Paard rent weg tijdens het opstijgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 11:35

M_Vainqueur schreef:
Ik heb vorig jaar hetzelfde meegemaakt, van de ene op de andere keer begon het paard als een gek te rennen en te bokken als ik ging opstappen. Vasthouden hielp niet want dan nam die vasthouder mee de lucht in. Toen eens gaan nadenken over de oorzaak...zadel?(had het paard net 2 maanden en het zadel kwam vanaf het oude paard) en ja hoor meteen raak, zadelmaakster is geweest met andere zadels en bij 1 zadel deed die het gelijk niet meer terwijl bij andere zadels(die ook goed lagen, zelfs mijn oude zadel lag niet verkeerd maar ook niet perfect) hij steeds weer opnieuw gek begon te doen.

Als het aan het zadel ligt dan zou hij toch ook onder het rijden vervelend moeten doen?
En met het rijden is hij gewoon super!!!
Het is alleen het opstappen.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:35

Even heel veel aandacht besteden aan t opstappen. Niets zo gevaarlijk als een paard dat niet stilstaat tijdens het opstappen. Het sluipt er meestal in, eerst een stapje, en toch erop, dan twee stapjes en wat sneller erop, totdat ie wegspurt voordat je zit.
Heel consequent zijn. Dan maar voor je gevoel een stappie terug. Hij.Moet.Stilstaan! Desnoods ben je een kwartier bezig voordat je er op zit, het zij zo. Niet sneller erop klimmen omdat dat makkelijker is. Juist heel traag doen, en al die tijd staat je paard stil. Zit je erop, stap je weer af en doe je het nog een keer. 15 minuten aan t rijden? Er weer af en weer opstappen. Het is net zo een onderdeel van je training als je paard aan t been zetten. Dus heeft ie er moeite mee, dan neem je er wat langer en vaker de tijd voor.
Succes!

Yess

Re: Paard rent weg tijdens het opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:36

Oja, vasthouden heeft geen zin, hij moet op jou wachten, en het goedvinden dat je erop gaat zitten, niet omdat ie in een wurggreep wordt gehouden, want wat gebeurd er dan als diegene hem loslaat? Precies!
Met rust opstappen; niet te zeikerig, maar even doorzetten!

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 11:37

z3rTjuhH schreef:
mijn paard heeft dit ook gehad, ze is dan wel 18, maar misschien heb je er wat aan :P die van mij deed het omdat der borstspier heel erg pijn deed. Je gaat dan toch aan het zadel hangen en zodra ik me voet in de rechter beugel wilde doenging ze ervan door. Ik heb het zdelf een beetje gemasseerd en bn ovr gestapt naar een andere singel (het zadel lag ook niet perfect dus die heb ik ook nieuw) en ze doet het niet meer :D

Dit ga ik morgen eerst maar eens proberen.
Misschien dat het helpt.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 11:42

Yess schreef:
Even heel veel aandacht besteden aan t opstappen. Niets zo gevaarlijk als een paard dat niet stilstaat tijdens het opstappen. Het sluipt er meestal in, eerst een stapje, en toch erop, dan twee stapjes en wat sneller erop, totdat ie wegspurt voordat je zit.
Heel consequent zijn. Dan maar voor je gevoel een stappie terug. Hij.Moet.Stilstaan! Desnoods ben je een kwartier bezig voordat je er op zit, het zij zo. Niet sneller erop klimmen omdat dat makkelijker is. Juist heel traag doen, en al die tijd staat je paard stil. Zit je erop, stap je weer af en doe je het nog een keer. 15 minuten aan t rijden? Er weer af en weer opstappen. Het is net zo een onderdeel van je training als je paard aan t been zetten. Dus heeft ie er moeite mee, dan neem je er wat langer en vaker de tijd voor.
Succes!

