inrijden bang paard, nieuw probleem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:36

Ik zou met gewicht gaan werken, en als dummy voor de benen een paard boeien/fenders uit de watersport.

En verder ga ik met degenen mee die zeggen dat je het dier weg moet brengen, voordat er echt ongelukken gebeuren.
Je kunt nu wel roepen dat je het geld er niet voor hebt, maar geen enkel paard is het waard om in een rolstoel te belanden, of erger nog, een meter onder de graszoden. Echt geen enkel paard.

linda212

Re: inrijden bang paard, nieuw probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:40

Ik heb ook ervaring met inrijden van paarden.
Maar ik heb mijn drie jarige toch weggebracht ook met hetzelfde probleem
Na twee weken kreeg ik een super paard terug met een pop beleerd en later met een mens erop
Dus wees wijs en zoals sommige al zeggen breng het paard weg
Daar je het vertrouwen van het dier sneller kwijt bent

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:40

Laten wennen aan gewicht op zn rug door bvb een volle voederzak erop te leggen en hem zo laten stappen. Heb ooit eens geelezen over een paard dat gewoon doodsbang was van het feit dat er iets boven hem uitstak. Die hebben hem eerst latenen wennen door een levensgrote pop te gebruiken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:48

GJ9 schreef:
Ondanks je eerste zin zou ik toch aanraden hem weg te brengen, al is het maar voor een weekje. Je kunt wel rustig aan doen en steeds een stapje terug, maar zo geef je je paard toch tijd om na te denken. Als dit uit de hand gaat lopen, ben je veel verder van huis en veel duurder uit, dan heb je spijt.

Als je hem een weekje wegbrengt naar ervaren mensen die al weet ik veel hoeveel honderd paarden zadelmak hebben gemaakt, hebben ze het veel sneller en veiliger voor elkaar dan jij, en kan jij na een weekje veilig verder met doorrijden.

In dit geval ben ik het met je eens. Paard leert nu dat ontploffen de goede/gewenste (want je stopt) reactie is op mens op de rug. Zie dat er maar eens weer uit te krijgen. Bij rustig aan doen zodat je dat punt ver voor blijft en kan stoppen als paard ontspannen is kan je alle tijd nemen die je wil.
Hier begint jonkie het principe : baas doet raar = rustig blijven/gaan slapen, want dan stopt ze al aardig. Al is die naar mijn mening nog lang niet klaar om gereden te worden.

@TS: ik heb in een eerder topic hierover een hele serie aan suggesties gegeven als voorbereiding. Ben je daar ook mee aan de slag gegaan? Kent dit paard uberhaupt het hele fenomeen dingen/mensen boven hem, net wel/niet zichtbaar uit de ooghoeken, etc. echt goed?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:07

Navidad schreef:
Ik raad je aan absoluut geen pop te gebruiken. Zeker niet bij een angstig bloederig dier, Want dan ben je nog veel verder van huis en kan je dadelijk helemaal niet meer opstappen.

Elk jong paard vind opstappen, zitten en de eerste passen eng. Alleen de ene is ervan overdonderd, en rij je bewijs van spreken zo mee weg, en de ander die schiet en bokt onder je uit. Ik maak al heel lang paarden zadelmak, en heb eigenlijk alle karakters al gehad. Ik laat iemand ze vasthouden met opstappen, zorg dat er een boktouw om de nek aanwezig is, en dat er iemand met een longeerzweep op de grond staat, en laat maar los.. Dan kunnen ze een paar goede sprongen maken maar doordat ze naar voren worden gehouden door de persoon op de grond valt het vaak wel mee.. als je paard goed op je stemhulpen staat heb je vaak binnen tien minuten een heel fijn zadelmak jong dier, de knoppen zitten er dan nog wel niet op, maar je kan in iedergeval zitten en rustig rondstappen, of draven.

zo een paard krijg ik van de week ook die door zo iemend is ingereden, eigenaar is er verschillende keren af gevallen durft er niet meer op, moest hem goed door pakken dan was het probleem wel opgelost arm paard. geef mij de pop maar, (je moet wel weten waar je mee bezig ben).

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:11

montyjansen schreef:
geef mij de pop maar, (je moet wel weten waar je mee bezig ben).

vooral die laatste zin is waar: zonder ervaring met pop, nooit aan een pop of zak beginnen,
schiet hij los of hangt ie ineens ernaast of eronder ben je nog veel verder van huis.....

Blazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:14

Bij het inrijden van mijn peerd heb ik een sperriempje aan het zadel gemaakt. Aan de 2 ringen vooraan het zadel.
Kan je je super aan vast houden. Wedden dat je niet meer valt XD. Heeft mij echt wel vaak gered!

Gewoon een kwestie van wennen van t paard lijkt mij.

Succes!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:27

Navidad schreef:
Ik raad je aan absoluut geen pop te gebruiken. Zeker niet bij een angstig bloederig dier, Want dan ben je nog veel verder van huis en kan je dadelijk helemaal niet meer opstappen.

