Jong paard slecht aan het been en snel moe...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

different1

Re: Jong paard slecht aan het been en snel moe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:59

ik heb ooit ook zo'n vreselijk luie trapzak gehad, brutaal als de neten wanneer hij los liep, maar zelfs aan de longe moest ik hem vooruit slaan.
heb zelfs een keer mijn sporen op hem gebroken....
elke zomer stond hij op de wei, want dan was hij geblesseerd.
de ene keer gescheurde kniebanden in het voorbeen, de andere keer artrose.
paard was 3 jaar toen ik hem kreeg, en ik vermoed dat bij hem de castratie debet is geweest aan zijn luiheid.
heb het paard enkele keren op trainingskamp gestuurd, want ik was overtuigd van zijn talent.
op trainingskamp werd er gehamerd op voorwaarts, voorwaarts en nog eens voorwaarts.
dit kon ik thuis een week of 3 na rijden, en toen begon het geintje weer.
uiteindelijk m1 mee geworden, hoewel hij een enorm atletisch vermogen had.
toen hij 8 was heb ik hem verkocht als recreatie paard, want dat was het enige wat hij nog een beetje leuk vond.
ik wil hiermee zeggen dat een lichamelijk probleem, of het weghalen van hormonen ook een lui paard kunnen geven.

je hebt dit paard sinds maart, toen was hij al ingereden neem ik aan?
hoe was hij met zadelmak maken en inrijden?

wille

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:11

Heb je zijn tanden ook na laten kijken?, kan zijn dat hij te weinig voeding uit het eten haalt, dan kun je voeren wat je wilt ( kan DA ook nakijken) Succes!

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 08:31

Bedankt voor alles reacties :)

@Hasufel: Toen ik met hem begon was zijn conditie niet goed, hij was heel snel moe! Oke maar het gaat wel met stappen vooruit toch?

@Quartel: Ja klopt! Ja misschien is dat het wel geen idee, hij lijkt zich wel prima op zn gemak te voelen!
Ik vindt het niet heel erg veranderd, ik ben na een maand met hem naar een andere stal gegaan en daar is hij wel wat rustiger, qua stil staan met opzadelen en als hij alleen is doet hij ook niet zo nerveus. Dat deed hij wel op de vorige stal ging hij heel erg hinniken en kwam die soms bijna door de touwen heen waar die tussen stond en alleen maar schraapen met zn voorbeen! Dat doet hij sinds dag 1 op deze stal niet meer.

Mij werd gezegd het is een hele brave 4 jarige.. maarja paarden van 4 jaar veranderen en gaan misschien puberen! en hij voelde ook veilig aan met proberen!
Maarja paarden zijn van oorsprong volgens mij niet lui, maar inderdaad dan vinden ze er misschien niks aan?

@Cintwizo: Ja inderdaad heel erg consequent zijn, het is echt een donderstraal dat zie je ook in de omgang, in de stapmolen laat hij dat rek lekker op zn kont hangen en met longeren is hij erg gek aan het doen altijd.
Je kan met fjorden en haflingers en wat voor ras dan ook hoog komen in de dressuur dusja dan verwacht je dat toch ook wel van een kwpner..
Ik ben al wel consequent maar zal nog meer mn best doen!

Unicorn_kiss: Hij krijgt Havens, en heb voeradvies gevraagd van havens over de hoeveelheid. Dus dat moet opzich oke zijn!

_Esther_87_: Hij wil niet altijd graag doorlopen je moet wel even je stem gebruiken of zweep, maar als je te hard met de zweep zwaait gaat hij bokken en rennen!
Ik ga het proberen! Thanxx!

Tiwi1969: Bedankt! ik heb het gelezen, ik ga de DA even bellen over wat hij er van denkt.

@Duuk2011: Hij is ong. vanaf vorig jaar eind van de zomer onder het zadel.
Ja ik zit er aan de denken om hem inderdaad even vrij te geven! Wieweet!