Ik zet hem neer voor de bakrand en hij blijft gewoon stil staan.
Maar zodra ik in het zadel zit dan peerd hij er tussen uit.
Met het gevolg dat ik dan mijn rechtervoet nog niet in de beugel heb.
Ik ga morgen eerst maar eens die borstspier masseren en daarna licht longeerwerk.
Dan ga ik een half uur op en afstappen proberen totdat hij stil staat.
Daarna ff rijden en weer op en afstappen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:43

probeer het eens met krukje?

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:44

Oh, das wel flauw dan. Is hij wel relaxed als je je optrekt? Of heeft ie dan al spanning?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:48

Mijn 4 jarige is net terug van 3 maanden naar een africhtingsstal te zijn geweest. Hij had ook moeite met opstappen, hij vond het erg spannend en ging dan rennen.
Zij hebben het aangeleerd door hem idd door iemand vast te laten houden. Nu hij weer thuis is, doe ik het nog steeds zo.

Ik zou je echt aanraden om iemand vast te laten houden (neem iemand een aantal keer mee bijv), zodat eerst het goede gedrag bevestigd wordt. Want wat je nu krijgt is dat je het verkeerde gedrag elke keer bevestigd omdat niemand hem vast houdt en hij er tussenuit kan piepen. Na verloop van tijd kun je dit gaan afbouwen en kun je er ook op komen zonder dat iemand hem vast houdt.

Helaas heb ik iets dergelijks al eerder meegemaakt met een ander paard waar uiteindelijk helemaal niet meer op te komen was (na 2x een bevestiging met opstappen). Dat paard hebben ze opnieuw moeten beleren vanaf 0.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:48

lovemyhorse1 schreef:
@geerke

Dat is ieder zijn eigen mening om op een bepaalde leeftijd te beginnen met rijden.
Ik vind persoonlijk dat ze op 3-jarige leeftijd makkelijker aan te rijden zijn dan op latere leeftijd.
Maar dat is persoonlijk en ik wil ze graag op die leeftijd aanrijden.

>;) ben ik het niet mee eens hoor, makkelijker heeft geheel te maken met opvoeding en die gaat hier beetje spaak en net wat Geerke zeg.... een 3- jarige is nog helemaal nergens klaar voor en zeker niet als het zo'n reus is.

Bovendien wie zegt dat hij nu geen pijn heeft da zeggen zoveel.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:49

lovemyhorse1 schreef:
M_Vainqueur schreef:
Ik heb vorig jaar hetzelfde meegemaakt, van de ene op de andere keer begon het paard als een gek te rennen en te bokken als ik ging opstappen. Vasthouden hielp niet want dan nam die vasthouder mee de lucht in. Toen eens gaan nadenken over de oorzaak...zadel?(had het paard net 2 maanden en het zadel kwam vanaf het oude paard) en ja hoor meteen raak, zadelmaakster is geweest met andere zadels en bij 1 zadel deed die het gelijk niet meer terwijl bij andere zadels(die ook goed lagen, zelfs mijn oude zadel lag niet verkeerd maar ook niet perfect) hij steeds weer opnieuw gek begon te doen.

Als het aan het zadel ligt dan zou hij toch ook onder het rijden vervelend moeten doen?
En met het rijden is hij gewoon super!!!
Het is alleen het opstappen.

Mijn paard deed ook normaal als ik er eenmaal op zat. Tijdens het rijden liep die ook zoals het moest!

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:53

lovemyhorse1 schreef:
@ rowo

Er staat 1 meisje bij ons in pension en als haar paard 1 keer aan het halster trekt dan laat ze hem al los.
Als ik haar die 3-jarige vast laat houden en hij trekt dan denk ik dat er nog meer problemen komen.

Het mooie van alles is dat ik het vroeger prachtig vond als een paard zo deed.
Ik heb 25 jaar paarden zadelmak gemaakt en had nergens schrik van.Hoe harder ze aan de kletter gingen hoe leuker ik het vond.
Maar nu heb ik 2 jonge kinderen en dan denk je toch wel na.

