Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

jessy schreef:? volgens mij zingt 'ie er war superstar ?
Maar mijn deutsch is een beetje stroef.
Maaike schreef:Ik denk dat iedereen tegen het gebruik van hulpteugels als dwangteugels is. Helaas zijn veel mensen zich er niet van bewust wanneer een hulpteugel een dwangteugel is heb ik het idee.
Justice19 -> bij jouw paard zou ik me afvragen waarom hij dat kramptrekken doet. Doet hij dat altijd (ook met rijden bijv), of alleen bij het longeren. Misschien doet hij het om zich ergens te ontlasten, kan een mogelijkheid zijn
en betreft dat de meeste niet weten wanneer een hulpteugel een dwangteugel wordt ben ik met je eens maar er zijn er ook veel die diep in hun hart weten dat ze hem wel als dwangteugel gebruiken maar een probleem niet weten op te lossen dus verdoezelen ze zo'n probleem met een hulpteugel
joyce B schreef:Dat een Pessoa tuigje helpt bij een kramptrekker kun je verklaren vanuit TTeam en TTouch, het paard heeft moeite met het lichaamsgevoel en door het tuigje wordt hij daarbij geholpen. Soms is het bovendien ook makkelijker te ontspannen binnen zo'n gevoel van aanspannen, dan wanneer je compleet vrij beweegt...
Jippie schreef:Als ik het verhaal van A8H lees laat zij de paarden heel langzaam vrij aan de longe draven waardoor er verzameling ontstaat.
Dat doe ik ook wekelijks met mijn paard. Ondanks dat hij voor en B of L proef wel netjes voor het plaatje loopt kan ik dan maar weinig verzameling bespeuren. Hij krijgt er wel een erg traag achterbeen van.
Het hele verhaal doet me erg denken aan de methode van Hempfling [ik heb zijn boeken gelezen] die ook verzameling van een vrij bewegend paard aan de longe zou kunnen laten zien. Ik denk dat mensen als A8H en Hempfling een heel ander beeld voor ogen hebben bij het begrip 'verzameling' als de verzameling die wordt gevraagd in de sport.
Citaat:Vervolgens vang je het paard tegen de LL op omdat hij
op deze manier zijn rug optimaal gebruikt zonder letsel
te creëren.
Dus dat is niets nieuws!

Het is niet voor niets dat je beenhulpen geeft op de plaats waar je ze geeft. Dat heeft te maken met de aanhechtingsplaatsen van spieren en de manier waarop het zenuw (signaal) stelsel van een paard in elkaar zit. Het is niet voor niks al een methode die al zo oud als de wereld (nou ja, moderne wereld) is.Citaat:In deze tijd leven we helaas in de 'hype' van hulpteugels
gebruiken als dwangteugels.
Normaal hoor je een hulpteugels te gebruiken als hulp,
het paard losmaken, 10 minuten hulpteugels en daarna
er weer af.
Dat zie je bijna niet meer. Waarom gebruiken mensen nou
die hulpteugels?
)Citaat:Citaat:Ik denk dat mensen als A8H en Hempfling een heel ander beeld voor ogen hebben bij het begrip 'verzameling' als de verzameling die wordt gevraagd in de sport.
Zo zie ik het ook voor me. Ik ken meer mensen die dit als prachtige verzameling zien, maar als je verder wil komt er echt meer bij kijken. (Het gros van de mensen wil overigens helemaal niet verder, dus dat is dan wel weer mooi meegenomen.)
Citaat:Want Kawa loopt ook erg ontspannen, met zijn neus over de grond, indezelfde takt en loopt daarbij langzaam.
Alleen mis ik dan aktiviteit en zie ik bij hem dan geen verzameling, want er komt daardoor niet meer gewicht op de achterhand.
of komt het toch doordat ik 'daar' vandaan kom??? Zep schreef:noot: nu krijg ik heel Drente over mij heen, maar als je zo teleurgesteld ebnt in paardrijdend Nederland moet je misschien iets verder om je heen kijken. Het valt in bepaalde streken van het land nog best mee hoor!

lis"]
[quote="Zep schreef:noot: nu krijg ik heel Drente over mij heen, maar als je zo teleurgesteld ebnt in paardrijdend Nederland moet je misschien iets verder om je heen kijken. Het valt in bepaalde streken van het land nog best mee hoor!

lis schreef:Maar verder zie ik uberhaubt nog weinig mensen met hulpteugels rijden. Vroeger was de slof een hype, maar tegenwoordig zie je dat alleen de betere ruiters (die dus met zo'n ding weten om te gaan) ermee rijden.
Citaat:Als ik het goed lees, dan wordt het dansende en gecadanseerde gaan van de paarden mede bereikt door het tempo laag te houden?
Citaat:Ik vermoed dat A8H een beetje is blijven hangen in de lossigheid. Als je kapotte paarden opknapt ben je dan al een heel eind, maar voor de sport ben je er dus lang niet. En uiteindelijk draait het daar wel om, omdat de sport de meest objectieve graadmeter is die we hebben. Alleen in de ring kan het effect van je training in z'n totaal uiteindelijk gemeten worden.
Citaat:Zep schreefQuote:
Ik vermoed dat A8H een beetje is blijven hangen in de lossigheid. Als je kapotte paarden opknapt ben je dan al een heel eind, maar voor de sport ben je er dus lang niet. En uiteindelijk draait het daar wel om, omdat de sport de meest objectieve graadmeter is die we hebben. Alleen in de ring kan het effect van je training in z'n totaal uiteindelijk gemeten worden.
De dressuur is er voor het paard; het paard is er niet voor de dressuur.
Met andere woorden: niet de sport (en dus de ring) is de graadmeter, het paard is de graadmeter van het effect van de training.