extreem bang dat ik erop zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 18:04

donnie13 schreef:
kalmerings middelen geven heeft geen zin.
As het paard jou er af wilt hebben lukt dat je paard toch wel.
longeren helpt niet veel daar warm je alleen je paard mee op .dus dan zou die harder.
Naar voren moeten gaan .
Ik denk dat beste is als jij iemand zoekt die jou door deze angst heen helpt
angsten moet je niet gaan vermijden daar word het alleen maar erger van
En Ik heb niet makelijk praten ik weet er alles van :o

:P je moet der wel doorheen, maar eerst laat ik der nakijken of der rug in orde is want anders krijg je der der niet eens doorheen. Maar ik ga is proberen met dingen boven haar ik zelf door ergens op te gaan staan hoger te komen en zo van die dingen. Want ik maak der alleen maar banger door er gewoon weer op te gaan zitten. En ze gooid me er dan toch steeds af, en dan moet ik er weer op, en zo gaat dat door maar ik denk dat ik er met heel veel geluk en zacht vallen na 10 keer toch niet meer zo makklijk op ga komen. dus dat haald niks uit. Om er dooheen te gaan moet ik kunnen blijven zitten. Maar met wat zij doet is dat niet mogelijk (ze maakt een sprong in de lucht en vervolgens als ze land meteen zo'n bok dat ze serieus recht op de voorbenen staat (hebben ze mij verteld, heb ik natuurlijk niks van gezien gin zo snel), dus dan word het een beetje ommogelijk dan te blijven zitten)

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:10

ja dan snap ik wel waarom je bang bent ,
Doet ze dit ook als iemand anders er op zit .of doet ze dit alleen bij jou.
En grondwerk kan ook goed helpen. zo dat ze leert je te vertrouwen . daar word jullie band ook sterker van :)

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 18:21

donnie13 schreef:
ja dan snap ik wel waarom je bang bent ,
Doet ze dit ook als iemand anders er op zit .of doet ze dit alleen bij jou.
En grondwerk kan ook goed helpen. zo dat ze leert je te vertrouwen . daar word jullie band ook sterker van :)

Nou eerlijk gezegd ben ik niet bang , ik stap er zo weer op alleen dnek ik niet dat ik het daarmee beter maak maar eerder slechter. Vandaar dat ik het niet ga doen nu want daar word het voor haar niet beter op. eerst wil ik ook weten waarom ze dit doet, want dit komt niet even zomaar.Ik vind het belangerijker dat het goed zit als dat ik er nu weer op ga , want daar bereik ik niks mee.Want het eerste wat ik dacht toen ik viel is erop, maar toen dacht ik na en bedacht nee dat is niet slim daar maak ik het alleen erger mee, dus ik ga het rustig aan doen , want plezier van beide is het belangerijkst

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Re: extreem bang dat ik erop zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:26

Hoi TS,

Wat ik zo van je lees, pak je t volgens mij eigenlijk WEL heel erg goed aan. Je bent zelfs bereid om eerst een jaar te parelli-en en dan verder te kijken! En je bent al een jaar bezig voor je er op gaat hangen! Er zijn er maar weinig die zooo veel geduld op kunnen brengen. Mijn complimenten!!!

Toen ik je verhaal las, dacht ik meteen aan 2 dingen:
1) ff rug en dergelijke laten nakijken, fysieke problemen altijd eerst uitsluiten
2) ik zag laatst een filmpje van een australische paardentrainer, volgens mij, op youtube. Even kijken of ik t nog kan vinden... Yup!
Het heet 'clinton anderson outback horsemanship'.
Hij doet daar een partij grondwerk met een paard!!! Daar zitten ook dingen bij die heeeel erg goed zijn om een paard te laten wennen aan dingen boven zich.
Hij heeft een heel trainingsparcour en dat heb jij natuurlijk niet (ik wilde dat ik het zou hebben!), maar misschien kan je je er wel door laten inspireren. Laat ff weten wat je er van vindt!!

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 07:31

Gineke schreef:
Hoi TS,

Wat ik zo van je lees, pak je t volgens mij eigenlijk WEL heel erg goed aan. Je bent zelfs bereid om eerst een jaar te parelli-en en dan verder te kijken! En je bent al een jaar bezig voor je er op gaat hangen! Er zijn er maar weinig die zooo veel geduld op kunnen brengen. Mijn complimenten!!!

