Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
macholover9 schreef:Okee. Dus een pessoa ben je niet van te spreken..
Ik kan deze vanmiddag tweedehands overnemen. (Zij heeft hem voor hetzelfde probleem bij een ander paardje gebruikt). Mocht dit wel werken kan ik alsnog een bit met kinketting nemen.
Overigens heb ik wel los een kinkettinkje liggen. Deze er maar aandoen? (Van mijn hackamore van ponylief).

). Maar dit alleen op heeeel goed vertrouwen!

JoviBan schreef:macholover9 schreef:Bitloos lijkt me nou ook niet echt de oplossing.. Wil zijn neusrug liever niet breken
Maar je wilt wel zijn kaken breken?
Bedankt voor het compliment? 
Lise81 schreef:Als eens geprobeerd om af te stappen?
Ben niet enorm veel met Parelli bezig, maar 1 tip die gegeven werd was "If you don't trust it: GET OFF"
Het klinkt zo logisch, maar goed - doe het maar eens
Het werkt zo: als je denkt dat het mogelijk mis gaat (jij ziet die jongens aankomen of die vrachtwagen), stoppen voordat hij zich bedenkt en er af springen - paard aan die ene zijde vasthouden.
Vroeger wou ik altijd blijven zitten, maar dit is stukken slimmer. Als hij je zo vertrouwd als je zegt dan blijft hij waarschijnlijk bij jou. Daarnaast geef je niet per ongeluk signalen waardoor hij toch gaat. Daarna weer opstappen en verder. Na een aantal keren gaat het vast beter. De situaties waarvoor hij aan de loop gaat zijn ook wel echt eng. En ja, een paard die echt op hol is krijg niet zo maar weer rustig. Als hij je heel erg vertrouwd, en dat is niet in een paar weken voor elkaar, dan gaat het vast beter.
Succes!
).macholover9 schreef:Zie je me daarvoor aan?Bedankt voor het compliment?
macholover9 schreef:Lise81 schreef:
Mijn enige vraag was, dat mocht ik te laat zijn met reageren, en mocht hij nog eens gaan, of er dan iets was waardoor hij inziet dat ik hem stil wil hebben. Ik begrijp nu dat dit er gewoon niet is. (Wel laat ik de martingaal er voorlopig buiten aan, had hem hierdoor wel iets sneller terug als de eerste keer).
coulash schreef:bitloos?
Als je Bitloos met hem buiten gaat rijden is er een oefening aan te leren (one rein stop) waarbij je in dit soort situaties meer in te brengen hebt dan met een bit: ik geloof er heilig in!
Deze oefening is MET een BIT een martelwerktuig en mag dus nooit, maar bitloos heb je ineens een hupmiddel in handen: ik ging niet naar méér, maar naar mínder.
JoviBan schreef:![]()
Iemand opperde bitloos, waarop jij reageerde dat je zijn neus niet wilt breken.
Nu breek je de neus van een paard niet zomaar, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Waar je je beter wèl van bewust kunt zijn, is het risico dat je de kaken breekt met zulk scherp ijzergeschut in de mond. De kaken zijn pas echt breekbaar. Over flinke schade aan de tong en kiezen nog maar niet te spreken.
Vandaar dat ik hier op reageerde: wees mèt bit minstens zo voorzichtig en bewust dan zonder bit.
Het lijkt namelijk dat je hier nog helemaal niet aan gedacht hebt.
macholover9 schreef:Bitloos lijkt me nou ook niet echt de oplossing.. Wil zijn neusrug liever niet breken
Ik rijd met mijn merrie bitloos, (Inmiddels heeft zij een sidepull in plaats van de hack, deze hangt te verstoffen, veeel te scherp voor haar). Maar dit alleen op heeeel goed vertrouwen!
Bitloos zou ik met hem in de bak wel kunnen. Maar buiten op rit ga ik dat niet proberen. Mocht hij gaan, en ik moet hem op harde manier stil zien te krijgen. Dan lijkt me dat niet bevordelijk voor zijn koppie

had een paard dat er ook vandoor sjeeste wanneer meneer opeens wilde, grondwerk gaan doen en ben achter veel dingen gekomen waarin we elkaar gewoon niet snapten)