in de krul lopen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

jorretje

Re: in de krul lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:02

:o? Ik snap je vraag niet. Succubi heeft een serieus antwoord gegeven, maar dat is kennelijk niet wat jij bedoelt, wat bedoel je dan wel?

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:02

Renate_ schreef:
Succubi schreef:
TS is 14 jaar, ik denk dat dit wel een serieuze vraag is...

Maar "in de krul" verstaan de meeste mensen dat de pony "aan de teugel" loopt, meestal in combinatie met dwang (hetzij een slofteugel, hetzij met een strenge hand) en dat het paard alleen met het hoofd en de hals in een "krul" loopt en niet door het hele lijf heen.
Dit is op te lossen door geen slofteugel te gebruiken of je handen meer mee te geven (heel kort door de bocht uitgelegd :) )

hallo ik ben geen baby meer hoor ik rij ook gewoon wedstrijden en krijg al super lang les,
en het is een hele normale vraag en ik snap niet waarom jij zegt dat het geen serieuze vraag is wat denk je wel.

Mischien zou je je vraag iets duidelijker moeten stellen! want je komt nu over als een kip zonder kop die begot niet weet waar ze het over heeft! :x

cke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:28

misschien moet je dan eens naar je instructeur gaan, ipv een vraag stellen en het antwoord niet willen horen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:03

Renate_ schreef:
hallo ik ben geen baby meer hoor ik rij ook gewoon wedstrijden en krijg al super lang les,
en het is een hele normale vraag en ik snap niet waarom jij zegt dat het geen serieuze vraag is wat denk je wel.

Holy Moly! :oo Wat een reactie!
Ik reageerde SERIEUS (als enige van alle reacties tot dan toe!) Eerst lezen dame!

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:54

Mijn vraag/reactie was anders ook serieus ;( Er zijn paarden met rugproblemen, die moeite hebben met zich langer maken, die blijven 'in de krul' lopen :j

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 01:31

Nah, een van de enige die normaal reageert en daar word jij boos op!
Beetje raar he, misschien moet je wat beter proberen te lezen, want je bent inderdaad geen baby meer.

Als je je vraag dan ook wat duidelijk steld dan komen er ook serieuzere reacties.

wille

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 01:43

OKE word inmiddels beetje moe van vakantie-penny-tijd, wat een vreemde vraag en wat een onvriendelijke reactie op een sympaiek antwoord van succubi, ga me storen aan het dalende niveou van bokt, kan daar niet een beetje op geselekteerd worden door moderamen? -:(- -:(- -:(- -:(-

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 07:37

TS,je gedraagt je anders wel een beetje als een baby door zo te reageren!
als je al zolang wedstrijden rijdt en leskrijgt zou je dit toch niet hoeven vragen?

ik vind dat sucubbi een goed antwoord aan jou heeft gegeven

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:00

Renate_ schreef:
Succubi schreef:
TS is 14 jaar, ik denk dat dit wel een serieuze vraag is...

Maar "in de krul" verstaan de meeste mensen dat de pony "aan de teugel" loopt, meestal in combinatie met dwang (hetzij een slofteugel, hetzij met een strenge hand) en dat het paard alleen met het hoofd en de hals in een "krul" loopt en niet door het hele lijf heen.
Dit is op te lossen door geen slofteugel te gebruiken of je handen meer mee te geven (heel kort door de bocht uitgelegd :) )

Grappig dat je nou juist Succubi aanvliegt. Zij zei juist dat je wél een serieuze vraag stelde. En zodra je vraagt hoe je paard in de krul moet, geeft dat aan dat je theoretisch niet goed onderlegd bent. Wat je veel ziet bij mensen van jouw leeftijd. Op een manege leer je oha namelijk verkeerd rijden ;)

En dat je wedstrijden rijdt wilt niks zeggen. Ik ben tot nu toe niemand tegengekomen die wedstrijden rijdt die ik op mijn paard zou laten rijden. En dan ben ik zelf echt geen dressuurtopper!