@Svdijk: Die van mij is zeker wat brutaal, zoals af en toe happen hij pakt altijd het touwtje als je m uit het land haalt en andersom! maar dat is ook wel wat speels denk ik!
Ik hoef hem niet vooruit te slaan aan de longe want dan krijg ik het effect bokken rennen enz. een tikje met de zweep is genoeg om hem te laten lopen..
Ja klopt hij is ong. oktober denk ik ingereden op zn rontgen rapport van november stond zadelmak!
Ik weet niet precies hoe dat ging, dat zou ik aan de fokker moeten vragen...

@Wille: Nog niet, de tandarts komt nog! (was net geweest voordat ik hem had ;( )
Bedankt!!!

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 21:57

Ik heb hem vanavond gelongeerd en het ging (vindt ik) wel erg goed gaan! hij liep lekker door enz.
Wilde een filmpje maken maar dat ging lastig alleen! Misschien kan ik dat volgende x doen!

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:46

Vooruit slaan lijkt me niet echt de oplossing, je sporen op een paard breken ook niet. Voor zover ik altijd begrepen heb zijn sporen voor de verfijning...

Ik zou hem idd niet te veel/vaak/zwaar belasten en het allemaal wat uitdagender voor hem maken. Schriktraining, trec-parcourtjes, vrijheidsdressuur; er zijn zo veel leuke mogelijkheden.

Daarnaast bij het rijden idd ook veel afwisseling, maar denk ook eens aan de wat minder normale oefeningen waarbij je samen iets moet bereiken: hekje openmaken en sluiten vanaf je paard, tussen of onder spannende dingen door, dat soort dingen. Ik probeer wel eens het ene paard af te zadelen vanaf t andere paard (als die andere vastgehouden wordt door iemand anders) en dan ook de spullen naar de zadelkamer te brengen. (ok, ik ga natuurlijk niet met mijn paard de zadelkamer in, want die is bij iemand binnen in huis)

Ben creatief en maak het interessant en ook een beetje moeilijk voor je paard. Straf nooit als het niet lukt, wordt er ook niet gefrustreerd van, maar ga gewoon iets anders doen. Doe ideeen op op internet bij bijvoorbeeld trec. En beloon enorm als t lukt!

Daarnaast krijg ik mijn paarden hier altijd er voorwaarts en alert mee:
Na het warmrijden, ga je iederen keer tien passen draven en dan meteen stilstaan. Daarna weer wegdraven en dit een flink aantal keer herhalen. Precies tien passen draf, dat houdt jou en je paard bij de les.

Daarnaast uitzoeken wat hij echt leuk vindt om te doen en dat iets vaker doen. En ook daarvoor veel belonen als het goed gaat.

Bij mijn vorige verzorgpaard (tinker) was dat vrij loswerken in de longeerbak en vooral vrij springen. Dat vond ze heeeel moeilijk en ze had er ook helemaal geen gevoel voor, maar ze was zoo trots als ze weer over 80 cm was gesprongen! En wij ook natuurlijk :)
Ohja, en longeren op een zandvlakte in het bos. Dan ging ze altijd crossen tot ze omviel (okay, bijna dan) terwijl ze bijvoorbeeld met rijden in de bak verschrikkelijk sloom was.

Mijn huidige haf vind 'longeren' heel cool, alleen vindt ze het vooral leuk om gewoon rondjes te crossen aan een touw. Ze blijft er heel gehoorzaam bij, dat vind ik ook moeten, maar galop aan de longe is cool. Ook houdt ze erg van vrij loswerken in de bak, dan gaat ze 'stiekem' omdraaien en slidings maken. En vrijheidsdressuur want daar krijgt de brokjes voor en het blijft toch een koudbloed... =)

Mijn huidige tinker is nog heel groen, en die vindt vooral knuffelen leuk. De rest moet ze nog ontdekken en wat zelfverzekerder worden.

Wat ik maar wil zeggen: het wisselt heel erg per paard.

