Touw om de achterhand wat vinden jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie05

Re: Touw om de achterhand wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:23

Het lijkt mij eigenlijk wel een goed hulpmiddel! Niet onvriendelijk ofzo! Maar zo kan je wel goed de achterbenen trainen zodat hij ze verder onder het lijf zet! Denk inderdaad niet dat je het vaak moet gebruiken maar om het 1 x in de week te gebruiken lijkt me wel zinvol... Je moet natuurlijk wel ook de goede trainingen erbij doen...

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:36

Mas schreef:
Japeloup schreef:
Natuurlijk moet je dingen rijtechnisch op kunnen lossen, maar lang niet alle ruiters kunnen dit met hun paard. Dan vind ik dit een zeer vriendelijke manier.

Maar is het dan niet waardevoller voor de ruiter om dit te leren zonder hulpmiddelen aan voor of achterkant?
Eenmalig om het eindresultaat aan te laten voelen, oké. Maar uiteindelijk zal de ruiter het toch zelfstandig moeten leren zonder hulpmiddel.

Ik geef veel lessen, en regelmatig heb ik combinaties die allebei nog niet zo ver zijn. Hoe ga je dan een ruiter leren wat het goede gevoel is. Door zo'n hulpmiddel kan je de ruiter leren wat het gevoel is van een paard dat beter zijn achterbenen gebruikt. Op dat zelfde moment leert het paard dat hij zijn achterbenen anders/beter kan gebruiken. De ruiter kan dan dat gevoel meenemen en proberen op te zoeken als hij weer zonder rijdt. Door zo iets op zijn tijd te herhalen, snijdt het mes wat mij betreft aan 2 kanten.
Ik ben het met je eens dat ik ook liever zonder hulpteugels rijdt, maar ik gebruik een hulpteugel ook om een beginnende ruiter het gevoel te geven van waar ze heen moeten. Hoe kan je iets overbrengen aan een paard als je als ruiter het gevoel niet kent.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:39

Gini schreef:
Mas schreef:
Maar is het dan niet waardevoller voor de ruiter om dit te leren zonder hulpmiddelen aan voor of achterkant?
Eenmalig om het eindresultaat aan te laten voelen, oké. Maar uiteindelijk zal de ruiter het toch zelfstandig moeten leren zonder hulpmiddel.

Waarom éénmalig? Als beginnende ruiter heb je echt niet na 1 keer het 'gevoel' helemaal te pakken.

Op bokt worden hulpteugels en hulpmiddelen vaak al op voorhand veroordeeld en negatief verklaard. Weet goed dat heel wat ruiters en paarden gebaat zijn met op het juiste moment het juiste hulpmiddel dan langdurig (semi-)geklungel want 'het moet rijtechnisch'.

Rustig maar, ik veroordeel niks ik stel alleen maar vragen ;)

Japeloup: dat is een duidelijke uitleg :j Wanneer de bandage er na een tijdje weer afgaat, merk je dan daadwerkelijk al verschil in achterbeengebruik?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:42

Mas schreef:
Gini schreef:
Waarom éénmalig? Als beginnende ruiter heb je echt niet na 1 keer het 'gevoel' helemaal te pakken.

Op bokt worden hulpteugels en hulpmiddelen vaak al op voorhand veroordeeld en negatief verklaard. Weet goed dat heel wat ruiters en paarden gebaat zijn met op het juiste moment het juiste hulpmiddel dan langdurig (semi-)geklungel want 'het moet rijtechnisch'.

Rustig maar, ik veroordeel niks ik stel alleen maar vragen ;)

Ik ben toch rustig? Mijn eerste zin sloeg op jouw quote, het tweede deel was meer algemeen en sloeg op het gehele topic. Ik dacht dat de witruimte dit duidelijk maakte, excuseer mij als dat niet zo is. ;)

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 14:05

oke bedankt voor de info ik heb zelf een jong paard die licht overbebouwd is en ze snap het ondertreden niet zo
zal ik het een keertje proberen? :D

