Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
GJ9 schreef:Ondanks je eerste zin zou ik toch aanraden hem weg te brengen, al is het maar voor een weekje. Je kunt wel rustig aan doen en steeds een stapje terug, maar zo geef je je paard toch tijd om na te denken. Als dit uit de hand gaat lopen, ben je veel verder van huis en veel duurder uit, dan heb je spijt.
Als je hem een weekje wegbrengt naar ervaren mensen die al weet ik veel hoeveel honderd paarden zadelmak hebben gemaakt, hebben ze het veel sneller en veiliger voor elkaar dan jij, en kan jij na een weekje veilig verder met doorrijden.
Navidad schreef:Ik raad je aan absoluut geen pop te gebruiken. Zeker niet bij een angstig bloederig dier, Want dan ben je nog veel verder van huis en kan je dadelijk helemaal niet meer opstappen.
Elk jong paard vind opstappen, zitten en de eerste passen eng. Alleen de ene is ervan overdonderd, en rij je bewijs van spreken zo mee weg, en de ander die schiet en bokt onder je uit. Ik maak al heel lang paarden zadelmak, en heb eigenlijk alle karakters al gehad. Ik laat iemand ze vasthouden met opstappen, zorg dat er een boktouw om de nek aanwezig is, en dat er iemand met een longeerzweep op de grond staat, en laat maar los.. Dan kunnen ze een paar goede sprongen maken maar doordat ze naar voren worden gehouden door de persoon op de grond valt het vaak wel mee.. als je paard goed op je stemhulpen staat heb je vaak binnen tien minuten een heel fijn zadelmak jong dier, de knoppen zitten er dan nog wel niet op, maar je kan in iedergeval zitten en rustig rondstappen, of draven.
montyjansen schreef:zo een paard krijg ik van de week ook die door zo iemend is ingereden, eigenaar is er verschillende keren af gevallen durft er niet meer op, moest hem goed door pakken dan was het probleem wel opgelost arm paard. geef mij de pop maar, (je moet wel weten waar je mee bezig ben).
Navidad schreef:montyjansen schreef:zo een paard krijg ik van de week ook die door zo iemend is ingereden, eigenaar is er verschillende keren af gevallen durft er niet meer op, moest hem goed door pakken dan was het probleem wel opgelost arm paard. geef mij de pop maar, (je moet wel weten waar je mee bezig ben).
Ik snap niet waarom mensen er een pop op willen zetten? Wat berijk je er mee? En trouwens waarom arm paard?
montyjansen schreef:moet je dan toch eens bij zoiets gaan kijken, erkan niet veel mee mis gaan met een ruiter wel.