probleem met haflinger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shilady

Re: probleem met haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 16:38

Ik zou niet meer zelf eraan rotzooien en een proffesioneel iemand ervoor in schakelen die veel ervaring heeft met dit soort gevallen

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 16:41

poeh een vijfjarige rijden met stang...dat is wel drastisch.......mijn mening...

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 16:48

@ mamendt: heb net ff je verhaal gelezen, het is niet mijn paard en hij staat te koop en aangezien het vandaag met rijden goed ging wil ik het zo eventjes houden, mocht hij maandag weer zo idioot doen dan ga ik maar eens ff kijken of ik met longeren ga beginnen! En ja die stang is inderdaad erg drastisch, hou er ook helemaal niet van. Maar kan ff niks anders, en zo ging het goed vandaag.

@ shilady: ik blijf hem zoiezo rijden!

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 16:58

tja, soms moet je wel naar dratische middelen grijpen ook al wil je niet...probeer hem wel zo vriendelijk mogelijk te rijden op die stang...succes!!!!

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 17:09

Ik heb hem vandaag maar 3 keer flink moeten corrigeren (stil zetten tegen de bak rand) en daarna was hij redelijk ontspannen! en heb ik hem aan een los teugeltje kunnen rond rijden.

Ik weet waar ik mee bezig ben! bedankt voor je tips mamendt! :)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:21

mamendt schreef:
poeh een vijfjarige rijden met stang...dat is wel drastisch.......mijn mening...

Dit deel ik niet helemaal met je.
Een stang ligt juist heel mooi rustig in de mond. Vorig jaar heb ik hier een 4 jarige haf gekregen om in te rijden, Ik ben eerst bitloos aan de gang gegaan (wolfstanden) en daarna een stang geprobeerd. Helaas gooide de pony steeds de tong erover en ben ik toen overgestapt naar een K&K ultra. Hier wordt ze nog steeds mee gereden.

Je moet heel duidelijk zijn wat je wilt.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 19:04

Ik vind het wel een drastische aanpak, het is een jong beestje. Normaal gesproken zou ik ook helemaal niet voor deze aanpak gaan. Maar omdat hij nu een gevaar word voor zichzelf ( hij is ontzettend lomp en heeft nog niet zo'n super evenwicht dus als hij in volle gallop door de bak denderd wil hij soms nog wel eens omvallen) en een gevaar voor mijn veiligheid!

Wat ik eergister heb moeten doen was nog erger, heb er een scherp gedraaid bit en slof + martingaal aangehangen en hij liep er gewoon doorheen!! Dit heb ik alleen gedaan omdat hij als een idioot door de bak heen begon te racen en ik geen rem meer had! Ik moet wel zeggen dat ik een hele rustige en zachte hand heb dus rijd hem zo vriendelijk mogenlijk! voor zover dat mogenlijk is!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:23

Ik vind niet dat je het moet gaan oplossen met scherpere bitten. Hier krijgt hij alleen nog maar meer slechtere ervaringen van. Ik zou hem zelf terug gaan zetten in het voer dus ook minder gras op het land.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 07:36

Wiebe..weet je waarom hij begint te racen? Heeft hij er dan genoeg van? of is het toch angst? Of koppigheid? Lijkt me wel belangrijk dat je uitvindt waarom hij dat doet...kun je daarop je middelen aanpassen..

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 08:33

@ hotchocolat: Het was mijn enigste oplossing en hij heeft gewerkt! Over het voer, daar heb ik niks over te zeggen! ik weet dat hij nu geen krachtvoer krijgt dus laten we het daar op houden! En om hem nu minder gras te geven gaat ook niet, want wat denk jij dat er gebeurd als meneer maar een uurtje per dag buiten komt dan gaat ie alleen maar nog harder!

@ mamendt: Ik heb geen flauw idee! ik zal het ff duidelijk uitleggen! Eigenaresse heeft het paard een kleine 2 maanden, bij de oude eigenaar schijnt dat er zelfs kleine kinderen op hebben gereden. Paard kwam bij M (eigenaresse) en alles ging heel erg goed, ze kon zelfs in haar eentje de bossen in. Maar toen zijn ze samen gevallen en sinds dien loopt hij niet meer zoals het hoort. De dierenarts is deze week geweest en die heeft zijn rug na gekeken ook meteen even gekeken of hij ergens in z'n mond pijn had, en zijn benen nagekeken. En hij kon er niks raars aan vinden. Of het aan het zadel ligt geloof ik eigenlijk niet, want dan had hij er voor het ongeluk ook last van moeten kijken, maar toch een zadelmaker laten komen, die heeft het zadel na gekeken en gekeken of het goed op de rug ligt. Daar ligt het probleem ook niet.

Gisteren heb ik dus gereden, de eerste 10 minuten ging hij heel erg tegen mij in en zat er weer geen rem op. Heb veel voltes en figuren gereden en na 10 minuten begon hij voor het eerst sinds een week te ontspannen.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:13

Wiebe..dus het is niet zo dat de boom van het zadel door de val gebroken kan zijn? Mischien heeft hij toch ook spierpijn gehad van de val? Het rare is dat hij van een braaf paard voor de val naar een nukkig paard na de val is gegaan???

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 10:47

@ mamendt: De zadelmaker heeft het zadel helemaal nagekeken en hij kon er niks aan vinden en het zadel ligt ook goed op zijn rug, dus aan het zadel kan het niet liggen. En ja spierpijn zou hij goed kunnen hebben gehad, maar het ongeluk is 2 weken geleden gebeurd en na het ongeluk is hij 1 x gereden en de rest van de week gelongeerd. Ik ben hem pas een week aan het rijden. Dus ik denk niet dat hij nu nog spierpijn heeft.

