Pff, ik krijg die buitenstelling er gewoon níet uit.. tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 18:06

Had ik al gelezen ;)

Edit: Het is gewoon onzin om te gaan drijven als je haar van voor losgooit. Paard kan dan nooit impuls krijgen, je zult het van voor toch op moeten vangen zodat het een voorwaartse drang gaat krijgen. Als ze terug komt als je contact geeft heb je al teveel druk erop, wil dan niet meteen zeggen dat je dan de teugels maar los moet gooien..
Laatst bijgewerkt door monica08 op 20-08-11 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Re: Pff, ik krijg die buitenstelling er gewoon níet uit.. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:30

Dit is gewoon een balans probleem. Ze probeert de wand als steun te gebruiken omdat ze anders naar binnen gaat vallen. Zou je de volgende keer dit eens willen proberen? : Zet je handen eens iets meer naar rechts (als je op de linkerhand rijdt), een beetje alsof je de schoft naar rechts wilt opschuiven. Ben benieuwd wat er gebeurt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:45

Dit heb ik geprobeerd! :j
Mijn handen gewoon rechtop en naast elkaar en ze dan beide naar rechts 'schuiven', waarbij er meer druk komt tegen haar hals (binnenhand) en iets meer op het bit.
Hierdoor ging ze inderdaad al een stuk naar binnen. :j
Waarschijnlijk heb ik dat stukje niet op film, want ik had die hoek niet in beeld, maar ik ga gelijk even kijken.
Dit heb ik op buitenrit ook weleens gedaan.

Edit; Dit heb ik inderdaad niet op film staan.
Morgen ga ik waarschijnlijk weer rijden en dan zet ik de camera gewoon weer aan. :j

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:54

Herkenbaar, probeer hier ook een oplossing op te vinden, ik lees even mee :j

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:36

Zegt het recht fietsen op de volte je iets?

Met je handen fiets je als het ware en dus als de linker naar voren gaat gaat de rechter naar achteren. Als je dan op de linker voltezit en je hebt buitenstelling heb je neem ik aan op je linker teugel de meeste druk klopt dat? Oftewel neemt ze de rechter teugel niet aan. Mocht dat het geval zijn kun je eens proberen de volte te blijven rijden en als ze dan naar binnen valt en dus naar buiten kijkt gewoon even naar buiten sturen en dus je binnenteugel even geen druk op houden maar echt los dat ze die niet kan nemen. Is ze dan van de binnenschouder af neem je de linker teugel weer aan om haar weer terug te sturen op de volte. Belangrijk is vooral je gewicht op binnen te houden. Dit blijven herhalen todat ze op de volte kan blijven en recht word en dan geven ze vaak vanzelf na.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 00:14

Ja, dat klopt wel.. eigenlijk is dat best wel vreemd, want je zou juist denken dat Kim dan die druk minder wil maken en dus haar stelling veranderd.

Normaal kan ik me dingen heel goed voorstellen en vaak weet ik van tips wel hoe Kim daar op reageert, maar dat heb ik bij jouw tip niet.
Ik heb daarom even heel snel een plaatje gemaakt, om te kijken of je het zo bedoeld.

Geen commentaar, dit is echte kunst.. :Y)
Rood is Kimmes, groen zijn de teugels; jij wilt dus dat ik de binnenteugel los laat (zoals de buitenteugel)?
Klopt het plaatje zo?
Afbeelding

Ik heb dit nog niet geprobeerd, maar de kans is groot dat Kim zich dan om zal draaien, om de buitenteugel heen.
Maar ik ga het zeker proberen!

