Warom worden mensen boos als ze sporen zien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Areana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:41

Mooi zo, da's toch wel weer een vooruitgang!
Sporen vind ik meer een verfijning van de hulp, dan een hulpmiddel om ze vooruit te krijgen.
En inderdaad eerst beenhulp, daarna het zweepje, en even belonen wanneer hij het goed doet (kriebel in de manen). Eerst hulp, dan correctie om te laten merken hoe het niet moet, daarna beloning, om te laten zien dat zijn reactie (sneller) de goeie was. :)
Veel succes en plezier

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:41

Omdat sporen 80 procent vd tijd gebruikt worden om gewoon dat paard een knal te verkopen wanneer hij niet licht aan het been is :) En dat zou je juist anders moeten oplossen.
Als jij zegt dat hij niet licht aan het been is, zou je JUIST geen sporen moeten gebruiken. Stomp je je paard alleen maar mee af. Een ruiter zou alléén sporen moeten dragen wanneer deze in hogere dressuur bezig is en dus ook verfijnde hulpen kan geven.
Hoe vaak zie ik niet dressuurbimbo's die ALTIJD sporen dragen, of ze nou dressuurmatig intensief trainen of een lekker buitenritje, altijd gaan die sporen om -en hardhandig worden ze gebruikt, nou en of!- en een slofteugel om. Bah.

geerke heeft ook gelijk, je zou zacht been moeten geven, geen reactie een iets steviger been, daarna gelijk een niet te zachte tik. Weet je paard dat hij na de stevigere been een tik kan verwachten, zo heb ik mijn paard geleerd via de Academische rijkunst licht aan het been te zijn. Hoef mn tenen maar te bewegen of hij draaft :)

Dhuto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:45

ik vind het niet echt zielig, vroeger wel, maar nu niet meer. Het licht er ook een beetje aan wat voor sporen, als van die sterretjes hebt... (dat vind ik nog steeds zielig) maar als je verzorgpony er geen last van heeft zie ik het probleem niet... :)

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 18:46

geerke schreef:
je kunt ook eerst beenhulpen geven,reageert hij daar niet op een tik met je zweepje.

Ja dat bedoel ik

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 18:48

Slofje schreef:
Omdat sporen 80 procent vd tijd gebruikt worden om gewoon dat paard een knal te verkopen wanneer hij niet licht aan het been is :) En dat zou je juist anders moeten oplossen.
Als jij zegt dat hij niet licht aan het been is, zou je JUIST geen sporen moeten gebruiken. Stomp je je paard alleen maar mee af. Een ruiter zou alléén sporen moeten dragen wanneer deze in hogere dressuur bezig is en dus ook verfijnde hulpen kan geven.
Hoe vaak zie ik niet dressuurbimbo's die ALTIJD sporen dragen, of ze nou dressuurmatig intensief trainen of een lekker buitenritje, altijd gaan die sporen om -en hardhandig worden ze gebruikt, nou en of!- en een slofteugel om. Bah.

geerke heeft ook gelijk, je zou zacht been moeten geven, geen reactie een iets steviger been, daarna gelijk een niet te zachte tik. Weet je paard dat hij na de stevigere been een tik kan verwachten, zo heb ik mijn paard geleerd via de Academische rijkunst licht aan het been te zijn. Hoef mn tenen maar te bewegen of hij draaft :)

Ja er is een vrouw op de manege en ze rijdt ook dressur en ze zegt dat het belachelijk is op met een sloft e rijden aar ze ijdt er warrempel zelf mee en met haar sporen is ze ook niet bepaald rustig maar ja ik ben maar 15 dus wat kan je er aan doen. :(:)

Nachtlampje

Re: Warom worden mensen boos als ze sporen zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:50

je kunt in ieder geval je eigen paard niet hetzelfde behandelen :) ver weggooien die sporen, zou ik zeggen. werk naar tempo vanuit vertrouwen, en niet vanuit vooruitschoppen, dus met dwang.

romeoluver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:55

Ik vind dat het zonder sporen moet kunnen. Ben er niet tegen ofzo maar kijk eens naar een paard, als er een vlieg op hem zit dan zie je zn huid al trillen. Dus als je heel zachtjes met je been drukt, dan voelt hij het ook echt wel! Mijn verzorgpaardje is heeel erg actief aan het been, als je je been al aanspant, gaat hij al lopen.
En als je paard niet reageerd op druk, dan iets harder. Reageert hij nog niet, dan gewoon een tik. Dan weet hij het de volgende keer wel dat hij gewoon op je been moet reageren. :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:57

Sporen zielig? Als kind op de ruitervereniging kende ik al pony's die een zweepje als een openlijke oorlogsverklaring opvatten, maar spoortjes vonden ze prima.
Jaren later kwam ik erachter dat in de klassieke rijkunst de volgorde van hulpen was: eerst kuit, geen succes dan sporen en als het ècht menens was de zweep. Die zweep kwam dus als derde hulp! Werd makkelijk als straf opgevat door paarden. Heel iets anders dan men tegenwoordig leert!