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:17

Hoe jong is jong.
Maar zou een jong paard eerst de tijd geven. Veel jonge paarden hebben nog niet veel besef van hun lijf. Zou met een jonkie eerst balkjes gaan lopen, om bewust te worden van waar welk been neergezet wordt.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 14:51

mijn ''jong'' is 3 :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:09

Baily12 schreef:
mijn ''jong'' is 3 :)

Dan is mijn mening, doe rustig aan! Geen gekke dingen, eerst leren zelf te lopen. Hem helpen kan daarna altijd nog. Die puppy's zijn nog zo aan het zoeken naar balans, ga je ze nu al sturen/helpen leren ze nooit op eigen benen staan.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:24

Het bewuste filmpje kwam volgens mij destijds van mij. Is al enkele jaren geleden en reed af en toe zo met mijn toenmalige ruintje. De commentaren waren idd niet van de lucht destijds. Heb er mee geoefend op aanraden van mijn instructeur en inderdaad, af en toe (niet dagelijks dus). De werking is indd het "bewust maken van het paard van de achterhand". De bandage is elastisch, zacht en niet te strak geknoopt. Kan erg helpen bij paarden die lastig van achteren naar voren te rijden zijn, lange paarden, paarden die op de voorhand lopen, onzekere paarden enz enz. Ik ben iig fan. Heb het bij mijn huidige paard nog niet geprobeerd, zij kent het principe van "iets achter je billen hebben" nog niet. Dat ga ik eerst rustig introduceren aan de longe...en dan pas onder het zadel.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:32

Nou ik geloof helemaal niet in zo'n band!
Het ziet er ook nog eens heel idioot uit, maar dat terzijde haha.
Ik vind het filmpje geen fijn beeld tonen, laat dat paard eerst maar eens vlugger en actiever worden. Met zo'n paard zou ik al helemaal geen band om gaan doen, maar heel veel schakelen. En denk je nu echt dat een paard door zo'n band beter gaat ondertreden? Ik geloof van niet.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:49

nee....daarom is de passoa ook uitgevonden :? omdat het niets doet...?
Mijn ervaring is dat het zéker wel wat doet....

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:55

Ik zit al meer dan 25 jaar in de paarden. Maar dit had ik nog nooit gezien. Ik ga vanavond eens m'n merrie longeren met een bandage achter d'r kont. Ben benieuwd wat ze ervan vindt. :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:56

Bij een 3 jarig paard moet je sowieso geen enkele hulpteugel gebruiken!
Die moeten eerst eens leren wat de hulpen zijn voor ze aan het " echte" werk beginnen!
En inderdaad dems75, zoals ik al zei, waarom word de pessoa dan zo de hemel in geprezen als het niets doet?

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:01

vind ik ook aerdenhout1
eerst de basis, basis, basis.

dems 75: wat doet het dan?
misschien zit het ook tussen je oren :p haha
mensen moeten ergens hun geld mee verdienen!
Laatst bijgewerkt door MeFlower op 10-08-11 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:01

Ik moet ook zeggen dat ik het wel al eens gedaan heb en naar mijn idee heeft het wel effect. Ik werk nu meestal met de pessoa en ook dat werkt voor mijn paard heel goed.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:04

nouja misschien dat het voor het ene paard werkt en voor het andere paard niet?
ik had er alleen van gehoord tijdens het longeren, maar niet tijdens het rijden.
misschien moet ik het eens uitproberen? :)*

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:06

Zoals ik al zei: het maakt het paard bewust van zijn/haar achterhand. Het paard "voelt" de achterhand a.h.w. meer. Het is dus niet zo dat je de band zó strak moet ombinden dat het paard zich opgesloten voelt en daardoor krampachtig gaat lopen. Het moet juist een soort van "veilig" gevoel geven. De bewustheid van de achterhand komt dan langzaam maar zeker steeds meer, waardoor een paard meer gaat dragen ipv alleen maar stuwen bijv.
Ook een paard dat graag "de duikboot" uithangt, zal zich meer gaan "dragen", waardoor er van voren meer oprichting kan komen en de achterhand mooi mee komt.
Lange paarden hebben dan ook nogal eens de neiging de achterhand er maar een beetje achteraan te laten sloffen...ook daarbij kan dit hulpmiddel helpen om de achterhand bij het paard te betrekken ipv als een "tweede deel".