Ook nog 2 aanvullingen;
Kim heeft een ontsteking gehad in haar tandvlees, die op zondag heel duidelijk naar voren kwam (ik vermoed ""geactiveerd"" door het eten van een wortel die ochtend).
Ik haalde haar uit de paddock en er was nog niks aan de hand, heb haar een wortel gegeven en lang gepoetst en daarna opgezadeld.
Ze werd ineens erg sloom, begon zwaarder te ademen en wilde geen eten meer aannemen.
Eerst even aangekeken of ik het nog tot de dag erna (maandag) kon laten wachten, maar toen de thermometer flinke koorts aan gaf, heb ik direct de dierenarts gebeld.
Op een gegeven moment had ze 40 graden koorts, ademde snel en zwaar en was zo'n beetje van de wereld.
Dierenarts heeft de ontsteking gevonden, die was helemaal blauw en er kwam pus en bloed uit.
Ze heeft Kim een aantal injecties gegeven, koortsremmers en anti-biotica en de dag erna ging het al een stuk beter.
Maandag ook nog een spuit met lang werkende anti-biotica en ik mocht gister al weer rijden.
Heb haar nog een dagje laten staan en vandaag even zonder zadel gestapt.
De koorts is weg en het plekje ziet er prachtig uit vergeleken bij zondag.
Foto'tje van vandaag;
Afbeelding

En aankomende zaterdag komt de tandarts weer langs, want de dierenarts had weer scherpe randjes ontdekt. :j
Normaal komt hij eens per jaar, maar nu even wat eerder.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 00:24

Vergeet je eigen houding ook niet! Zet iets meer druk op je binnen beugel en draai je schouders alsof je een volte maakt. Kom daarbij ook door met je binnenbeen.

(weet niet helemaal zeker of je het zo bedoeld maar;)
Zoals je het beschrijft is dit niet iets medisch. Hij buigt namelijk naar allebei de kanten op de buitenhand op. Dus in feite buigt hij op allebei de kanten heel graag en heeft dus geen voorkeur (dus ook geen kant waar hij pijn heeft of belemmering heeft). Al moedig ik het alleen maar aan hoor, dat je eerst je paard en eventueel zadel checkt.

Je zegt dat hij voor beenhulpen goed reageert, maar in feit is je binnenbeen aandrukken ook een hulp om hem naar binnen te stellen en dit doet hij niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 00:37

Ik denk dat je een hele hoop kunt leren van bokt, maar in dit soort gevallen is het gewoon veel beter om op het moment supreme goede tips te krijgen.
Heb je al les, zo ja, hoevaak per maand? (of lees ik daar overheen?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 00:44

Noekje; Klopt hoor, ik let er nu ook beter op dat ik de kant op kijk waar ik heen wil.
Als ik Kim op de volte stuur, dat ik dan het rondje alvast zelf volg.
Op de rechterhand is die buitenstelling een heel stuk minder dan op de linkerhand.
Ik krijg op die hand ook sneller een reactie op mijn binnenbeen. :)
Kim is trouwens een zij.. :o

[***]; Ja, daar heb je overheen gelezen. :j
Ik laat binnenkort een vrouw die ik ken kijken naar ons, we zitten alleen een beetje met dagen en tijden.
De ene keer heeft zij het te druk en als zij wel kan, moet ik die dag net naar het ziekenhuis of een andere afspraak.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 00:56

Het kan ook goede spierpijn van de enting zijn :j

Waar ik wel benieuwd naar ben:
Als ze zo naar buiten kijkt met welke hand/ teugel zoekt ze dan het meeste contact?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 01:12

Wat ik mis is impuls. Paard loopt echt gewoon niet door en ik mis dan ook een actieve ruiter. Zolang er geen enkele voorwaartse beweging in zit is stelling en buiging gewoon niet aan de orde. Het kan niet zo zijn dat je alles los moet gooien om voorwaarts te blijven en dán een verandering in de buiging kunt krijgen.
Je paard moet goed aan de hulpen staan, actiever stappen en draven en reageren op je been. Pas als dat voor elkaar is en jij het tempo kunt bepalen kun je verder.
Misschien is het een idee om haar een tijdje te laten rijden door een handige ruiter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 01:28

