Allereerst hetgeen al eerder is genoemd: zo vaak een hulp herhalen is niet goed. Daarvan raakt ie alleen maar (meer) afgestompt. Er vanuitgaande dat het dier je hulp begrijpt; hou je kuithulp kort, geen reactie: direct strengere hulp èn zweep (tegelijk). Belonen bij een voorwaartse reactie.
Daarnaast is het belangrijk om te weten of het dier er wel plezier aan beleeft om "harder dan in stap" te moeten gaan. Is dit niet het geval, dan kun je eraan werken om voorwaarts leuk te maken. Flegmatieke paarden kun je vaak wel vlotter krijgen door ze meer lol aan tempo te laten beleven. Sommigen leren het heerlijk te vinden om als beloning een "sprintje" te mogen trekken in een flinke galop, in verlichte zit met een licht contactteugeltje. De moeite waard om deze manier van belonen eens in te voeren.
wat belangrijk is is dat je consequent rijdt. Dus been -> reactie? Been stil! Zodat je paard wel weet wanneer ie het goed doet, beloon dan ook met je stem. Misschien in het begin is dat vaak nodig (het belonen) maar dan weet je paardje waar ie aan toe is. Geef jij been en hij reageerd helemaal niet geef je nog een keer been, reageerd ie dan niet tik je bij. Let wel op dat je je erg bewust bent van het wel of geen reactie krijgen. Het kan zijn dat je paardje wel sneller gaat als jij been geeft maar niet zoveel sneller als jij zou willen, maar ookal gaat ie maar iets versnellen houd je been weer stil en beloon....anders is het niet duidelijk voor je paard. Ik heb dit probleem ook regelmatig (al wil die van mij wel in draf hoor maar ze reageerd gewoon niet zo vlot als ik zou willen) je kan ook wat overgangen rijden, halthouden, stap, stap verruimen, halt, stap etc. etc. Zo leert je paardje goed op te letten en actief aan het been te zijn.... Soms heel moeilijk maar met geduld kom je heel ver...en uiteraard goede instructie! Succes!!! Groetjes, Joyce