Aqua8horse methode in vogelvlucht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 21:59

laten we nu weer met zijn allen gaan discusieren ( moeilijk woordt trouwens) over wat nou wel en niet revolutionair is... ik denk dat het ligt aan wie welke ervaringen heeft met paarden.
en voor de één is het wel iets heel nieuws en voor de ander niet... klaar toch...

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 22:02

jessy schreef:
? volgens mij zingt 'ie er war superstar ?

Maar mijn deutsch is een beetje stroef.

Klopt, dat wordt inderdaad weergegeven in de tekst. Mijn excuses. Alleen, zoals ik SP ook al zei, het is wel raar dat er dus eigenlijk gezongen wordt 'Hij was superster' in plaats van 'hij was een superster'.

Ach ja, good old youth sentiment Haha!

justice19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 22:20

ik ben ook tegen het gebruik van hulpteugel als dwangteugel toch denk ik dat sommige hulpteugels toch ook verbetering kunnen brengen.
Ik longeer m'n verzorgpaard met een pessoa tuigje hij is kramp trekker maar door het tuigje gebruikt hij toch z'n achterhand. Als hij vrijloopt
is hij weer aan het kramp trekken dus denk dat zo'n methode niet bij hem zou werken.

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 22:25

Ik denk dat iedereen tegen het gebruik van hulpteugels als dwangteugels is. Helaas zijn veel mensen zich er niet van bewust wanneer een hulpteugel een dwangteugel is heb ik het idee.
Justice19 -> bij jouw paard zou ik me afvragen waarom hij dat kramptrekken doet. Doet hij dat altijd (ook met rijden bijv), of alleen bij het longeren. Misschien doet hij het om zich ergens te ontlasten, kan een mogelijkheid zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 22:37

Als ik het goed lees, dan wordt het dansende en gecadanseerde gaan van de paarden mede bereikt door het tempo laag te houden?
Sommige paarden ontspannen door het tempo terug te brengen, maar ik ken ook paarden die pas ontspannen als je ze goed voorwaarts rijdt. Zou dat nog wat uitmaken?

justice19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 22:41

Maaike schreef:
Ik denk dat iedereen tegen het gebruik van hulpteugels als dwangteugels is. Helaas zijn veel mensen zich er niet van bewust wanneer een hulpteugel een dwangteugel is heb ik het idee.
Justice19 -> bij jouw paard zou ik me afvragen waarom hij dat kramptrekken doet. Doet hij dat altijd (ook met rijden bijv), of alleen bij het longeren. Misschien doet hij het om zich ergens te ontlasten, kan een mogelijkheid zijn

het zit hem tussen de oren tijdens het rijden heb je er geen last van en longeren ook niet maar je moet hem dan wel goed aan het werk houden als je hem de kans geef er aan te denken dan begint hij er weer mee
.waarschijnlijk komt het kramp trekken door een groei spurt toen hij klein was. maar als je hem dus los longeer krijgt hij de kans om er weer mee bezig te zijn Scheve mond en betreft dat de meeste niet weten wanneer een hulpteugel een dwangteugel wordt ben ik met je eens maar er zijn er ook veel die diep in hun hart weten dat ze hem wel als dwangteugel gebruiken maar een probleem niet weten op te lossen dus verdoezelen ze zo'n probleem met een hulpteugel Pling

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 23:37

Ik begin ondertussen wel nieuwsgierig te worden naar een clinic van A8H op een centrale locatie Haha!.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 01:45

Dat een Pessoa tuigje helpt bij een kramptrekker kun je verklaren vanuit TTeam en TTouch, het paard heeft moeite met het lichaamsgevoel en door het tuigje wordt hij daarbij geholpen. Soms is het bovendien ook makkelijker te ontspannen binnen zo'n gevoel van aanspannen, dan wanneer je compleet vrij beweegt...

