Umbria aan de longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Re: Umbria aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:57

Ze loopt echt verschrikkelijk kort zeg... loopt ze ook zo als je haar losgooit?

Want dan ga ik toch echt aan slechte spieren/doorbloeding denken.

Zou toch eerst naar een oorzaak zoeken.. die gangen ergeren me veel meer dan
het geschud met haar hoofd..

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 21:57

Ik ben al lang bezig met vw nw rijden maar krijg haar dus niet lang en laag, ook doet zegeen hals strekken. Er werd nog gedacht dat het door scheefheid kwam, dus reed ik haar met contra stelling (rechterhand->naar links laten kijken) maar het hielp toch niet... Ik weet niet meer wat ik moet doen, kan mijn hoop wel zo opgeven.. het lijkt wel alsof ze iedere dag achteruit gaat met rijden...|(

xxxphoebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:01

Bedoel je met "ik ben haar kwijt", dat ze onder je vandaan loopt, te hard gaat, of haar hoofd in de lucht steekt?
En natuurlijk mag je wel je teugels gebruiken, maar zo min mogelijk en zo zacht mogelijk. En gaat ze dan harder, laat maar gewoon wat lopen. en wel met been blijven ondersteunen (ook al gaat ze hard) Het moet ook wel veilig blijven, voor zowel jou als je paardje.
Je kan haar ook gerust op een volte laten werken ( als ze dan te hard gaat, kan je die een beetje sluiten)maar wees je dan extra bewust van je handen en teugelhulpen; met twee handjes sturen, dus ook buitenteugel. Gaat ze met haar hoofd omhoog, rustige stille hand proberen te houden, niet trekken.
Maar vooral proberen al die onrust voor te zijn. Dus ontspannen stappen, stukje draven en dan niet wachten tot ze zich opgewonden heeft. Maar proberen daarvoor al te gaan stappen. En dan (heel langzaam aan) uitbouwen naar langere stukken draf.
Klinkt allemaal niet zo moeilijk maar je moet best wel veel geduld hebben. En misschien is het toch iets lichaamelijks.
Wel goed van je dat je er zo mee bezig bent, Je komt heel gemotiveerd over. (dat is vaak als het halve werk)

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 22:06

@xxxphoebe: met ik ben haar kwijt bedoel ik dat ze dan de kop in de lucht gooit en niet meer luistert naar de hulpen.. vaak versnelt ze zich waardoor ze ervandoor gaat in draf.. maar als zij er niet vandoor gaat gaat ze te hard. Ik had half jaar geleden heel lang met losse teugel gereden, puur op vw nw maar toen ging haar hoofd steeds hoger dus moest ik weer de teugels gaan oppakken..

Dat met veel stukken stappen en kleine stuk draven zal ik eens uitproberen. Galop dus nog laten zitten? :D
en hoe kan ik aan lang en laag werken?

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:06

monica08 schreef:
Wat me als eerste opviel was dat je paard erg kort loopt.. Dit heeft dus ook te maken met de aanleuning, paard wordt niet van achter naar voor gereden (in dit geval gelongeerd).
Ken ook een paard die ook aan het hoofdschudden is, heeft een soort allergie meende ik en is dus in het zomerseizoen slecht te rijden. Als je wil, kan ik hier meer info over vragen ;)

Dat is de pollen allergie idd waar ik het over had ja,.

En TS: Wat betreft de aanleuning. Je zegt dat ze geen aanleuning heeft of iig amper... Dat is ook wat we bedoelen. Paarden die moeite hebben met hun balans, hebben de aanleuning nog heel erg nodig. Beide teuegels evenveel 'druk' en meegaan in de beweging, zodat er geen waslijntjes komen.

