Paardlief reageert nogal letterlijk op 'ho'.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Serena_

Re: Paardlief reageert nogal letterlijk op 'ho'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:50

probeer het bijna fluisterend en zeg ik plaats van ''Hoo'' ''Hoh'', dan weet het paard dat hij iets langzamer moet, probeer het dus langzaam en zachtjes, niet snel en hard, daar kan het paard van schrikken

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:55

Ik zou het er iig niet uittrek en.
Easy is een goed alternatief.

Ik heb er wel komische beelden bij overigens dat jij hoo zegt en je vervolgens in de sliding gast. :')

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 02:37

Haha, met alle voorgangers eens :) die van mij luistert ook veel te goed. Als ik met iemand praat en ik zeg iets dat maar op een commando LIJKT dan volgt ze t al op:,,oh, kijk uit voor die drab!'' en poownie zit in draf.
,,wat vind jij?'' ,,Ja, ik weet niet'' gaat ze harder op ja.

De mooiste was van de week: ik geef kindjes les op deze super brave poown, en als ze aan de longe een rondje in galop mogen, vraag ik altijd eerst: ben je er klaar voor?
Dat heeft pony-lief nu als nieuwe galopcommando opgevat :) gelukkig reageert ze ook weer meteen op commando 'ho' of 'nee', zelfs al is het 'hahahaaa, neee dunja nou nog niet!!'

Super lief, toch? Kan alleen maar goed bedoeld zijn van haar. Zou als ik jou was ook maar blij zijn met zo'n lieverd!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 05:14

Ik zie het probleem niet zo.

Bij menpaarden is het heel gewoon dat ze zo op de commando's reageren. :j
Heel handig in het verkeer, als je moet stilstaan bij het stoplicht, of als je aan het inspannen bent. Voor een paard ingespannen wordt, is het commando HO of Sta het eerste commando wat we ze aanleren.
Staan is staan.

Als je tegen mijn paard zegt: 'wenden' dan maakt ze een prachtige keertwending. "Aktief" is uitstrekken en "langzaam" is verzamelen.

Je zal jezelf een ander commando moeten aanleren voor langzaam rijden.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:19

Mijn paarden kennen het ook op deze manier! Hoo is langzamer en op whoo-whop staan ze stil :D

Ik heb voorheen op een stal gewerkt waar sterk met stemhulpen gelongeerd werd. Deze hulpen heb ik eigenlijk zo aangehouden bij mijn paard en bij de paarden waarmee ik nu werk. Ik vind het fijn mijn paarden aan de longe goed op de stemhulpen te laten reageren, omdat je natuurlijk geen zithulpen hebt en ik niet alles aan de voorkant wil ( en kant ) oplossen.

yaske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:52

nieuw commando, ipv ho = stilstan, rustig= trager ofzo ?

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:55

Zo heb ik eens bij die van mij vlak achter z''n oren gezeten omdat hij veel te goed op "ho" reageerde tijdens een buitenrit. Die stond ook inclusief sliding vanuit racegalop binnen een paar meter stil :')

Kwestie van opletten welk commando je gebruikt en een ander commando verzinnen voor rustiger lopen.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:01

Heb ook zo´n paard. Geweldig! als ik in m´n proef moet halthouden kan ik dat heel makkelijk zeggen. Hij staat dan ook gelijk stil echt ideaal. Als ik wil dat hij wat langzamer gaat dan zeg ik (net zoals paar anderen) easy en dan heel traag. Je moet gewoon heel erg op je klanten denken. Zo lijkt ho heel erg op goedzo, braaf lijkt op draf etc. Ik een keer heel enthousiast goedzoooo!!! plop, paard staat stil :')

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:04

Heerlijk zo'n goed opgevoed paard. Bij western gebruiken ze "easy" om langzamer te gaan.

Denk je overigens niet dat een paard horendol wordt als iemand de hele tijd tegen hem aan zit te kletsen? :') Is voor een paard niet echt natuurlijk..

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:08

Haha, misschien wel. al kan ik die van mij wel heel erg fanatiek krijgen met m'n stem. Zo vind hij het veel erger als je een brul geeft dan dat je een schop of zoiets geeft.

Evelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:02

jeetje, ik zou willen dat de mijne zo'n noodstop had.
Ik kan roepen wat ik wil, maar het heeft weinig effect haha. Succes ermee!

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 01:51

Misschien iets zachter roepen?

Het is natuurlijk ook wel een voordeel he. Mijn paard Zamir heeft vroegah altijd voor de kart gelopen, nou dat was echt ideaal toen ik hem ging beleren met rijden! Prrrt was bij hem altijd meer vaart maken, en ho was stoppen. Nou super, want toen hij ervan door ging bij mijn bijrijdster, en ze zei 1 keer ho, stond meneer direct braaf stil! Mooi meegenomen zoiets.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 02:06

Veel paarden leren al stil te staan op HO op jonge leeftijd als ze aan de hand mee moeten lopen.
Bijna iedereen gebruikt dan de klank HO.

Je kan dan ook moeilijker verwachten dat een paard onder het zadel anders op het woord HO moet reageren dan aan de hand.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 16:21

geloof het of niet, maar bij eeeeaaaassyy, gaan ze allebei langzamer

Kyaral

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:30

Het paard van mijn moeder doet dat ook, vind het wel fijn want kan er altijd van op aan dat als ik Ho zeg hij ook daadwerkelijk langzamer gaat of stopt.