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 10:27

Vrijlopen /longeren, en daarbij met verfijnde lichaamssignalen (lichaamspositie, kleine drijvende, sturende , remmende met arm of hand) het tempo en de impuls van het paard regelen, dat is voor mij echt niets nieuws. Het is een hele fijne methode om je paard op de cirkel op eigen benen te laten lopen en zijn lichaam beter te leren gebruiken. Ook in een hele langzame, gedragen gang, die volgens mij het beste te vergelijken is met de jog van een westernpaard. Het paard beweegt dan zo langzaam dat hij zijn passen af moet maken en zichzelf daardoor swingend gaat dragen. Voor onze IJslanders is dit een goede manier om de (van nature vaak niet erg sterke) draf te verbeteren.
Het komt inderdaad uit de NH-hoek, en er zijn talloze mensen die voor zichzelf deze techniek verder uitgebouwd en verfijnd hebben. Zodat ze er een goede ondersteuning aan hebben bij de rest van de training.
Maar ik denk dat dit nou niet de enige weg is die leidt naar een los door het lichaam lopend paard. En nieuw, nee hoor. Dus nogmaals, die a8h-methode zal een prima, paardvriendelijke training opleveren, maar revolutionair is het echt niet.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 10:28

drijvende, sturende, remmende signalen met arm of hand. Sorry, te snel getypt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 11:18

Als ik het verhaal van A8H lees laat zij de paarden heel langzaam vrij aan de longe draven waardoor er verzameling ontstaat.
Dat doe ik ook wekelijks met mijn paard. Ondanks dat hij voor en B of L proef wel netjes voor het plaatje loopt kan ik dan maar weinig verzameling bespeuren. Hij krijgt er wel een erg traag achterbeen van.

Het hele verhaal doet me erg denken aan de methode van Hempfling [ik heb zijn boeken gelezen] die ook verzameling van een vrij bewegend paard aan de longe zou kunnen laten zien. Ik denk dat mensen als A8H en Hempfling een heel ander beeld voor ogen hebben bij het begrip 'verzameling' als de verzameling die wordt gevraagd in de sport.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 11:34

Wat ik persoonlijk niet snap is dat Aqua8horse het vaak over longeren heeft, maar niet vaak over hoe je een paard behoord te rijden. Terwijl ik vaker op mijn paard zit dan dat ik hem longeer.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 12:03

Ik zou zeker ook weleens een clinic willen bijwonen.

Ga hier verder maar niet op in, een heleboel dingen uit de pb komen logisch over en dan heb ik het zoiets van maar dat weet iedereen toch al.
Aan de andere kant zijn er dus ook mensen die het niet (willen) weten anders zou dit niet nodig zijn.
Dan zouden alle paarden ontspannen en vol vertrouwen zijn, en zouden er dus geen `verpestte` paarden zijn.

Gewoon leren rijden en omgaan met je paard op een betere manier dan de manegemanier Verward

Ppffffff....nu nog ene cursus gedachten onder woorden brengen Haha!

justice19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 12:35

joyce B schreef:
Dat een Pessoa tuigje helpt bij een kramptrekker kun je verklaren vanuit TTeam en TTouch, het paard heeft moeite met het lichaamsgevoel en door het tuigje wordt hij daarbij geholpen. Soms is het bovendien ook makkelijker te ontspannen binnen zo'n gevoel van aanspannen, dan wanneer je compleet vrij beweegt...

thanks, voor de info. toch sta ik wel open voor zulke dingen dus als er een clinic is van A8H of van tteam en ttouch zouden jullie dat misschien aan kunnen geven.... in ieder geval heb ik misschien binnenkort iemand die mijn paard ook nog gaat proberen te helpen met massage ben benieuwd of er verbetering komt Verward

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 13:50

[quote="joyce B"]

Ik kwam met Andrew en mijn zadels bij zadelmaker van Triest, en die zegt doodleuk: Jouw paard kan zich niet oprichten, want jouw boom is te smal. Dat knelt. dat doet pijn. En je hebt te weinig schoudervrijheid!

Mijn pony raakt plotseling kreupel nadat ik na twee pittige lessen en twee dagen rust weer ga rijden en na twee weken kom ik bij de kliniek:
buigproef en foto's: Jouw pony heft spat en dat is bezig te vergroeien. Het zit er dus ook al een tijdje en daar heeft hij last van...

