Paard stijgert en klapt achterover

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:13

maia schreef:
Wel apart trouwens dat ze na het longeren wel rustig bereden kon worden als ze ergens pijn had.

Kan ook gevoeligheid op het zadel zijn ;) dan is na het longeren de ergste gevoeligheid eraf, echter... dan ligt het zadel DUS NIET goed!

Dus ff alles na laten kijken en een deskundig oog erbij!

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 15:16

Het zadel is op maat gemaakt Suelza.
Paard loopt superfijn op het zadel (nu ongeveer 1.5 maand) oud.
Daarom komt er ook morgen de zadelmaker kijken of er iets veranderd is;)
Heb de situatie uitgelegd en daarom kwam ze ook zo snel mogelijk
Hou jullie op de hoogte.
Laatst bijgewerkt door paard89 op 29-08-11 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:17

paard89 schreef:
Paard is nog jong en wordt ongeveer 3 á 4 keer per week gereden. Verder staat ze elke dag op het land.
Nagekeken 2 dagen na de val. Paard had nergens last van. Mond nagekeken drie maanden geleden. Bel morgen voor een afspraak deze week. Zadel heb ik nu 1.5 maand. Komt morgen iemand om hem nogmaals na te kijken. Paard heeft na die ene dag gedrag niet meer getoond. Ook niet meer in land of onder het rijden. Wel longeer ik nu voor ik erop ga. Ben toch nog steeds een beetje bang dat het weer gebeurd.

Tip: laat haar bloed eens onderzoeken als er toch iemand komt. Heb je toevallig soms het idee dat ze niet helemaal rad is of iets mankeerd?

Marchador

Re: Paard stijgert en klapt achterover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:19

Een jong paard kan snel veranderen dus wat dat betreft doe je er in mijn ogen goed aan om de zadelmaker te laten komen. Ik ben benieuwd wat de uitslag ervan is.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 15:19

Joolien: Nee, nog nooit mank gelopen. Wel van het een op andere moment een stuk drukker in gedrag.
Ik moet nu werken. Dus ik reageer vanavond pas weer. Ik laat jullie morgen weten of het zadel nog goed lag.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:24

paard89 schreef:
Het zadel is op maat gemaakt Suelza.
Paard loopt superfijn op het zadel (nu ongeveer 1.5 maand) oud.
Daarom komt er ook morgen de zadelmaker kijken of er iets veranderd is;)
Heb de situatie uitgelegd en daarom kwam ze ook zo snel mogelijk
Hou jullie op de hoogte.

Mja, dat heb ik eens eerder gehoord bij een trainingspaard van mij die dus ook omhoog klauterde. Terwijl ik er van overtuigd was dat het toch echt aan het zadel lag.

Vervolgens zadelmaker er weer bij en toen was het: "Sorry mevrouw, we hebben er per ongeluk een verkeerde boom ingezet" Nou lekker dan, je zou ermee achterover geslagen zijn!

Dus ja, hij was idd op maat gemaakt, alleen niet goed :+

Anyway, ik zeg niet dat jouw zadel niet goed is, ik geef alleen aan dat er een reden voor dit gedrag zal zijn. Ik denk niet dat er iemand hier op bokt is die jou kan vertellen waarom ze dit doet en al helemaal niet hoe je het op moet lossen. Als er wel zo iemand is, dan zou ik dat erg knap vinden, aangezien je mijns inziens niet op basis van een 'verhaal' zonder ook maar het paard te hebben gezien, hier een zinnig woord over kunt zeggen.

Sterker nog, het kan gevaarlijk zijn ook, zoals bijv. met de adviezen van het ei. Voor hetzelfde geld is er iets heel anders aan de hand, sla jij doodleuk een ei op zijn kop en val je vervolgens morsdood met een paard in je nek.