Doei; Dat vind ik heel moeilijk om zo vanaf de bank te vertellen.
Dat is eigenlijk met heel veel dingen zo, dan kan ik daar pas een goed antwoord op geven als je het me vraagt op het moment dat ik op Kim's rug zit.
Spierpijn van de enting kan het niet zijn hoor, dat was namelijk zondag en maandag en dit topic is al daarvoor aan gemaakt. :j

Pauline; Weet je wat het probleem is.. iedereen zegt iets anders.
Als ik het ene doe, zijn er mensen die dat verkeerd vinden en doe ik datgene wat zij goed vinden, is het weer verkeerd voor de andere..
Ik pak haar ook zeker wel aan en we hebben al een flinke vooruitgang geboekt, dus ik doe toch wel iets juist. :)
Een andere ruiter is geen optie.. één keer een hele slechte ervaring mee gehad en ook gelijk genezen.
Bovendien leren Kim en ik nu samen en dat is ook heel fijn, aangezien het ondanks die buitenstelling juist heel erg goed gaat.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 01:37

Let er eens op als je weer gaat rijden!
Ik ben erg benieuwd...

Stel ze pakt bv. links vast en je hebt op rechts minder.
Dan laat jij haar sterke kant iets losser en pak je de andere kant erbij.
Let ook goed op dat je op allebei je zitbeenknobbels zit (vraag anders eens iemand te kijken of je recht op haar zit).

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 07:32

Zit je zelf goed recht en draai je juist mee in de wendingen?
Ik zat namelijk scheef, mijn rechterheup staat wat verder naar achteren, waardoor ik constant in de hulp rechter volte zit. Ze neemt daardoor ook teveel stelling aan naar rechts. Door daar bewust van te zijn en het te corrigeren, gaat het nu al een stuk beter. Nu moet paard de spieren rechts weer oprekken en er aan wennen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 08:01

Mijn paard heeft ook last van buitenstelling, ook bij bv longeren. Ik krijg les op de klassieke manier (dressuur) en moet het zo aanpakken (dit is echt nog maar het begin):

-bij longeren: telkens het hoofd naar me toe vragen door een klein trekje, plooit hij mee, al is het maar miniem, meteen druk lossen, dan opnieuw licht vragen, plooit hij mee, terug lossen etc.

-bij rijden: bij het rijden van rechte lijnen (hoefslag, middellijn, diagonaal,...) hem afwisselend rechts en links vragen, een miniem knikje met zijn hoofd links (of rechts als gevraagd) is voldoende, van het moment dat hij miniem knikt, meteen druk lossen en hoofd terug recht. Dan de andere kant op vragen, of terug dezelfde kant. Dit zeker 10 x per lange zijde doen (dus: vraag, knik hoofd, loslaten, etc). De bedoeling hierachter is dat hij leert op heel weinig druk meteen soepel inplooien, omdat hij momenteel gewoon zijn kaak vastzet en zo gemakkelijker over de schouder kan weglopen. Dit moest ik eerst lange tijd in stap doen, daarna in draf. Dit kan je ook oefenen op buitenrit ed. Als je paard dan steeds vlot reageert op minieme teugeldruk, zouden de wendingen in principe dan ook op lichte druk moeten gaan en zouden ze zich niet meer moeten vastzetten in de kaak.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 08:30