Ik denk dat ik maar die man op ga bellen die hem zadelmak heeft gemaakt en vragen of hij het op wil lossen.
Ik heb geen zin om de volgende keer tegen de bakrand aan te liggen met verwondingen.

Je hebt het niet zo slim aangepakt... Eerst een jong paard en paar weken stilzetten en dan verwachten dat je er weer zo op kan stappen en weg rijden. En dan ook nog als het niet gaat afstappen en hem weer op de wei zetten. Fout fout fout... :(:)

Ik zou hem eerst maar weer eens rustig gaan longeren met zadel, bijzetten etc. Even een stap terug. Als dat goed gaat ook elke dag even oefenen met ernaast staan (zoals jij staat met opstappen) en dat hij stil staat, spring op en neer, maar hij moet stil staan! Doe je been omhoog alsof je wil opstappen, hij moet stil blijven staan! Veel belonen als hij braaf blijft staan (ik geef ook af en toe paardensnoepjes) Als dat goed gaat teugels op lichte verbinding houden, voet in de beugel en rustig opstappen. Als hij blijft staan belonen en direct weg rijden zodat JIJ de hulpen geeft wanneer hij mag lopen. En asl hij wel weg rent, door rijden en pas afstappen als hij wat rustiger is en ontspant. Dan nog een paar keer (2/3x) oefenen met opstappen enafstappen. Als je het niet goed durft! (wat eigenlijk toch door de regels heen te lezen is) weg brengen en iemand anders laten doen.

Oh ja, ik leer mijn paarden of paarden die ik zadelmak maak voor anderen dat ze een snoepje krijgen nadat ik opgestapt ben. Ze blijven allemaal als een blok staan en wachten rustig totdat ik het snoepje uit m´n broekzak gevist heb :D

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:57

lovemyhorse1 schreef:
Ik ga morgen eerst maar eens die borstspier masseren en daarna licht longeerwerk.

Voor een driejarige die je twee keer in de week aan het werk zet, is dit wel een erg extreme methode. Concentratiecurve van een driejarige is nog steeds niet veel langer dan een half uur....

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 12:00

Yess schreef:
Oh, das wel flauw dan. Is hij wel relaxed als je je optrekt? Of heeft ie dan al spanning?

Hij heeft m.i nergens spanning.
Hij staat gewoon zo mak als een lammetje stil maar als je net op zit begint ie.

Misschien die mooie zomer in zijn Bol :)

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 12:00

opisop_shop schreef:
probeer het eens met krukje?

Lukt ook allemaal supergoed.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:01

Helemaal met Kendra een, 15 minuten is lang zat voor zo´n jong dier. Anders rij je ze helemaal kapot. Als het niet lichamelijk is wel mentaal.... En ook niet eindeloos door gaan met opstappen, die jonge paarden moeten het leuk blijven vinden en weten dat het ook weer stopt en ze weer lekker hun eigen ding mogen doen. Hou het positief in plaats van dat dwingende.

Volgens mij kan je hem beter weg brengen want met wat je schrijft heb je er (te ) weinig verstand van)

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 12:06

Kendra schreef:
lovemyhorse1 schreef:

Voor een driejarige die je twee keer in de week aan het werk zet, is dit wel een erg extreme methode. Concentratiecurve van een driejarige is nog steeds niet veel langer dan een half uur....

Dat kan wel kloppen wat jij zegt dat ze niet langer dan een half uur concentratie hebben maar ik zal hem er nu wel een keer doorheen moeten pakken.
Ik ben bang als ik hem nu niet corrigeer dat hij er zijn hele leven lang problemen mee heeft.
Ik doe dit hopelijk maar eenmalig en hoop dat hij er van leert zodat we de keren erna weer gewoon veilig op kunnen stappen en heerlijk en relaxed 20 minuten kunnen rijden

