Niet vooruit en niet nageeflijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:19

Een uur in de stapmolen? Hij is gewoon dolgedraaid.... Zonder dollen, waarom zo lang in de stapmolen? Kan je dan niet beter als warming up met hem aan de hand gaan wandelen, een minuut of 20 max, is ook goed voor jullie band, en vervolgens gaan rijden? Of beginnen met wat grondwerk en loswerkoefeningen ipv die stapmolen?

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 21:21

Maflinger_S schreef:
Een uur in de stapmolen? Hij is gewoon dolgedraaid.... Zonder dollen, waarom zo lang in de stapmolen? Kan je dan niet beter als warming up met hem aan de hand gaan wandelen, een minuut of 20 max, is ook goed voor jullie band, en vervolgens gaan rijden? Of beginnen met wat grondwerk en loswerkoefeningen ipv die stapmolen?

Ja, hangt ervan af eigenlijk...
Soms gaat hij een uur in de stapmolen in de voormiddag bv, en kom ik pas s avonds rijden,
of hij gaat 15 min in de stapmolen (terwijl ik zijn box doe), en daarna gaan we rijden.

Soms gaat hij dagelijks in de stapmolen, maar er zijn ook periodes dat hij er amper in gaat...

Ik bedoel niet eerst 1 uur in de stapmolen en daarna direct rijden ofzo...

Amiigo

Re: Niet vooruit en niet nageeflijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 01:09

Geef hem iedere dag een schep zwarte haver, daar word hij wel snel van ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 07:50

ikkebenhier schreef:
[
Ja, ik probeer om hem zo veel mogelijk afwisseling te geven, maar soms kan ik niet anders dan een week in de piste rijden ofzo... En ik kan natuurlijk mijn proefje ook niet oefenen als ik altijd moet gaan wandelen omdat dat hem blij maakt :p
...

Tja, ik denk dat veel paarden steeds in de piste proefje oefenen doodsaai vinden. (stapmolen ook trouwens... waarom niet gewoon lekker de wei op met soortgenoten? Beweegt hij ook en wordt ie levenslustiger van)
Want dat lijkt het probleem. Paard vind er geen bal aan oftewel dodelijk saai.
En dan is het een kwestie van prioriteiten stellen
Proefjes oefenen (incl ergernissen en moeten 'aanpakken'omdat hij er geen zin in heeft)of iets doen wat leuk is voor hem (en voor jou, want een vrolijk paard rijdt gewoon veel fijner)
Vergelijk voor jezelf... stel dat je dagelijks wiskundelessen moet volgen, daar niets aan vind en daar voor jezelf in de toekomst ook geen bal aan(paard heeft geen eigen motivatie voor wedstrijden) hebt en dan toch dag na dag weer wordt gedwongen diezelfde stomme sommen te maken, zonder eens echt gewoon iets leuks te doen.

Misschien iets om over na te denken.
Maar dat is een beslissing die je zelf zult moeten nemen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:24

Je kunt voor een wedstrijd toch ook oefenen tijdens een buitenrit/wandeling? Die letters kom je op wedstrijd vanzelf wel tegen. Staf, draf, galop, halthouden, schouder binnenwaarts, weet ik veel, kan allemaal buiten.

Vera24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:22

Krijg hij genoeg voer in verhouding met zijn beweging en gewicht?
Ander veel afwisseling naar het bos enz. Ik zou hem niet meer met slof rijden, dan dwing je hem eigenlijk.(met longeren is het anders)
Ik denk dat veel tempowisselingen ook helpen, en vraag het aan je instructrise.
Veel succes!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:09

ikkebenhier schreef:
Ariebren schreef:
Van achteren slaan met de zweep en van voren hangen in de teugels.
Geen enkel paard leert zo op eigen benen te lopen.

Dat kon ik zelf ook bedenken.
Ik geef hem een tik als hij plakt aan mijn been, of als hij helemaal vooruit wil.
En hangen in de teugels doe ik al helemaal niet...

Maar je hangt er wel een slof aan.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:17

Kun je het dressuurrijden zelf niet wat spannender voor hem maken? Niet steeds rondjes rijden maar hem ook verrassen met zijgangen op onverwachte momenten, vreemde figuren die hij niet kent etc. En zet een hindernisje in de bak en rij hem daar af en toe overheen, als afwisseling. Ik verwacht zelf niet dat dit nou dé oplossing is maar wellicht helpt het wel.