Altijd maar een gevecht aan die voor kant ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:42

Ik denk niet dat je paardje je probeert 'te pesten' maar dat het meer een logisch gevolg is van:

jij gaat spannen om hem nageeflijk te krijgen - paard gaat ook spannen.

Probeer daarom als eerste jouw eigen lichaam te ontspannen en lekker los met je heupen mee te bewegen. Houd gewoon contact met de mond, maar verder niets. En let op je ademhaling, dat die laag in je buik zit.

Als jij ontspannen en los op je paard zit, kan je paard ook onstpannen en los in zijn lijf worden. Daardoor zal hij vanzelf zijn rug loslaten. Als een paard zijn rug loslaat en zijn achterhand treed onder, bolt zijn rug op en daardoor wordt een paard nageeflijk. Niet omdat jij 'aan de voorkant' zit.

Als je teveel aan de voorkant zit doet dat veel pijn in de mond van je paard, en dat wil je ook niet toch?
Probeer echt van die voorkant af te blijven, als je maar zelf ontspannen en los in je lijf bent en goed in balans je paard in balans kan brengen komt die nageeflijkheid vanzelf.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:44

Helaas, ontspanning kan je niet afdwingen. Dan wordt het inderdaad een gevecht.

Stel je voor, je gaat naar de tandarts, en als je na vijf minuten nog steeds de billen bij elkaar hebt geknepen, gaat de tandarts maar eens een gordel om je bekken doen. Ontspan je dan eerder of juist niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:44

Ja, leer paardrijden!

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 17:48

Lovely schreef:
Ja, leer paardrijden!

WAT een dome reactie niet _-:(

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:50

Lovely schreef:
Ja, leer paardrijden!

Inderdaad!

En hoe meer jij trekt hoe meer pijn het paard krijgt van het bit..Door vechten met je paard krijgt hij ook last van zijn spieren en rug..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:51

donnie13 schreef:
Lovely schreef:
Ja, leer paardrijden!

WAT een dome reactie niet _-:(

Nou, zo dom is het niet.
Ten eerste ligt het probleem vrijwel altijd bij de ruiter, tenzij het paard een ongemak heeft in de tanden, rug o.i.d.
Dus is het wel héél makkelijk om te zeggen 'mijn paard wil dit en dat niet omdat hij weet dat hij dan onder het werk uitkomt'.
Dat is de GROOTSTE ONZIN die er is. Waarschijnlijk ben jij gewoon teveel aan het plukken vanvoren, wat niet onder de noemer 'nageven' hoort trouwens, waardoor je paard in verzet komt. Hulpteugels moet je dus al helemaal niet aan beginnen als ik je rijkundigheid zo hoor.

Sorry, maar dit gaat gewoon mijn pet te boven. Haal er instructie bij en leer inderdaad gewoon paardrijden.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 17:51

pleiada schreef:
Lovely schreef:
Ja, leer paardrijden!

Inderdaad!

En hoe meer jij trekt hoe meer pijn het paard krijgt van het bit..Door vechten met je paard krijgt hij ook last van zijn spieren en rug..

iK TREK GEEN eens hoe komen jullie daar bij :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:52

donnie13 schreef:
pleiada schreef:

Inderdaad!

iK TREK GEEN eens hoe komen jullie daar bij :?

Aangezien je het hebt over 'aan de teugel rijden maar mijn paard wil niet', 'hij doet het expres', 'hij komt in verzet'.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 17:54

Aangezien je het hebt over 'aan de teugel rijden maar mijn paard wil niet', 'hij doet het expres', 'hij komt in verzet'.[/quote]
als ik nageeflijk er neer zet weet de helft ,niet wat dat is dus vandaar dat ik aan de teugel zij

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:55

Een gevecht aangaan win je niet. Hierdoor heeft het paard ook geen enkele reden meer om voor je te willen werken, je biedt hem immers niets wat comfortabeler is dan niet rijden.