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:07

Je geeft aan dat het paard gegroeid is, dikker geworden is, best kans dat je zadel nu klemt en helemaal als je erop gaat zitten.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:20

lovemyhorse1 schreef:
Dat kan wel kloppen wat jij zegt dat ze niet langer dan een half uur concentratie hebben maar ik zal hem er nu wel een keer doorheen moeten pakken.
Ik ben bang als ik hem nu niet corrigeer dat hij er zijn hele leven lang problemen mee heeft.
Ik doe dit hopelijk maar eenmalig en hoop dat hij er van leert zodat we de keren erna weer gewoon veilig op kunnen stappen en heerlijk en relaxed 20 minuten kunnen rijden

De vraag is of je paard begrijpt dat je even moet doorpakken. Je loopt het risico dat het verzet alleen maar groter wordt. En ik denk dat het echt onverstandig is om alleen te gaan, je trukendoos is maar heel beperkt dan.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 12:25

muc schreef:
Helemaal met Kendra een, 15 minuten is lang zat voor zo´n jong dier. Anders rij je ze helemaal kapot. Als het niet lichamelijk is wel mentaal.... En ook niet eindeloos door gaan met opstappen, die jonge paarden moeten het leuk blijven vinden en weten dat het ook weer stopt en ze weer lekker hun eigen ding mogen doen. Hou het positief in plaats van dat dwingende.

Volgens mij kan je hem beter weg brengen want met wat je schrijft heb je er (te ) weinig verstand van)

Als hij het goed doet dan stop ik natuurlijk met opstappen.
Kan goed zijn dat hij het na 10 keer snapt en dat er niks meer aan het handje is.

Het kan zijn dat ik er te weinig verstand van heb maar ik heb wel veel ervaring met jonge paarden.
Ik heb 25 jaar paarden zadelmak gemaakt maar doe dat nu niet meer want ik heb 2 jonge kids rondlopen.
Maar dat doet er nu niet toe.
Iedereen mag zijn eigen mening hebben :j

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:35

Waarschijnlijk voelt je paard aan dat jij het spannend vindt. Dit is iets wat je waarschijnlijk onbewust doorgeeft. Ik zou eerst een paar keer naast hem gaan staan en dan beginnen met trekken aan de beugels deze optillen en laten vallen en als hij daar niet meer op reageert een paar keer met krukje op stappen en blijven hangen zodat hij druk in de beugels voelt daarna kan je proberen een paar keer op en af te stappen.

M'n jonkie had er in het begin ook last van en ik kan nu alleen opstappen, ik stuur zelfs mensen weg als ze me willen helpen. En persoonlijk zou ik hem toch even laten staan omdat hij al zo groot is voor z'n leeftijd.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:37

Ik heb dit ook meegemaakt. Echter die deed het op het moment dat je aan de zijkant hing. Vasthouden door een ander was geen optie want ze ging gewoon. Dus hulp gevraagd en de oplossing: Halster onder het hoofdstel laten en gewoon vastzetten op de stenen, dus niet in het zachte zand. Hun mening was dat paarden op de stenen voorzichtiger zijn dan in het zachte zand. En wonderbaarlijk ik kon weer normaal opstappen en lekker rijden. Het is mijn inziens uitproberen op een vervelende manier.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:39

En dat vindt ik levensgevaarlijk, op de stenen vastzetten als je dan een smak maakt zijn de gevolgen niet te overzien.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 12:49

@engie

Ik durf hem toch niet vast te zetten aan een halster als ik erop ga en al helemaal niet op stenen.
Dat is persoonlijk maar ik durf het niet aan.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 12:51

@grauwman

Ik ga morgen gewoon rustig aan de gang met licht grondwerk met zadel erop.
Daarna op en afstappen tot dat hij het goed doet en daarna nog max 15 a 20 minuten stappen en draven als ik erop zit.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:54

Ik weet niet of t er al tussen staat, heb niet hele topic gelezen.

Neem je linkerteugel een stuk korter dan je rechterteugel.
Mocht hij willen lopen dan kan het niet anders dan naar jou toe gericht.
Dit is echt helpend als je er alleen voor staat.

Succes!