Je zegt dat je niet lang en laag kan rijden omdat ze niet ontspant.
Heb je een instructeur? En welke tips geeft hij/zij dan mbt het ontspannen?
Je zegt dat je paard in stap niet tot nauwelijks schudt. Probeer dan juist in de stap de ontspanning tye vinden.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:09

irina_umbria schreef:
@xxxphoebe: met ik ben haar kwijt bedoel ik dat ze dan de kop in de lucht gooit en niet meer luistert naar de hulpen.. vaak versnelt ze zich waardoor ze ervandoor gaat in draf.. maar als zij er niet vandoor gaat gaat ze te hard. Ik had half jaar geleden heel lang met losse teugel gereden, puur op vw nw maar toen ging haar hoofd steeds hoger dus moest ik weer de teugels gaan oppakken..

Dat met veel stukken stappen en kleine stuk draven zal ik eens uitproberen. Galop dus nog laten zitten? :D

Lang en laag werken is continu verbinding met de mond houden maar je paard naar beneden begeleiden. Dus geen losse teugels, maar meegaan en meegeven met haar beweging naar beneden. Komt ze omhoog, dan maak je een kleine ophouding en ga je weer opnieuw mee naar beneden. Wanneer je je teugels een stuk losser gooit ben je de verbindingh weer kwijt en mist je paard de aanleuning

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 23:13

@kimmie88: ja ik heb een instructrice, ze zegt dat ik vooral druk op beide teugels moet houden, zelf ontspannen gaan zitten, geen knikjes maken in mijn polsen en als zij ontspant, gelijk ontspannen en belonen. Alleen die stukken dat ze ontspant, zijn er maar 2 seconden in hele uur (het is al het begin!). Ik moest haar ook een tijdje gewoon met losse teugel rijden, en zonder resultaat, Umbria onspande nog niet.

Het was toen ook: vergeet even het schudden, denk aan buiging. Maar nu buigt ze nauwelijks (linkerkant en rechterkant gaat ze niet de hoeken in) en schudt ze heel erg. Ik vraag al hele week of ze mij een keer prive les wil geven ('s dinsdags 10 minuten gereden met een andere meid en toen was het weer voorbij: niks geleerd) en hoop dat het een keer gaat komen!

Ik krijg ze ook niet goed van achteren naar voren gereden, aangezien ze maar ervandoor gaat als ik dat wil doen..Lang en laag lukt ook niet want zodra mijn teugels langer zijn, heb ik dus niets meer te zeggen..

Over het meegaan met de beweging he: ik vraag me af, hoe je in draf en galop mee moet gaan, want het is me dus zo onduidelijk, ik heb al tijdens longeren zitten kijken hoe het moet, beetje nadenken maar ik weet het echt niet.?

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 23:15

kimmie88 schreef:
irina_umbria schreef:

Lang en laag werken is continu verbinding met de mond houden maar je paard naar beneden begeleiden. Dus geen losse teugels, maar meegaan en meegeven met haar beweging naar beneden. Komt ze omhoog, dan maak je een kleine ophouding en ga je weer opnieuw mee naar beneden. Wanneer je je teugels een stuk losser gooit ben je de verbindingh weer kwijt en mist je paard de aanleuning

Ik zal het eens proberen, omlaag begeleiden, maar net voordat zij ontspant komt haar hoofd omhoog. Ik kan ophoudingen maken wat ik wil maar ze luistert niet en blijft schuddend omhoog lopen

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:40

irina_umbria schreef:
kimmie88 schreef:

Ik zal het eens proberen, omlaag begeleiden, maar net voordat zij ontspant komt haar hoofd omhoog. Ik kan ophoudingen maken wat ik wil maar ze luistert niet en blijft schuddend omhoog lopen[/quote]
Probeer het eerst alleen in stap. Stukje voor stukje, stapje voor stapje.
Wanneer ze omhoog komt, geef je 1x een duidelijke ophouding (Geen ruk oid hoor, begrijp me aub niet verkeerd) en na die ophouding begin je weer van voor af aan.
Het komt op mij over, dat ze het mede ook moeilijk vind om de ontspanning te vinden en te geven.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:43

irina_umbria schreef:
@kimmie88: ja ik heb een instructrice, ze zegt dat ik vooral druk op beide teugels moet houden, zelf ontspannen gaan zitten, geen knikjes maken in mijn polsen en als zij ontspant, gelijk ontspannen en belonen. Alleen die stukken dat ze ontspant, zijn er maar 2 seconden in hele uur (het is al het begin!). Ik moest haar ook een tijdje gewoon met losse teugel rijden, en zonder resultaat, Umbria onspande nog niet.

