slofteugel te strak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovemario

Re: slofteugel te strak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 22:51

de reden dat ik de slof gebruik is omdat meneer mij al een poosje flink aan het uitproberen is, en het soms bijna gevaarlijk word. heb er ook 1malig mee gereden.
ik weet best hoe je met slof moet rijden, maar ik vraag het dus omdat ik verschillende meningen krijg. de een vind het dus wel te strak, en de ander vind het zo goed. als ik kijk naar zijn gedrag vind ik hem zo ook goed.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 08:24

Geen rijtechnische discussie -> RT-P

Balance2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:42

naast het onnodige (maar dat is nu niet de discussie) vind ik hem te strak.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:50

Joh, het paard geeft je een groot signaal maar jij denkt dat het uitproberen is.... dan maakt het niet uit hoeveel paarden je al hebt gereden, dan moet je eens paardentaal leren.

Hij geeft aan dat JIJ iets verkeerd doet, dat kan een pijnlijk zadel zijn, incorrect rijden etc. Aan jou om dat uit te zoeken. Maar je moet het bij jezelf zoeken en niet willen oplossen bij het paard, dat werkt niet.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:13

Wat een onzin, dan moet ze les nemen en dat kost geld. Gewoon een slof nemen, paard er van de schuld geven en lekker door gaan. Ik ben absoluut voor dit soort dingen hoor, het is toch van de zotte dat je het probleem bij jezelf moet zoeken? Dat kost tijd!

Air schreef:
Joh, het paard geeft je een groot signaal maar jij denkt dat het uitproberen is.... dan maakt het niet uit hoeveel paarden je al hebt gereden, dan moet je eens paardentaal leren.

Hij geeft aan dat JIJ iets verkeerd doet, dat kan een pijnlijk zadel zijn, incorrect rijden etc. Aan jou om dat uit te zoeken. Maar je moet het bij jezelf zoeken en niet willen oplossen bij het paard, dat werkt niet.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 11:26

het harnachement is allemaal in orde. en ook zn gebit is goed ;)
het is écht uitproberen ;) maarja niemand hier wil het geloven, dus bij deze, probeer het zelf eens

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:30

Dan kan het altijd nog gewoon aan jou liggen natuurlijk. Maar je hebt gelijk, waarom luisteren naar je paard als je er een slof aan kan hangen :) Lijkt nog stoer ook! Alsof je echt kunt rijden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:39

de slof hangt toch los?
Waar zien mensen hem dan strak zitten?
Ik zie duidelijk een boog...een slof dient als begrenser,doet pas wat als het paard zjn hoofd tot op een bepaalde hoogte brengt.Dan zit hij strak,een kort moment.
Opmerkingen van 'een goede ruiter heeft geen slof nodig' slaan nergens op.
Voor een paard wat jaren lang stelselmatig verkeerd is gereden kan een slof een goede gymnastische hulp zijn.Maar je moet wel weten wat je doet en het paard niet laten verzuren.
Ik rijdt vaak jonge paarden met slof....als begrenser.Dus nog veel losser dan op de foto van TS.
Dan doet de slof alleen wat als het nodig is.
Een slof mag nimmer een paard naar beneden trekken!

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:42

Ik dacht ook dat mijn paard mij al heel lang aan het uitproberen was.. Werd er gek van. Constant gooide ze haar hoofd omhoog, liep scheef, wilde bokken enz enz. Toen iemand mij aanraadde om een keer met een slof te rijden om te zorgen dat ze geen kant op kon en zich misschien zo zou 'over zou geven' (ik moest volgens betreffende persoon laten zien dat ik de baas was, en dus dominanter) ging ik pas nadenken.. Ik vond een slof een vreselijk idee en heb dat natuurlijk niet gedaan (het kan nooit goed zijn je paard in een houding te dwingen op het moment dat ze zelf heel anders probeert te lopen) Ik heb er toen een fysiotherapeut en dierenarts bijgehaald. Ze hebben mijn paard helemaal nagekeken. Wat bleek? Van achter haar oren tot aan haar staartwortel zat ze helemaal verkrampt en vast (kon je natuurlijk niet zien van de buitenkant..) Ze had heel veel pijn. Dit werd grotendeels veroorzaakt door een zadel wat niet goed paste (leek voor het oog van een leek prima te liggen). wanneer ik opstapte drukte het zadel op allerlei pijnlijke vastzittende spieren. Hierdoor verkrampte ze nog meer en ging heel dwars doen om niet zo te hoeven lopen. Na de aanschaf van een nieuw op maat gemaakt zadel en een aantal fysiobehandelingen is ze helemaal opgeknapt.
Moet je nagaan wat er was gebeurd als ik die slof eraan had gehangen.. dan had ik haar door haar pijn heen gedwongen te lopen in een positie die haar gewoon kapot zou maken.
Mijn advies; slof eraf en helemaal laten nakijken dat paard! Als daar niets uitkomt; grondwerk gaan doen totdat jij de leiderrol helemaal hebt. Dan hoeft je paard niet meer de strijd aan te gaan..
Succes ermee