1) ff rug en dergelijke laten nakijken, fysieke problemen altijd eerst uitsluiten
2) ik zag laatst een filmpje van een australische paardentrainer, volgens mij, op youtube. Even kijken of ik t nog kan vinden... Yup!
Hij doet daar een partij grondwerk met een paard!!! Daar zitten ook dingen bij die heeeel erg goed zijn om een paard te laten wennen aan dingen boven zich.
Hij heeft een heel trainingsparcour en dat heb jij natuurlijk niet (ik wilde dat ik het zou hebben!), maar misschien kan je je er wel door laten inspireren. Laat ff weten wat je er van vindt!!

heel erg bedankt, ik ga hem vanavond als ik thuis ben meteen kijken! :D

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 07:44

Maar ik ben trouwns sowieso niet van het meteen erop als je hem net hebt of meteen aan de slag gaan ik vind een pony/paard zal je toch eerst even moeten leren kennen, anders is het natuurlijk nog 3 x zo eng voor zo'n paardje (zo zie ik het dan).Ik heb het bij een andere pony van mij gezien, op een gegeven moment als ze te vaak zien of misschien wel horen van elkaar dat ze zien rijden en vanaales , dat ze uiteindelijk ook wel willen (wel inmiddels 4 jaar verder na de eigelijke leeftijd van inrijden mja maakt niet uit , want nu vind ze het heel leuk, nog een beetje bang voor iets nieuws maar ze doet zo mega mega hard der best en er is echt niks geweldiger dan dat!!) Gisteren heb ik met chavanna wat gelopen over de wei door de bak, met touwhalster en dat ze moet stilstaan waarneer ik ga stilstaan en achteruit op mijn comando en gaan stappen waarneer ik dat ga doen. Dat deed ze al heel goed en we vonden het allebei leuk dus dat is weer mooi dan he!!? Het is natuurlijk veel leuker als iets goed gaat en ze doet der der best voor als dan ze heel bang is en het niet snapt. ik ben wel benieuwd naar dat filmpje!!

PeeltjE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:33

Hmm ik herken je probleem, heb zelf een 4 jarige tuiger ruin staan, ook heel rustig mee aan de slag gegaan, hij was in het begin vrij bang en onzeker. Rustig longeren, zadeltje, hoofdstel, hangen schuiven enz. Ging allemaal zo goed! We hebben er echt ruim de tijd voor genomen (weken), hij werd socialer, niet bang meer. Erop hangen, keek ie niet eens van op, wat schuiven op het zadel ook niet, maar erop gaan zitten? No way! Weggebracht naar een ruiter, die is er mee bezig geweest, maar geen kans dat je erop komt... (naja voor 2 seconden misschien, en het is helaas niet dat hij je vriendelijk verzocht af te stappen :+ ) Maar idd, hij wordt er alleen maar banger en onhandelbaar van, en dat is niet de manier. Hij wordt nu eerst beleerd voor de koets (bij een stal waar ze dat doen, en dat schijnt erg goed te gaan) en dan gaan we het nog eens rustig proberen.. Ik vind het wel een interessant topic, met bruikbare tips, dus ik lees even mee :P

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 13:54

Ja dan heb je inderdaad een beetje het zelfde probleem als mijn en ook is het een tuiger van 4. Maar ik ga nu met parelli proberen en dan kijk ik weer verder.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 14:06

zaralover schreef:
Gineke schreef:
Hoi TS,

ik heb hem gekeken echt heel gaaf, alleen dat zal nog een hele lange weg zijn, en ze is absoluut geen springer. Maar er zaten echt hele goede dingen bij waarbij ik dan boven haar ben, dit zal wel ook een lange weg zijn, maar hier kan ik rustig naar doe gaan werken en het lijkt me echt gaaf zo'n parcour te hebben :D . Maar dat is dan weer amerika en die kanten op he. ik heb ook nog een gaaf filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=oHQczRbB ... re=related

