Moet je paard zweten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 17:12

Magic zweet ook lang niet altijd (ik wel altijd trouwens Haha! )
Meestal met inrijden en loswerken al helemaal niet. Hier maakt ze zich niet echt druk om en kost weinig moeite.

Bij het oprichten, verzamelen en zijgangen wel als iets meer. Maar ook niet niet altijd.

Laatst op mijn wedstrijd heeft ze ook niet gezweet. Ik had zeker een half uur tot 3 kwartier ingereden. Niet heel veel gedaan, ook veel gestapt toen ze los was.

En toen 2 proeven (Z1 dus wel opgericht en zijgangen e.d.) achter elkaar. Omdat het iets ingelopen was.
Ik was klaar en ze was helemaal niet nat. Toen stond ik wel even te kijken Haha!

Verder hijgt ze ook niet. Meestal na mijn les (een uur) met voornamelijk draf en galop hoef ik maar een volte te stappen en ze is weer op adem. Uiteraard stap ik nog wel verder, voor de spieren e.d.

Ik denk dat het gewoon heel paard afhankelijk is. Als ik naar mijn zus en mij kijk: zij zweet bijna nooit met rijden. Ik zweet al als ik nog moet beginnen Bloos

dierenvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 17:16

mijn pony is nogal een heethoofd, en dan in de winter als ik haar eens lekker longeer kan ze zo dol en maf doen, dat ze echt het schuim tussen de billen heeft staan. dan laat ik haar ook flink lopen en zit ik haar flink achter de broek. moet ook wel, want anders heb je zo die hoeven van haar in je maagje Verward als je niet oppast.

machogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 17:54

tja mijn macho zweet niet vaak, of we moeten al intensief hebben gesprongen of een lange buitenrit, met gallop, bergen en hindernissen hebben gemaakt OK dan! hij heeft gewoon een goeie conditie
maar over het algemeen denk ik niet dat je paard perse moet zweten Verward
ik bedoel, als ik bijv. ga sporten zweet ik vaak ook niet, ligt dus aan je conditie en je lichaam (zweet je snel of niet?)

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 14:59

nee, dat is helemaal niet noodzadelijk en ook zeker niet alle pony's/paarden doen dat.
Er zijn zelfs paarden die na een hele intensieve training geen drupje zweet hebben maar die toch staan te hijgen van het harde werk!

krunsjkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 18:24

De ene mens zweet sneller dan de ander.
Het ene paard zweet sneller dan de ander..
De ene mens heeft een betere conditie dan de ander.
Het ene paard heeft een betere condietie dan de ander.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 18:25

Dat is waar, maar een paard wat zijn lichaam op de juiste manier gebruikt, zweet minder snel.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 19:27

Mijn paarden zweten ook als de training intensief is of na les.

Maar ik ken ook een paard dat niet zweet! Hij ademt sneller en zo raakt hij zijn lichaamswarmte kwijt! Dus hoeveel hij ook doet, het duurt heel lang voor dat hij zweet!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 21:26

adriana schreef:
Dat is waar, maar een paard wat zijn lichaam op de juiste manier gebruikt, zweet minder snel.

Is dit echt waar, lijkt me niet namelijk, maar het is wel zo dat hij op andere plekken zweet, toch?

xxLisaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 17:05

ik stop met rijden meestal na een uur of als het niet lukt tot het wel lukt en bereikt heb wat ik wou dus licht eraan hoelang ik rijd maar hij is niet altijd nat; in de zomer bijna altijd en in de winter soms...

Noie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 20:50

Mijn pony zweet altijd! Hoe dan ook, ze heeft een hele goede conditie maar ze zweet we altijd. Ook als ze geschoren is blijft ze zweten Verward Ik denk dat het ook wel ligt aan het type pony... Die van mij kan zich nog wel eens druk maken Lachen

aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 16:29

het is niet nodig om je pony/paard te laten zweten...
het betekend alleen dat hij hard gewerkt heeft mijn pony zweet meestal goed na de les..
Dromen
mijn pony zweet meestal ook als ik aan het rijden ben geweest en het gaat wat minder dan blijf ik zo lang door gaan tot dat ik haar weer heb gevonden en zij mij natuurljik...