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 11:49

ik heb hem dus 1 malig met slof gereden. was daarna ook direct klaar.
het is niet mijn paardje, dus zo veel heb ik erniet over te zeggen.
de DA is laatst wel geweest, en was verder niks aan te zien. hij gedraagt zich ook gewoon als een "wilde hengst". niet alleen met rijden, maar ook op stal, tijdens het poetsen, of los in de bak/ land.
er word regelmatig parelli met hem gedaan, en dat gaat ook gewoon goed :) ook ik heb dat met hem gedaan, en dan luisterd hij echt prima.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 11:50

Benfan schreef:
Dan kan het altijd nog gewoon aan jou liggen natuurlijk. Maar je hebt gelijk, waarom luisteren naar je paard als je er een slof aan kan hangen :) Lijkt nog stoer ook! Alsof je echt kunt rijden.

zin om een keer te komen en het te proberen? dan praat je wel anders ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:03

Eefste schreef:
Ik dacht ook dat mijn paard mij al heel lang aan het uitproberen was.. Werd er gek van. Constant gooide ze haar hoofd omhoog, liep scheef, wilde bokken enz enz. Toen iemand mij aanraadde om een keer met een slof te rijden om te zorgen dat ze geen kant op kon en zich misschien zo zou 'over zou geven' (ik moest volgens betreffende persoon laten zien dat ik de baas was, en dus dominanter) ging ik pas nadenken.. Ik vond een slof een vreselijk idee en heb dat natuurlijk niet gedaan (het kan nooit goed zijn je paard in een houding te dwingen op het moment dat ze zelf heel anders probeert te lopen) Ik heb er toen een fysiotherapeut en dierenarts bijgehaald. Ze hebben mijn paard helemaal nagekeken. Wat bleek? Van achter haar oren tot aan haar staartwortel zat ze helemaal verkrampt en vast (kon je natuurlijk niet zien van de buitenkant..) Ze had heel veel pijn. Dit werd grotendeels veroorzaakt door een zadel wat niet goed paste (leek voor het oog van een leek prima te liggen). wanneer ik opstapte drukte het zadel op allerlei pijnlijke vastzittende spieren. Hierdoor verkrampte ze nog meer en ging heel dwars doen om niet zo te hoeven lopen. Na de aanschaf van een nieuw op maat gemaakt zadel en een aantal fysiobehandelingen is ze helemaal opgeknapt.
Moet je nagaan wat er was gebeurd als ik die slof eraan had gehangen.. dan had ik haar door haar pijn heen gedwongen te lopen in een positie die haar gewoon kapot zou maken.
Mijn advies; slof eraf en helemaal laten nakijken dat paard! Als daar niets uitkomt; grondwerk gaan doen totdat jij de leiderrol helemaal hebt. Dan hoeft je paard niet meer de strijd aan te gaan..
Succes ermee

Goed dat je dit deelt!
Hopelijk geeft dit TS het inzicht dat het paard niet "aan het uitproberen is" en dat een slof nooit een oplossing is.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:04

tsja je hebt paardenmensen
en je hebt mensen met paarden ;)

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 12:05

JoviBan schreef:
Eefste schreef:
Succes ermee

Goed dat je dit deelt!
Hopelijk geeft dit TS het inzicht dat het paard niet "aan het uitproberen is" en dat een slof nooit een oplossing is.

ik vind het altijd heel knap dat mensen vanaf 1 foto kunnen zien of het paard aan het uitproberen is, of dat ie direct maar pijn moet hebben

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:08

slofteugel is handig als je je longeerlijn kwijt bent of als je een stukje land wil afzetten als omheining,
misschien leuke uitlaat lijn voor de hond! :D ;)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:10

lovemario schreef:
als het paard ontspannen en nagevelijk loopt, hoort er geen druk op te staan. gaat ge paard sterren kijken staat er automatisch druk op, dus ja er komt wel eens druk op te staan

dat lijkt mij ook.
als het paard netjes naar beneden loopt is de slof los, geen druk, dus dat is fijn voor het paard. komt het paard omhoog voelt het wel druk (maar dat is als het goed is zonder slof ook, vragen en als je paard zakt laat je los). het kan soms net een extra hulpje zijn. Wat is er verkeerd aan deze manier van gebruiken? (ik ben er trouwens geen voorstander van om een slof te gebruiken zonder begeleiding en omdat het paard stout is)

