Staken van huis af... Ferro-bloed???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ijsdame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 16:03

trisca schreef:
is het een smal stuk waar ze het doet of heb je de ruimte?

Lees iets over een sloot? Kan je niet iemand er een keertje neer zetten die je ook vanaf de grond wat helpt?

het is een landweg, dus bomen aan weerszijden en met een sloot aan beide zijden erlangs.
Heb al met hulp geprobeerd dus aan de hand iemand mee, hielp niet, op de fiets ook niet.
Ze violgt mij wel als ik afstap en loop, verder echt niemand. Met een zweep langs de kant staan durf ik niet meer hebben we al geprobeerd maar ze slaat om naar de grond samen met mij.... :(:)

Anoniem

Re: Staken van huis af... Ferro-bloed???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:06

En ook al ligt het aan het ferrobloed, die wetenschap helpt je imo geen steek verder om het probleem op te lossen.. Werk aan het probleem en ga er geen excuus voor zoeken..

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:06

Afstappen is inderdaad wel een oplossing om te zorgen dat we in ieder geval "vooruit" blijven denken en hij krijgt van mij dus ook echt zijn zin niet met naar huis gaan.. Ik kies wel altijd een moment zelf uit om weer terug te gaan.. al ben ik 6x op en af moeten stappen..

Maar ik zou gewoon graag op zijn rug blijven zitten haha..

Ik vraag me wel af of het bij jouw en mijn paard een kwestie is van een beetje klieren (aangezien ze allebei wel makkelijk van het erf aflopen) of dat het angst is/te weinig vertrouwen in mij als ik erop zit.. Aangezien hij normaal met me mee loopt als ik naast hem loop en hij dan niet echt angstig overkomt..

Vind het erg lastig!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:08

en als je (bij wijze van) een kopje thee meeneemt en haar daar gewoon laat staan met jou erop?
Soms is gedult veel waard zonder te dwingen :o
Als ze rustig staat geef je iets been, doet ze een stapje beloon je haar, doet ze idioot wacht je gewoon...

ijsdame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 16:10

helaas ken ik de achtergrond niet goed...
mijn paard is nu ruim anderhalf jaar van mij, was sowieso ontzettend timide, heel erg gesloten en niet naar mensen toe getrokken, :o
dit gaat nu allemaal wel heel erg goed ze is echt geopend, laat zich zien positief en vrolijk, *\o/* is ook veel meer naar mij toe getrokken dan naar andere mensen, dus vertrouwen heeft ze wel heel erg gekregen :j
Gewoon stout denk ik niet, want waarom draait ze dan door... paard is verder nergens en nooit stout

ijsdame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 16:11

trisca schreef:
en als je (bij wijze van) een kopje thee meeneemt en haar daar gewoon laat staan met jou erop?
Soms is gedult veel waard zonder te dwingen :o
Als ze rustig staat geef je iets been, doet ze een stapje beloon je haar, doet ze idioot wacht je gewoon...

we gaan ook voor de geduldige oplossing, :D

ijsdame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 16:12

Relaxed schreef:
En ook al ligt het aan het ferrobloed, die wetenschap helpt je imo geen steek verder om het probleem op te lossen.. Werk aan het probleem en ga er geen excuus voor zoeken..

ik zoek geen excuus vraag me af wat er kan zijn en hoe op te lossen en wie hier ervaring mee heeft

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:12

Ik zou toch echt denken dat het dan een situatie is dat ze niet kan verwerken waardoor ze zo flipt, want dat is geen natuurlijk gedrag.
Of ze is heel koppig en wilt niet haar veilige omgeving verlaten.

Ik zou wel eens met Alie Vegter kunnen overleggen hoe zij dit zou aanpakken?

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:15

Als ze haar veilige omgeving niet wil verlaten, betekend dit, dat ze je niet goed genoeg durft te vertrouwen, ze vertrouwd liever op haar eigen instinct en die zegt niet gaan! Je moet meer leiderschap tonen en dat doe je niet door eraf te springen en iedere keer een andee oplossing bedenken, dit betekend konsekwent zijn en niet opgeven. Het hoeft helemaal niet hardhandig, maar kies 1 methode en ga net zo lang door, ookal duurt het uren.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:17

Ik denk ook dat een geduldige aanpak de beste oplossing is.. anders zien ze het buitenrijden straks helemaal als iets engs.