Je zegt dat medische oorzaken zijn uitgesloten. Is hij ook nagekeken door bijvoorbeeld een DA of osteo of fysio ofzo?
Dat zou nog wel eens kunnen helpen, niet alleen bij zijn reden waarom het moeilijk is, maar ook bij hoe jij hem het beste rijden kunt.

Je zegt dat je weet wat dressuur is. Ik rij inmiddels 24 jaar paard en ik leer nog iedere dag. Het is dus geen schande als je fouten maakt, iedereen blijft bijleren.
Ik zou persoonlijk zoeken naar een instructrice die je helpen kan je paard aan de achterkant actiever te krijgen in plaats van de focus aan de voorkant te houden en daar geen hulpteugels bij nodig heeft.
Dat een paard met een onderhals leidt tot problemen, klopt. Maar een paard met een verkeerde aanleuning zal eveneens verkeerd ontwikkelen. Plus nog eens dat waar ik mee begon: je paard moet wel een reden hebben om met jou te willen werken en zeker bij een slim paard zul jij moeten zorgen dat je het ook leuk maakt. Een gevecht aan de voorkant is pijnlijk voor een paard en niet leuk.

Als het je lukt om de voorkant even te vergeten en je gaat je concentreren op je paard netjes aan achterkant te leren ondertreden, zal je paard eveneens geen onderhals krijgen... Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:55

donnie13 schreef:
Aangezien je het hebt over 'aan de teugel rijden maar mijn paard wil niet', 'hij doet het expres', 'hij komt in verzet'.

als ik nageeflijk er neer zet weet de helft ,niet wat dat is dus vandaar dat ik aan de teugel zij[/quote]

.......wauw. Jij leest letterlijk maar 4 woorden van mijn hele post.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:06

Als er IETS is waar een paard een onderhals van krijgt dan is het wel van gepiel/gevecht aan de voorkant.

Een paard is een kuddedier. Zijn bestaan is gericht op het zo goed mogelijk functioneren in een groep. Wanneer je aan het rijden bent bestaat die groep uit het paard en zijn ruiter. Hij heeft geen enkele reden om niet mee te willen werken, dat is namelijk wel zo praktisch in het kader van overleven (voor een paard) De enige redenen dat een paard niet mee zal werken zijn:
hij kan het niet (bijv. door pijn) of
hij begrijpt je niet.

De oorzaak ligt altijd bij de ruiter. Paarden kunnen namelijk helemaal niet denken, ze reageren alleen, en profiteren hooguit van de mogelijkheden die ze krijgen. Bijvoorbeeld een minder kundige ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:10

Ga eerst eens naar ontspanning rijden en van achteren naar voren.in plain Dutch. kont eronder. achterbenen zijn de motor. daarna komt de voorkant vanzelf.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 18:17

Morganlefay schreef:
Ga eerst eens naar ontspanning rijden en van achteren naar voren.in plain Dutch. kont eronder. achterbenen zijn de motor. daarna komt de voorkant vanzelf.

Hier heb ik egt wat aan :)

maaike2800

Re: Altijd maar een gevecht aan die voor kant ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:24

zou eens een goede osteopaat laten komen (kijken of het aan eerdere zadelprobleem ligt of misschien wel iets anders zoals het SI gewricht ofzo)
vervolgens zelf een goede masseur opzoeken, zodat jij alle spanning in je lijf kwijt bent en met een schone lei opnieuw beginnen met je paard bij een goede instructeur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:27

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-25 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:27

Je moet aan de achterkant werken Nooit aan de voorkant!!!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:28

Nogmaals, ga je inlezen over de echte dressuur. Niet het leuke ''paard loopt in een krulletje dus goed'' dressuur.. En verder doe je er verstandig aan een nieuwe instrunteur/trice te vinden, als dit het is wat jij te leren krijgt zit je onwijs fout.. Echt als de wieder weer een goede zoeken! Heb je zoooooo veel meer aan!!