Ga dus gewoon kijken! I.p.v. te proberen dingen te beschrijven die je moet zien... Communicatie tussen mens en dier gebeurt nooit via papier, en goed lopen kan elk paard op papier, maar je moet het toch echt bekijken op video en in het echt...

quote]

Wat de eerste 2 dingen betreft: ga naar de kliniek in Bodegraven en de fysiotherapeute en artsen daar boeken hetzelfde resultaat (is mijn ervaring)

Wat dat laatste betreft, Creil is een beetje ver weg. Ik geloof best dat t een prima methode is, zoals er zoveel goede methodes zijn en goede instructeurs. Maar ik vind t altijd een beetje eng worden als het als dé methode wordt gepresenteerd. Zo van alles was hulpteugel is is standaard ernstig verkeerd en onze methode lost alles op. Vind ik persoonlijk iets te kort door de bocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 14:20

Jippie schreef:
Als ik het verhaal van A8H lees laat zij de paarden heel langzaam vrij aan de longe draven waardoor er verzameling ontstaat.
Dat doe ik ook wekelijks met mijn paard. Ondanks dat hij voor en B of L proef wel netjes voor het plaatje loopt kan ik dan maar weinig verzameling bespeuren. Hij krijgt er wel een erg traag achterbeen van.

Het hele verhaal doet me erg denken aan de methode van Hempfling [ik heb zijn boeken gelezen] die ook verzameling van een vrij bewegend paard aan de longe zou kunnen laten zien. Ik denk dat mensen als A8H en Hempfling een heel ander beeld voor ogen hebben bij het begrip 'verzameling' als de verzameling die wordt gevraagd in de sport.

Zo zie ik het ook voor me. Ik ken meer mensen die dit als prachtige verzameling zien, maar als je verder wil komt er echt meer bij kijken. (Het gros van de mensen wil overigens helemaal niet verder, dus dat is dan wel weer mooi meegenomen.)

Zoals ik het nu voor me zie, (maar dat zal ik wel helemaal fout hebben...) word de redenatie een beetje omgedraaid. Als je de impuls er uit haalt, word het voor veel paarden makkelijker om zich helemaal los te laten. (weet ik uit ervaring) Niet voor alle overigens!! Daarom is het ook zo lekker en goed in de training om zulke paarden af en toe zo los te laten lopen aan de longe.

De kunst is om een paard zo los maar tegelijkertijd ook zo sterk te krijgen, dat hij een heel sterke impuls compleet door zijn lijf kan laten doorvloeien, en toch maximale controle heeft over zijn beweging. Het duurt vaak even voor je paarden zo los gewerkt hebt dat je die grote impuls ook goed kunt laten afvloeien. Het is niet voor niks dat het een paar jaar duurt voor je een paard op een goede manier kunt laten passageren. (laat ik maar even bij de passage blijven, omdat dat het dichtste komt bij wat A8H imo nastreeft) Als de lossigheid er wel is, maar de aanspanning en kracht niet ontwikkeld worden, kom je dus nooit tot dat doel.

Ik vermoed dat A8H een beetje is blijven hangen in de lossigheid. Als je kapotte paarden opknapt ben je dan al een heel eind, maar voor de sport ben je er dus lang niet. En uiteindelijk draait het daar wel om, omdat de sport de meest objectieve graadmeter is die we hebben. Alleen in de ring kan het effect van je training in z'n totaal uiteindelijk gemeten worden.

Over de aard van de training zelf ga ik met SamSam mee. Ik probeer juist de hulpen naar mijn paard toe zo duidelijk en minimaal mogelijk te maken. Als ik al moeite heb om het allemaal te snappen, denk ik dat mijn paard er echt niet uitkomt.

Dat is nou het mooie van longeren en rijden op de goede manier. Je zou dat de "klassieke weg" kunnen noemen en dan moet je overigens LRD rijden in het systeem van Sjef Janssen en leerlingen daar als een uitvloeisel van zien, want dat maakt van exact dezelfde principes gebruik namelijk. Een paard aan een bijzet wordt nooit getrokken. Hij corrigeert zichzelf op een stille weerstand namelijk. Dat principe is exact hetzelfde principe als jij hier omschrijft:
Citaat:
Vervolgens vang je het paard tegen de LL op omdat hij
op deze manier zijn rug optimaal gebruikt zonder letsel
te creëren.
Dus dat is niets nieuws!

gelukkig heb je dat zelf ook wel door. Lachen
Maar het principe van wat ik hier dan maar even "klassiek rijden" en "klassiek longeren" zal noemen is er op gebasserd om het allemaal zo simpel en duidelijk mogelijk naar je paard toe te houden. Daarnaast zijn de hulpen die wij geven erop gebaseerd om ook een gymnastische waarde uit je oefeningen te kunnen halen. Je kunt een paard leren om te stoppen door aan zijn linkeroor te trekken, maar door dat met hand- en impuls (been) hulpen te doen heeft het ook nog effect op zijn lijf. Als je hem op zijn linkeroor laat stoppen zal het een stuk lastiger zijn om hem te verzamelen Het is niet voor niets dat je beenhulpen geeft op de plaats waar je ze geeft. Dat heeft te maken met de aanhechtingsplaatsen van spieren en de manier waarop het zenuw (signaal) stelsel van een paard in elkaar zit. Het is niet voor niks al een methode die al zo oud als de wereld (nou ja, moderne wereld) is.