Ben benieuwd naar de verdere reacties/tips om dit probleem aan te pakken..

(wel fijn om te weten dat ik niet de enige ben met dit probleem. Gister had ik het weer eens geprobeerd om naar de buitenbak te stappen en dat werd weer drama.. stond op het punt er een topic voor de te openen maar jij was me voor IJsdame :))

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:19

ijsdame schreef:
helaas ken ik de achtergrond niet goed...
mijn paard is nu ruim anderhalf jaar van mij, was sowieso ontzettend timide, heel erg gesloten en niet naar mensen toe getrokken, :o
dit gaat nu allemaal wel heel erg goed ze is echt geopend, laat zich zien positief en vrolijk, *\o/* is ook veel meer naar mij toe getrokken dan naar andere mensen, dus vertrouwen heeft ze wel heel erg gekregen :j
Gewoon stout denk ik niet, want waarom draait ze dan door... paard is verder nergens en nooit stout

Ik herken wel wat van jouw paard in m'n eigen paard. Ook vrij timide en gesloten. Ze gaat nu voor mij door het vuur, maar iemand anders hoeft echt niet te proberen om van het terrein af te rijden. Als ze door iemand anders gereden wordt, maakt ze heel veel spanning, dus dat doe ik zo min mogelijk.

Mijn paard was dus ook heel lastig met van het terrein af gaan. Niet steigeren ofzo, maar gewoon echt niet verder willen. Stilstaan en afsluiten voor alles. Mijn oplossing was uiteindelijk een combinatie van tutten en streng zijn. Ik heb heel lang aan de hand met haar stukken van het terrein afgelopen. Maar na een half jaar was het ook wel eens mooi geweest, toen heb ik haar 2x streng bijgetikt met de zweep, en liep ze als een mak lammetje van het terrein af. Nooit meer (echt) last gehad.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:21

hoewel mijn paard met het terrein af gaan nooit zo'n probleem had, klinkt het niet willen en alles doen om het niet te doen als je haar/hem aanpakt heel bekend :') ik ben met druk nooit verder gekomen, dus ik heb het na experimenteren en hetzelfde uitvinden als jij daarna altijd opgelost door te wachten tot hij zelf het vertrouwen had dat het ging. ja, dat betekende voor mij soms dat ik 5min stilstond buiten omdat er een horizontale boom lag en die horen verticaal, maar voor ons was dat het enige wat werkte :)
achteraf gezien denk ik dat het probleem was wat issy omschrijft; hij vertrouwde meer op zijn instinct dan op mij als ruiter (op de grond geen probleem) :)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:23

Ze wil gewoon geen bospaard zijn, maar wil gewoon keihard aan het werk. Net als vaderlief bij voorkeur in de piaffe. :D :D

Nee, zonder gekheid. Zoals al genoemd ligt het niet aan Ferro bloed. Ieder paard is anders. Tuurlijk kan het een paard met wat karakter zijn, maar het komt niet specifiek door Ferro bloed. Een paard voor voor 70% gevormd door het management; hoe je ermee om gaat en hoe er in het verleden mee om is gegaan.
Heb zelf een Rhodium en die is echt top braaf als het om trailerritten, buitenritten en nieuwe omgevingen aankomt.

roelie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:26

ik denk dat je het inderdaad het beste met heel veel geduld kunt oplossen. zoek in het begin niet die grens op. kijk tot waar je de onstpanning nog hebt en stop dan. en bouw dat langzaamaan op.
steeds een stapje verder.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:34

Kan je niet gaan opbouwen van het begin af aan? op het moment dat je denkt dat je paard wil gaan stilstaan nog een of een paar passen verder stappen en dan omdraaien en terug. Zo leer je dat JIJ aangeeft wanneer jullie teruggaan. Zo heb ik het met m'n vorige paard gedaan in ieder geval.... Het gaf haar op de een of andere manier vertrouwen. Nieuwe paardje doet hetzelfde geintje als die van jou... Wil proberen om iemand met een longeerzweep een keer ergens neer te zetten zodat hij een klap krijgt als hij naar achteren de sloot in loopt...

ijsdame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 17:20

Aieshja schreef:
Ik zou toch echt denken dat het dan een situatie is dat ze niet kan verwerken waardoor ze zo flipt, want dat is geen natuurlijk gedrag.
Of ze is heel koppig en wilt niet haar veilige omgeving verlaten.