gewoon net als elk ander paard bij het begin beginne. Dus eerst zorgen dat je paard echt gehoorzaam is aan het been en dat je genoeg impuls hebt. Alleen dan kun je verder met alle andere tips die gegeven zijn! Binnenstelling en buiging, dan moet je paard dus het binnenachterbeen onder de massa gaan zetten. Dan moet ze dus wel gehoorzaam zijn aan je binnenbeen. Alleen dan krijg je de buiging die je hebben wil en op de plek waar je de buiging hebben wil. Anders creeeer je al snel een buiging op de verkeerde plek {alleen in de hals bijvoorbeeld ipv in het lijf}. Dan lijkt het heel wat, maar is net niks. Maar nogmaals: bij het begin beginnen en dat is TACT en tact krijg je alleen maar als je genoeg impuls hebt en genoeg impuls krijg je alleen maar bij een paard wat gehoorzaam aan het been is. Je wilt nu gewoon zes stappen overslaan om het plaatje mooier te maken, maar zo werkt het gewoon niet. En zo'n type paard zal er meer moeite mee hebben gezien haar bouw, dus zul je meer tijd moeten besteden om de eerste stappen echt goed te bevestigen. Gewoon op zoek gaan naar een goede instructrice en geen "ja-maar...." zeggen. Dressuur is een kwestie van een lange adem hebben! De ene keer dit proberen en dan weer dat....dan weet je paard ook niet meer waar ze aan toe is. Gewoon volgens het scala werken, dan krijg je systeem in je rijden.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 08:57

Als ik je plaatje zie heb je dus links je druk. Omdat je wilt dat ze die loslaat laat jij die teugel los zodat ze hem ook niet kan nemen en neem je rechts iets meer. Ze zal uiteindelijk die teugel volgen en dus buiten de volte komen als ze van de linkerschouder afkomt. Dat is dan je doel! En dus kun je meteen links weer erbij nemen en de volte op sturen. Dit is dus af en toe seconde werk en je moet dus goed kunnen voelen wanneer ze op die schouder valt of eraf is. Maar handig is, maakt ze de volte groter zal ze van de binnen schouder af zijn of misschien zelfs over de buitenschouder gaan, dat is ook nog een leuke truuc die ze uit de kast kunnen halen. Maar in beide gevallen weer terug naar binnen en dus op de volte sturen maar niet de teugel laten nemen die Kim wil.

Dit is misschien wel anders dan je gewent bent want bij deze oefening gebruik ik ook geen been maar vooral zit en ookal ga je dus van de volte af je blijft op binnen zitten zodat je aangeeft met je zit dat je nog op de volte wilt blijven. Het is puur sturen en je zit gebruiken.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:18

Ik heb niet het hele topic gelezen maar wat kan helpen, maar je moet het je zeker niet aanwennen, is je gewicht iets naar buiten verzetten. Ook zou ik zeggen dat je juist niet op de hoefslag moet gaan rijden maar heel veel tweede hoefslag. Dan is het voor jezelf makkelijker om je paard recht te rijden omdat je begrensd met je buitenteugel omdat je anders op de hoefslag komt. Vandaar uit kun je de stelling erin rijden met je binnenbeen

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:22

@Kim, excuus voor de geslachtsverwisseling, het was laat denk ik :+

tammiebels schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen maar wat kan helpen, maar je moet het je zeker niet aanwennen, is je gewicht iets naar buiten verzetten. Ook zou ik zeggen dat je juist niet op de hoefslag moet gaan rijden maar heel veel tweede hoefslag. Dan is het voor jezelf makkelijker om je paard recht te rijden omdat je begrensd met je buitenteugel omdat je anders op de hoefslag komt. Vandaar uit kun je de stelling erin rijden met je binnenbeen

Ben het eens met op de tweede hoefslag rijden, maar waarom je gewicht naar buiten zetten?

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:47

noekje schreef:
@Kim, excuus voor de geslachtsverwisseling, het was laat denk ik :+

tammiebels schreef:

Ben het eens met op de tweede hoefslag rijden, maar waarom je gewicht naar buiten zetten?