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:30

Citaat:
Nou, zo dom is het niet.
Ten eerste ligt het probleem vrijwel altijd bij de ruiter, tenzij het paard een ongemak heeft in de tanden, rug o.i.d.
Dus is het wel héél makkelijk om te zeggen 'mijn paard wil dit en dat niet omdat hij weet dat hij dan onder het werk uitkomt'.
Dat is de GROOTSTE ONZIN die er is. Waarschijnlijk ben jij gewoon teveel aan het plukken vanvoren, wat niet onder de noemer 'nageven' hoort trouwens, waardoor je paard in verzet komt. Hulpteugels moet je dus al helemaal niet aan beginnen als ik je rijkundigheid zo hoor.

Sorry, maar dit gaat gewoon mijn pet te boven. Haal er instructie bij en leer inderdaad gewoon paardrijden.

Op de eerste pagina schrijft ts dat dit paard jaren met een slechtliggend zadel heeft gelopen,
ts haar paard heeft vast wel een paar trucjes geleerd om onder het werk uit te komen.

Niet alles is zo zwat wit mischien komt het paard in protest omdat hij nu spieren moet gebruiken die hij/zij niet eerder heeft hoeven gebruiken.

Ts probeer eerst naar de ontspanning te rijden laat de hoofdhouding voorlopig met rust dat komt vanzelf wel. Ga voorwaats neerwaarts rijden.
Mischien is het ook wel een idee om een paar keer in de week te gaan longeren met een niet te stak bijzet teugel.

succes

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:37

donnie13 schreef:

als ik nageeflijk er neer zet weet de helft ,niet wat dat is dus vandaar dat ik aan de teugel zij[/quote]

Ik denk dat jij degene bent die niet weet wat het is ;)

Misschien is het eens goed om je in te lezen over de anatomie en biomechanica van het paard:
http://www.atletischerijkunst.nl/ebook% ... dl%201.pdf

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:44

donnie13 schreef:
HOi

ik heb altijd maar een gevecht aan die voorkant van wel of niet aan de teugel
met mijn paard en soms ben ik het heel erg zat aan het worden moet dan egt even tot 10 tellen
mijn paard kan prima nageven maar het paard weet gewoon dat hij mij daar mee heeft
en komt hier mee onder het werk uit :(

Mijn paard wil niet nageeflijk lopen , ik vind het zelf ook wel wat moelijk.
maar ik rij hem nu met een hulpteugel omdat ik geen zin heb
dat hij onderhals krijgt ;)
dus mijn vraag is hoe los je dit het beste op, mijn andere paard krijg ik wel makkelijker nageefelijk
Mijn paard is de laatste tijd ook erg lui ,dus dat zit ook al niet mee :+
}

Even een antwoord vanuit het paard!

Ja, want jij hebt een paard dat nadenkt en denk.... die baas van mij die zal ik wel even een niet zo'n fijn ritje geven en lekker in mijn mond laten trekken op niets af! Ik zet mijn bek stijf en trek maar baas, doet wel pijn natuurlijk, maar mijn dag is verder goed, want ik ben...ondanks de pijn in mijn mond...wel de overwinnaar!
Dan ga ik ...ondanks de sporen die ik in mijn buik krijg en die best zeer doen hoor...lekker dwars en loop gewoon niet!
Misschien dat er ook nog een zweep tevoorschijn word getrokken, maar daar ben ik ook wel aan gewend en een klap meer of minder maakt dan ook niets meer uit, als ik baasje maar kan pesten!
Die onderhals ga ik toch wel krijgen, omdat ik lekker de spieren kan ontwikkelen met die hulp teugel, leuk, kan ik nog meer druk zetten en sterker worden aan mijn voorkant!
Jammer dat ik niet echt naar voren kan door de rem die er word op gezet, dus door de hulp teugel en de kracht op het bit, anders zou ik als een dolle stier door de baan gaan en liefst mijn ruiter op de grond gooien. Nog vervelender is het dat ik niet eens kan praten met mijn baas en hem kan vragen eens les te nemen en/of eens te kijken of alles wel klopt w.b.t zadel, hoofdstel, en misschien wel een rug of spier massa die compleet vast zit?