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:13

Ik ken het inderdaad als de wrap uit de linda Tellington jones-methode :j Zo een bandage werkt niet echt in maar maakt het paard bewust van zijn achterhand door de zeer lichte druk. Natuurlijk is het geen vervanging van goed rijden maar het kan wel helpen ter verduidelijk wat de juiste weg is.

Ik heb het in het verleden regelmatig gebruikt met longeren en doe dat liever dan longeren met een pessoa. Bij de pessoa heb je een verbinding tussen mond en achterhand en kan het paard en rukje in zijn mond krijgen zodra het been naar achter gaat. Dan toch liever een elastische bandage bevestigd aan de longeersingel.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:15

Juist Fransje, dat is indd een ander groot voordeel :D
Als je persé de verbinding van achteren naar voren wilt maken, kun je ook een "full bodywrap" in elkaar flansen. Bandage dus van achteren, die doorloopt naar voren over de borst (dan wel aan longeersingel of gewone singel, anders zakt 'ie af)

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:20

Ik bond bij mijn vorige paard ook altijd een bandage achter zn kont met het longeren. Dat was me aangeraden door de fysio. Hij had een blessure aan zn bekken gehad en dit hielp om hem in de goede houding te laten lopen en om meer gevoel te krijgen met zn achterhand. Onder het zadel kon ik het zelf oplossen, dus was de bandage niet nodig.
Ik en mijn paardje hebben er toen erg veel aan gehad.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:26

dems75 schreef:
Juist Fransje, dat is indd een ander groot voordeel :D
Als je persé de verbinding van achteren naar voren wilt maken, kun je ook een "full bodywrap" in elkaar flansen. Bandage dus van achteren, die doorloopt naar voren over de borst (dan wel aan longeersingel of gewone singel, anders zakt 'ie af)

Het is niet nodig een singel te gebruiken, als je een full bodywrap wilt maken moet je de elastische bandages laten kruisen over de rug, dan krijg je een soort 8 vorm waarbij het paard volledig ingesloten is.

Dit is niet alleen een TTeam methode, maar een algemeen erkende methode die veel door fysiotherapeuten gebruikt wordt en zelfs bij Wobblers een goed resultaat heeft om andere zenuwen door bewustwording van de achterhand de taak van de beschadigde zenuwen over te laten nemen.

De vergelijking met hulpteugels vind ik nergens op slaan, een hulpteugel is een dwangmiddel, dit is bedoeld als een bewustwordingsmiddel. De mensen die zonder meer tegen zijn lijken last te hebben van "wat de boer niet kent dat vreet hij niet". Want als je éénmaal hebt gezien wat voor goede resultaten je hiermee kan boeken zonder enige vorm van dwang, dan ben je zeker niet meer tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:30

Ik verbaas me altijd weer over het aantal mensen dat hier nog nooit van gehoord heeft maar wel meteen een mening klaar heeft.
Eens een boek lezen, een workshop volgen of gewoon eens kijken bij een ander is niet verboden hoor...

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:34

Dat van dat 8-tje maken, wist ik dan weer niet! Geniaal...ga het morgen eens uitproberen!

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:37

ik ga dit even volgen heb een 9 jarige die het nog steeds moeilijk vind ( vanaf jongs af aan rugproblemen en nu naar 2/3 jaar weer rustig aan het trainen)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:44

Olympus_ schreef:
Ik heb het wel eens gezien, maar mijn geheugen laat me in de steek hoe wat en waar..
Ik meen op een youtube filmpje wat hier ooit op Bokt is geplaatst.

iemand heeft hier inderdaad ooits een topic over geopende bij RITP, met fotos.
ik vind het niet veilig vooral niet als je paard dit niet kent.
je hebt gewoon niks te zeggen als ze aan de kletter gaan, en met longeren kun je altijd voor je veiligheid gaan maar als je erop zit dan is het toch even andere koek. en je belemmerd denk alleen maar de vrijheid in zijn passen omdat je ook meer van voren bezig bent als met longeren.

en met rijden kun je dit toch juist trainen door vwnw te rijden veel overgangen.