Gelukkig zijn er ook mensen met verstand, ik ga hier volledig in mee!

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:45

opgelost bij een paard van mij door prof. stal

hoofd naar rechts buigen richting zadel ( wel in ontspannen positie houden dus rustig vragen maar wel voldoende doorbuigen). Je hebt dan dus aan de rechterkant een teugel die vraagt en dus strakker is en aan de linkerkant gewoon een ontspannen en wellicht een lossere teugel om het paard ruimte te geven zijn hals in te buigen.
Dus eerst dit oefenen want hij moet dit wel accepteren.
Daarna opstappen paard kijkt dus andere richting in , zitten en wegstappen naar waar het hoofd naar gebogen is, paard stapt dan rustig weg en heeft niet de drang om naar voren te springen. De hulp moet dan staan aan de rechterkant vh paard ongeveer ter hoogte vh zadel dus waar uiteraard ook het hoofd vh paard is.

Een paard van ons was echt niet op te stappen, zitten was direct vol gas weg hiermee binnen een paar dagen helemaal opgelost.
Ook helpt het om als afleiding een handje brok te geven en dan meteen opstappen even aandacht wegleiden vh opstappen dus. Maar dit is goed voor de lichtere probleemgevallen.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:26

montyjansen schreef:
zo een paard krijg ik van de week ook die door zo iemend is ingereden, eigenaar is er verschillende keren af gevallen durft er niet meer op, moest hem goed door pakken dan was het probleem wel opgelost arm paard. geef mij de pop maar, (je moet wel weten waar je mee bezig ben).

Ik snap niet waarom mensen er een pop op willen zetten? Wat berijk je er mee? En trouwens waarom arm paard?

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:30

Gewoon wegbrengen dat paard. Al is het maar voor een week, dat hoeft echt niet veel te kosten. Je zegt dat je veel ervaring hebt, maar 10 paarden beleren is niks!!!!! Ik heb er meer dan 100 beleerd denk ik, maar je moet je eigen grensen wel kennen. Vorig jaar had ik er 1 waar ik ook al maanden mee bezig was, maar uiteindelijk toch weggebracht. Was maar goed ook, want het was mij nooit gelukt. Sterker nog, ik denk dat, behalve dat ik er ongetwijfeld af gelanceerd zou zijn, het paard nooit meer iemand toe zou staan om op d'r rug te klimmen. Sommige paarden zijn gewoon te moeilijk voor de doorsnee beleerder. Is echt geen schande hoor, om daar aan toe te geven. Maar goed....buiten dat wens ik je veel succes met je paard, wat voor weg je ook gaat inslaan.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:19

Weg brengen.
De tips zijn leuk maar de ruiter niet handig genoeg voor de uitvoering.
En we weten niet wat het echte probleem is.
Gewicht zou het niet moeten zijn omdat ze dat met hangen ook hebben.
Iets aan de rechter kant kan het ook niet zijn want met hangen ga je daar ook met je arm kloppen.
Iets boven hem los je al eerder op om naast het paard erboven te komen op bijv een krukje.
En nergens rept de ruiter over deze dingen zodat wij een goeb beeld krijgen.
En dan is er maar 1 conclusie: wegbrengen

Ups

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:27

Heb je met het hangen dat ook aan beide kanten gedaan? Als je aan de ene kant van het paard iets doet, wil dat nog niet zeggen dat hij datzelfde aan zijn andere kant ook snapt. Met hangen krijg je slechts aanrakingen aan 1 kant. Het kan best zijn dat hij juist heel erg schrikt als hij ineens aan zijn andere kant jouw been voelt omdat hij dat niet kent.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 07:55

Navidad schreef:
montyjansen schreef:

Ik snap niet waarom mensen er een pop op willen zetten? Wat berijk je er mee? En trouwens waarom arm paard?

moet je dan toch eens bij zoiets gaan kijken, erkan niet veel mee mis gaan met een ruiter wel.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:35

montyjansen schreef:
moet je dan toch eens bij zoiets gaan kijken, erkan niet veel mee mis gaan met een ruiter wel.

Ik als ruiter heb meerdere paarden binnen gehad waar een pop op heeft gezeten en waar geen land mee te bezeilen was omdat het allemaal maar even uitgeprobeerd word, en het helemaal mis gaat. geloof me geef mij maar liever een paard waar nog niks op heeft gezeten, ook geen pop. want deze paarden waarbij het misgaat, door onkunde van de mens, blijven angstig ;) Ieder zijn eigen mening hoor, en heb respect voor je als jij er wel mee om kan gaan. maar ik ga never te nooit niet een pop gebruiken. Veel te veel slechte ervaringen mee. En zoals het nu gaat, gaat het prima en lever ik fijne paarden af die na te rijden zijn door hun eigenaar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:43

Ik heb 1x een pop gebruikt, maar dit was bij een paardje waar het gewone beleren al (diverse keren?) verkeerd was gegaan. Ze werd toen maar gebruikt als fokmerrie, maar ik kon het niet laten om het toch te proberen.