Sorrie, maar na het zoveelste topic over mijn paard wil niet....moest het er even uit!!!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:48

Aerdenhout _/-\o_

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:06

donnie13 schreef:
Ik geef mijn paard niet de schuld ;) maar het is een paard met meer hersenen dan een gemiddeld paard

Dit vind ik dus echt dikke onzin he :\

Mijn paard is ook zo slim als wat. Die krijg ik ook heel vaak niet aan de teugel, maar dan hoeft het toch niet aan het paard te liggen. Paarden denken niet 'laat ik nu mijn ruiter even lekker gaan treiteren'. Paarden lopen zelf ook het liefst in ontspanning. maar die ontspanning kan niet komen als jij een gevecht aan gaat. Wees eens de leider, oftewel, de wijze en ga géén gevecht aan. Je paard wint dat toch wel.

Mijn paard wil vooral linksom niet aan de teugel, omdat ie dan heel moeilijk kan inbuigen. Ik moet dus van mijn instructrice heel veel hiermee oefenen. Zodra mijn paard dan weet hoe ie het lekkerst kan lopen, gaat z'n hoofd vanzelf al op de juiste plaats en wordt ie heel ligt in m'n hand.

Hij doet niet aan verzetten omdat ie slimmer is dan gemiddeld, hij gebruikt die slimheid om de ontspanning op te zoeken, maar daar moet hij wel de kans toe krijgen. En ik ben verantwoordeijk om hem die kans te geven. Is dus ook een rijtechnische fout van mij als mijn paard niet goed loopt.

Dus, TS, zoek een instructeur die jou goed kan leren hoe je een paard uitnodigd om zich te ontspannen. Extra tuig eraan hangen werkt uiteindelijk alleen maar tegen je.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 20:23

Dilan1993 schreef:
donnie13 schreef:
Ik geef mijn paard niet de schuld ;) maar het is een paard met meer hersenen dan een gemiddeld paard

Dit vind ik dus echt dikke onzin he :\

Mijn paard is ook zo slim als wat. Die krijg ik ook heel vaak niet aan de teugel, maar dan hoeft het toch niet aan het paard te liggen. Paarden denken niet 'laat ik nu mijn ruiter even lekker gaan treiteren'. Paarden lopen zelf ook het liefst in ontspanning. maar die ontspanning kan niet komen als jij een gevecht aan gaat. Wees eens de leider, oftewel, de wijze en ga géén gevecht aan. Je paard wint dat toch wel.

Mijn paard wil vooral linksom niet aan de teugel, omdat ie dan heel moeilijk kan inbuigen. Ik moet dus van mijn instructrice heel veel hiermee oefenen. Zodra mijn paard dan weet hoe ie het lekkerst kan lopen, gaat z'n hoofd vanzelf al op de juiste plaats en wordt ie heel ligt in m'n hand.

Hij doet niet aan verzetten omdat ie slimmer is dan gemiddeld, hij gebruikt die slimheid om de ontspanning op te zoeken, maar daar moet hij wel de kans toe krijgen. En ik ben verantwoordeijk om hem die kans te geven. Is dus ook een rijtechnische fout van mij als mijn paard niet goed loopt.

Dus, TS, zoek een instructeur die jou goed kan leren hoe je een paard uitnodigd om zich te ontspannen. Extra tuig eraan hangen werkt uiteindelijk alleen maar tegen je.

Ik heb goed les ;) en de hulp teugel is voor tijdelijk niet voor altijd

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:25

Het zal al weg gezegd zijn. Maar door teveel gebruik van hulpteugels en gevechten en dwang van jouw kant, kweek je dus een onderhals.
Ga terug naar de basis met het paard. Voorwaarts rijden, geen gedoe aan de voorkant.
En neem goed les. Het kan ook aan jouw rijstijl liggen, dat het paard niet fijn loopt.