hengstenmanier 'hoofd omhoog slaan' af te leren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IndianRose_

Re: hengstenmanier 'hoofd omhoog slaan' af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 18:53

@ WillBokkers, ik zei al dat hij al lang een martingaal draagt ;)
@ Pauline, hoe leg ik dat nu uit, hoe die bevestigd is? Als een normale martingaal denk ik :D Rond de nek en de singel en teugels erdoor. (door de gaatjes daarvoor). Ik weet niet van de andere ruiters maar ik reageer er gewoon niet op. Ik straf hem er ook niet voor af omdat het voor mij gewoon bij zijn gedrag hoort. Het nadeel is wel dat er in totaal ongeveer 3 verschillende ruiters mee rijden en af en toe een buitenstaander, je kan nooit weten hoe die rijden. Headshaken is het helemaal niet. Ik zou het niet weten of hij het in de bak ook doet, want we hebben geen bak ;) De paarden rijden enkel op buitenrit!

paqune

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 19:07

Mijn paard is ook een ruin en doet het ook..
Met een martingaal kan je idd veel berijken!!
Sowieso reed hij voordat ik een martingaal had al in een krul in stap(Wat hij eerst niet deed)
Dat was al een hele vooruitgang :)
Met de martingaal gaat het in draf ook beter maar hij vindt het wel vervelend!
Maar het zal wel wennen ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 19:22

Een van mijn ponymerries heeft het in het begin gedaan. Die was 17 jaar toen ik haar inreed, en had een flinke onderhals, oa van haar voorkeur om met het hoofd te slaan. Ze deed dit idd ook gewoon in de wei.
Het werd bij haar ook bij spanning erger, maar ik heb het er helemaal uitgekregen door ene tijdje een martingaal te gebruiken.

Met correct bevestigen van de martingaal wordt bedoeld dat hij op de juiste hoogte moet worden afgesteld en wel zo dat hij een normaal aangenomen teugel in elk geval niet naar beneden trekt.

Naast het gebruik van de martingaal is het belangrijk dat het paard weet waar je hand is en dat de teugels niet steeds los komen.

Als het een paard is dat door verschillende mensen gereden wordt kun je er niet zoveel aan doen, het is zijn manier om te zeggen dat hij dingen spannend vindt. Dat kan ook leuk spannend zijn, bv in afwachting van galop op een bepaalde plek. (Anticipatie).

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 19:52

De martingaal is wel degelijk juist bevestigd. De eigenaar verkoopt ze zelf, hij weet dus ook maar al te goed hoe die juist worden omgedaan. Misschien wel dat hij juist iets te los zit, dat kan ook, niet? Dat hij niet genoeg effect heeft? Nu ik eraan denk, doet hij het ook wel vaak voordat we gaan gallopperen, als je al hulpen begint te geven!

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 19:52

of gewoon bij iedere overgang gewoon.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:07

Te los zitten ze alleen als het hoofd horizontaal kan komen voordat hij in werking komt. Het is niet de bedoeling dat de martingaal wat doet, hij mag pas in werking komen als het hoofd zo'n beetje horizontaal komt. Hij is bedoeld om het bit, dat anders naar achteren zou kunnen schuiven, op zijn plaats te laten zodat de hulpen van de ruiter in kunnen blijven werken.
Hij is niet bedoeld om het hoofdschudden te voorkomen of het hoofd naar beneden te houden of te krijgen.
Het enige wat het doet is dus dat teuigelhulpen normaal door blijven komen als het hoofd erg hoog gehouden wordt.