Ze ging met de ruiter nl. "gewoon" liggen (ze liet zich zo opzij vallen). En ja, dan blijf je niet zitten.
We hebben toen ook iets van een pop gemaakt, en na enkele keren te zijn gaan liggen had zij echt zo iets van :o? Ze probeerde nog de "pop" eraf te trekken en toen dat niet lukte ging ze toch maar over op braaf rondjes lopen :j
Na enkele keren met alleen de "pop" kon ik opstappen en was het geen probleem meer.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:12

ja Navidad, onkunde is een heeel groot probleem, met ruiter of pop als het mis gaat, gaat het ook mis.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:08

Maar met een pop kun je net zo goed dingen fout doen als met een ruiter.
Zeggen dat er niet veel mis kan gaan klinkt bijna alsof je het iedereen met minder ervaring aanraad.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 13:00

anneliesdj schreef:
Maar met een pop kun je net zo goed dingen fout doen als met een ruiter.
Zeggen dat er niet veel mis kan gaan klinkt bijna alsof je het iedereen met minder ervaring aanraad.

onkunde, is teweinig ervaring, minder ervaring is geen ervaring, je moet het goed kunnen, anders niet doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 13:05

montyjansen schreef:

Als er toch niet veel mis kan gaan kan pakt straks iedereen die geen zin heeft geld uit te geven voor een degelijk opleiding er zo'n pop bij.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 13:42

als de pop er op zit, :j maar voor hij er op zit, :(:) kan alles mis gaan.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 14:38

Ik vind dat je als je een paard gaat beleren dan wel kennis van zaken moet hebben(met of zonder pop) en anders zeker niet zelf gaan aan klungelen want dan kan het ook goed mis gaan.
Iedereen die paarden beleerd is eens een keer daar mee begonnen dus wil je dit toch zelf gaan doen zorg er dan voor dat je altijd iemand hebt als begeleider die daar wel veel ervaring mee heeft zodat deze persoon je de juiste aanwijzingen kunt geven.
Dus of je het laat doen of je hebt een goede begeleider beiden kosten geld maar zie het als een investering in je toekomst. Dus vraag om hulp want het is echt belangrijk dat dit goed gebeurt, succes

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:13

ik kan het niet beter verwoorden +:)+

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:42

Ook eens, en je kan het in dit stadium nu een keer veel sneller verkloten dan in bij bevestigede paarden. Een paard iets leren is niet zo moeilijk.. een paard wat afleren waar hij een slechte ervaring mee heeft is veel pittiger.

En wat de Pop betreft. Kan zeker heel erg goed werken en is veilig mits goed gedaan, maar voor alles geld dat het niet voor ieder paard DE oplossing is. Stond laatst bij nieuws een filmpje over een speciaal ontwikkelde pop. Iemand met iets meer ervaring dan 10 paarden, heeft geleerd om in te schatten welke methode bij een paard past en kan n.a.v. de reacties van het paard de werkwijze bijstellen. Die ervaring en kennis van verschillende methoden heb je niet na 10 paarden of ponies.

Wat nog wel een goede tip kan zijn is springen naast je paard, Twee handen je zadel vast houden en springen als ie daar niet meer op reageert 1 voet in je beugel en huppen alsof je gaat opstappen. Vind ie dat goed: opstappen en je bovelijf zo dicht mogelijk tegen de hals houden en dan gewoon 5 minuuten zo staan en weer afstappen en het zelfde opnieuw. Als dit geen spannng meer oplevert rustig rechtop gaan zitten terwijl de persoon op de grond hem geruststelt. Voordeel hiervan is dat je gelijk leert via de beugel op te stappen.

En denk goed na over het bit, als ie op rodeo-modus gaat zorg dat je een touw om de nek hebt en een halster onder je hoofdstel, met een lijn eraan voor de grondwerker, want als je vol aan het bit komt te hangen als het bit nog niet aangenomen is door een paard, heb je er nog een probleem bij als je straks kan blijven zitten.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:45

ik heb niet alles precies gelezen maar... je bent 16 en vind zelf dat je al genoeg ervaring hebt?? wijze les nr 1: ik maak al jaren lang fulltime zadelmak en ben nogsteeds niet uitgeleerd ;)
breng hem weg! dit is te hoog gegrepen voor jou en daarnaast leert het paard hier op geen enkele wijze wat bij, het is geen spelletje he cowboytje spelen, zadelmak maken kan maar 1 x
ik zou in jou geval absoluut niet met de pop werken, dit gaat gegarandeerd fout als je er niet goed mee weet om te gaan en als het paard al bang is kan je hem er alleen maar banger mee maken.
blijf eerst oefenen met paarden die wel wat braver zijn en dan vooral met goede begeleiding! ooit weet je dat er veel mensen hier gelijk hebben want het lijkt allemaal heel stoer maar het is echt vak werk, en helaas vergeten veel mensen dat...