Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Gewoon pas draven als ik me in stap goed genoeg voelde.

laura_power schreef:maar het is toch helemaal niet erg voor een paard van 5 als die een week stil staat, of maar 3 x in de week gereden wordt?
nog wel. Je "moet" pas weer op je paard stappen als jij het ZELF wilt en je er zelf een goed gevoel bij hebt, want als dat niet zo is zal je paard elke keer dat "nukkige" gedrag vertonen zodra jij er op zit. 

Lara_Silver schreef:Als ik jou was zou ik er voor zorgen dat dit paard eerst alle slechte gewoontes heeft afgeleerd, bij iemand zonder angst die haar adequaat kan corrigeren. Als je er halverwege op gaat, en ze probeert iets bij jou, en jij bent te bang om te corrigeren, of je laat je alleen al intimideren dan kunnen jullie weer van voor af aan beginnen. Slechte gewoontes afleren moet imo heel correct gebeuren, en dat kan alleen met een consequente ruiter die zich op geen enkele manier van zijn stuk laat brengen. Anders krijg je het nooit volledig eruit. Blijf overigens wel eerlijk naar je paard en laat haar voor de zekerheid toch nog eens helemaal nakijken, ook door een ostheopaat.