Altijd iemand erbij halen die het gedrag kan observeren/lezen, nooit aanklungelen met dit soort dingen. Er is kennelijk iets niet goed gegaan, als jouw paard dit 'ineens' is gaan doen.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:26

hoi, t klinkt mij vooral als een beetje frisheid en onbeholpenheid, met een beetje geluk is ze er zelf ook erg van geschrokken en gebeurt het voorlopig niet zo snel weer. ik vindt het erg goed dat je er over na denkt of er een lichamelijk probleem zou kunnen zijn,want vaak heeft problematisch gedrag daar mee te maken. maar als je misschien zoals ik je jonge paard zo'n 1 a 2 x per week vrij zou laten bewegen los in de baan,niet erg opjagen maar een kwartiertje links en rechtsom een poos lekker laten lopen om eventuele overtollige energie (ook al lopen ze in t land!)en eventuele frustratie's ;) kwijt te raken.mij bevalt t erg goed,hou niet meer van dat wilde gedoe :D rijd veel jonge paarden maar wordt ook dagje ouder,enn ben ook wel s achterover geklapt met als gevolg rugklachten..succes!! groetjes deess
Laatst bijgewerkt door deess op 29-08-11 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

KN2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:26

Idd erg vreemd wat je paard doet.
Als je pijn kunt uitsluiten en jezelf er niet aan wilt wagen zou ik professionele hulp zoeken.
Ik heb wel een paard gekend die zich bewust achterover liet klappen op het moment dat ze iets niet begreep of iets niet wilde .
Deze merrie bleek wel pijn te hebben, en vanuit die pijn zo heftig te reageren.
Nadat zij behandeld was werd ze ook niet zo snel boos meer, en heeft zich ook niet meer achter over gegooid ( zij sprong ook eerst in de lucht). Kan het ook een hormonaal probleem zijn ? Dat de prikkels gewoon iets heftiger binnen komen waar zij dan op reageert?
In ieder geval sterkte met je probleem, ik snap dat het erg vervelend voor je is.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 18:30

Hallo allemaal!
Ik zou reageren. Heb vandaag de zadelmaakster gehad.
Opzich was er met het zadel niet erg veel mis. Paard was in korte tijd goed ontwikkeld en zadel lag daardoor iets krapper en kwam het wat omhoog. Maar niet zo dat ze er zo heftig op kon reageren. Het is aangepast en er is meer ruimte gemaakt. We moeten het goed in de gaten houden. Laat van de week de tandarts nog even komen voor controle. Ze reageert anders aan de longe als ze het hoofdstel of aan het halster gelongeerd wordt. Met halster is ze veel rustiger. Dus binnenkort hier weer even een update van mij.

mytje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:53

Ik hoop dat het goed gaat komt en en dat het nooit meer gebeurd ...ik heb t meegemaakt en is geen pretje en erg gevaarlijk...:(
Verder vind ik het ook erg goed van je dat je je zadel en gebit van je paard nogmaals laat controleren...vooral met zo'n jong paard...
en misschien inderdaad een bloedonderzoekje..(goede begeleiding is nooit slecht natuurlijk)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:05

Ik heb het ook meegemaakt met een jonger paard, had mijn nekwervels zwaar gekneusd en mijn been bont en blauw (paard is bovenop mij gevallen), maar eigenlijk nog geluk gehad. Wel heb ik sindsdien doodsangst als een paard steigert, dat gaat er niet meer uit vrees ik. Succes ts en ik hoop dat ie het niet weer in zn hoofd haalt!

nynke1122

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:50

Poeh hoop dat het allemaal goed komt. Slim dat je de tandarts laat komen :)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:54

paard89 schreef:
Hallo allemaal!
Ze reageert anders aan de longe als ze het hoofdstel of aan het halster gelongeerd wordt. Met halster is ze veel rustiger.

Wat voor hoofdstel gebruik je? Ben je onlangs van hoofstel gewisseld?

Illusjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:01

Als ze ineens zo extreem reageerd... heeft er dan niet gewoon iets verkeerd gezeten op dat moment? Een strootje, het dekje ergens dubbel of de singel aangesingeld met een stukje huid?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:03

jonge paarden altijd voor je erop stapt goed longeren ;)
Kunnen ze weer even ''wennen'' aan dat ''vreemde'' zadel (voor hen dan) en even hun energie kwijt.
Energie kwijt en je kan er zonder zorgen op :)

skippyjoehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:11

Die van ons, begon ook steeds vaker met stijgeren, en liet zich dan ook achterover vallen met ruiter er op.

Het paard was al eens gekeurt!, en toen hebben we hem nog een keer laten keuren ergens anders en bleek die hoefcatrol te hebben ;)
Maar idd, wel lastige situatie.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:32

Er zijn ook paarden waar niks mis mee is maar die gewon heel dominant of stout zijn. Mijn pony liet zich met inrijden ook achterover vallen op de ruiter. Op de bakrand ook nog. Ze deed dat heel vlot, laliela rechtuit en ineens schuin achterover op de bakrand. Dan moet je niet zelf aan gaan modderen maar een professional inschakelen. Mijn pony is verder ingereden door zo'n Handige Harrie die 10 paarden per dag reed. Jongen reed heel netjes maar was gewoon razendsnel in zijn reacties en heel doortastend. Verder heb je bij zo'n geval in het begin een handige helper vanaf de grond nodig. Nu is ze heel betrouwbaar. Omdat het allemaal kundig en zonder geweld is opgelost vind ze rijden nog steeds heel erg leuk ( is nu bijna 20).

Misschien was het bij jouw paard een eenmalige domme of jolige actie, jonge paarden kunnen de gevolgen van hun acties ook niet altijd overzien, maar mocht het zich weer voordoen dan zou ik een prof inschakelen voor je met een gebroken nek of een levensgevaarlijk paard zit.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:33

kan het niet een incident geweest zijn? Ik ben zo ooit eens met paard en al achterover gegaan, ik had gelukkig niks en heb meteen het zadel eraf gehaald...... bleek een wesp onder de shabrak te zitten. Arm dier......daarom ben ik ook absoluut tegen fratsen als eieren kapot slaan. Zoals al eerder gezegd hier doet je paard dat niet voor niks, beter is om door te zoeken tot je de oorzaak hebt. Ik vind het dan ook super dat je de zadelmaker/tandarts/dierenarts er nu weer bij hebt. Hopelijk gebeurd het niet nog een keer want dit kan echt levensgevaarlijk zijn. En geen paard is het waard om je nek te breken.....

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:59

hoe jong is het paard?
Een jong paard heeft nog niet zo'n goede balans met ruiter op zijn rug, dus de kans lijkt me groot dat het paard flink is geschrokken van zijn eigen actie!

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 13:09

Wel toevallig een ander hoofdstel en een ander bit. Maar daar had ik die week daarvoor al mee gereden en toen had ze geen last. Sindsdien rij ik het paard nu weer met het oude hoofdstel.(je weet maar nooit)

Max66: Het paard is 4 jaar. Ze heeft nog nooit onder het zadel een kick gegeven. Ze is altijd hartstikke braaf en vind het ook leuk om te werken. Ze stijgert wel eens in het land tegen de andere paarden en kan dan zo een paar seconden blijven staan. (Dus ze is er aardig handig in, om het maar zo te zeggen) Waarschijnlijk wou ze dit onder het zadel ook proberen maar doordat ik op haar rug zat heb ik haar denk ik uit balans gehaald en zijn we achterover geklapt. Ik heb haar na dit ook niet weer zien stijgeren, dus laten we hopen dat ze er wat van heeft geleerd. Wel longeer ik nu altijd voor die tijd. (voor de zekerheid) Ze is nu al een stuk rustiger. Mocht het weer gebeuren of neiging tot stijgeren doen schakel ik iemand in die er ervaring mee heeft. Maar heb wel het idee dat ze zelf behoorlijk is geschrokken van haar actie.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:17

kan het niet iets simpels zijn als een horzel zijn ofzo. Waar ze heftig op reageerde samen met het spoortje. Als ze het verder niet meer heeft gedaan zou ik niet direct vanalles gaan zoeken. Het is een jong dier dat wat heftig kan reageren op bepaalde dingen?