Ik heb ook al problemen bij mezelf bekeken en alles gekeken waardoor het aan mij zou kunnen liggen maar ik kan niks vinden. Ik ga hem morgen rijden en dan zal ik iemand foto's laten maken.

Maar het grootste probleem is dus dat hij heel hard weg gallopeerd en er dan geen rem meer op zit. Ookal ga ik met heel mijn gewicht aan de teugels hangen stopt hij niet, en zodra ik vast los doe gaat hij alleen maar harder, dus mijn enige rem is de bakrand.

Maar zoals ik al zei het ging gister heel erg goed, dus hoop dat hij maandag ook braaf is!

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:54

ben wel benieuwd naar foto's..ook natuurlijk omdat ik een haflingerfan ben..haha
Tjaaa..echte spierpijn/kneuzingen duren langer dan twee weken hoor..
Maar het kan dus ook zijn dat het een trukje van hem is dat wegrennen..hopen dat hij het zo wint...
Als je met stang wel controlle hebt zou ik daar even op verder rijden..kijken of hij zich overgeeft....zoniet is het mischien toch iets anders....maar hafjes zijn slim hoor....dus het kan een spelletje zijn...voor mij moeilijk te beoordelen achter de PC.
Hoop dat hij maandag ook braaf is..veel succes en doe voorzichtig!

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 11:10

Oke van die kneuzingen en spierpijn wist ik niet dat dat langer als 2 weken kon duren. Maar hij is niet stijf of onregelmatig ofzo.
Maar hij is ook in de hand vrij dominant, ik denk dat hij een beetje teveel verwend is bij de vorige eigenaar. Want als ik hem op de poetsplaats heb staan moet ik echt oppassen dat hij me niet bijt of mij van mn plaats wil duwen.

Maar ja ik rijd hem morgen nog met de stang, en als hij het dan goed en braaf doet mag hij zn eigen bitje terug in.

Ik had er eergister wel een heel schep bitje in hangen maar daar liep hij gewoon doorheen
foto van het bit
Afbeelding
vind het verschrikkelijk daarmee te moetten rijden, ik rijd het liefste met een vriendelijk trensje!

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:53

Dat dominante herken ik erg goed de mijne was ook zo...en ik maar lief en vriendelijk doen totdat iemand zei...weet je wat jouw ponie nodig heeft....een enorme rotschop onder zijn kont!!!
Toen ben ik haar toch wat strenger en consequenter aan gaan pakken en dat gaat super! Oke, ze heeft nog van die momenten dat ik denk : Had ik maar een 20 jarige goedzak gekocht...maar ach...ze is nog jong...we leren het wel!!

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 13:00

Ja maargoed, harder dan ik hem nu aanpak gaat gewoon niet. Ik bedoel hij moet eerst maar eens een rondje rustig en ontspannen door de bak kunnen draven zonder dat ik hem de hele tijd tegen de kant stil moet zetten. En heel erg vriendelijk ben ik niet in de omgang maar wel 100 % eerlijk, ik weet zodra ik vriendelijk ga worden hij er gebruik van gaat maken.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:05

Zolang je maar eerlijk blijft en hem ook de kans geeft om je te begrijpen ben je denk ik wel goed bezig.....ben benieuwd hoe het morgen gaat! Soms duurt het ook even voordat het kwartje valt...

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 15:43

Helaas was er vandaag niemand op stal om foto's te maken! Maar heb fijn met hem gereden, hij is er niet meer vandoor gegaan. Sommige stukjes ontspande hij iets, dus ben er blij mee! Heb op het laatst nog een kruisje met hem gesprongen en hij had er echt lol in. Ga morgen ff kijken of ik hem weer met zn normale bit kan gaan rijden!

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 18:40

Denk dat het probleem al bijna is opgelost. Vandaag met bertje in het bos geweest (alleen) en het ging kei goed, heb lekker aan een los teugeltje kunnen stappen draven en zelfs een galopje gedaan. hele vooruitgang, morgen gaan we het ff met zijn gewone bitje proberen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 17:38

`Voor de mensen die nog geïnteresseerd zijn in foto's, die worden dinsdag gemaakt dus woensdag zet ik ze hier wel even neer!

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 02:48

Klinkt alsof je t prima opgelost hebt. Had ook ooit een paard dat zich gewoon veel beter kon ontspannen op een scherper bit. Had weinig vertrouwen maar voelde denk ik meer 'begeleiding' bij scherper bit (ofzo). Heb zelf ook een zachte had en het bit is toch niet harder dan je hand, he? Toen ze t vertrouwen had, konden we uiteindelijk op n halster met haar rijden.

Ik denk dat de haf t vertrouwen gewoon even helemaal kwijt was na die val. Misschien had hij het in zn hoofd dat de ruiter m tegen alles kon beschermen. En was t een vertrouwensbreuk dat dat niet zo is. Maar zo te lezen gaat t nu weer veel beter. Een paard kan heel goed een tijdje de ruiter 'uitproberen' om te zien of hij/zij echt wel 'leider-waardig' is. Als je t al niet van hem wint, hoe moet jij hem dan ooit beschermen? Blijkbaar heb je het nu toch al wel een heel eind aangetoond. Goed gedaan!

En wat hafjes in t algemeen betreft (ik las wat uitspraken): ik heb hier de aller liefste, betrouwbaarste pony staan waar ik kleuters op kan zetten, en dat is ook een haf. En zo was ze ook al toen we haar pas twee dagen hadden :)