Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

monica08 schreef:Wat me als eerste opviel was dat je paard erg kort loopt.. Dit heeft dus ook te maken met de aanleuning, paard wordt niet van achter naar voor gereden (in dit geval gelongeerd).
Ken ook een paard die ook aan het hoofdschudden is, heeft een soort allergie meende ik en is dus in het zomerseizoen slecht te rijden. Als je wil, kan ik hier meer info over vragen

irina_umbria schreef:@xxxphoebe: met ik ben haar kwijt bedoel ik dat ze dan de kop in de lucht gooit en niet meer luistert naar de hulpen.. vaak versnelt ze zich waardoor ze ervandoor gaat in draf.. maar als zij er niet vandoor gaat gaat ze te hard. Ik had half jaar geleden heel lang met losse teugel gereden, puur op vw nw maar toen ging haar hoofd steeds hoger dus moest ik weer de teugels gaan oppakken..
Dat met veel stukken stappen en kleine stuk draven zal ik eens uitproberen. Galop dus nog laten zitten?![]()
en hoe kan ik aan lang en laag werken?
kimmie88 schreef:irina_umbria schreef:@xxxphoebe: met ik ben haar kwijt bedoel ik dat ze dan de kop in de lucht gooit en niet meer luistert naar de hulpen.. vaak versnelt ze zich waardoor ze ervandoor gaat in draf.. maar als zij er niet vandoor gaat gaat ze te hard. Ik had half jaar geleden heel lang met losse teugel gereden, puur op vw nw maar toen ging haar hoofd steeds hoger dus moest ik weer de teugels gaan oppakken..
Dat met veel stukken stappen en kleine stuk draven zal ik eens uitproberen. Galop dus nog laten zitten?![]()
en hoe kan ik aan lang en laag werken?
Lang en laag werken is continu verbinding met de mond houden maar je paard naar beneden begeleiden. Dus geen losse teugels, maar meegaan en meegeven met haar beweging naar beneden. Komt ze omhoog, dan maak je een kleine ophouding en ga je weer opnieuw mee naar beneden. Wanneer je je teugels een stuk losser gooit ben je de verbindingh weer kwijt en mist je paard de aanleuning

irina_umbria schreef:kimmie88 schreef:
Lang en laag werken is continu verbinding met de mond houden maar je paard naar beneden begeleiden. Dus geen losse teugels, maar meegaan en meegeven met haar beweging naar beneden. Komt ze omhoog, dan maak je een kleine ophouding en ga je weer opnieuw mee naar beneden. Wanneer je je teugels een stuk losser gooit ben je de verbindingh weer kwijt en mist je paard de aanleuning

irina_umbria schreef:@kimmie88: ja ik heb een instructrice, ze zegt dat ik vooral druk op beide teugels moet houden, zelf ontspannen gaan zitten, geen knikjes maken in mijn polsen en als zij ontspant, gelijk ontspannen en belonen. Alleen die stukken dat ze ontspant, zijn er maar 2 seconden in hele uur (het is al het begin!). Ik moest haar ook een tijdje gewoon met losse teugel rijden, en zonder resultaat, Umbria onspande nog niet.
Het was toen ook: vergeet even het schudden, denk aan buiging. Maar nu buigt ze nauwelijks (linkerkant en rechterkant gaat ze niet de hoeken in) en schudt ze heel erg. Ik vraag al hele week of ze mij een keer prive les wil geven ('s dinsdags 10 minuten gereden met een andere meid en toen was het weer voorbij: niks geleerd) en hoop dat het een keer gaat komen!
Ik krijg ze ook niet goed van achteren naar voren gereden, aangezien ze maar ervandoor gaat als ik dat wil doen..Lang en laag lukt ook niet want zodra mijn teugels langer zijn, heb ik dus niets meer te zeggen..
Over het meegaan met de beweging he: ik vraag me af, hoe je in draf en galop mee moet gaan, want het is me dus zo onduidelijk, ik heb al tijdens longeren zitten kijken hoe het moet, beetje nadenken maar ik weet het echt niet.?

.
. dat ze kan bewegen zonder al die touwtjes.
maikeltje schreef:Dit paard loopt niet. Hij komt voor niet uit de schouder en de achterhand sleept maar wat mee. Als ik dit paard zie lopen dan is het net of ik naar mijn paard met spat (en als gevolg daarvan problemen in de rest van zijn lijf) aan het kijken ben.
Ik zou de eigenaar adviseren naar een goede kliniek te gaan met dit paard voor een gedegen kreupelheidsonderzoek. Ik denk dat je niet wil weten hoe dit paard zal lopen op de verharde volte![]()
Als je een goede DA treft dan kan die stapsgewijs dingen aanpakken en uitsluiten en/of diagnoses stellen.
Dit ga je in ieder geval rijtechnisch niet oplossen en ook niet met een keer kraken/fysio.
Ik vrees dat dit paard serieus last heeft van verschillende ongemakken in zijn lijf. Zo op het eerste gezicht denk ik aan artrose/spat. Door de gespannen houding van het paard zal zeker de rug/hals ondertussen ook aangedaan zijn. Probeer de eigenaar ervan te overtuigen dat dit paard naar een goede kliniek moet voor onderzoeken. Osteopaten etc dat zijn lapmiddelen waar je niets aan hebt wanneer het paard daadwerkelijk ergens schade opgelopen heeft.
Heel veel succes met het overtuigen van de eigenaar.