Ik zou wel eens met Alie Vegter kunnen overleggen hoe zij dit zou aanpakken?

goed plan alle tips zijn welkom!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 17:28

gewoon doorzetten; desnoods engelengeduld hebben en afwachten ; mijn merrie kan ook een zeikerd zijn buiten en dan gaat ze ineens op de rem; dan helpt er ook weinig op zo n moment behalve ff rustig laten kijken(1 minuut of wat) en dan geen flauwekul ; doorlopen en reactie op been
mijn merrie is nog jong en onzeker buiten.
ik weet niet hoe oud jouw paard is maar wat ook zou kunnen helpen; 1 begeleider met longeerzweep mee. die verschuild daar waar je paard moeilijk doet en dan bij de 1e staking direct een lichte tik met de zweep tegen de achterkant vd bil(langs de staart dus) tikt

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 17:32

Mijne had altijd geleerd, dat als ze geen zin had dat ze weer naar huis mocht. Begon ook met steigeren, achteruit e.d. Ze heeft dit alleen nooit, maar dan ook nooit gewonnen. Meteen de 1e x dat ik hiermee verrast werd heb ik de halve route achterwaarts gedaan, 2e keer kon ze ineens wel normaal weg.

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 17:34

mijn merrie is een negro, maar weet niet of het aan het bloed ligt hoor ;) maar die heeft hier met buitenritten soms ook last van. Dan draait ze het liefst om richting stal.. Snap dus heel goed je probleem en weet hoe vervelend het kan zijn. Ik stap altijd af als het echt vervelend begint te worden en dan loop ik er even naast en dan stap ik weer op, maar soms moet ik ook echt wel even tot 10 tellen hoor.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 17:40

JustLizz schreef:
Afstappen is inderdaad wel een oplossing om te zorgen dat we in ieder geval "vooruit" blijven denken en hij krijgt van mij dus ook echt zijn zin niet met naar huis gaan.. Ik kies wel altijd een moment zelf uit om weer terug te gaan.. al ben ik 6x op en af moeten stappen..

Maar ik zou gewoon graag op zijn rug blijven zitten haha..

Ik vraag me wel af of het bij jouw en mijn paard een kwestie is van een beetje klieren (aangezien ze allebei wel makkelijk van het erf aflopen) of dat het angst is/te weinig vertrouwen in mij als ik erop zit.. Aangezien hij normaal met me mee loopt als ik naast hem loop en hij dan niet echt angstig overkomt..

Vind het erg lastig!

Dat vertrouwen dan je noemt zou goed kunnen. Mijn bijrijdster heeft echt haar handen vol aan mijn paardje buiten (een keer omgedraaid en zelfs volle sjas over de drukke weg geknald) en bij mij wordt ze ook wel eens angstig of heet maar wel hanteerbaar en nog te rijden.
Dus het is een combinatie van vertrouwen, rijkunst en consequentheid. Dat laatste begint al in en rond de stal en in de rijbak. Ben dus bij dit paard rustig, geduldig en super consequent.
Zoals vandaag probeert mijn paardje weg te draaien, was lang geleden dat ze dit gedrag had (zeer lang rond vissers net lag op de grond). Dan ben ik super streng en één keer dat ik het echt niet kon voorkomen dat ze weg draaide draaide ik gelijk terug. Dan kan ik ook niet met zachte handen rijden maar dan gaat gehoorzaamheid toch echt voor. Ze kwam omhoog enz. maar uiteindelijk is ze er wel in schichtige draf langs gegaan.
Ik had wel het voordeel dat haar lieve man met schrik er al langs was gegaan en 8 meter verder geduldig op haar stond te wachten. Als ik alleen was geweest dan had ik denk ik af moeten stappen (iets dat ik nooit doe). Maar omdraaien heb ik nog nooit gedaan. Al moet ik de hele vriendenkring van stal bellen langs gaan zal ze doen. al moet ik er blijven slapen!
Dus ook nooit paard zin geven door niet te vertrekken want dan ben je helemaal weg. Enne mijn paard is geen Ferro of Negro maar ook niet Ferro's en Negro kunnen wel eens lastig zijn hoor.
Succes met alle tips.

ijsdame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 20:35

Dank iedereen voor alle tips,
we gaan het met geduld gewoon doorzetten :(:) , boos worden werkt gewoon echt niet O:)
ik ga gewoon de weg op blijven gaan en als ze weer zo stout gaat doen wachten en weer vcooruit vragen...
pas naar huis waneer ik wil, dat deden we gelukkig altijd al *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:32

