buitenrijd drama, stijgeren stijgeren stijgeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:36

Wat filmpjes over grondwerk:

http://www.youtube.com/user/johnharrer? ... EnACbsHHDM

http://www.youtube.com/user/johnharrer? ... FqosaZHTkw

Uiteindelijk werk in het zadel

http://www.youtube.com/user/johnharrer? ... WoaE4Yl12g

En om te voorkomen dat het saai wordt, kun je uitdagingen gaan zoeken

http://www.youtube.com/user/johnharrer

Een bomproof paard wordt niet geboren, een bomproof paard wordt gemaakt.
En dat betekent dat je daar aan moet gaan werken. En niet denken: nu heb ik de dressuur gehad, nu gaan we alleen nog maar buitenrijden.

Anoniem

Re: buitenrijd drama, stijgeren stijgeren stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:52

Waarom geen osteopaat erbij halen?
Blokkades zijn namelijk niet op foto's zichtbaar.

lovebobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:56

Met dat flexion vanaf de grond moet je ook echt goed uit kijken wat je doet, doe het vooral niet met druk .
Je kan ook eens kijken op www.paardenbegrijpen.nl staan heel veel gym oefeningen , waar je ook buiten mee aan de slag kan, b.v schouderbinnen en travers heeft mij enorm geholpen om de rust terug te krijgen,
Boos worden en op zijn donder geven zoals je zelf zegt is neit de manier en is ook een blijk van geen leider zijn een leider vecht nooit met zijn paard maar is de leider, dus werk aan jezelf .

lovebobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:57

JoviBan schreef:

Ja hier ben ik het ook mee eens, een DA is geen osteo

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:12

Ik heb het ook gehad met mijn oude merrie.Die was ergens van geschrokken toen we net aan een buitenrit wilde beginnen.Ze begon ook te steigeren (wat ze eigenlijk nooit deed) Ik kon haar daarna met overtuiging verder rijden.Het geval echter was dat de keer erna ze op hetzelfde plekje weer ging steigeren en staken.
Ik heb haar flink aangespoord en duidelijk gemaakt dat dit niet de bedoeling was.Heb daarna nooit meer last gehad.Dat is helaas in jouw geval anders.....
Misschien idd een idee om iemand anders erop te laten om 'm er even door heen te drukken?

toot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 10:53

lovebobby schreef:
JoviBan schreef:

Ja hier ben ik het ook mee eens, een DA is geen osteo

Leander word elk half jaar behandeld door een osteopaat en een masseur.
Ik kan het altijd proberen en hem weer een check op geven.
Hij is nu 4 maanden geleden behandeld.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 10:55

En als je op een buitenrit een wat breder pad tegenkomt, kun je bijvoorbeeld deze oefening meenemen:

http://www.youtube.com/watch?v=Ne6ZE7iB ... re=related

Even over dit filmpje, dit kan leander wel natuurlijk.
Maar omg wat loopt dat paard rot zeg.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 10:59

JoviBan schreef:

Alk ben ik wel van mening dat een dierenarts natuurlijk ook heeft gestudeerd om blokkades op te merken.

ymkje_carla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:07

Het klinkt net als mijn paard ze steigert alleen als ik naar de bak toe ga heb haar een paar keer op haar donder gegeven maar geeft nu weer weinig om maar bij mij lag het eraan dat ik het nogal druk had de laatste tijd dus niet regelmatig ging rijden. in de bak doet ze ook alles voor me etc. weet dat het bij haar gewoon geklier is maar goed. bij haar is het ook alleen maar steigeren ;)

toot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 11:13

@umke carla,

Wat naar dat je paardje ook zo omhoog kwam.
Ik reed leo elke dag dus daar kan het niet aan liggen.

Ik kan er nu even niet op omdat mijn ribben en voet gewoon te zeer doen, ik kom moeilijk vooruit met lopen en rijden is gewoon even niet verstandig.
Gister ben ik even bij vrienden geweest en dat was eigenlijk al teveel van het goede. }:0

toot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 11:14

Wat denken jullie ervan van een schriktraining cursus.
Als het angst is kan ik gelijk onder begeleiding door de angst heen.

ymkje_carla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:26

als het angst is dan kan je het proberen, maar is het dan altijd op hetzelfde punt of overal en maakt het niet uit waar want je zou dan zeggen dat als het overal is zeg maar dat het dan echt klieren is en op 1 plaats dan wel angst;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:04

toot schreef:
Alk ben ik wel van mening dat een dierenarts natuurlijk ook heeft gestudeerd om blokkades op te merken.

Nee, het is een totaal ander vakgebied.

natasja_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:53

ik denk niet dat een schriktraining werkt...je geeft namelijk nergens aan dat hij uit angst steigert... het lijkt meer onwil (als je alle pijntjes al hebt uitgesloten).

ik heb zelf ook een draver gereden die dit gedrag vertoonde, zodra ze niet meer wilde steigerde ze en draaide ze om. dit is er toen ook ingeslopen, omdat ik altijd over smalle dijken moest, en ik daar niks durfde te doen uit angst naar beneden te vallen...uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om de dijken aan de hand uit te lopen, dan was er niks aan de hand, en later op te stappen. daar deed ze het ook, maar daar heb ik gewoon mijn verstand op 0 gezet en heb er haar doorgereden. Dit heeft helaas geresulteerd in een aantal keer in de de sloot en omgevallen, maar ze heeft het wel opgegeven...dus een makkelijke manier is er niet als het onwil is!

succes!

kweetnietnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:27

Doet hij het op een vast punt?
Ik heb eens een paard gehad die ik niet langs een bepaald punt kreeg. Liep er iemand naast, was er niets aan de hand :( Mijn geduld was eens op (na maaaaaaanden) en toen heb ik hem op zijn mieter gegeven. Dat was mijn grootste fout! Ik kreeg hem er daarna helemaal niet meer langs en moest ik zelfs afstappen.
Later heb ik hem overtraind (dressuur) en werd hij echt gevaarlijk om mee buiten te rijden. Steigerend achteruitlopend ging hij een drukke weg over. Dat is niet bij een keer gebleven. Ik vond het levensgevaarlijk worden voor ons en automobilisten dat ik een drastische omslag heb gemaakt met hem. Ik heb zijn training veeeeel meer afwisseling gegeven, minder druk op trainen op dressuur. Resultaat was dat ik hem later wel een half uur voor een drukke weg kon laten staan aan een lang teugeltje.
De plek waar ik hem op zijn donder heb gegeven is altijd nog een probleem plek gebleven. Ik vermoed ook dat hij wist dat we daar weer gingen trainen wat hij als onprettig ervoer. Achteraf gezien had ik dat noooooooit mogen doen! Ik had bij mezelf moeten gaan bekijken wat het probleem veroorzaakte .

Wat ik je wil meegeven:
Misschien is er een achterliggende ervaring die hij niet prettig vind/vond..? Als je dat kan doorbreken (want dat is het vaak) zal je waarschijnlijk een heel ander paard krijgen.