Wel kregen ruiters in de klassieke rijkunst eerst een gedegen zit-opleiding, beginnend aan de longe, zodat de beenligging rustig genoeg was. (Alois Podhajski, boek over de klassieke rijkunst.)

Fientjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:15

Omdat veel mensen denken dat iedereen daar slecht mee rijd, maar er zijn ook (weinig) mensen die er goed mee kunnen rijden. & natuurlijk omdat ik er persoonlijk van overtuigd ben dat je perfect zonder sporen kan rijden ;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:37

Strikt objectief gesteld: waarom zou een zweepje bij je dragen niet slecht zijn en sporen dragen wel? Een paard hoeft helemaal niet te merken dat je sporen draagt, als je benen tenminste niet alle kanten op gaan. Voordeel van sporen: je handen blijven perfect op hun plaats, en je bent met spoor meteen "ter plaatse" waar de hulp nodig is.
Natuurlijk kun je ook zonder sporen rijden, je kunt ook zonder zweep rijden, maar er kunnen altijd situaties/oefeningen zijn waarbij je de hulpen net wat beter kunt geven met een spoor- of zweephulp.
= Het principe van "beter mee verlegen dan om verlegen": heb je het bij je, dan mis je het niet, mocht je het onverwacht toch nog nodig hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:41

Omdat die sporen meestal vaker tussen die ribben gedrukt zijn dan dat ze afhangen samen met de hak. Mensen zijn ook enorm geneigd om met hun hakl te drijven bij het dragen van een spoor. De mensen die op een niveau bezig zijn waarbij het eventueel nut ZOU kunnen hebben voor verfijning zijn zeldzaam.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:54

Waarom worden mensen boos als ze sporen zien?
(Ik word er niet boos om)
Ik gebruik ze zelf trouwens niet, maar ik zie soms dat mensen ze gaan gebruiken als hun paard niet voorwaarts genoeg is. Terwijl sporen daar niet voor bedoeld zijn.
Maar ik bemoei me niet met andere mensen hun rijstijl want dan krijg je wel boze gezichten.
Mensen willen toch rijden zoals zij dat willen.

anne97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:06

aangezien je er al heel lang mee rijd weet je hoe je ermee om moet gaan.
ikzelf gebruik ze niet omdat het zonder sporen en zweep ook wel lukt.
waarschijnlijk keek die vrouw zo boos omdat veel mensen gewent zijn om hard aan t drijven en als ze dan sporen gebruiken gebeurd dat ook en hierdoor kan je paard wondjes krijgen.
maar als er bij jou geen strepen ofzoo te zien zijn zal het vast wel meevallen;)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:58

Zoolgangster schreef:
Strikt objectief gesteld: waarom zou een zweepje bij je dragen niet slecht zijn en sporen dragen wel? Een paard hoeft helemaal niet te merken dat je sporen draagt, als je benen tenminste niet alle kanten op gaan. Voordeel van sporen: je handen blijven perfect op hun plaats, en je bent met spoor meteen "ter plaatse" waar de hulp nodig is.
Natuurlijk kun je ook zonder sporen rijden, je kunt ook zonder zweep rijden, maar er kunnen altijd situaties/oefeningen zijn waarbij je de hulpen net wat beter kunt geven met een spoor- of zweephulp.
= Het principe van "beter mee verlegen dan om verlegen": heb je het bij je, dan mis je het niet, mocht je het onverwacht toch nog nodig hebben.

sporen zijn om hulpen te te verfijnen, niet om "net wat beter" te kunnen geven, wat wel het doel geworden is van een zweep.
daarnaast hebben sommige ruiters sporen permanent in de buik gedrukt, wat moeilijk gaat met een zweep.
En heel veel meisjes dragen ze ook omdat ze het mooi en stoer vinden en porren er wat op los. Ja fijn.

