Vallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlies1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:07

bij mijn oude rijvereniging hebben ze een keer een valcursus georganiseerd :j , maar het gaat zo snel dat ik niet echt doorhad wat er nou precies gebeurde, laat staan dat ik kan draaien ofzo :o

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:23

Tigra_ schreef:
Tja meestal gaat het zo snel dat je weinig bedenk tijd hebt om iets te doen. De laatste keer dat ik viel was geen pretje ik zag de bakrand en dacht daar moet ik niet zijn toen viel ik er in de hoek af tegen een ijzeren hek niet echt een pretje. Ik kon op dat moment geen kant meer op.
1 tip heb ik wel als het gaat gelijk terug opstappen. Als je dat niet kunt/wilt krijg je sneller angst om terug op te stappen. Als je direct terug op gaat sluit je het goed af en stelt het vallen in je hoofd niet zo veel voor. De laaste keer toen ik viel is nu 3 maanden geleden en ik heb iets van 5 weken niet gereden en was heel erg gespannen om terug op te stappen terwijl ik er direct na het vallen best om kon lachen en als het kon was ik er direct terug op gegaan. Angst heb ik nooit gehad omdat ik er altijd terug op gestapt ben. Nu was de laatste keer ook gelijk de ergste val die ik heb gehad want ik kon niet meer zelf opstaan en lopen.

kijk zo doen wij dit ook (bij turnen dan) van tevoren HELP IK DURF NIET.. doen en vallen.. ja dan doe je het helemaal NOOIT als je het niet meteen weer doet.

ff denken hoe dat mooie verhaal altijd ging om het aan andere uit te leggen..

iets van voor je iets durft heb je een muur om je heen, met een klein opstapje kan je over die muur heenkomen. maar val je terug, kan je er nog overheen komen met een extra zetje. blijf je zitten dan word ondertussen die muur hoger opgebouwd en word het moeilijker om erover heen te klimmen. maar iedere x dat je er weer overheen bent breekt er wat van de muur af en word de opstap kleiner.

en ja reactie tijd heb je idd niet. maar je hebt ook wel eens van die momenten dat je je bewust laat '' vallen '' omdat je weet dat je nooit meer recht erop kan komen.
en er zijn een hoop momenten waardoor je lichaam automatisch reageerd door armen uit te steken. en je hebt maar 1 tel nodig om te bedenken armen terug!
en zo zijn er nog meer technieken, en nee je zult niet altijd tijd hebben om er aan te denken. maar op een gegeven moment word het automatisme. :j

Chaos

Re: Vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:25

Ik vind het maar lastig.
De een zegt hier armen uitsteken en je val breken.
Een ander zegt gevaarlijk ivm. breuken pols/sleutelbeen (lijkt me logisch).

Je zo plat mogelijk laten vallen.
Nou, zo ben ik een ambulance afgevoerd. :+

Doorrollen, toen zat ik op de EHBO want ik zat klem in het hek. :')

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:47

Chaos schreef:
Ik vind het maar lastig.

Klem in het hek? Sorry ik zie het helemaal voor me.

Maar inderdaad je weet niet hoe je gaat vallen. En afhankelijk van waar je gaat neerkomen zal je val"techniek" anders moeten zijn. Bedoel val je midden in de bak of ga je richting hek. Als je richting hek gaat en je steekt je armen uit is de kans volgens mij heel groot dat je iets in je armen breekt.
Maar ik denk dat voordat je dat bedacht hebt je allang in het zand ligt. In ieder geval. Ik weet het moment nog dat ik ging vallen, mijn paard vliegt op het hek af en wilde perse links en ze moest rechts ik ging teveel met mijn gewicht naar de buitenkant hek kwam dichterbij en het volgende moment deed het zeer en lag ik daar. Bedoel ik stond er niet echt bij stil waar of hoe ik moest vallen ik had geen keus, nouja had verwacht over de bakrand te vliegen op de ijzeren roosters dus kon nog wel iets uitstellen maar niet veel. Bedoel het moment van het vallen opzich heb ik geen idee van.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:51

Nee, hahaha.
Achteraf is het altijd grappig moet ik zeggen, wat ik ook had. :')

Als je dan bij het ziekenhuis komt vragen ze altijd hoe ben je gevallen?
Ik zeg dan altijd ik weet het niet.
Ja hoe ging het, maakte je een salto viel je zijwaarts etc.?
Ik weet het gewoon echt vaak niet meer hoor. :P

Die keer in het hek was vette pech, elleboog zat precies tussen planken in geklemd ofzo. Vaag. :P

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 06:36

Precies je kunt nog een cursus volgen maar als t gebeurd gaat het meestal erg snel!