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:20

ik heb ook eentje die graag op zijn achterbeentjes staat bij alles en nog wat, maar -gelukkig- niet als ik erop zit.
als je de fysieke zaken laat nakijken zoals je bezig bent, is het misschien ook -zoals je zelf al zei- een probleem met respect.
ook longeren voor het rijden is een goed plan. niet enkel omdat ze stoom kan afblazen, maar ook omdat ze dan al spieren opwarmt.

ik heb met mijn paardje rug- en zadelproblemen gehad de afgelopen maanden en dus heb ik er (noodgedwongen) anderhalve maand enkel grondwerk mee gedaan. nu ben ik ongeveer 2,5 weken terug aan t rijden. ik doe alles zeeeeer op t gemakske (weinig vragen, heel veel belonen vanaf ie iets goed doet, zelden straffen) en ik kan zeggen dat ik het verschil echt begin te merken nu.
in t begin maakt hij nog geen link tussen mij naast hem (dan ben ik leuk) en op hem (dan ben ik gewoon iemand op zijn rug), maar dat begint nu ook te komen.
Dus ik kan alleen maar zeggen: veel met je paard bezig zijn (kan je perfect, want je kan toch nog niet teveel rijden) en van elkaar genieten.
Het vraagt tijd, maar je zal wel merken: verbetering komt er zeker.

om je een kleine anekdote te vertellen: zondag was ik met rafiki aan t longeren/spelen in de buitenpiste. opeens steigert die me daar superhoog (nog nooit zo hoog geweten) en vervolgens bokt hij nog wat in't rond. Ik verschiet me natuurlijk een ongeluk. geen idee waar ie ermee kwam... ik heb em meteen aangemaand rustig te zijn met mijn stem, en dat werkte. na zijn moment van zinsverbijstering kwam hij op zijn dooie gemakje bij mij staan. superkalm.
heeft er een beest hem gestoken ofzo? ik weet het niet.
maar ik was alleszins onder de indruk van de kalmte die hij vervolgens zo snel terug vond. Dat was vroeger niet gelukt denk ik.
je zal nooit bij een paard 100% kunnen garanderen dat hij nooit iets onnozel zal doen, maar hoe je er vervolgens samen mee omgaat, dat zal afhangen van de relatie die je samen hebt. Dat geloof ik echt.

alleszins veel succes en ik hoop dat je snel weer je paardje vertrouwt en van haar kunt genieten :j

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:23

paard89 schreef:
Waarschijnlijk wou ze dit onder het zadel ook proberen maar doordat ik op haar rug zat heb ik haar denk ik uit balans gehaald en zijn we achterover geklapt.

Dit idee had ik er dus namelijk ook van....

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:28

paard89 schreef:
Wel toevallig een ander hoofdstel en een ander bit. Maar daar had ik die week daarvoor al mee gereden en toen had ze geen last. Sindsdien rij ik het paard nu weer met het oude hoofdstel.(je weet maar nooit)

Ik vroeg dit omdat ik toevallig afgelopen week ook een paard gek heb zien doen toen ze ineens een hoofdstel met lage neusriem om kreeg ipv dr gebruikelijke hoofdstel.
Ook steigeren na het opstappen en paar passen te hebben gezet.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:01

Hopelijk is het na die ene keer opgehouden! Anders inderdaad iemand erbij halen want dit is erg gevaarlijk! Heeft ze niet ergens een wondje dat je over het hoofd hebt gezien ofzo? Ze blijft jong, dus je moet overal rekening mee houden en aangezien je zei dat ze in het land ook wel eens steigert.. Misschien ergens tegenaan gekomen ofzo?