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:46

Ooh, die is echt heel cool... :) ik had al eerder van hem gehoord maar nog nooit iets van hem gezien. Dat zijn de meesters...
Zou er een paardenmens zijn die dit ziet en dit niet ook wil kunnen? Ik wel, iig. Maar dan hebben paard en ik nog wel een heeeele lange weg t gaan... :) ik was vandaag al heeel erg blij dat ze ontspannen was tijdens het longeren. Je moet ergens beginnen, toch? :P

Hehe, als 'mijn' pony's op de grond liggen te rollen, staan ze meteen op als ik kom. Ik wil ook nu echt eens ECHT gaan beginnen met parelli. Maar we hebben nog zooo veel te doen! Ze is pas net ingereden, en een beetje overbouwd, dus ze valt helemaal uit elkaar. En doodlief, maar wel nerveus (voor een tinker), dus dat is ook al een belangrijk punt om aan te werken. Want als ze nerveus is, is er natuurlijk geen ontspanning. En zonder ontspanning bereik je al helemaal niks.

Misschien moet ik maar eens een goed trainingsprogramma voor haar gaan opstellen. Zo van: welk punt we eerst willen bereiken en daarna welk punt dan? Ook iets voor jou?

Okay, dat was allemaal heel erg off-topic, sorry.

Ik wil ook zo'n trainingsparcour zoals op 'mijn' filmpje! Ik zou alleen wel de hele tijd bang zijn dattie zn benen breekt... :S

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:58

IK zou je aanraden om juist geen schriktraining te doen en steeds iets nieuws te proberen.
Dat kan later.
Ga eerst iedere dag hetzelfde doen met haar, maakt niet uit wat desnoods eerst alleen poetsen en hoevenkrabben, stukje lopen, maar houdt een vast ritme/systeem aan.
Als dat zonder stress gaat kun je de volgende keer hetzelfde doen, maar uitbreiden met iets nieuws. En dat dan weer doen net zolang tot de spanning eruit is.
Het kost heel veel tijd, maar je zult zien dat ze dan opeens met sprongen vooruit gaat. Achteraf gezien zeg je dan misschien: Goh, voordat ik het wist kon ik er op en stapte zo met haar weg!
Alles heeft te maken met vertrouwen. Als je steeds iets nieuws gaat doen krijgt zij geen tijd om jou te vertrouwen.
Sorry, maar ik ben een beetje wars van al die mooie filmpjes en al die 'nieuwe' goeroes. :o

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 16:04

Gineke schreef:
Ooh, die is echt heel cool... :) ik had al eerder van hem gehoord maar nog nooit iets van hem gezien. Dat zijn de meesters...
Zou er een paardenmens zijn die dit ziet en dit niet ook wil kunnen? Ik wel, iig. Maar dan hebben paard en ik nog wel een heeeele lange weg t gaan... :) ik was vandaag al heeel erg blij dat ze ontspannen was tijdens het longeren. Je moet ergens beginnen, toch? :P

Hehe, als 'mijn' pony's op de grond liggen te rollen, staan ze meteen op als ik kom. Ik wil ook nu echt eens ECHT gaan beginnen met parelli. Maar we hebben nog zooo veel te doen! Ze is pas net ingereden, en een beetje overbouwd, dus ze valt helemaal uit elkaar. En doodlief, maar wel nerveus (voor een tinker), dus dat is ook al een belangrijk punt om aan te werken. Want als ze nerveus is, is er natuurlijk geen ontspanning. En zonder ontspanning bereik je al helemaal niks.

Misschien moet ik maar eens een goed trainingsprogramma voor haar gaan opstellen. Zo van: welk punt we eerst willen bereiken en daarna welk punt dan? Ook iets voor jou?

Okay, dat was allemaal heel erg off-topic, sorry.