Zo viel ik in januari er ook af en ja echt heeel plat (wel tegen de bakrand) en had alsnog 10 gebroken ribben, een klaplong en een gescheurde long :')

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 07:13

Is het waar als je de teugels vasthoud dat je dan 'beter' valt?

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 07:29

Ik denk dat het belangrijker is eens na te gaan WAARDOOR jij van je pony valt. Zoals ik het lees gebeurde dat bij het opstappen en met een bodyprotector lijkt me dat ook niet zo makkelijk. Via de bakrand opstappen is niet slim. Wellicht kan je eens kijken of je ergens een (laag) sterk krukje kan kopen. Hiermee wordt het opstappen makkelijker. Laat ook iemand je pony vasthouden, totdat je goed in het zadel zit.

Vallen hoort er nu eenmaal een beetje bij, dat is jammergenoeg een onderdeel van leren paardrijden. Maar je weer nooit van te voren hoe je "gelanceerd" gaat worden en met rustig opstappen kan je al veel voorkomen.

Het is net hoe (on)gelukkig je terecht komt. Daar heb je geen invloed op. De een valt één keer en breekt vanalles en de ander valt 20 keer en breekt nooit wat.

Als je valt kan je inderdaad het beste proberen door te rollen. Blijf ook altijd even liggen/zitten na een val. Mocht er iets niet goed zijn, of gebroken, of je gaat je misselijk voelen, dan merk je dat binnen een paar minuten. Dus sta niet te snel op.

Veel plezier verder met je pony !

lecreuset

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:58

Hallo,
-Ik rijd al 5/6 jaar paard en ben meer dan 20 keer gevallen, maar wat bij mij helpt is dat ik zorg dat als ik val het niet mijn schuld is, maar de schuld van het paard/pony, zo niet, terug op het paard en boos worden!!! }:)
-Let ook na een val erg op waar je pijn hebt een of dat verandert want dat is erg belangrijk, soms heb ik last van mijn rug en ga vervolgens onder de hete douche staan en maak dan mijn rug bol (als het aan je rug ligt, dat is meestal wel het geval na een val...)
Als het na een paar dagen niet minder wordt, zorg dat je dan naar de dokter gaat, dan weet je ieder geval of het over gaat en hoelang het nog duurt, dan schrik je in ieder geval niet!!! <<) :):)
-Ook als je een dag niet zo goed voelt maar je gaat toch rijden, en je hebt het gevoel dat je gaat vallen, doe dan je cap wat strakker, probeer dat maar eens want het helpt echt!! (het geeft je meer vertrouwen/zelfzekerd...) *D
-Wat je cap betreft, laat hem een beetje stuiteren op een tafel en check het geluid, als je cap een schade heeft, dan hoor je een doffig geluid, een goede cap maakt een wat hoger geluid harden knal die scheurt in je cap. Na een harde val op je hoofd is het verstandig de cap te vervangen. :wow:

Ik hoop dat je hier iets mee kunt! :):)
Als je nog meer vragen hebt dan hoor ik graag van je!! :):)
:j :)

lecreuset

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:38

ginouque schreef:
Precies je kunt nog een cursus volgen maar als t gebeurd gaat het meestal erg snel!

Zo viel ik in januari er ook af en ja echt heeel plat (wel tegen de bakrand) en had alsnog 10 gebroken ribben, een klaplong en een gescheurde long :')

ENG!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:46

kimmetje26 schreef:
Les 1
Nooit en dan ook echt nooit je handen uitsteken als je valt. Zo breek je juist je sleutelbeen.

Les 2
pProbeer altijd richting je zij te draaien en de grond het liefst met een groter oppervlak te raken zodat de klap snel uit je lichaam is en in de grond trekt. Probeer idd ook door te rollen

Door een paar lessen judo te volgen leer je basisbeginselen van valbreken.
Uiteindelijk (als je lang aan jud doet) wordt het automatisme en denk je er niet meer over na maar gaat het vanzelf

Je kan ook op je schouder vallen en dan is het ook knak met het sleutelbeen. Ik heb nooit tijd om over mijn val na te denken, meestal lig ik al eer ik wat in de gaten heb. Het moet een autamatiek zijn, als je moet na deken hoe je moet vallen is het al te laat, dus veel oefenen :')

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:57

Mindim schreef:
Je kan ook op je schouder vallen en dan is het ook knak met het sleutelbeen. Ik heb nooit tijd om over mijn val na te denken, meestal lig ik al eer ik wat in de gaten heb. Het moet een autamatiek zijn, als je moet na deken hoe je moet vallen is het al te laat, dus veel oefenen :')

Haha ik oefen liever niet al te veel eigenlijk haha.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:46

lecreuset schreef:
ginouque schreef:

ENG!!!

achja het is gebeurd, het blijven paarden he ;)
ik zit er nu weer op, daar ben ik blij om!

