Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Air schreef:Joh, het paard geeft je een groot signaal maar jij denkt dat het uitproberen is.... dan maakt het niet uit hoeveel paarden je al hebt gereden, dan moet je eens paardentaal leren.
Hij geeft aan dat JIJ iets verkeerd doet, dat kan een pijnlijk zadel zijn, incorrect rijden etc. Aan jou om dat uit te zoeken. Maar je moet het bij jezelf zoeken en niet willen oplossen bij het paard, dat werkt niet.
maarja niemand hier wil het geloven, dus bij deze, probeer het zelf eens
Lijkt nog stoer ook! Alsof je echt kunt rijden.
ook ik heb dat met hem gedaan, en dan luisterd hij echt prima. Eefste schreef:Ik dacht ook dat mijn paard mij al heel lang aan het uitproberen was.. Werd er gek van. Constant gooide ze haar hoofd omhoog, liep scheef, wilde bokken enz enz. Toen iemand mij aanraadde om een keer met een slof te rijden om te zorgen dat ze geen kant op kon en zich misschien zo zou 'over zou geven' (ik moest volgens betreffende persoon laten zien dat ik de baas was, en dus dominanter) ging ik pas nadenken.. Ik vond een slof een vreselijk idee en heb dat natuurlijk niet gedaan (het kan nooit goed zijn je paard in een houding te dwingen op het moment dat ze zelf heel anders probeert te lopen) Ik heb er toen een fysiotherapeut en dierenarts bijgehaald. Ze hebben mijn paard helemaal nagekeken. Wat bleek? Van achter haar oren tot aan haar staartwortel zat ze helemaal verkrampt en vast (kon je natuurlijk niet zien van de buitenkant..) Ze had heel veel pijn. Dit werd grotendeels veroorzaakt door een zadel wat niet goed paste (leek voor het oog van een leek prima te liggen). wanneer ik opstapte drukte het zadel op allerlei pijnlijke vastzittende spieren. Hierdoor verkrampte ze nog meer en ging heel dwars doen om niet zo te hoeven lopen. Na de aanschaf van een nieuw op maat gemaakt zadel en een aantal fysiobehandelingen is ze helemaal opgeknapt.
Moet je nagaan wat er was gebeurd als ik die slof eraan had gehangen.. dan had ik haar door haar pijn heen gedwongen te lopen in een positie die haar gewoon kapot zou maken.
Mijn advies; slof eraf en helemaal laten nakijken dat paard! Als daar niets uitkomt; grondwerk gaan doen totdat jij de leiderrol helemaal hebt. Dan hoeft je paard niet meer de strijd aan te gaan..
Succes ermee
JoviBan schreef:Eefste schreef:Ik dacht ook dat mijn paard mij al heel lang aan het uitproberen was.. Werd er gek van. Constant gooide ze haar hoofd omhoog, liep scheef, wilde bokken enz enz. Toen iemand mij aanraadde om een keer met een slof te rijden om te zorgen dat ze geen kant op kon en zich misschien zo zou 'over zou geven' (ik moest volgens betreffende persoon laten zien dat ik de baas was, en dus dominanter) ging ik pas nadenken.. Ik vond een slof een vreselijk idee en heb dat natuurlijk niet gedaan (het kan nooit goed zijn je paard in een houding te dwingen op het moment dat ze zelf heel anders probeert te lopen) Ik heb er toen een fysiotherapeut en dierenarts bijgehaald. Ze hebben mijn paard helemaal nagekeken. Wat bleek? Van achter haar oren tot aan haar staartwortel zat ze helemaal verkrampt en vast (kon je natuurlijk niet zien van de buitenkant..) Ze had heel veel pijn. Dit werd grotendeels veroorzaakt door een zadel wat niet goed paste (leek voor het oog van een leek prima te liggen). wanneer ik opstapte drukte het zadel op allerlei pijnlijke vastzittende spieren. Hierdoor verkrampte ze nog meer en ging heel dwars doen om niet zo te hoeven lopen. Na de aanschaf van een nieuw op maat gemaakt zadel en een aantal fysiobehandelingen is ze helemaal opgeknapt.
Moet je nagaan wat er was gebeurd als ik die slof eraan had gehangen.. dan had ik haar door haar pijn heen gedwongen te lopen in een positie die haar gewoon kapot zou maken.
Mijn advies; slof eraf en helemaal laten nakijken dat paard! Als daar niets uitkomt; grondwerk gaan doen totdat jij de leiderrol helemaal hebt. Dan hoeft je paard niet meer de strijd aan te gaan..
Succes ermee
Goed dat je dit deelt!
Hopelijk geeft dit TS het inzicht dat het paard niet "aan het uitproberen is" en dat een slof nooit een oplossing is.
lovemario schreef:als het paard ontspannen en nagevelijk loopt, hoort er geen druk op te staan. gaat ge paard sterren kijken staat er automatisch druk op, dus ja er komt wel eens druk op te staan
Air schreef:Joh, het paard geeft je een groot signaal maar jij denkt dat het uitproberen is.... dan maakt het niet uit hoeveel paarden je al hebt gereden, dan moet je eens paardentaal leren.
Hij geeft aan dat JIJ iets verkeerd doet, dat kan een pijnlijk zadel zijn, incorrect rijden etc. Aan jou om dat uit te zoeken. Maar je moet het bij jezelf zoeken en niet willen oplossen bij het paard, dat werkt niet.
lovemario schreef:het komt er opneer dat jullie denken dat het geen uitproberen is maar dat het pijn is. dat vind ik onzin, want ik ken het paardje. er is lichamelijk niks met hem aan de hand, en ook het harnachement ligt goed.
de slof heeft 2 keer even op spanning gestaan omdat meneer sterren ging kijken. de rest van de tijd hing die losjes, zoals de foto, of nog losser.
Eefste schreef:TS, ik schrijf net dat wij NIET kunnen zien of het uitproberen of pijn is.. Ik probeer je alleen een andere mogelijkheid te laten zien.
Maar goed, als jij zeker weet dat er niets mis is met bijvoorbeeld rug, dan zal het inderdaad uitproberen zijn..
Je geeft aan dat slof altijd (m.u.v 2 momenten) hangt zoals op de foto; nou, dan zit ie dus niet te strak. Want er staat geen druk op.