Citaat:
In deze tijd leven we helaas in de 'hype' van hulpteugels
gebruiken als dwangteugels.
Normaal hoor je een hulpteugels te gebruiken als hulp,
het paard losmaken, 10 minuten hulpteugels en daarna
er weer af.
Dat zie je bijna niet meer. Waarom gebruiken mensen nou
die hulpteugels?

Ik denk dat je even uit je hoofd moet zetten dat de hele wereld slecht bezig is. De "zendingsdrang" PB's die ik van A8H heb mogen ontvangen liegen er namelijk niet om. Omdat je al gekleurd naar de wereld kijkt, maak je het jezelf vreselijk moeilijk. je hebt best een punt maar stelt je gewoon veel te kort door de bocht op. Daaarmee dwing je anderen om ook heel strak bij hun standpunten te blijven, en op die manier kan er nooit een zinvolle discussie ontstaan. (het gaat er namelijk niet om wie gelijk krijgt )

noot: nu krijg ik heel Drente over mij heen, maar als je zo teleurgesteld ebnt in paardrijdend Nederland moet je misschien iets verder om je heen kijken. Het valt in bepaalde streken van het land nog best mee hoor!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-09-03 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 14:26

Citaat:
Citaat:
Ik denk dat mensen als A8H en Hempfling een heel ander beeld voor ogen hebben bij het begrip 'verzameling' als de verzameling die wordt gevraagd in de sport.

Zo zie ik het ook voor me. Ik ken meer mensen die dit als prachtige verzameling zien, maar als je verder wil komt er echt meer bij kijken. (Het gros van de mensen wil overigens helemaal niet verder, dus dat is dan wel weer mooi meegenomen.)

Dat denk ik dus ook
daarom had ik dit al geschreven
Citaat:
Want Kawa loopt ook erg ontspannen, met zijn neus over de grond, indezelfde takt en loopt daarbij langzaam.
Alleen mis ik dan aktiviteit en zie ik bij hem dan geen verzameling, want er komt daardoor niet meer gewicht op de achterhand.

Hij loopt dan mooi "dansend" maar erg traag zonder ondertredende achterhand, dus hij daalt ook niet in de achterhand.

Ik merk wel vaker dat mensen dat trage verwarren met verzameling.
Imo is het echter toch heel wat anders.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 15:32

Ik vind het ook niet echt positief dat een paard moe is na 15 minuten - kan iemand mij uitleggen hoe een paard dat super in conditie is, toch na 15 minuten longeren al moe (en vooral: getraind) kan zijn?
Nog ongeacht het feit dat ik altijd heb geleerd dat je toch 5 minuten in- en 10 minuten uit moet stappen, maar vooruit dat laten we maar even voor wat het is.

Dan nog een andere vraag: gaat het hier (ook) om paarden die normaal in de wedstrijdsport lopen en zo ja, in welke discipline en op welk niveau?

Misschien voor de liefhebbers: leuk verhaal IDS over rondrijden deze keer!

Trouwens Zep, waarom zou je Drenthe over je heen krijgen? Ik kom daar vandaan maar kan in jouw verhaal geen enkele verwijzing vinden verder. Ben ik gewoon Blond of komt het toch doordat ik 'daar' vandaan kom???

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 15:36

Zep schreef:
noot: nu krijg ik heel Drente over mij heen, maar als je zo teleurgesteld ebnt in paardrijdend Nederland moet je misschien iets verder om je heen kijken. Het valt in bepaalde streken van het land nog best mee hoor!