Het was toen ook: vergeet even het schudden, denk aan buiging. Maar nu buigt ze nauwelijks (linkerkant en rechterkant gaat ze niet de hoeken in) en schudt ze heel erg. Ik vraag al hele week of ze mij een keer prive les wil geven ('s dinsdags 10 minuten gereden met een andere meid en toen was het weer voorbij: niks geleerd) en hoop dat het een keer gaat komen!

Ik krijg ze ook niet goed van achteren naar voren gereden, aangezien ze maar ervandoor gaat als ik dat wil doen..Lang en laag lukt ook niet want zodra mijn teugels langer zijn, heb ik dus niets meer te zeggen..

Over het meegaan met de beweging he: ik vraag me af, hoe je in draf en galop mee moet gaan, want het is me dus zo onduidelijk, ik heb al tijdens longeren zitten kijken hoe het moet, beetje nadenken maar ik weet het echt niet.?

Meegaan met de beweging van je paard haar hoofd. Kijk eens naar de beweging van je paard wanneer ze los loopt in de bak of naast je aan een touwtje. Een paard houd nooit zijn/haar hoofd doodstil in de zelfde houding. Het hoofd beweegt mee met de gang van het paard. Klein beetje naar voren en weer terug. Het is moeilijk uiit te leggen zo via de computer en hoop dat je het snapt.

Maar niet aanvallend bedoeld, maar je komt op mij niet tevreden over, over je instructeur. Misschien is het een idee om een andere instructeur te nemen waar jij jezelf ook goed bijvoelt.
Sowieso is een andere kijk erop ook nooit verkeerd.

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 23:45

@kimmie88: over instructrice ben ik wel tevreden, alleen toen die 10 minuten les, toen gaf ze meer les aan die andere meisje en moest daarna dus weg omdat ze gingen eten. Soms rijdt zij er ook op Umbria, en bij haar schudt ze veel minder! als ik er op ga dan gaat haar hoofd weer in de lucht! |(

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 00:33

Okee, dan weet zij dus wel op de een of andere manier het op te lossen.
Dan ligt het (denk ik) toch aan de aanleuning die bij je instructrice een stuk consequenter is.
Probeer daar aan te werken.
Ik hoop voor je dat het werkt

Nogmaals, succes

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 00:54

Ik denk ook dat het aan de aanleuning ligt, dit paard is van achter totaal niet actief, de pessoa zit ook veel te hoog vast.

Het eerste touw met katrol die naar het bit loopt kan je beter door die grote ring onderaan doen zodat ze de kans krijgt echt te zakken, daarnaast moet ze veel actiever lopen, maak veel overgangen naar galop en terug, val halt naar draf enz om de achterhand te activeren, probeer eerst dat voor je allemaal andere dingen aan de hand haalt.

Succes!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:34

Paard kantelt absoluut zijn bekken niet.
Ik zou er een osteopaat bij halen en soepelheidsoefeningetjes doen (inbuigen met snoepjes)
Of/en thermografie. Ik denk absoluut aan iets lichamelijks.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:29

Ten eerste wat een ontzettend leuk paard.

