?'...nee ik doe het volgens Natural Horsemanship (als godsdienst Haha! )'.
En met rijden : 'ik doe freestyle wat doe jij ?' ...o nee ik rij western, is veel vriendelijker.'
Hoeven :' Strasser jij ook ?' 'Nee ik geloof in Natural Trim'
'En doe je ook aan reiki ?...nee ik doe TTeam....'

Het is allemaal vrij zwart wit en er is altijd maar één waarheid..... Scheve mond
Probeer hier je weg maar eens in te vinden Haha!

Ik denk dat jij blij mag zijn dat je smid zich er eens meer in heeft willen verdiepen. Daar hoef ik echt niet mee aan te komen denk ik.

Smurf :
Jij hebt wel een hele moeilijke Noriker hoor. Als je op de lange termijn kijkt heb je natuurlijk ook een probleem als je altijd ijzers onderhoudt. In elk geval financieel lijkt me Verward Of je moet een bevriende hoefsmid hebben.
Als je met widea puntjes gaat werken is dat natuurlijk ook maar puur om de op dit moment de slijtage van de ijzers tegen te gaan.
Wat vindt je smid dan van de toontredendheid ? Is hij daar meee bezig om dat langzaam te corrigeren of beter van juist niet ?
Zijn hoefschoenen geen optie ?

Morrie

Berichten: 22357
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 15:22

Citaat:
Wat vindt je smid dan van de toontredendheid ? Is hij daar meee bezig om dat langzaam te corrigeren of beter van juist niet ?


mijn smid denkt dat hij met een jaar een betere stand bereikt heeft bij Moritz. Hij heeft zich in het ras verdiept (voor zover daar info van is in het Nederlands). Ikzelf ben onder deskundige begeleiding bezig mijn paard minder op de voorhand te leren lopen, de achterhand beter onder te leren zetten enz.

Ik heb op diverse forums (fora?) en in diverse topics hier mijn licht opgestoken over hoefschoenen, maar ik twijfel nog. De stand van de voet verandert iedere keer en dat zou betekenen dat ik iedere keer weer aangepaste hoefschoenen nodig zou hebben.

Op dit moment maait Moritz dusdanig met de voorbenen dat ik bang ben dat de hoefschoenen me om de oren gaan vliegen in galop.....(hij trapt de spaken uit mijn fietswielen als hij naast de fiets loopt).

De andere Norikers in Nederland zijn ook toontredend maar die staan of in een paardenmelkerij, hoeven dus niet te werken, of lopen voor de huifkar en moeten zwaar trekken. Ze worden niet gecorrigeerd, het hoort bij het ras, zeggen ze daar...

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 15:38

Lijkt me wat overdreven, die foto met die verminderde doorbloeding. Ik denk dat daar meer aan de hand(nou ja, ok dan, voet Haha! ) is dan alleen een ijzer. Als je een goede smid hebt, die op de juiste manier beslaat, hou je toch nog wel beweging in de voet over. Maar dit werkt natuurlijk niet bij paarden die 24/7 op stal staan zoals bij b.v. maneges e.d. vaak het geval is.

Fab staat al 13 jaar op ijzers, ze heeft supervoeten, mankeert echt helemaal NIKS aan!!!!!

Wordt wel bijna elke dag gereden (Z niveau) en heeft ELKE dag een paar uur weidegang of een paar uur in de paddock!

Daar kan geen voedingssupplement of wat voor alternatief dan ook tegenop!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 15:41

Oh ja Smurf, vraag aan je hoefsmid of hij de takken van de voorijzers wat inkort, en ze bovendien wat minder ruim legt, met name aan de binnenkant. Dit is niet bezwaarlijk als je je paard niet langer dan een week of 8 op dezelfde ijzers laat lopen, en op die manier zal hij ze er niet zo gauw onderuit trappen!

Met hoefschoenen hebben wij hier slechte ervaringen, je krijgt gauw schuurplekken aan de voet en dan ben je verder van huis.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 17:53

Tuurlijk heb je paarden die het goed doen op ijzers.
Hoewel ook jij natuurlijk ook nog niet weet hoe het met haar zal zijn als ze oud(er) is.
Mijn opa rookte ook sigaren en werd 95 jaar oud.
Helaas is het over het algemeen genomen een stuk gezonder voor een paard (op de lange duur) om zonder ijzers te lopen.
En of je een goede smid hebt of niet...een ijzer wordt vastgenageld en geeft dus geen ruimte om het hoefmechanisme goed te laten werken en dwingt uiteindelijk de hoef in een bepaalde vorm.

Maar persoonlijk heb ik ook paarden gehad die jaren zonder problemen op ijzers liepen.....En ook paarden die er wel problemen mee kregen. Maar toch ben ik er wel van overtuigd geraakt door te lezen, te praten en te kijken (niet alleen naar je eigen paard) dat het in principe gezonder is om paarden niet te beslaan.
Maar het blijft altijd een keuze die iedereen voor zich mag maken en ook nog eens per situatie kan verschillen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 19:53

Gaitkeeper, ik ben blij dat jij tenminste een 16jarige nog niet oud vindt Haha! Haha! Haha!

