Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
eline_di schreef:Door wat je hierboven vertelt durf ik bijna met zekerheid te zeggen dat het een dominantieprobleem is.
Mijn tip is beginnen bij de basis, weer helemaal terug naar het begin: grondwerk.
Desnoods even een tijdje niet rijden. Ze is niet net ingereden, dus op dat gebied even stilzetten kan geen kwaad. Je kunt haar ook ondertussen laten rijden door een ruiter die wellicht wat meer ervaring heeft dan jij en consequenter/duidelijker is.
Uiteraard kan je je merrie ook bij iemand in training zetten en dan samen met die persoon aan het probleem gaan werken.
Maar ik kan het me goed voorstellen als je haar, in eerste instantie, liever thuis wilt laten.
mika11 schreef:Ik weet er verder ook weinig vanaf, hoor.
Maar ik heb eens gelezen dat sommige paarden ook artrose o.i.d. in hun hals hebben.
Daar kom je niet achter bij een keuring, want daar worden geen foto's van gemaakt.
Niet dat het dat is, maar iets medisch kan wel de oorzaak zijn (ook al is ze gekeurd en nagekeken)
Als het paard verder braaf en makkelijk is, is het gewoon raar dat ze zo gek wordt, als je iets meer van haar vraagt.
maikeltje schreef:Er zat dus een rontgenologische keuring al bij van het paard toen je haar kocht? Heb je die foto's op cd meegekregen? En heb je die voorgelegd aan je eigen DA?
Uit alles wat je vertelt denk ik wel degelijk aan een probleem in de hals/nekwervels ofwel in de ruggewervels. Ik zou daar zeker mee naar een kliniek gaan om dat te laten onderzoeken. Film eens wat ze doet aan de dubbellonge en onder het zadel. Daar kunnen ze op een goede kliniek echt wat aan hebben.
Ik raad je met klem aan haar goed te laten onderzoeken. Ik zie niet in wat dit met dominantie te maken heeft. Dat dier probeert jou te vertellen dat ze pijn heeft. Anders zou ze aan de dubbellonge ook niet zo reageren terwijl ze het niet aan de enkele longe doet. Hup, filmen en afspraak maken op een goede paardenkliniek.
Citaat:Maar nu ik haar dus meer aan elkaar ga rijden, komt ze in protest
SylvieG schreef:Ja mijn instructrice die gaat haar nu waarschijnlijk doorrijden..Ik ga zondag bij haar trainen en als het dan weer zo fout gaat, dan laat ik haar daar...hoe moeilijk ik het ook vind. Ik doe een keer in de week grondwerk met haar, dan komt daar speciaal iemand bij helpen en echt dan is ze zo gefocusd op mij en op diegene die helpt. Ze luistert super, reageert heel goed op stemgebruik en op hulpen die ik geef. Zweep? Die heb ik nooit nodig op zo'n moment!
Wat ook nog is, ze is op de linkerhand veel moeilijker dan rechtsom. Wanneer ik stelling vraag, komt ze al in protest. Ook hangt ze erg tegen mijn binnenbeen aan... Dus dit is wel iets wat ze moeilijk vindt..
Air schreef:SylvieG schreef:Ja mijn instructrice die gaat haar nu waarschijnlijk doorrijden..Ik ga zondag bij haar trainen en als het dan weer zo fout gaat, dan laat ik haar daar...hoe moeilijk ik het ook vind. Ik doe een keer in de week grondwerk met haar, dan komt daar speciaal iemand bij helpen en echt dan is ze zo gefocusd op mij en op diegene die helpt. Ze luistert super, reageert heel goed op stemgebruik en op hulpen die ik geef. Zweep? Die heb ik nooit nodig op zo'n moment!
Wat ook nog is, ze is op de linkerhand veel moeilijker dan rechtsom. Wanneer ik stelling vraag, komt ze al in protest. Ook hangt ze erg tegen mijn binnenbeen aan... Dus dit is wel iets wat ze moeilijk vindt..
Ah.... ik gok dat het probleem veel simpeler is dan we hier met zn allen naar aan het zoeken zijn.
Een scheef paard kan NOOIT correct verzamelen, dit zal altijd veel spanning in de rug opleveren.
Nu mijn instructise twitter heeft zie ik veel van zulke dingen voorbij komen, en dan ligt het gewoon bij het rechtrichten, bij de juiste basis.
Een scheef paard kan namelijk nooit de rug correct ontspannen en moet altijd met spanning compenseren, het ene paard zal daar braaf doorheen lopen tot ie op een dag onregelmatig loopt, het andere paard, zoals de jouwe, geeft het heel duidelijk aan.
Op http://www.paardenrecht.org staat een lijst met instructeurs.
Gineke: Geen enkel bit is bedoeld om met druk op te rijden, dus ook bitloos niet. Raar dat je geen gevonden hebt, sidepull, kaptoom(valt onder sidepull), kaakgekruist(mits een goede release) zijn allemaal geschikt om contact mee te hebben.
)Kostolany schreef:SylviG: iets simpels: Als ik het zo lees is alles aan het paard zelf gecontroleerd en wat je erop legt enz ook. Heb je weleens goed naar je voerschema gekeken? Dat ze nu niet teveel krijgt of het soort voedsel wat je geeft haar wakker maakt. Dat doet ook veel met een paard haar gedrag;) En als dat het is is het simpel te veranderen en goedkoop. Kijk goed naar wat jij met haar doet op het moment en hoe vaak en kijk of ze niet met veel minder toe kan dan je nu geeft of ander soort voer. Sommige paarden zijn niet gewend krachtvoer te krijgen enz.
Ze verdragt blijkbaar de druk op het bit niet en ik moest bijna denken aan een renpaard! Als je daar druk geeft gaan ze of rennen of raar doen als je ze blijft blokkeren. Omdat je niets weet over haar achtergrond kan het misschien ook zoiets zijn. En die worden echt heel anders gereden dan normale paarden:) Als je daar dressuurhouding aanneemt en probeerd gebeuren er ook vreemde dingen met het paard;)