Ik wil ook zo'n trainingsparcour zoals op 'mijn' filmpje! Ik zou alleen wel de hele tijd bang zijn dattie zn benen breekt... :S

ja dat had ik ook wel een beetje dat ik bang was dat die zijn benen zou breken, maar dat is het juist denk ik een veilig parcour maar toch ook wel eng zodat die vertrouwd dat er niks gebeurd.
Maar dat filmpje van mij had ik gezien en toen dacht ik meteen ohhh ik wil dat echt leren. Dacht eigelijk eerst aan een andere pony, omdat chavanna echt wel bang is maarja misshcien dan juist een hele goede training. Ik had net ook een filmpje parelli level 1 part 1 zitten kijken en dat is wel een heel goed begin dan denk ik. Dus daar ga ik denk ik vast mee aan de slag. Echt super leuk die dingen, je werkt ergens naartoe en hier krijg ik dan echt de kriebels van om dit voor elkaar te krijgen, somige hebben het bij hoog dressuur een voorbeeld of bij springen maar dit lijkt mij dus weer helemaal geweldig!! :D

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 16:10

mirim schreef:
IK zou je aanraden om juist geen schriktraining te doen en steeds iets nieuws te proberen.
Dat kan later.
Ga eerst iedere dag hetzelfde doen met haar, maakt niet uit wat desnoods eerst alleen poetsen en hoevenkrabben, stukje lopen, maar houdt een vast ritme/systeem aan.
Als dat zonder stress gaat kun je de volgende keer hetzelfde doen, maar uitbreiden met iets nieuws. En dat dan weer doen net zolang tot de spanning eruit is.
Het kost heel veel tijd, maar je zult zien dat ze dan opeens met sprongen vooruit gaat. Achteraf gezien zeg je dan misschien: Goh, voordat ik het wist kon ik er op en stapte zo met haar weg!
Alles heeft te maken met vertrouwen. Als je steeds iets nieuws gaat doen krijgt zij geen tijd om jou te vertrouwen.
Sorry, maar ik ben een beetje wars van al die mooie filmpjes en al die 'nieuwe' goeroes. :o

nou chavanna is sowieso geen paard om een hele schriktraining meteen te doen hoor dat was ik zeker niet van plan , maar ook zo stap voor stap al ben ik een week bezig om iets kleins te leren, als het maar uiteindelijk vertrouwd en ze het ook leuk vind dat vind ik het belangerijkst. Wat ze laten zien in die filmpjes is natuurlijk jaren jaren werk dat is niet ff in 1 keer geleerd, in iederen geval niet bij chavanna. gewoon stap voor stap. Eerst moet iets helemaal goed gaan voor ik aan iets nieuws begin, maar het moet ook weer niet vervelend worden. Het moet leuk blijven. En ik hoef er niet meteen weer op het lijkt me misshcien slimmer om het op de natuurlijke manier te leren. Dan komt de rest later wel weer. :d Al heeft ze geweldige gangen voor dressuur <3 :o mja dat kan altijd nog wel.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:11

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 25-10-23 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 18:07

Nikass schreef:
Ik sla de laatse mails even over en reageer even op het probleem zoals het is beschreven;

1. Een goed fysiek onderzoek liefst door een holistisch arts (google dat maar even), want paarden die zo extreem bokken hebben bijna altijd pijn. ;(
2. Als ze na volledige gezondheid nog zo extreem bang is dan zou ik idd een gedragsdeskundige raadplegen (dat wil niet zeggen dat je haar meteen voor weken ergens in training moet doen ofzo)
3. Verder zou ik eens kritisch naar jezelf kijken: je vindt nogal dat je veel gewend bent en alles kan, maar de enige oplossingen die je tot nu toe hebt kunnen verzinnen zijn afmatten en kalmeringsmiddelen. Ik krijg daarvan de indruk dat je niet erg veel verstand hebt van paardengedrag en/of weinig feeling met paarden hebt. Misschien dat ik je daarmee beledig, maar je zal de eerste niet zijn die zichzelf hierin overschat. Vast niet leuk om toe te geven als het probleem misschien (deels) bij jezelf ligt. Maar met eerlijk naar jezelf durven kijken kom je wel een stuk verder en kun jij, of iemand anders, jouw paard een leuker leven geven.