Creil ligt toch helemaal niet in Drenthe Verward

Maar verder zie ik uberhaubt nog weinig mensen met hulpteugels rijden. Vroeger was de slof een hype, maar tegenwoordig zie je dat alleen de betere ruiters (die dus met zo'n ding weten om te gaan) ermee rijden.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 16:13

Tegenwoordig is het vaak de kortgeknoopte thiedemann Knipoog

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 17:58

lis"]
[quote="Zep schreef:

Creil ligt toch helemaal niet in Drenthe Verward

Maar verder zie ik uberhaubt nog weinig mensen met hulpteugels rijden. Vroeger was de slof een hype, maar tegenwoordig zie je dat alleen de betere ruiters (die dus met zo'n ding weten om te gaan) ermee rijden.
[/quote]

Ik heb pas geleden nog wel een aantal mensen met slof zien rijden waarbij ik die slof uit de handen wil rukken hoor... Ik rijd zelf zonder omdat ik weet dat ik er niet mee om kan gaan, maar als ik de mensen zie die dat blijkbaar niet weten Huilen

Overigens ben ik de rest van het topic zeer geinteresseerd aan het lezen, leer weer veel Haha!

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 18:53

lis schreef:

Helaas zie ik het tegenover gestelde voor me! Bij de pensionstal waar ik mijn pony heb staan, word het steeds drukker en echt het meerdere deel daar rijdt met een slof teugel ( of soortgelijk 'ding' ) Ipv. hem er af en toe bij te pakken rijden ze er 7 dagen in de week mee ( bij wijze van ) En vaak hangen ipv van de slof de gewone teugels los, en dan wel afvragen waarom het paard op wedstrijden zich zo sterk maakt. Lips are sealed

Maar goed, was een beetje offtopic.

Over het verhaal van A8H, heb dit verhaal ook via Pb gekregen, en ben allang blij dat ik nu in grote lijnen weet wat de bedoeling er van is. In het rijden heb ik niet echt iets heel nieuws kunnen ontdekken, maar vind niet dat ik zo zeker daarvan kan zijn, ik denk dat je pas echt een conclusie kunt trekken als je A8H aan het werk hebt gezien en pas dan kunt oordelen, is dit nieuw of niet.

Ik ben wel van plan ( in overleg met mijn ouders ) A8H eens in het echt aan het werk te zien, en dan kan ik pas met zekerheid zeggen, of het nieuw is of niet.

Maar goed, wie ben ik Clown

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 18:59

Dus Drenthe is zo gek nog niet Clown

Ik heb ook de pb van A8H gehad en ben ook wel van plan om eens een clinic bij te wonen (als ze er nog een geeft). Ben heel benieuwd.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 19:14

Lovely schreef
Citaat:
Als ik het goed lees, dan wordt het dansende en gecadanseerde gaan van de paarden mede bereikt door het tempo laag te houden?

Baucher werkte veel op die manier. Niets mis mee, maar je moet er wel voor waken dat de drang naar voren te allen tijde bewaard blijft. Verlies je die drang, dan is alle effect verloren ook al is het paard nog zo verzameld.

Zep schreef
Citaat:
Ik vermoed dat A8H een beetje is blijven hangen in de lossigheid. Als je kapotte paarden opknapt ben je dan al een heel eind, maar voor de sport ben je er dus lang niet. En uiteindelijk draait het daar wel om, omdat de sport de meest objectieve graadmeter is die we hebben. Alleen in de ring kan het effect van je training in z'n totaal uiteindelijk gemeten worden.

De dressuur is er voor het paard; het paard is er niet voor de dressuur.
Met andere woorden: niet de sport (en dus de ring) is de graadmeter, het paard is de graadmeter van het effect van de training.

Verder moet ik zeggen dat ik sommige dingen uit de PB van A8H aan Botervlieg tamelijk generaliserend vind, andere dingen vind ik een open deur en weer andere dingen niet eens de omschrijving van oude wijn in nieuwe zakken waard.
Vind ik de filosofie en de gedachtengang van A8H dus waardeloos? Nee, het is goed dat er mensen zijn die hun mening en gedachten zo uitdragen. Alleen had ik het dan graag wat eerder en direct van A8H gehoord, zonder al die eindeloos lange topics met vaagheden; nu hebben we tenminste iets inhoudelijks om over te discussiëren.

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 19:24

Citaat:
Zep schreefQuote:

De dressuur is er voor het paard; het paard is er niet voor de dressuur.
Met andere woorden: niet de sport (en dus de ring) is de graadmeter, het paard is de graadmeter van het effect van de training.

Verward

Het paard kan dan wel de graadmeter zijn van het effect van de training, maar waar kun je dat effect anders objectief (nouja, redelijk) laten beoordelen dan in de ring? Het lijkt me nogal obvious wat Zep zegt; je kunt wel beweren het ei van Columbus te hebben gevonden, maar de echte test komt pas als je er een jury bijhaalt.