Ik denk persoonlijk dat dit uit haar rug, heup of achterbenen komt. Hoe is ze in de sprongewrichten? zit daar vocht? want het lijkt alsof ze haar achterbenen niet echt buigt, vind haar een beetje stijfjes om het maar zo te zeggen. Een paard wat achter niet goed is, kan het van voor vaak niet aan. Ik zie vooral in de galop, niks geen beweging in de spronggewrichten. Mocht er vocht zitten, zou ik persoonlijk gaan denken in eerste instantie aan een ocdtje (los stukje zwevens botweefsel) wat haar irriteerd in haar beweging.

Mischien te snel gezecht hoor, maar nooit verkeerd om het even na te kijken voor jezelf.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:31

Ik vind haar erg geirriteerd lopen, elke keer als ze poging doet tot over de rug lopen, schiet ze weer omhoog.
Ik denk dat je er echt eens een goede osteo bij moet halen. Ze zit echt niet lekker in haar vel. En zo duur zijn die ook weer niet :).
Zo ie zo vind ik niet dat je dit paard met een passoa moet gaan longeren.. ik zou haar juist zonder al te veel poespas lekker laten lopen aan de longe :). dat ze kan bewegen zonder al die touwtjes.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:51

ik zou je eens goed gaan informeren aan loswerk op de grond,
Ik vind je paard ook erg stijf lopen alsof ze haar bekken niet kan kantelen
of ze moet dit dus fatsoenlijk leren of er is een medisch probleem.

Verder rijden kan dit probleem verergeren als je niet weet wat je moet voelen of wat je moet doen..
Ik zou eens proberen om haar in de stap heel erg los te gaan werken buigingen wijken en ect (enkel in stap)
ook daarin kun je tempo wisselingen in doen van stap naar halt en als je net bijna stilstaat weer wegstappen..
Wat veruimen in stap en weer terug volte openen en weer sluiten en ect...

en het longeren met pessoa zou ik ook niet doen dit belast veel te veeel en is veel te zwaar op dit moment.
Je kunt wel tijdens het longeren als je de plek hebt door de bak lopen en longeren tegerlijkertijd
en zo ook meer buigingen in het lijf vragen zonder dat ze zich vast kan zetten ergens in en steeds zachtjes met je hand die buigingen vragen.

veel succes hoop dat je er wat aan het hebt. :)

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:22

Hey Irina, ik denk dat je sowieso niet moet vergelijken met je instructrice. Ze rijd zelf op een hele andere manier dan jij Umbria rijdt. Probeer de ontspanning eerst bij je zelf te zoeken want je lijkt nu heel gefrustreerd en dat is begrijpelijk maar daar bereik je nu niks mee. Zijn er geen andere ruiters op stal die haar misschien kunnen berijden? Zo kun je zelf ook eens kijken hoe ze bij verschillende ruiters is. Vergeet niet dat umbria al veel verschillend tuig en bitten heeft omgehad. En natuurlijk do

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:29

Ik denk ook aan een medisch probleem, ik weet dat je daar niets van wilt weten maar ik zou zeker een thermografisch onderzoek laten doen dan weet je in ieder geval zeker waar het probleem vandaan komt..En kan je daarvan uit verder er aan werken..Paard hoeft niet vervoerd te worden en er wordt ook niet aan zijn lijf gezeten..En gewoon bij jouw op stal..Voor 150 euro heb je je hele paard op de scan..

Succes..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:52

Dit paard loopt niet. Hij komt voor niet uit de schouder en de achterhand sleept maar wat mee. Als ik dit paard zie lopen dan is het net of ik naar mijn paard met spat (en als gevolg daarvan problemen in de rest van zijn lijf) aan het kijken ben.

Ik zou de eigenaar adviseren naar een goede kliniek te gaan met dit paard voor een gedegen kreupelheidsonderzoek. Ik denk dat je niet wil weten hoe dit paard zal lopen op de verharde volte :x
Als je een goede DA treft dan kan die stapsgewijs dingen aanpakken en uitsluiten en/of diagnoses stellen.