Als hij het met name doet in de overgangen, heb je een grote kans dat je geen aansluitende hulpen geeft, of je gooit hem teveel los, of je houd hem teveel vast.
Wellicht sporen jullie zelfs aan met de hielen, ipv met de kuit, dat kan ook een dergelijke reactie veroorzaken.
Probeer overgangen sterk op de zit, en met behulp van KUIT (boven binnenkant, net onder de knie) hulpen te rijden, zowel naar sneller als naar langzamer moet er altijd zit een kuit ondersteuning zijn. Bij naar sneller moet je kort nageven met je handen, zodat het paard kan gaan, zonder dat de teugels los komen. Naar langzamer moet je bij de zit en kuithulp de handen sluiten, halve ophoudingen geven. Niet in een keer aan de teugels gaan hangen.
Besef ook dat een paard in draf een kortere teugel nodig heeft door een meer opgerichte hals en dus moet je voor het aandraven paard activeren met zit en kuit en de teugels wat inkorten.
Zonder beeldmateriaal is het verder gissen of het aan ruiterfouiten ligt of een ondeugd van het paard is of een combinatie van de twee.

Heeft hij een onderhals/hertenhals?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 07:12

Ik denk dat het paard (misschien ook de ruiter) niet in balans loopt/zit, waardoor hij zich los schud om ruimte te krijgen om te lopen, iets hoger tempo proberen, handen naar voren met de overgangen, dan gaan kijken of het na een 2 tal dagen beter gaat.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 07:21

Het heeft met de verbinding te maken, druk op de teugels, achter niet correct eronder treden, traag achterbeen etc. Het paard heeft moeite om zijn balans te vinden en op deze manier probeert hij jou uit het ritme te halen zodat hij niet op z'n eigen benen hoeft te lopen.
Als het paard dressuurmatig gereden zou worden zou je dit kunnen oplossen door juiste verbinding aan de teugels en achter goed erbij te rijden.
Aangezien je buitenrijdt zou ik proberen of je hem iets lager/ nageefelijker in kan stellen(niet onder dwang doormede van hulpteugels), ervoor zorgen dat hij op z'n eigen benen loopt en dat hij achter actief is.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:11

WillBokkers schreef:
Met een martingaal kun je veel berijken

Ik denk dat ze juist voor de ontspanning moet gaan, niet voor het afdwingen..

paqune

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:32

Laaavo schreef:
WillBokkers schreef:
Met een martingaal kun je veel berijken

Ik denk dat ze juist voor de ontspanning moet gaan, niet voor het afdwingen..

Een martingaal dwingt niet af, het zorgt er voor dat als hij zijn hoofd omhoog gooit dat niet kan.
Als het paardje zijn hoofd netjes houdt dan hangt de martingaal slap.
Je zult zien dat als je paard door heeft dat hij veel lekkerder loopt als hij z'n hoofd laag houdt, er ook meer ontspanning is. ;)

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 18:12

Ik weet heus wel wat een kuit is hoor, ik rijd al langer dan vandaag :D De eigenaar rijd ook al 30 jaar ofzo dus die weet ook best wel hoe hij moet aansporen of overgangen moet maken :D (ik vond het gewoon een beetje lachwekkend hoe je zei waar een kuit lag.. :D)
Misschien kan dat wel, dat hij uit balans raakt. Als ik er nog eens mee rijd zal ik eens wat proberen ;) Meer halve ophoudingen maken misschien. Een zwanenhals heeft hij niet..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:22

Ik zei niet waar de kuit lag, maar met welk deel van de kuit te drijven. Veel mensen hebben de neiging met de achterkant te drijven, en sommigen zelfs met de hak. Ik kan van achter de computer zonder beeld niet beoordelen hoe jij, of de mensen die meelezen rijden, en probeer daarom gewoon zo duidelijk mogelijk te zijn.
Als jullie dan zo goed rijden, zouden er geen hoofdgooi problemen (of balansproblemen)horen te zijn, dus ik ging er van uit dat er miscommunicatie is tussen ruiter en paard en waar dat aan kan liggen.

