Help! Mijn paard is knettergek!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: Help! Mijn paard is knettergek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:55

Na je laatste reactie denk ik dat je misschien eens gewoon goed door moet rijden?
Als het paard weet dat ze vakantie krijgt als ze een paar keer spookt wanneer ze eigenlijk zou moeten werken is dat snel bekeken.

SylvieG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 23:01

eline_di schreef:
Door wat je hierboven vertelt durf ik bijna met zekerheid te zeggen dat het een dominantieprobleem is.

Mijn tip is beginnen bij de basis, weer helemaal terug naar het begin: grondwerk.
Desnoods even een tijdje niet rijden. Ze is niet net ingereden, dus op dat gebied even stilzetten kan geen kwaad. Je kunt haar ook ondertussen laten rijden door een ruiter die wellicht wat meer ervaring heeft dan jij en consequenter/duidelijker is.
Uiteraard kan je je merrie ook bij iemand in training zetten en dan samen met die persoon aan het probleem gaan werken.
Maar ik kan het me goed voorstellen als je haar, in eerste instantie, liever thuis wilt laten.

Ja mijn instructrice die gaat haar nu waarschijnlijk doorrijden..Ik ga zondag bij haar trainen en als het dan weer zo fout gaat, dan laat ik haar daar...hoe moeilijk ik het ook vind. Ik doe een keer in de week grondwerk met haar, dan komt daar speciaal iemand bij helpen en echt dan is ze zo gefocusd op mij en op diegene die helpt. Ze luistert super, reageert heel goed op stemgebruik en op hulpen die ik geef. Zweep? Die heb ik nooit nodig op zo'n moment!

Wat ook nog is, ze is op de linkerhand veel moeilijker dan rechtsom. Wanneer ik stelling vraag, komt ze al in protest. Ook hangt ze erg tegen mijn binnenbeen aan... Dus dit is wel iets wat ze moeilijk vindt..

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:05

Hmmm... Als ik zo lees wat je allemaal schijft, dan lijkt t me toch echt een lichamelijk probleem... Een braaf paard dat goed oplet met grondwerk gaat niet ineens liggen klieren...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:06

mika11 schreef:
Ik weet er verder ook weinig vanaf, hoor.
Maar ik heb eens gelezen dat sommige paarden ook artrose o.i.d. in hun hals hebben.
Daar kom je niet achter bij een keuring, want daar worden geen foto's van gemaakt.
Niet dat het dat is, maar iets medisch kan wel de oorzaak zijn (ook al is ze gekeurd en nagekeken)
Als het paard verder braaf en makkelijk is, is het gewoon raar dat ze zo gek wordt, als je iets meer van haar vraagt.

Daar dacht ik ook al aan, omdat de klachten zich voordoen als je haar meer bij elkaar wil rijden. Dan schuiven de wervels meer in elkaar en als er ergens een blokkade zit, kan dat natuurlijk pijn doen en dat daardoor verzet ontstaat.

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:07

Toch komt het op mij over alsof er iets is, dat haar heel erg in de weg zit. En dan denk ik vooral aan pijn aan de wervelkolom, vooral omdat je ook al noemde dat ze erg slecht in takt was toen je haar net had. Bovendien schrijf je dat ze erg graag lang en uit elkaar (laag) loopt in de hals, en dan geen krimp geeft.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:11

Het eerste wat in mij opkomt is problemen in de rug of hals...zijn zowel de ruggewervels als de halswervels op de foto geweest?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:14

Er zat dus een rontgenologische keuring al bij van het paard toen je haar kocht? Heb je die foto's op cd meegekregen? En heb je die voorgelegd aan je eigen DA?

Uit alles wat je vertelt denk ik wel degelijk aan een probleem in de hals/nekwervels ofwel in de ruggewervels. Ik zou daar zeker mee naar een kliniek gaan om dat te laten onderzoeken. Film eens wat ze doet aan de dubbellonge en onder het zadel. Daar kunnen ze op een goede kliniek echt wat aan hebben.

Ik raad je met klem aan haar goed te laten onderzoeken. Ik zie niet in wat dit met dominantie te maken heeft. Dat dier probeert jou te vertellen dat ze pijn heeft. Anders zou ze aan de dubbellonge ook niet zo reageren terwijl ze het niet aan de enkele longe doet. Hup, filmen en afspraak maken op een goede paardenkliniek.