Dit ga je in ieder geval rijtechnisch niet oplossen en ook niet met een keer kraken/fysio.
Ik vrees dat dit paard serieus last heeft van verschillende ongemakken in zijn lijf. Zo op het eerste gezicht denk ik aan artrose/spat. Door de gespannen houding van het paard zal zeker de rug/hals ondertussen ook aangedaan zijn. Probeer de eigenaar ervan te overtuigen dat dit paard naar een goede kliniek moet voor onderzoeken. Osteopaten etc dat zijn lapmiddelen waar je niets aan hebt wanneer het paard daadwerkelijk ergens schade opgelopen heeft.

Heel veel succes met het overtuigen van de eigenaar.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 08:20

maikeltje schreef:
Dit paard loopt niet. Hij komt voor niet uit de schouder en de achterhand sleept maar wat mee. Als ik dit paard zie lopen dan is het net of ik naar mijn paard met spat (en als gevolg daarvan problemen in de rest van zijn lijf) aan het kijken ben.

Ik zou de eigenaar adviseren naar een goede kliniek te gaan met dit paard voor een gedegen kreupelheidsonderzoek. Ik denk dat je niet wil weten hoe dit paard zal lopen op de verharde volte :x
Als je een goede DA treft dan kan die stapsgewijs dingen aanpakken en uitsluiten en/of diagnoses stellen.

Dit ga je in ieder geval rijtechnisch niet oplossen en ook niet met een keer kraken/fysio.
Ik vrees dat dit paard serieus last heeft van verschillende ongemakken in zijn lijf. Zo op het eerste gezicht denk ik aan artrose/spat. Door de gespannen houding van het paard zal zeker de rug/hals ondertussen ook aangedaan zijn. Probeer de eigenaar ervan te overtuigen dat dit paard naar een goede kliniek moet voor onderzoeken. Osteopaten etc dat zijn lapmiddelen waar je niets aan hebt wanneer het paard daadwerkelijk ergens schade opgelopen heeft.

Heel veel succes met het overtuigen van de eigenaar.

Dit is idd ook waar ik aan dacht. Spat of ocd in de sprongewrichten, en de gevolgen daarvan. Ik heb een drie jarige met ocd gehad en die gaf ongeveer hetzelfde beeld. Zeker wat de achterhand betrefd.

Dit paard word ernstig belemmerd in zijn achterhand, de buiging in de sprongen is ook niet juist, Ze is wat stijf en sleept met haar achterbenen waardoor ze haar bekken vastzet en niet kan kantelen. Doormiddel van dat ze het achter niet aankan kan je geen juiste aanleuning krijgen, wat resulteerd op dit.

Dit is even een conclusie, maar in mijn ogen zeg ik, even een dierenarts na laten kijken. Probeer die eigenaar er van te overtuigen, want zoals bij elke normale eigenaar zal het welzijn van het paard voorgaan.