Ik vroeg of hij een hertenhals had, dat is het tegenover gestelde van een zwanenhals. Een hertehals en sterrenkijken en hoofd "gooien" gaan vaak samen en zegt iets over hoe hij in elkaar zit en hoe lastig het al of niet af te leren is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:32

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-25 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 09:25

ik heb die zogenaamde hertenhals eens opgezocht op google afbeeldingen en dat is precies wat ik bedoel met een zwanenhals :D Ik zeg niet dat we zo goed rijden, ik zeg alleen dat we wel weten hoe we het moeten doen. Misschien heeft dit paard gewoon een andere 'manier' nodig. Wij rijden namelijk nooit dressuurmatig (dan bedoel ik trainen enzo), altijd met lange teugel, een beetje tussen engels en western in denk ik. Het was niet aanvallend bedoelt ofzo, ik zeg enkel dat ik wel weet dat een hak niet aan een kuit hangt en dat, volgens mij, drijven met de achterkant van je kuit wel erg lastig zou zijn, dan zou je als Charlie Chapelin moeten zitten namelijk.. :) Ik vraag mij wel af, als hij kiespijn zou hebben (hij doet dit namelijk al van veulen af), kan het dan dat hij nog normaal eet?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 06:50

Heeft hij het in de winter minder of niet, dan in de zomer, dan zou het aan vliegen kunnen liggen :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 06:54

maak er eens een filmpje van?

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 18:49

hmhm, ik kan er wel niet altijd mee rijden! Als ik het hem zie doen zal ik het zeker filmen. Hij doet het het hele jaar door, het kan zeker niet aan de vliegen liggen (ze worden ook altijd ingesmeerd met antivlieggel of met spuitbus).

Loveyouuxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:59

IndianRose_ schreef:
jaja, 100% zeker :D
Toen deed hij het ook. De eigenaar zegt dat het ook is omdat hij nog wat jong is (5 jaar), maar ik ken eigenlijk geen enkel andere ruin die dit doet :)

Mijn merrie van 6jaar doet dit ook. Maar zij doet het niet als je rijd. Haar moeder deed/doet dit ook, en haar half zusjes ook. Ik krijg het er niet uit, maar zolang ze het tijdens het rijden maar niet doet ;).
Het halfzusje van haar heb ik ook gereden. Die deed het ook tijdens het rijden. Dan hoefde ik mijn stem maar zwaar te maken en ze stopte. Maar daarna deed ze het gewoon weer. Misschien is dat bij jou ruin ook het geval dat het in de 'familie' zit?

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 11:03

dat is het niet, zijn vader is namelijk mijn verzorgpaard en die doet het niet, de moeder staat er ook bij, doet het ook niet.. Eigenlijk niemand uit de familie.. :)

ilonkaa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:45

mijn pony doet het ook, maar meer omdat ie niet aan de teugel wil lopen omdat ie dat moeilijk vind.
van mijn instructrice moet ik mijn handen op de plaats houden en druk op mijn handen en hem niet zijn zin geven, na een tijdje stopt hij er dan mee.

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 18:29

Ik denk dat het ook zoiets is, dat het te maken heeft met druk op zijn bit dat hij niet graag heeft. Hij loopt wel helemaal niet gespannen, hij is altijd ontspannen (ofja, toch veelal. Ik denk niet dat een paard altijd ontspannen kan zijn :D)

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:56

Je vertelt dat hij het ook in het weiland doet dus volgens mij valt het verkeerd rijden dan al af, dus daar zit niet het probleem.
Het is duidelijk iets lichamelijks maar als de eigenaar er geen dierenarts bij wil laten komen kan je niet echt verder en misschien is het met een dierenarts makkelijk op te lossen en dat is ook prettiger voor het paard.
Mijn vorige paard deed het ook maar alleen als ik al een tijdje aan het rijden was dierenarts laten kijken en hij had aan twee voor benen verbening van het hoefkraakbeen en dat was de oorzaak van het slaan met zijn hoofd.
Probeer toch de eigenaar over te halen dat is ook voor het paard prettiger.
succes