Waarvoor kan een slof gebruikt worden? Want ik longeer met dubbele longe... maar is dat niet precies hetzelfde effect? Want als de mijne netjes voorwaarts neerwaarts loopt dan staat er absoluut geen druk op mijn longe. Komt ze omhoog dan zet ik wat lichte druk op de longe en laat ze los dan laat ik ook direct los. Maar wat is dan het verschil tussen de dubbele longe en een slof? Want het is op dezelfde manier bevestigd.

en als je rijd zonder slof. dan vraag je je paard dmv druk op de teugels, zakt je paard, dan open je direct je hand en laat je m uitschuiven. Is het niet allemaal hetzelfde idee? druk en loslaten, druk en loslaten, druk en loslaten.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:21

TS, het gaat er om dat jij zegt dat je paard aan het uitproberen is, en ik (en met mij nog anderen) opperen dat je paard misschien wel ongemak probeert aan te geven.. Wij kunnen niets zien aan die foto, behalve dat op dat moment je slof niet strak staat. De seconde ervoor en erna hebben wij geen idee van. Vervolgens kunnen wij ook niet zien of je paard je aan het uitproberen is of pijn heeft. Wél kunnen we je tips geven om te onderzoeken wat er aan de hand is..

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 12:27

het komt er opneer dat jullie denken dat het geen uitproberen is maar dat het pijn is. dat vind ik onzin, want ik ken het paardje. er is lichamelijk niks met hem aan de hand, en ook het harnachement ligt goed.
de slof heeft 2 keer even op spanning gestaan omdat meneer sterren ging kijken. de rest van de tijd hing die losjes, zoals de foto, of nog losser.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:30

Air schreef:

Jij hebt zeker niet vaak jonge haflingers gereden of wel? Haflingers zijn niet voor niks paarden voor volwassenen. Hier een haflinger meegemaakt die levensgevaarlijk was met rijden omdat er kinderen op reden. (na 2 weken gereden te zijn door een volwassene was het de makheid zelve). Zo zijn er veeeeeel meer van ditsoort haflingers. Ze pakken je op elke onervarenheid die je hebt. Dus kan de ts heel goed begrijpen.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 12:33

wanneer ben je dan pas ervaren als ik vragen mag?
k dacht dat je na 12 jaar op allerlei soorten paarden ( hengst merrie ruin, pittig, sloom, sterk enz enz. ) toch al aardig wat ervaring zou moeten hebben..
of zie ik dit nu helemaal verkeerd?

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:37

lovemario schreef:
het komt er opneer dat jullie denken dat het geen uitproberen is maar dat het pijn is. dat vind ik onzin, want ik ken het paardje. er is lichamelijk niks met hem aan de hand, en ook het harnachement ligt goed.
de slof heeft 2 keer even op spanning gestaan omdat meneer sterren ging kijken. de rest van de tijd hing die losjes, zoals de foto, of nog losser.

En jij bent dierenarts, fisio, osteo enz enz of iemand met 10 tallen jaren ervaring in de paarden die zeker weet dat het paard geen pijn heeft?

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:38

TS, ik schrijf net dat wij NIET kunnen zien of het uitproberen of pijn is.. Ik probeer je alleen een andere mogelijkheid te laten zien.
Maar goed, als jij zeker weet dat er niets mis is met bijvoorbeeld rug, dan zal het inderdaad uitproberen zijn..
Je geeft aan dat slof altijd (m.u.v 2 momenten) hangt zoals op de foto; nou, dan zit ie dus niet te strak. Want er staat geen druk op.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 12:38

het word zeer op prijs gesteld als mensen eerst ff alles lezen.
zoals eerder is vermeld, de DA is er pas geleden nog bij geweest ;)

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:39

Je slof met niet strakker zijn dan je teugel.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 12:40

Eefste schreef:
TS, ik schrijf net dat wij NIET kunnen zien of het uitproberen of pijn is.. Ik probeer je alleen een andere mogelijkheid te laten zien.
Maar goed, als jij zeker weet dat er niets mis is met bijvoorbeeld rug, dan zal het inderdaad uitproberen zijn..
Je geeft aan dat slof altijd (m.u.v 2 momenten) hangt zoals op de foto; nou, dan zit ie dus niet te strak. Want er staat geen druk op.

ik weet niet meer precies door wie, maar er was iemand hier die dus zei dat het geen uitproberen is, maar dat ie pijn heeft..