Maar ik blijf ervan overtuigd dat beweging het sleutelwoord is, ZEKER voor paarden die op ijzers zijn.
Het hoefmechanisme wordt door ijzers BELEMMERD, niet onmogelijk gemaakt! Veel bewegen kan dat negatieve effect opheffen.

Een paard dat met ijzers veel beweging krijgt, zal dan beter af zijn dan een paard zonder ijzers die weinig beweging krijgt.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 22:35

fabienne schreef:
Gaitkeeper, ik ben blij dat jij tenminste een 16jarige nog niet oud vindt Haha! Haha! Haha!

Maar ik blijf ervan overtuigd dat beweging het sleutelwoord is, ZEKER voor paarden die op ijzers zijn.
Het hoefmechanisme wordt door ijzers BELEMMERD, niet onmogelijk gemaakt! Veel bewegen kan dat negatieve effect opheffen.

Een paard dat met ijzers veel beweging krijgt, zal dan beter af zijn dan een paard zonder ijzers die weinig beweging krijgt.


Nee ! da's een keus uit twee slechten.
Beweging zónder ijzers !! Knipoog Haha!

Dus wij hebben de paarden in de winter in loopstallen met paddocks per tweetal. Zomers wei.
En zelfs verschillende ondergronden. Een stukje bestraat en een zandpaddock me afwatering en dan nog een strook blubber voor de veerkracht van de hoefies en om evt even te sprinten.
Werd ons laatst verteld dat alle paarden eigenlijk dagelijks een modderbadje moeten hebben dus daar wordt in voorzien ! Haha! (niet bewust maar 't staat nu even leuk Schijnheilig ).

Enne...een paard van 16 vind ik inderdaad echt niet oud.
Maar misschien vinden mensen die hun paard altijd op ijzers hebben staan dat wel ?? Bloos (hoe kan dat dan ?? Knipoog )

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 08:01

Voor de sport wordt dit nu een respectabele leeftijd. Ze zal nog best een paar jaar mee verder kunnen, maar een 16jarige kan je niet meer verkopen als super sportpaard met een gouden toekomst Haha! (Niet dat ik Fab zou willen verkopen hoor!!!!!)

En wedstrijden zonder ijzers is echt niet te doen, tenzij je ZZ-L tot GP niveau rijdt, dan hoef je ook bijna nooit meer op gras Haha!. Maar zo goed zijn we nou ook weer niet helaas.......

Zelf vind ik Fab ook niet echt oud, we hebben er 1 van 21 jaar op stal en een van 31, dat is oud, maar op die laatste kan je dan ook al echt een aantal jaren niet meer rijden. Maar aangezien de gemiddelde leeftijd van het paard zo'n beetje rond een jaar of 8 a 10 ligt, is 16 toch alweer respectabel.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 14:06

Ik heb tot voor een aantal jaren terug ook altijd veel wedstrijden gereden met voornamelijk friese paarden. Ook altijd op de ijzers in de zomer vanwege inderdaad de wedstrijden. En helemaal friezen willen nog wel eens een glijder maken en zeker op jongere leeftijd in de galop Lachen . En inderdaad in de Z met appuyementen en galopchangementen wilde ik natuurlijk niet dat het paard zich niet safe zou voelen en daardoor fouten zou gaan maken.
Nu heb ik al een aantal jaren geen wedstrijden meer gereden maar ben wel weer bezig met een jong paard die ik misschien wel weer wil starten.
Maar ik wil dus toch proberen om dat zonder ijzers te gaan doen. Maar daar kan ik best wel eens tegenaan gaan lopen. We zien het wel.

Leuk die ouwe paarden. Ze kunnen nog wel heel goed als opvoeder dienen vind je niet ? Mijn oude arabier van 30 heeft dat ook al jaren gedaan en omdat hij een ruin is is ie geschikt voor alle sexes Haha! .
Nu wordt het hem wel eerder teveel met jonge knapen en staat ie bij de merrietjes in de wei maar swinters nog met een jonge hengst.
Nou die wordt met harde hand opgevoed !
Maar goed...nu raak ik zo langzamerhand off-topic geloof ik... Knipoog

CaylinnMae
Berichten: 2936
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 16:42

Ik lees dit zo allemaal hea, maar hebben jullie wel eens gedacht aan hoefschoenen? Die heb ik sinds kort voor mijn 2 Fjordjes en ik vind het heel goed werken. Mijn ene Fjord tikte ook steeds zijn ijzers er af. Hij is 4,5 jaar en hij stapt anderhalve hoef over. Er vielen allemaal stukken uit de hoeven enz. Voordat hij ijzers kreeg, is hij maar 1 keer bekapt in 3 jaar, omdat zijn hoeven vanzelf de goede vorm hielden en ze sleten, doordat hij ook wel eens mee ging wandelen op de weg. De hoefsmid kwam steeds voor de andere, die wel op ijzers stond, dus het is wel gecontroleerd of hij al wel moest. Met ijzers werd het dus steeds minder, bij beide paardje werden de hoeven steeds slechter. Nu hebben ze iets meer dan een maand geen ijzers meer en je ziet de hoeven echt vooruit gaan. Mijn hoefschoenen komen van www.smit-rijssen.nl maar er zijn heel veel verschillende soorten.

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 16:10

misschien is springschoenen een oplossing???