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:34

monica08 schreef:
Tara_Jenny schreef:
Ik vind dat je ook best kunt rijden zonder sporen. Kun je dat niet? Dan moet je op zoek naar een ander paard of er niet op rijden. Ik vind het niet eerlijk voor je paard om zoiets te gebruiken. De meesten weten niet eens hoe ze er mee om moeten gaan.
Er zijn echt wel andere oplossingen dan die sporen.

Dus omdat de ruiter niet zonder sporen kan rijden, moet je maar een ander paard zoeken? hahaha wat een grap ;)

Ik heb niks tegen sporen, mijn paard loopt met ook veel fijner dan zonder dus wat zal ik dan moeilijk gaan doen?

Dat is idd. misschien wat overdreven :') . Maar ik ben er gewoon op tegen. Omdat ik het niet diervriendelijk vind. En je kunt ook prima rijden zonder sporen. Sporen komen best hard aan en als paarden eraan 'gewend' zijn luisteren ze veel minder goed naar ruiters die zonder sporen rijden.

Maar ik denk er vooral zo over omdat degene die ik ermee heb zien rijden er niet echt voorzichtig mee omgaan. Je kon bij het paard duidelijk plekjes zien bij de sporen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:07

Ik ben er niet voor dat iedereen maar met sporen gaat aanklungelen, voor de duidelijkheid, maar als je fatsoenlijk ermee om kan gaan, is er niets op tegen.
En mensen die met hun hakken zitten te porren, vallen snel genoeg door de mand, maar ja, dan ga ik er vanuit dat ze fatsoenlijk les krijgen... en dat valt helaas nog wel eens tegen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 08:11

saskiakefie schreef:
Ik snap het hele nut niet van sporen, echt niet...
Het wordt dan bedoeld voor verfijning van het been maar hoezo verfijning? Je maakt je hulp toch alleen maar sterker? :?
Ik noem verfijning als je géén sporen gebruikt maar juist een reactie krijgt op een lichte druk van de kuit :j

Bij jouw geval vind ik het helemaal raar.. Gebruik gewoon een zweep anders rijd je straks met 10 cm lange sporen ofzo..

Natuurlijk moet je paard ook luisteren op lichte kuitdruk, en met verfijning wordt je hulp juist niet sterker!
Je kunt met een veel kleinere hulp (verfijning) het paard iets duidelijker maken.
Bv met wijken hoef je je been minder ver (en duidelijker) naar achteren leggen.
Met mijn kuit moet ik mijn been 10 cm naar achteren leggen, mat sporen maar 5 cm.
Dus je beenligging wordt nog rustiger door het gebruik van een spoor.

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 08:36

Brainless schreef:
saskiakefie schreef:
Ik snap het hele nut niet van sporen, echt niet...
Het wordt dan bedoeld voor verfijning van het been maar hoezo verfijning? Je maakt je hulp toch alleen maar sterker? :?
Ik noem verfijning als je géén sporen gebruikt maar juist een reactie krijgt op een lichte druk van de kuit :j

Bij jouw geval vind ik het helemaal raar.. Gebruik gewoon een zweep anders rijd je straks met 10 cm lange sporen ofzo..

Natuurlijk moet je paard ook luisteren op lichte kuitdruk, en met verfijning wordt je hulp juist niet sterker!
Je kunt met een veel kleinere hulp (verfijning) het paard iets duidelijker maken.
Met mijn kuit moet ik mijn been 10 cm naar achteren leggen, mat sporen maar 5 cm.
. Jij impliceert dus wel dat je standaard je sporen gebruikt voor bijvoorbeeld de inzet van het wijken. Waarom leer je je paard niet te wijken op een lichte druk van je been zonder spoor? Ik ben van mening dat je tot aan de z zonder sporen moet kunnen rijden. Mijn bijrijdpaard (Z2) word alleen zonder sporen gereden. Toen hij uitgebracht werd werd hij wel met sporen getraind maar nu hij al een tijdje niet is uitgebracht rijden we hem alleen nog zonder. Hij is van nature flegmatiek maar door de juiste en consequente training is hij heel vlug en goed reagerend op een lichte hulp. Ik snap echt niet waarom B of L ruiters (die op dit niveau trainen) sporen gebruiken??!

romeoluver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 08:48

Waarom met sporen als het zonder kan? :?

lovebobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 09:37

Bedenk eens in welke spieren je zit te prikken als je je sporen te hard gebruikt, een spoor is puur voor verfijning, net een aanraking en niet zo gebruiken zodat er bij best veel paarden plekken van het sporen gebruik ontstaan, ga eens op het gemiddelde wedstrijd terrein rond kijken en kijk eens wat sommige zo genaamde goeie ruiters er mee doen, veel mensen weten gewoon niet hoe een spoor te gebruiken om de simpele rede dat ze zich er nooit in verdiept hebben en geleerd hebben dat het het gaspedaal is voor paarden die niet voor het been zijn, de rede niet voor het been zijn is vaak een technische fout van de ruiter, dus wat moet je dan met een spoor dan ben je daar nog niet aan toe, een spoor hoort alleen gebruikt te worden als je echt eet wat je doet.
Bedenk eens als ze jou in je spieren gaan zitten prikken met een hard voorwerp, hoe zou jij reageren?
Je zou er op afstompen of je zou een dreun verkopen toch?
Een paard kan het duidelijk maken door te zwiepen of trappen naar je been of zelfs stilstaan , wegrennen, helaas krijgen ze voor dit gedrag nog een keer de sporen in hun spieren gedrukt, hoe fijn is dat??
Dus ik kan de boze blikken van sommige wel begrijpen , zeker als je weet dat de ruiter helemaal nog niet of zelfs nooit aan een spoor toe is.
Een kind met een spoor hoort in mijn ogen ook niet, net zo als een ruiter die geen geduld heeft , laat die sporen en zweep maar in je kast totdat je weet hoe het echt werkt en aan verfijning toe ben en zolang je boos word als je paard niet luistert dan moet je er gewoon afblijven en zelf gaan leren hoe je een paard echt traint,

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:30

12sterre34 schreef:
Brainless schreef:

. Jij impliceert dus wel dat je standaard je sporen gebruikt voor bijvoorbeeld de inzet van het wijken. Waarom leer je je paard niet te wijken op een lichte druk van je been zonder spoor? Ik ben van mening dat je tot aan de z zonder sporen moet kunnen rijden. Mijn bijrijdpaard (Z2) word alleen zonder sporen gereden. Toen hij uitgebracht werd werd hij wel met sporen getraind maar nu hij al een tijdje niet is uitgebracht rijden we hem alleen nog zonder. Hij is van nature flegmatiek maar door de juiste en consequente training is hij heel vlug en goed reagerend op een lichte hulp. Ik snap echt niet waarom B of L ruiters (die op dit niveau trainen) sporen gebruiken??!

Ja en nee.
Ik rij (reed) normaal altijd zonder sporen, behalve op wedstrijd (en les).
Mijn paard rijdt prima zonder sporen, maar met spoor kun je je hulp nog kleiner maken.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:39

Brainless Dankje dankje _/-\o_

Heb al eens een topic geopend en toen begreep ik het ook niet, maar nu eindelijk, gek dat ik dat niet bedacht heb :P
Heeft ook 6 jaar geduurd, dankje! :D

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:25

ik zie regelmatig ponyruitertjes op wedstrijden met spoortjes...
en allemaal gebruiken ze bij elke pas de spoor...

maar goed... ieder zijn ding... ik snap alleen niet waarom je elke keer zou moeten sporen als je pony loopt.
zag vandaag een ponyruiter met min. 8mm rechte (scherpe) spoor.. en dan denk ik?? wat ga je gebruiken als je pony hier niet meer op reageerd of in de hogere klasse komt?

wel weet ik zeker.... mijn kind zal pas een spoortje krijgen als ze haar beentje zeer netjes stil houd!
en bij overmatig gebruik worden ze zo weer van haar laarzen gehaald!

SaTaVe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:41

Ik heb nooit met sporen leren rijden :o
Maar nu rij ik op een andere manege waar ze wel met sporen mogen rijden.
Nou snap ik wel dat ze op sommige paarden daar met sporen rijden.
Ik reed laatst op een paard die was niet vooruit te branden, terwijl een ander op hetzelfde paard
met sporen er veel beter op reed :(
Maar ik vind wel dat niet iedereen met sporen kan rijden.
Zijn sporen van plastic niet iets vriendelijker voor het paard? /3

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:15

satave, een spoortje is níet om je paard vooruit te schoppen. Wat dus blijkbaar wel gebeurt bij jouw nieuwe manege. Niet echt goed.