Ik vind het dan altijd makkelijker om je paard om je binnenbeen te krijgen maar dit is niet iets wat je altijd moet doen hoor, niet best voor je houding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 14:27

Ik vind het in ieder geval al fijn dat jullie me hiermee willen helpen. :j
Dat verdiend natuurlijk een bedankje!! :))

Doei; Ga ik doen. :j
Als Kim zich net zo goed voelt als gister, ga ik dit weekend even rijden.
Wat wel lastig is, is dat Kim met rijden soms te voorwaarts is (echt?! ja echt) en als ik dan de teugels (met name de binnenteugel) los laat, vliegt ze door de bak naar het midden en gaat daar stil staan.
Maar ik ga het zowiezo proberen. :j

Ankem; Het kan heel goed zijn dat ik scheef zit, dat idee heb ik zelf ook.
Een deel komt door het zadel, die schuift, tenzij ik heel strak aansingel.
Misschien is het voor andere mensen niet strak, maar ik vind het moeilijk om haar zo 'af te knellen'.
Maar ondanks dat heb ik dit ook als ik zonder zadel rij.
Als ik zonder zadel een volte rij (stap en draf) heb ik moeite om goed te blijven zitten.
Dit heeft weinig met mijn eigen evenwicht te maken, maar met haar bouw.
Ik kan mijn benen niet aansluiten, wat het zowiezo al moeilijk maakt om haar goed voorwaarts te houden.
Het is dan wel heel makkelijk om te zeggen 'je moet het zus en zo doen', maar als je er eenmaal op zit, werkt dat niet zo.

Solleke_Noah; Ik ga het eens proberen. :j
Dat klinkt allemaal best logisch.

Sliert; Zo zie ik het ook.
Beginnen bij het begin en als het ware opnieuw inrijden.
Ook al is ze nu 4 jaar onder het zadel, de dingen die we nu doen, heeft ze nooit echt geleerd.

Het klinkt wel heel makkelijk om te zeggen;"Je moet haar voorwaarts houden", maar hoe wil je dat doen?
Net zolang schoppen en slaan tot ze harder gaat? Dat is niet te doen, ontzettend frustrerend en uiteindelijk heb ik dan een paard dat zich overal tegen verzet.

Peaches; Ik ga het zeker proberen. :j
Het klinkt heel erg logisch en ik vind het raar dat ik dit zelf niet bedacht heb. :o
Gister heb ik nog even met stelling geoefend en dat ging eigenlijk ook best goed.
Zodra ze naar binnen kwam, beloonde ik haar goed, dus we zijn al iets verder.

Tammiebels; Ik snap ook niet waarom ik mijn gewicht naar buiten moet zetten?
Nouja, ik zal het eens proberen. :j

Noekje; Ze heeft ook echt een jongensnaam.. :D

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 14:42

net zo lang schoppen en of slaan natuurlijk niet. Eerst zorgen dat de takt vanzelfsprekend wordt. Gewoon simpel rechtdoor rijden, normaal kontakt met beide teugels houden, dus zorgen dat je rechts er zelf gewoon bij houdt en links makkelijker blijft. DAt ze dan naar buiten gesteld loopt is helemaal nog niet zo erg in deze fase van africhting. En dan ga je gewoon draven en zorg je dat je een actief ritme in de draf krijgt. Misschien moet je d'r even overtuigen, maar als je verder geen moeilijke dingen doet {volte is al moeilijk voor Kim} en op tijd stap pauzes inlast, dan heb je binnen een paar weken {!} die takt redelijk bevestigd. En dan ga je gewoon {met behoud van die takt en ritme} wat simpele figuren rijden {blijf heel goed aan je teugelvoering denken ook al doet Kim misschien nog niet wat je wilt}. Ondertussen bouwt Kim dan wat meer spieren op en krijgt ze wat meer uithoudingsvermogen om deze vorm van draven vol te houden. Pas als dat goed is kun je eigenlijk pas wat meer gaan focussen met voltes en buiging. Maar hou het simpel in het begin. Gewoon wat overgangen stap draf en zodra je aandraaft, moet de gang erin. Niet oncontrolleerbaar hard, maar wel actief met ritme {gewoon tellen: 1, 2,,1,2,1,2,} en takt. Het kost gewoon voor zo'n paard meer tijd om genoeg fysieke kracht te ontwikkelen om op een correcte wijze een volte door te lopen. Paard is tenslotte gefokt met een heel ander doel en heeft dus mega veel stuwkracht en vrijwel geen draagkracht. Nogmaals, gewoon goed instructie zoeken die ook echt bij het begin begint {dus niet met de kop in de krul en allelei verwrongen buigingen wil}.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 14:47