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:49

xxnienke94 schreef:
haha ik wil jullie allemaal wel val training komen geven :P gedemonstreerd door mij , en uitgelegt door mij haha.
zal best wel wat uit willen leggen als er meer geintreseerde zijn? en ander via pb.

+:)+ Ook hier interesse!

xRosanna1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:55

ik rij nu ander half jaar en nog 0 keer gevallen
dus als ik een keertje val, zal ik aan deze tips denken

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:21

Met vallen sta ik meteen op, controleer mezelf even en als het goed gaat ga ik weer verder xD De volgende dag heb ik wel onwijse spierpijn maar er is niets wat een heerlijke hete douche, kneuzenzalf en paracetemol kan verhelpen. Tenzij het wel een hele erge kneuzing is, gelukkig nog niks gebroken, zoals me bekken een keertje. Werd gewoon tegen de bakrand gelanceerd en moest toen dus naar t ziekenhuis voor foto's. Bleek gelukkig spierkwestie te zijn.

Ben vorige week met me kaak en armen tegen de bakrand aangekomen (gwn tegen aangeplakt. De bakrand is ongv. 1.65 hoog en ik zat er half overheen) en ik zat op een vrij jongen E-pony op privéles. Pony schrok en peerde hem toen ik er pas net opzat en dus nog niet goed had aangesingeld (ik singel altijd na als ik erop zit, tenzij het al goed vast zit als ik op stap maar de meesten op de manege zetten hun buik erg uit). Rende naar de bakrand toe, totaal onbestuurbaar en ik 'flatste' er zo tegen aan XD Zag er heel dom uit, maar heb nu nog wel last van me kin. Daarna pony ff gelongeerd en er weer opgesprongen. *D
Laatst bijgewerkt door Bralindy op 22-07-11 16:26, in het totaal 3 keer bewerkt

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:24

voordat je weet dat je valt lig je alweer 10 sec op de grond :Y)
ik stap altijd weer op, tenzij ik iets gebroken heb!

Fientjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:12

Ik ben in 'n bak met zand gevallen tijdens het rijden, gewoon met m'n hoofd op het zand & had een zware hersenschudding & heb 2 weken in het ziekenhuis doorgebracht, dus beter op save spelen hé ;). & gewoon eventjes strechen na het vallen (:

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:11

Mindim schreef:
kimmetje26 schreef:
Les 1
Nooit en dan ook echt nooit je handen uitsteken als je valt. Zo breek je juist je sleutelbeen.

Les 2
pProbeer altijd richting je zij te draaien en de grond het liefst met een groter oppervlak te raken zodat de klap snel uit je lichaam is en in de grond trekt. Probeer idd ook door te rollen

Door een paar lessen judo te volgen leer je basisbeginselen van valbreken.
Uiteindelijk (als je lang aan jud doet) wordt het automatisme en denk je er niet meer over na maar gaat het vanzelf

je moet ook proberen om niet op de zijkant van de schouder te vallen maar meer op je schouderblad.
Tuurlijk ligt het ook aan hoe je gelanceerd wordt en of je de kans hebt om nog je landing zelf te regelen.

Kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:22

haha , ik ben ook zovaak gevallen hoor .
daar leer je van , hoor ik mensen altijd zeggen . ;)

knijntje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:46

hehe tips bij het vallen.. de best is er op blijven zitten??

nee misshien idee om body protecter pas aan te doen als je er op zit en iemand je paard vast houd??

ik ben denk ik al 18 keer langs verschillende paarden gaan liggen..
nog nooit wat gebroken... even afkloppen ;)

maar uhm ja ik heb toen der tijd me eigen altijd gewoon laten vallen en me zelf niet verkrampen
en door rollen als ik voor over viel rolde ik meestal door als soort van mislukte koprol...

en vooral na je val als je kunt er terug op.. dat je valt is niet zo erg als je er maar weer op gaat... anders creeer je angst

xxirisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:49

ik moet toch even zeggen dat dat opstappen via bakrand niet zo´n super idee was maar dat zul je nu zelf wel weten;p
vallen gebeurt heel snel meestal merk ik het pas tot ik op de grond lig.
zolang je maar zorg dat je niet als een baksteen neer ploft (deed ik 1 keer en toen brak ik mn arm) kan er toch niet zo heel veel misgaan?