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:28

Eens met maikeltje (onder andere)... Die zei t iets beter dan ik, maar ik bedoelde t zelfde :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:35

maikeltje schreef:
Er zat dus een rontgenologische keuring al bij van het paard toen je haar kocht? Heb je die foto's op cd meegekregen? En heb je die voorgelegd aan je eigen DA?

Uit alles wat je vertelt denk ik wel degelijk aan een probleem in de hals/nekwervels ofwel in de ruggewervels. Ik zou daar zeker mee naar een kliniek gaan om dat te laten onderzoeken. Film eens wat ze doet aan de dubbellonge en onder het zadel. Daar kunnen ze op een goede kliniek echt wat aan hebben.

Ik raad je met klem aan haar goed te laten onderzoeken. Ik zie niet in wat dit met dominantie te maken heeft. Dat dier probeert jou te vertellen dat ze pijn heeft. Anders zou ze aan de dubbellonge ook niet zo reageren terwijl ze het niet aan de enkele longe doet. Hup, filmen en afspraak maken op een goede paardenkliniek.

Eens, meteen mijn gedachte toen ik deze zin las:

Citaat:
Maar nu ik haar dus meer aan elkaar ga rijden, komt ze in protest

TS, ik hoop heel erg voor je dat het weer goed komt!

ilona_selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:41

Ik denk ook dat je paard je iets wil vertellen, luisteren naar je paard is zo belangrijk.
Ik zou er nu even helemaal niemand meer oplaten zou eerst eens kijken wat de oorzaak kan zijn.
Afspraak maken voor foto's of wat dat ook, je paard heeft pijn.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:53

SylvieG schreef:
Ja mijn instructrice die gaat haar nu waarschijnlijk doorrijden..Ik ga zondag bij haar trainen en als het dan weer zo fout gaat, dan laat ik haar daar...hoe moeilijk ik het ook vind. Ik doe een keer in de week grondwerk met haar, dan komt daar speciaal iemand bij helpen en echt dan is ze zo gefocusd op mij en op diegene die helpt. Ze luistert super, reageert heel goed op stemgebruik en op hulpen die ik geef. Zweep? Die heb ik nooit nodig op zo'n moment!

Wat ook nog is, ze is op de linkerhand veel moeilijker dan rechtsom. Wanneer ik stelling vraag, komt ze al in protest. Ook hangt ze erg tegen mijn binnenbeen aan... Dus dit is wel iets wat ze moeilijk vindt..

Ah.... ik gok dat het probleem veel simpeler is dan we hier met zn allen naar aan het zoeken zijn.
Een scheef paard kan NOOIT correct verzamelen, dit zal altijd veel spanning in de rug opleveren.

Nu mijn instructise twitter heeft zie ik veel van zulke dingen voorbij komen, en dan ligt het gewoon bij het rechtrichten, bij de juiste basis.

Een scheef paard kan namelijk nooit de rug correct ontspannen en moet altijd met spanning compenseren, het ene paard zal daar braaf doorheen lopen tot ie op een dag onregelmatig loopt, het andere paard, zoals de jouwe, geeft het heel duidelijk aan.
Op http://www.paardenrecht.org staat een lijst met instructeurs.

Gineke: Geen enkel bit is bedoeld om met druk op te rijden, dus ook bitloos niet. Raar dat je geen gevonden hebt, sidepull, kaptoom(valt onder sidepull), kaakgekruist(mits een goede release) zijn allemaal geschikt om contact mee te hebben.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 00:14

Ik denk ook dat je paard pijn heeft en als ze trekt laat maar los die teugels zodat er niets te trekken valt en dan weer oppakken. tenzij ze dus die pijn heeft

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 00:16

@air: met constante druk bedoel ik natuurlijk niet 'trekken', maar meer het verschil tussen het engelse on-rein en het western off-rein. Oftewel: alleen aan je teugenls komen als t echt nodig is en de rest van de tijd in boogjes (western) of 'contact' (engels) zoals jij dat noemt, wat denk ik wel een prima omschrijving is voor wat ik bedoel. Ik vindt n sidepull (waar ik mee rijdt) te onduidelijk worden als je rijdt met contact. Een kingekruist en kaakgekruist hoofdstel (heb ik ook, we hebben zo'n 3-in-1 hoofdstel) gaat juist om de release, dus dan is contact al helemaal niks, lijkt me. Ik begrijp van de ts dat ze graag haar paard na t lang/laag nu wat meer wil oprichten. Dit vergt meer contact dan waar de laatste twee hoofdstellen geschikt voor zijn.