Succes! /3

misschien is het toch slim is al de andere berichten ook te lezen want het heeft geen zin om me hierin weer te verdedigen of te verantwoorden, als alles al is gezegd, en het dus niet helemaal klopt wat je zegt. Maar ik wil der sowieso laten nakijken, maar ik zal is kijken wat voor arts dat is. ik kan er inderdaad als ze toch niks blijkt te hebben een gedrags deskundige naar laten kijken maar zoals je in mijn vorige berichten kon lezen, wil ik aan iets anders beginnen waar ik denk ik wel even nog meer mee bereik en hier zou ik ook les in kunnen nemen. Dat afmatten of net wat is natuurlijk niet om haar bang heid er af te krijgen maar wel om haar te veel energie kwijt te raken voor ik erop ga, daarbij vind ik longeren een hele goede oefening toch alle basis bij te houden in plaats van alleen erop en beetje rondstappen want meer is dat dan de eerste weet ik hoeveel keren toch nooit niet. Dus vind ik longeren een belangerijke bijzaak in het beleren. Bij mijn andere pony heb ik heeeel veel verschil, als ik er meteen op ga (wat ik ook vaak zat doe) als dan ik der van te voren gewoon even longeer, daarbij galoppeer ik nog niet met die pony omdat die er gewoon nog niet aan toe is maar oefen ik het van te voren wel met longeren, want ik dus wel moet blijven doen omdat ik het anders nooit voor elkaar krijg als ik erop zit. Maar bij haar scheeld dat heel veel als ik er meteen op ga dan is ze een stuk gauwer afgeleid en bang, longeer ik haar even (10 min hooguit) dan kan ik alles met haar doen en is ze zelf veel relaxter. Wat ik nou bij chavanna deed is ook alles even een keer doornemen, alleen is haar conditie nog echt niks dus naar 10 min bek af. Ja maarja te bang gewoon want hangen geeft ze niks om maar het erop zitten draaide ze even door heb wel denk ik een sec. of 10 gezeten. Maar dat vond ze gewoon echt niks. Daarom heb ik meteen deze topic geplaatst wat ik ermee moest en heb dan ook niet meer op die manier met haar bezig geweest wel heb ik daarna meteen weer gehangen en gelopen omdat ze dat wel goed doet, en het niet af te geven ofzo. Maar ik heb inderdaad geen ervaring met paarden die doordraaien met erop zitten en die zo gespannen zijn (wel op andere manier, waar ik het net over had die andere pony, en nog 1 andere die ook heel lang gespannen is geweest en het dood eng vond als ik erop stapte, maar dat is allemaal over) Daarom ga ik er nu niet meer op en laat ik haar sowieso eerst nakijken, want ik wil haar absoluut geen pijn doen natuurlijk!! En daarbij lijkt me grondwerken een hele goede oefening voor vertrouwen en nog veel meer. Maar beter kun je even eerst dan mijn verhalen lezen voor je dingen zegt die ik al lang heb aangegeven, en dat dus eigelijk niet echt klopt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:16

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 25-10-23 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:32

TS, ik heb een boek van Richard Maxwell gelezen, ging over training van het jonge paard. Ook over zadelmak maken, misschien is het iets voor je.

Daarin staat iets over het werken met een dummie, een nepruiter die je aan het zadel kunt vastmaken. Wordt door Maxwell gebruikt om paarden te laten wennen aan iets op hun rug.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 17:08

Dilan1993 schreef:
TS, ik heb een boek van Richard Maxwell gelezen, ging over training van het jonge paard. Ook over zadelmak maken, misschien is het iets voor je.

Daarin staat iets over het werken met een dummie, een nepruiter die je aan het zadel kunt vastmaken. Wordt door Maxwell gebruikt om paarden te laten wennen aan iets op hun rug.

dat is een heel slim idee, ik ga is kijken :D

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:09

sorry meid, maar breng je paard aub weg naar een professional voordat er echte ongelukken gebeuren. Ook als ik die verhalen over je pony lees. Je hebt gewoon niet genoeg ervaring om dit op te lossen, dat is helemaal niet erg, maar doe er iets aan voordat het uit de hand loopt, dan krijg je er een fijn, goed te rijden paard voor terug. Of...als je dat echt niet wil, zorg dan dat je goede begeleiding krijgt.

Dat een paard je vertrouwd, heeft voor 90% te maken met jezelf, als jij sterk in je schoenen staat zullen 9 vd 10 paarden die je (ooit) in handen hebt, gewoon in een trailer lopen, of over en zeiltje, of je vertrouwen als je er op zit. Sommige mensen hebben dat van nature, maar het is ook te leren.