Als je je paard correct 'aan de teugel' wilt rijden, moet je van de voorkant afblijven. Een paard rij je van achter naar voor.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:05

:o lief dat iedereen het zo voor mij opneemt :=

@TS: Het heeft niks met leeftijd of rijervaring te maken. Iedereen komt die term ooit een keer tegen en moet leren wat dat betekend.
Ik reed al meer dan 10 jaar voordat ik hoorde dat je een paard "in de krul" kon trekken.
Heb je inmiddels antwoord op je vraag?

Renate_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 20:20

luve_rozes schreef:
Bedoel je dat je pony uit zichzelf 'in de krul' blijft lopen? Omdat je vraagt hoe je 'het' er weer uit krijgt?

ik weet het niet zeker maar ik denk het niet en daarom vroeg ik het er gelijk even bij maar ik krijg niet echt duidelijk antwoord ;(

Renate_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 20:22

Succubi schreef:
Renate_ schreef:

Holy Moly! :oo Wat een reactie!
Ik reageerde SERIEUS (als enige van alle reacties tot dan toe!) Eerst lezen dame!

sorry had verkeerd gelezen maar iemand had wel heel banketstaaf gereageerd maar die kan ik nu ineens niet meer vinden!
spijt me ;D

Renate_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 20:24

Succubi schreef:
:o lief dat iedereen het zo voor mij opneemt :=

@TS: Het heeft niks met leeftijd of rijervaring te maken. Iedereen komt die term ooit een keer tegen en moet leren wat dat betekend.
Ik reed al meer dan 10 jaar voordat ik hoorde dat je een paard "in de krul" kon trekken.
Heb je inmiddels antwoord op je vraag?

nee niet echt maarjaa,

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:26

Stel hem dan nog eens, maar dan wat duidelijker wat je precies bedoelt ?
Hoe je dus die krul krijgt? Of wat het is, hoe het eruit ziet?
Wat wil je weten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:38

Met in de krul wordt over het algemeen een houding bedoeld waarbij het paard op of achter de loodlijn gaat uit angst voor de handen of omdat de handen nogal zwaar inwerken.
Het is een houding die "mooi" lijkt, maar niets te maken heeft met werkelijk aan de teugel of nageeflijkheid, de dingen die we wensen in dressuur. In de krul is dus ongewensd. (Want een geforceerd iets)
De getoonde foto's zijn extreem.
Dit zijn een minder extreme gevallen:
Afbeelding
Afbeelding

Omdat in de krul wordt bereikt met handenwerk, al of niet samen met been (spoor) om nog wat voorwaarts te houden, is de oplossing, hoe hem eruit te krijgen, het strenge handenwerk achterwege te laten.
Een vriendelijke hand die meegaat met de beweging waar nodig, nageeft wanneer nodig en nooit trekt, maar wel indien nodig weerstand biedt,ondersteund door been-en zithulpen om de achterhand actief te houden, is het geheim van een goed contact en wen werkelijk "aan de teugel" gaan.

De definitie van aan de teugel gaan vind je in mijn profiel maar ik wil hem wel even herhalen:

Een paard gaat aan de teugel als:
het op een rechte lijn recht gaat en in een wending buigt en kalm, gehoorzaam en harmonisch, ongedwongen en met beheerste drang naar voren onder de ruiter gaat.
De achterhand is meer of minder ondergebracht, de hals is meer of minder opwaarts gebogen, de nek is het hoogste punt van de hals, de oren staan even hoog en de neus is meer of minder voor de loodlijn, nooit erachter.
De teugels zijn gelijkmatig gespannen, waarbij het paard het bit aan beide kanten evenveel aanneemt zonder knarsen of de mond overmatig te openen.
Het paard gehoorzaamd onmiddelijk de kuit-en teugelhulpen, de bewegingen worden licht en verheven.

Paard in draf aan de teugel:
Afbeelding

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 06:57

Omdat de vraag onduidelijk is gesteld waardoor er al lastig een antwoord kan worden gegeven, er dus maar weinig serieuze antwoorden komen, er flauw wordt gedaan EN er een centraal topic is voor dit onderwerp (nageeflijkheid/aan de teugel lopen, deze staat bovenaan RT), gaat dit topic op slot.