Goh hoe herkenbaar. Mijn [***] merrie heeft dit soort kunstjes ook lange tijd gedaan maar zij deed het nooit bij het van huis gaan want dat vond ze leuk. Zij deed het als we onder het zadel naar een wedstrijd gingen ( mevroi is met man en macht niet de trailer in te krijgen). Zij voelde precies mijn spanning en maakte daar vies misbruik van. Wij hebben ook achterover in het talud van de sloot gehangen met de onderkant van haar staart in het water. Slimme tante wist precies tot hoever ze kon gaan zodat ze er zelf niet in viel. Of hele stukken in z'n achteruit gelopen, ze kon zo snel achteruit lopen dat ze bijna draafde. Tik met zweep had absoluut niet het gewenste effect, mevroi werd dan alleen maar nijdig. Maar wanneer ik met de zweep op mijn laars sloeg reageerde ze wel op een goeie manier.
Zo heb ik ook weleens ergens tijdens een gewoon buitenritje een kwartier met mijn armen over elkaar en de teugels los gestaan omdat mevroi niet vooruit wilde maar alleen achteruit en dat van mij niet mocht. Zweep had ik toen niet bij me dus stonden we in patstelling, uiteindelijk heb ik gewonnen daarna heeft ze tijdens gewone buitenritjes nooit meer de strijd op die manier opgezocht. Behalve dan wanneer we richting wedstrijd gingen en zij met de meters grote radar die tussen haar oren verstopt zit mijn spanning oppikte en dacht "Zo nu is het mijn beurt." Gelukkig ben ik niet echt een wedstrijdrijder en al dat drama was het me zeker niet waard dus wedstrijdtenue in de wilgen gehangen voor wat betreft wedstrijden met haar en gewoon lekker thuis en buiten gereden.

Dus of het aan de [***] genen ligt of alleen aan het karakter geen idee. Jou paard heeft misschien ook wel een meters grote radar tussen de oren verstopt pikt daarmee jou spanning op en maakt daar mooi misbruik van. Want bewust of onbewust speelt denk ik bij jou toch telkens mee wat ze zal deze keer weer doen.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:33

Gisteren las ik hier iets over een paard dat 'barn sour' was. Zoek dat eens op op youtube, er staan hele goede tips!

Barn sour is als t paard niet bij de stal weg wil. Er is ook 'gate sour' (wil de hele tijd naar de poort in de bak) en 'buddy sour' (wil niet bij zn paardenvrienden weg). Allemaal ongeveer dezelfde oplossing. Gaat een paar dagen werk in zitten, maar ziet er uit alsof t werkt :)

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 08:40

Hey Gineke,

Bedankt voor je tip.. Ik ga er thuis eens wat dingen over opzoeken..
Mijn paard heeft een beetje hetzelfde als het paard van de TS.. Wel weggaan van het erf zonder moeite maar als we dan net op weg zijn loopt ie niet meer (of alleen nog achteruit of rechtuit maar dan richting stal ;)).

Ben heel benieuwd naar de filmpjes van YouTube.. Als het werkt zou geniaal zijn..

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 08:54

Ik heb een Hamlet x Ferro. Tot 2 weken geleden kreeg ik haar ook het erf niet af, maar geloof niet dat dat aan haar afstamming ligt. :')

Heb nu vakantie en toevallig vorige week maandag ben ik begonnen met buitenrijd training. Eerst 20 meter vanaf het erf erop gestapt. Gedurende de eerste rit nog 2x af kunnen stappen, vanwege lichtelijk staakgedrag en bijbehorend achteruitgedribbel. Inmiddels zijn we 1,5 week verder en het opstappen heb ik steeds verder afgebouwd, door steeds een paar meter eerder erop te stappen en inmiddels kan ik vanuit de bak wegrijden. :j
Mijn paard is ook een echte aanstelster en als ze in de staak gaat, is het moeilijk tot haar door te dringen. Maar daarna is het een kwestie van streng zijn (een stemverheffing doet echt wonderen). Komt ze weer met alle 4 haar benen terug op aarde en loopt ze door, krijgt ze gelijk beloning.

Het is echt belangrijk consequent te zijn, door te zetten, de tijd te nemen en vooral veeeel oefenen en herhalen.