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:58

Ik heb je topic even gevolgd. Ik rijd zelf namelijk een paard dat wel seizoensgebonden schud. Dachten eerst dat t pollenallergie was maar een pollennetjes helpt niet. T paard dat ik rij schud alleen wel een stuk erger dan jouw paardje. Die van mij trekt me echt het zadel uit...ze schud zelfs zo erg dat ik een keer een kopstoot van dr heb gehad... :S Ik herken wat dingetjes die jij beschrijft, het loslaten en dan je paard kwijt zijn, doet Siska ook die gallopeerd zelfs aan op t moment dat ze aan het schudden is en ik heb mn teugels lang. We hebben echt al alles geprobeerd (alle medische dingen uitgesloten) en ben uiteindelijk vorig jaar telkens als zij begon te schudden en het zo erg was dat ik niet meer normaal kon zitten afgestapt en heb haar dan aan de bijzet gelongeerd. Aan de bijzet kon ik haar wel voorwaarts laten lopen en dat ging als ik erop zat niet. Zodra ze voorwaarts liep stopte het schudden.....
Daarna ging ik er weer op en was t schudden over. Dit jaar is het schudden al veel minder, in het begin wel telkens als ze begon de bijzet eraan gedaan en tot nu toe is het schudden (ff afkloppen) nog niet zo erg geweest als vorig jaar.
Met het rijden zelf ben ik me er goed van bewust geworden dat ik mijn handen heel goed stil moet houden en zeker goede gelijke druk op mn teugels moet houden. Vlak voordat Sis begint met schudden is het contact nl. net iets weg en dit geeft voor Sis de aanleiding om te gaan schudden. Zodra zij begint met schudden zet ik haar op een kleine volte (dit is dus vaak in de draf) en probeer goed stelling en buiging te vragen...haar hoofd wordt dan stil en door langzaam de volte groter te rijden blijft ze stil.
Bij Sis is het belangrijk dat ze actief gereden moet worden om een constante aanleuning te houden. Dit is erg moeilijk want ze stompt gauw af op been of zweephulpen. Ook ben ik strenger voor mezelf geworden met rijden. Ik moet consequenter rijden. Been = reactie....geen reactie? -> Tikje met zweep. Reageerd ze wel? Dan moet ik gelijk mijn benen stil houden...en dat is ietswat ik vrij moeilijk vind, ik klop nogal met mn benen. Maar als ik 'strenger' wordt met rijden voor mezelf dan leert Sis wat de bedoeling is. Been = sneller! Klaar daar moet ze naar luisteren. Door haar op deze manier actiever/voorwaartser te maken is zij rustiger in de aanleuning en stopt het schudden, of is het iig met 90% verminderd.
Mijn instructrice heeft me heel erg geholpen door mij en Sis goed te observeren. Ik denkdat dat vooral belangrijk is, observeren en zien wat je paard wanneer doet...dan kom je er vanzelf achter of er een regelmaat is het schudden zit of in het gedrg van je paard.
Ik weet niet of je wat aan mijn verhaal hebt maar ik las jouw topic en ik moest even reageren.
Heel veel succes!!
Groetjes, Joyce

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 19:34

@joycie81: ben blij dat ik niet de enige ben met zo'n probleem haha! Maar ik hoor overal verhalen van, dat je niet te snel naar de hulpteugels moet grijpen?

Ik heb gisteren op Umbria gereden, zonder bit EN zonder beugels. Ik ging dus heel erg op mijn houding letten (toen kwam ik er achter hoeveel dat ik klem, heb nu nog steeds spierpijn haha). In het begin ging het helemaal niet, aan het einde kon ik iets beter ontspannen in mijn lichaam. Ook probeerde ik er dus achter te komen hoe een paard beweegt in draf/galop (heb nog niet veel gezien/gemerkt ofzo:P) maar hield mijn handen dus stukken rustiger en zat ook stukken rustiger dan met beugels. Maar nu het volgende: Umbria schudde dus echt niet! (oke, alleen door de vliegjes schudde ze af en toe). Ik had me vooral op de overgangen geconcentreerd: van halthouden naar draf, terug naar halthouden, net voordat we stoppen weer aanstappen, enzo. Ook veel voltes gereden met een hele losse teugel (oke, geen uitstapteugel dan:D) Umbria volgde dus mooi mijn hand op, en ik kreeg ze aan het einde zo ver dat zij dus ongeveer lang en laag kon draven. Het waren hele kleine stukjes draven maar dan nog...

Nu het volgende vraag: omdat ze niet schudde, ligt het nou aan dat ze het bit niet wil accepteren of verpest ik haar met mijn houding??

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:13

kun je het een keer door iemand laten filmen als je rijdt?
Ik ben erg benieuwd hoe ze onder het zadel beweegt.

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 20:36

k zal eens kijken of dat een keertje kan, maar moet wel zeggen, mijn houding is voort echt zo slecht, ben dus wel zonder beugels aan het rijden, kan ik daar een filmpje van maken als ik een keer tijd heb (of diegene die het kan/wil maken) :D