Kan zijn dat ik er helemaal naast zit, maar dan graag even uitleggen hoe dat zit met de release? (zonder venijn of sarcasme bedoeld)

Ben t wel met je eens dat het er goed aan kan liggen dat t paard gewoon nog erg scheef is. Maar zou t dan zo'n felle reactie geven bij het oprichten als lang/laag geen probleem is? Voor mijn gevoel is er dan toch wat meer aan de hand... Maar goed, heb t paard natuurlijk niet gezien...

KimmLoveTenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 00:30

Air schreef:
SylvieG schreef:

Ah.... ik gok dat het probleem veel simpeler is dan we hier met zn allen naar aan het zoeken zijn.
Een scheef paard kan NOOIT correct verzamelen, dit zal altijd veel spanning in de rug opleveren.

Nu mijn instructise twitter heeft zie ik veel van zulke dingen voorbij komen, en dan ligt het gewoon bij het rechtrichten, bij de juiste basis.

Een scheef paard kan namelijk nooit de rug correct ontspannen en moet altijd met spanning compenseren, het ene paard zal daar braaf doorheen lopen tot ie op een dag onregelmatig loopt, het andere paard, zoals de jouwe, geeft het heel duidelijk aan.
Op http://www.paardenrecht.org staat een lijst met instructeurs.

Gineke: Geen enkel bit is bedoeld om met druk op te rijden, dus ook bitloos niet. Raar dat je geen gevonden hebt, sidepull, kaptoom(valt onder sidepull), kaakgekruist(mits een goede release) zijn allemaal geschikt om contact mee te hebben.

ik ben het helemaal met je eens, er staat namelijk dat wanneer het paard zich eenmaal gedraagd, super fijn en ontspannen loopt, dat lijkt me niet het geval wanneer een paard last van z'n nek of rug heeft.

SylvieG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 09:47

Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik ben ook echt een beetje ten einde raad hoor pff, vannacht weinig geslapen!

Weten jullie wat het is? Ik geloof niet dat een paard dat pijn heeft, momenten (en dan heb ik het over echt hele stukken van een half uur) zo goed en rond kan lopen. Je ziet dan dat ze haar hals en mond ontspant en dan lijkt het alsof ze de hele wereld aankan. Ze begint dan haar benen te tillen en te strekken, dat is gewoon echt een super beeld! Ook rent ze elke dag lekker door de wei, ze rolt, ze eet heel goed en haar lichaam heeft een prachtige glans en appeltjes. Een paard dat pijn heeft, die kan dit allemaal niet naar mijn mening..

Ik ben het volkomen met jullie eens dat ik eerst zeker moet zijn of ze geen pijn heeft, voordat ik haar doorrijd...maar ik zeg eerlijk dat mijn geld ook opraakt. Ik ben net afgestudeerd, op zoek naar een baan en al het geld dat ik gespaard had is gewoon opgegaan aan haar.

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:01

Heb met je te doen, koop je een leuk paard, en nu sta je er zovoor. Lege portomonee, en een paard waar jezelf niet op kan rijden. maar het allergergst een rotgevoel. Probeer er wel lol in te houden. Je plezier in het paardrijden is wel belangrijk. Hierboven zijn al verschillende adviezen gegeven. pijn, nakijken, bitloos proberen. je moet er mee doen wat jezelf wilt. Ik kan je geen advies geven. Ken jou niet, nog je paard.
Veel succes met wat je beslist, hoop voor je dat het gaat lukken. toi toi toi.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:08

Ik zou sowieso die filmpjes eens maken. Je zou ze door kunnen mailen naar een kliniek en advies kunnen vragen. Advies kost niks en dan weet je misschien al meer.

Ik ben zelf heel erg te spreken over De Bosdreef in Moerbeke (Belgie)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:27

Thermografie kost zo'n 125 euro geloof ik, misschien de moeite om eens te proberen?
Hoe lang is het geleden dat de foto's zijn gemaakt?