Je zult het ws niet leuk vinden , maar als ik je posts lees zie ik wel een patroon als je zegt dat het 6 jaar duurt voordat je pony je vertrouwt, en dan nu de problemen met je tuiger.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 08:24

Mist schreef:
sorry meid, maar breng je paard aub weg naar een professional voordat er echte ongelukken gebeuren. Ook als ik die verhalen over je pony lees. Je hebt gewoon niet genoeg ervaring om dit op te lossen, dat is helemaal niet erg, maar doe er iets aan voordat het uit de hand loopt, dan krijg je er een fijn, goed te rijden paard voor terug. Of...als je dat echt niet wil, zorg dan dat je goede begeleiding krijgt.

Dat een paard je vertrouwd, heeft voor 90% te maken met jezelf, als jij sterk in je schoenen staat zullen 9 vd 10 paarden die je (ooit) in handen hebt, gewoon in een trailer lopen, of over en zeiltje, of je vertrouwen als je er op zit. Sommige mensen hebben dat van nature, maar het is ook te leren.

Je zult het ws niet leuk vinden , maar als ik je posts lees zie ik wel een patroon als je zegt dat het 6 jaar duurt voordat je pony je vertrouwt, en dan nu de problemen met je tuiger.

Ten eerste iik heb altijd begeleiding gehad, en dat was ik nu ook van plan. Maar wou eerst even aan zien of ik er uberhaupt op kan stappen en dat is dus niet het geval. Dus ga ik er nu niet meer op daar wacht ik mee en ga wat anders doen, wat ook veel leuker is voor haar. Dit heb ik nooit bij pointer gedaan maar heb der altijd alleen zelf laten komen en eigelijk niet zoveel geprobeerd of mee gedaan omdat ze gewoon geen zin had, je moet het zo zien , pointer de andere pony, was meer een wilde pony. Daar kon je haar mee vergelijken , erg kopschuw , dus erg moeilijk een halster om te doen. Maar alles is met heel veel geduld goed gekomen. Ik vind geduld veel belangerijker als iedere dag lopen vechten en dat je dan wel eerder vertrouwen hebt. Want dan heb je dat dat weet ik zeker, want dan ben je er veel meer mee bezig, maar hoelang duurd het en hoeveel stress denk je te hebben als je een wilde pony op een hectare grond moet vangen? Onmogelijk dus, dus wij hebben het gedaan met veel geduld hebben en zelf laten komen en goed belonen, maar dat duurd nou eenmaal lang en dat doe je echt niet iedere dag. Met chavanna is dat anders, ik denk wel dat ze me vertrouwd , maar dat er gewoon iets niet goed is in haar rug ofzo want allesn dan doet ze dat. In nature is een tuiger toch wat sensibeler en kijkeriger dan een andere pony.En daarbij toen ze bij mij kwam heb ik ongeveer haar leven gered aan gezien ze er heeeeeel slecht aan toe was. Ze was hoogdrachend (5 dagen later kreeg ze veulen) maar er was niks van te zien , je zal zelfs der ribben. Ze heeft daarbij ook nog is 4 dagen weeen gehad. En zat extreem maar dan ook extreem vol wormen (ze kwamen er in mega aantallen gewoon uitgekroppen) Natuurlijk hebben wij haar meteen behandeld, wat nu nog steeds heeeeel vaak moet aangezien je ze bijna niet wegkrijgt. Dus pas sinds ongeveer 1 maand is ze wat sterker en zie je geen ribben meer (we kregen haar veulen ook niet afgespeend , eerst 1,halve maand eraf gestaan , ergens anders, toen 2 weken andere wei.maar zodra we hem erbij zetten ging het drinken verder, zovaak geprobeerd maar onmogelijk, dus ze heeft ook veel voeding weggegeven) Maar daarom wou ik het nu proberen nu ze weer aangesterkt was en der wond trouwns ook vollendig is genezen (een ander paard , die was uitgebroken, had letterlijk een gat van 5 cm diep in haar been getrapt) Dus ze heeft behoorlijk wat meegemaakt al. Ook is ze pas 4 en voor ze 3 werd al een veulen wat ik dus ook echt veel te vroeg vind. Maar nu ga ik het rustig aan doen en ga er nu in iederen geval niet op. Ik heb nu 4 en half jaar ervaring met inrijden , dus daar ligt het niet aan ik heb gewoon meer geduld ;)