KoudbloedKim schreef:
Dit heb ik geprobeerd! :j
Mijn handen gewoon rechtop en naast elkaar en ze dan beide naar rechts 'schuiven', waarbij er meer druk komt tegen haar hals (binnenhand) en iets meer op het bit.
Hierdoor ging ze inderdaad al een stuk naar binnen. :j
Waarschijnlijk heb ik dat stukje niet op film, want ik had die hoek niet in beeld, maar ik ga gelijk even kijken.
Dit heb ik op buitenrit ook weleens gedaan.

Edit; Dit heb ik inderdaad niet op film staan.
Morgen ga ik waarschijnlijk weer rijden en dan zet ik de camera gewoon weer aan. :j

Hier ga je de mist al in, want dat is nu juist wat ze graag wil en kan!
met 2 handen over de hals naar buiten geef je meer druk op de binnen teugel, in jou geval dus links!
Paard pakt links vast omdat ze aan de rechterkant niet wil buigen! De rechterkant van jou paard zit vast en die spieren moeten opgerekt, en dat doet AU!!
Wij als mens zouden weten dat het na een tijdje beter word en het voor onze eigen bestwil is, jammer genoeg is een paard niet zo slim en probeert dus uit alle macht onder die " pijn" uit te komen door de makkelijke kant vast te pakken om maar niet die moeilijke kant te hoeven gebruiken.
Het probleem van Kim zit dus niet links, maar rechts!
Juist die linkerkant niet te veel los laten en rechts niet te veel spanning op nemen.
Longeren met een bijzetje aan de buitenkant en longeer lijn door het bit aan de binnen kant om stelling te kunnen vragen is ook een manier. Maar het zal bij zo'n tank als waar jij op rijd niet een makkelijke weg worden!
Maar met een goede instructeur/trice gaat het jou vast wel lukken.... zo'n pitbull als jij bent zet zich daar wel in vast en gaat net zolang door tot het lukt! :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 15:00

Sliert; Dat klinkt logisch. :j
Ik denk dat ik daar dan mee ga beginnen, gewoon over de hoefslag en alleen in stap wat figuren rijden.
Veel overgangen ben ik al mee bezig.
Klopt, Kim weegt bijna 1000 kilo en die stapt dus niet zo makkelijk weg als een paard van 600 kilo.
Ze kan wel net zo actief stappen, maar heeft wat langer de tijd nodig om op gang te komen.
Als ik dit op film laat zien, krijg ik vaak te horen dat ik door moet stappen, maar dat is fysiek gewoon niet mogelijk.

Aerdenhout, je maakt het me niet makkelijk. _O-
Je zegt precies het tegenovergestelde als veel anderen in dit topic.
Nu weet ik dus niet welke tips ik moet gebruiken; binnenteugel los, zoals eerder in het topic is gezegd, of juist de binnenteugel op maat houden.
Klopt, ik wil er ook echt voor gaan. :j
En Kim is niet alleen onder het zadel heel erg vooruit gegaan sinds we in de bak rijden, maar ook in haar gedrag op de grond.
Ze loopt braver mee, probeert zich niet los te trekken en is een stuk rustiger geworden.
Een jaar geleden kon ik in mijn eentje niet eens opstappen, omdat Kim steeds een stap opzij deed.
Nu is dit geen probleem meer, Kim staat netjes stil en gister zelfs zonder zadel probleemloos opgestapt. :j