Ik ben er heilig van overtuigd dat vele paarden na een keertje 'aanpakken' toch door hun pijn heen lopen. Ik denk dus nog steeds aan iets lichamelijks.
Een paard dat zo braaf is in de omgang gaat niet zomaar klieren onder het zadel omdat hij 'niet wil', dat bestaat niet in mijn ogen.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:17

Zou het niet kunnen zijn dat ze eerder wel pijn heeft gehad. en dat ze die 'grapjes' zich heeft aangeleerd om onder het werk uit te komen? als jij 100 % zeker weet dat ze geen pijn heeft dan moet ze er inderdaad doorheen, zo was het dus ook met mijn merrie. op een gegeven moment heb ik haar bij het rijden de eerste 10 minuutjes een slofje aan gehangen zodat ze door had dat ik het echt meende (en nu krijg ik heel bokt over me heen, haha) maar zodra zij ontspande ging de slof er af en liep ze prima

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:20

Hoe zit dit hele verhaal rijtechnisch in elkaar? Vooral qua teugelvoering gezien het aan de dubbele longe ook mis gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:21

Het kan best artrose zijn. Ik heb ook artrose in de rug en heb de ene dag meer last dan de andere dag. (weet niet of het vergelijkbaar is maar goed :') )

IMO gaat een paard niet in de staak omdat ie denkt oh vandaag wil ik niet. Een dominant paard zou al lastig moeten doen in de omgang en met opstappen en rijden in het algemeen, niet alleen met een bepaalde oefening oid.

Ik denk ook dat er iets in de hals of rug is. Het is me wel duidelijk geworden dat de ene osteopaat of dierenarts de ander niet is dus ik zou het niet meteen uitsluiten.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:25

Het is al een paar keer genoemd, maar ik denk dat het geen gek idee is om eens rontgrnfoto's te laten maken van de hals. De pijn hoeft niet altijd hetzelfde te zijn, daardoor kan het zijn dat het zo wisselt. Eerste tekenen van artrose in de benen is ook een sterk wisselende kreupelheid.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:26

SylviG: iets simpels: Als ik het zo lees is alles aan het paard zelf gecontroleerd en wat je erop legt enz ook. Heb je weleens goed naar je voerschema gekeken? Dat ze nu niet teveel krijgt of het soort voedsel wat je geeft haar wakker maakt. Dat doet ook veel met een paard haar gedrag;) En als dat het is is het simpel te veranderen en goedkoop. Kijk goed naar wat jij met haar doet op het moment en hoe vaak en kijk of ze niet met veel minder toe kan dan je nu geeft of ander soort voer. Sommige paarden zijn niet gewend krachtvoer te krijgen enz.

Ze verdragt blijkbaar de druk op het bit niet en ik moest bijna denken aan een renpaard! Als je daar druk geeft gaan ze of rennen of raar doen als je ze blijft blokkeren. Omdat je niets weet over haar achtergrond kan het misschien ook zoiets zijn. En die worden echt heel anders gereden dan normale paarden:) Als je daar dressuurhouding aanneemt en probeerd gebeuren er ook vreemde dingen met het paard;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:33

Kostolany schreef:
SylviG: iets simpels: Als ik het zo lees is alles aan het paard zelf gecontroleerd en wat je erop legt enz ook. Heb je weleens goed naar je voerschema gekeken? Dat ze nu niet teveel krijgt of het soort voedsel wat je geeft haar wakker maakt. Dat doet ook veel met een paard haar gedrag;) En als dat het is is het simpel te veranderen en goedkoop. Kijk goed naar wat jij met haar doet op het moment en hoe vaak en kijk of ze niet met veel minder toe kan dan je nu geeft of ander soort voer. Sommige paarden zijn niet gewend krachtvoer te krijgen enz.

Ze verdragt blijkbaar de druk op het bit niet en ik moest bijna denken aan een renpaard! Als je daar druk geeft gaan ze of rennen of raar doen als je ze blijft blokkeren. Omdat je niets weet over haar achtergrond kan het misschien ook zoiets zijn. En die worden echt heel anders gereden dan normale paarden:) Als je daar dressuurhouding aanneemt en probeerd gebeuren er ook vreemde dingen met het paard;)

Door voer gaat een paard dit gedrag niet veranderen dacht ik zo. Dan worden ze wel fitter maar gaan ze niet van staken.

En wat bedoel je met een renpaard en blokkeren? Renpaarden worden niet gek als je het bit aanneemt, tenminste dan is dat verhaal nieuw voor mij. OF bedoel je dravers? Die zijn gewend om op druk gereden te worden.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:34

Ik ga met vele andere mee, ik zou eens foto's van de rug en de hals laten maken.

Ik heb het met een paard ongeveer hetzelfde meegemaakt, echt superbraaf paard, lang en laag lopen ging wel, maar oprichten totaal niet.

Bleek dat het beestje kissing spines had. Foto's van de rug kost tussen de 50 en 100 euro, dus dat valt hartstikke mee.