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:00

Wat mijn beste tip is: zoek het juiste moment om te vallen :')
Wanneer ik merk dat ik toch niet kan blijven zitten dan laat ik me ergens halverwege de bak vallen, of zeg maar meer liet, met eerdere pony's was het vrij makkelijk te voorspellen of je kon blijven zitten of niet, en wanneer die aan de kletter gingen en ik voelde dat er niets meer aan te redden was dan dropte ik mezelf het liefst in een zacht stukje zand midden in de bak.
Met Maan is het moeilijker te plannen aangezien hij mij het liefst op het bordje C van Crash deponeert door bij het afwenden te gaan galoperen, over het draad te willen springen, niet meer linksafwillen dus dan maar rechtsgaat. Bij deze manier van vallen is het het slimst om ontspannen te blijven in de lucht waardoor je net wat flexibeler op het bordje terecht komt, wacht tot het paardje is uitgerend, over het draad is gesprongen en weer op de poetsplaats blijft wachten tot je hem op komt halen.

Wel is het ten allentijde belangrijk je kin toch iets op je borst te laten, zo vergroot je de kans op doorrollen of op het maken van een prachtige koprol wanneer je weer op je benen staat.

Ga er naar het vallen weer op, tenzij dat je een bloedneus hebt, of een winkelhaak in je gezicht. Ook bij gebroken botten raad ik het niet aan er weer op te gaan := Bij kneuzinkjes kan het wel, word je over het algemeen niet slechter van, al is het wel een beetje gevoelig, voornamelijk gekneusde ribben zijn niet echt een aanrader als je na die tijd nog moet gaan springen, en ook een overlopen scheenbeen is vrij pijnlijk als je nog een half uur springles te goed hebt.

Maar misschien is het beste advies nog wel: val en gedraag je na de val zoals je jezelf er goed bij voelt :) Vallen voorkomen is moeilijk, botbreuken voorkomen ook, maar een judoles is nooit verkeerd.
En anders leer je met een beetje valervaring ook een hele hoop over fijn vallen, en niet fijn vallen.

valruiter88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 19:23

Anda123 schreef:
Ik denk dat het belangrijker is eens na te gaan WAARDOOR jij van je pony valt. Zoals ik het lees gebeurde dat bij het opstappen en met een bodyprotector lijkt me dat ook niet zo makkelijk. Via de bakrand opstappen is niet slim. Wellicht kan je eens kijken of je ergens een (laag) sterk krukje kan kopen. Hiermee wordt het opstappen makkelijker. Laat ook iemand je pony vasthouden, totdat je goed in het zadel zit.

Vallen hoort er nu eenmaal een beetje bij, dat is jammergenoeg een onderdeel van leren paardrijden. Maar je weer nooit van te voren hoe je "gelanceerd" gaat worden en met rustig opstappen kan je al veel voorkomen.

Het is net hoe (on)gelukkig je terecht komt. Daar heb je geen invloed op. De een valt één keer en breekt vanalles en de ander valt 20 keer en breekt nooit wat.

Als je valt kan je inderdaad het beste proberen door te rollen. Blijf ook altijd even liggen/zitten na een val. Mocht er iets niet goed zijn, of gebroken, of je gaat je misselijk voelen, dan merk je dat binnen een paar minuten. Dus sta niet te snel op.

Veel plezier verder met je pony !

Sorry, ben een beetje laat met reageren, maar ''gelanceerd'' ben ik niet... En dat van het opstappen met bodyprotector ging vanaf de grond, want mijn tante dacht dat dat wel kon.

valruiter88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 19:41

Chaos schreef:
Ik vind het maar lastig.

Sorry, beetje laat met reageren, maar klem in het hek kom ik nooit, want er zitten grote ruimtes tussen de bakrand en ook hoog zijn die ruimtes, eigenlijk als ik mijn knieën iets buig, denk maar als je je benen op de lengte hebt die je gebruikt bij het dressuur rijden, rol ik er zo tussendoor, (ik rol altijd de bak uit), want ik rijd in de buitenbak, (en als ik dan op de lange zijde F-B-M val, dan kan ik doorrollen tot ik uit de bak ben, Ik heb geen gevaar in de wei te rollen, want er ligt een stuk ''pad'' waar de hindernispalen en hindernisstandaarden liggen) dat van het uit de bak rollen klinkt misschien een beetje idioot, maar als ik er vanaf lig, dan gaat Bullit(Zo heet mijn pony) door met bokken, omdat ze denkt dat ik nog op haar billen zit, en rent ze als een dolle hengst(terwijl ze een merrie is :P ) door de bak heen om vervolgens plots om te keren en weer weg te rennen. Gelukkig hadden we haar snel te pakken toen ik er de tweede keer afgevallen ben.(als dat tenminste niet in het bericht stond) Dus als ze wel mijn kant uit was gerend en dan over mij heen..... Maar dat ik erafgevallen ben is mijn eigen schuld, ik stijg niet door. Voor de rest is Bullit de allerliefste pony