Let er wel op dat als het iets medisch is, je hem zeker niet moet overvragen!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:54

Of misschien moet je voorlopig de eerste maanden alleen maar longeren (liefst dubbele lijnen) om de spieren eens goed op te bouwen zodat hij wat sterker is en het hem makkelijker gemaakt wordt om jou te dragen. Want heb je enig idee wat voor voorwerk jouw paard heeft gedaan voor er een zadel op werd gelegd?

Ik ben opnieuw begonnen met mijn paard, die was ook "zadelmak" maar dat was niet helemaal goed uitgepakt en die heeft een maand of 8 alleen maar mee aan de hand gewandeld (met een zadel op) en ik heb haar gelongeerd met dubbele lijnen. Ik heb er nu echt een fijn paard aan. Super manier om elkaar te leren kennen en aan te voelen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:56

Hij kan ook actiever worden door gewoon geduld te hebben. Het beest is nog aan het groeien en dat kost heel veel energie. Komt vanzelf goed, hoe het leuk voor het beest en heb samen lol.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 05:54

@ Gineke, nee uiteraard is dat niet de bedoeling, maar op een gegeven moment ben je wanhopig en m'n Sporen heb ik echt niet bewust zo hard gebruikt dat ik ze brak.
Het was alleen om aan te geven hoe lui het paard was, en het paard was ook nergens mee te motiveren.
Hij kon wel hondsbrutaal zijn, en een keer als een rodeopaard door de bak stuiteren, maar aan het werk wilde hij gewoon pertinent niet.
Ook springen of buitenrijden kon hem niet motiveren, vandaar dat ik het verhaal hier heb opgeschreven zodat ts misschien verder kan kijken dan enkel "hij is lui".
Bij mijn toenmalige paard was het waarschijnlijk de castratie debet aan zijn luiheid, maar kan dat niet met zekerheid zeggen.
Dat paard was overigens al gestopt met groeien toen hij net de 1.60 aantikte.
Verder schreef ik ook dat de combinatie ik-paard niet werkte, want als ik het paard op trainingskamp had gestuurd deed hij het wel, maar ik was gewoon niet sterk en consequent genoeg.
Het is gewoon heel moeilijk om luiheid te achterhalen.
@ TS, hoeveel krachtvoer krijgt je paard?
Van teveel krachtvoer kan een paard ook lui worden vanwege spierverzuring.
Verder zou ik met een dergelijk jong paard juist niet teveel scherpe overgangen maken, hiermee maak je het paard wel sneller aan het been maar je maakt hem ook erg moe en de kans op overvragen-spierpijn is dan erg groot.
Ik zou er juist voor kiezen om voorlopig veel te longeren op een grote cirkel, en liever 2x per dag een kwartier dan 1 keer een half uur.
Daarnaast vooral veel lange lijnen rijden, buiten is dat het makkelijkst, en korte stukken echt voluit laten gaan om vervolgens weer 5 minuten te stappen.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:11

@svdijk: sorry, t was niet als n aanval bedoeld. Ik schrok er gewoon een beetje van toen ik t las, vandaar mijn reactie. Als je m zelfs op trainingskamp gestuurd hebt, denk ik dat je echt wel op heeeel veel goede manieren om hem over zijn luiheid heen te krijgen. Maarja, 'luie trapzak' klonk in dat stukje gewoon niet alsof je t beste met m voor had... Miscommunicatie, denk ik.

@TS: is je paard eigenlijk lui, of is hij langzaam? Want dat vind ik ook nog wel iets anders. Hehe, als ik bijvoorbeeld naar mezelf kijk... Ik heb allemaal mensen om me heen die de hele dag kunnen klussen en sjouwen, zelfs mensen die moeite hebben met stilzitten. Zelf geef ik les, dat is ook werk, maar als dat sjouwen zou ik zeker niet volhouden. Ik zou t stom en saai vinden.
Kijk, wat ik wil zeggen, is dat jouw paard misschien net zo'n type is als ik. Maar niet getreurd, zelfs ik kan sjouwen. Morgen ga ik bijvoorbeeld klussen bij een vriendin. En voor iemand die ik graag mag, vind ik t zelfs leuk.
En ik zou het ook wel kunnen, hoor, sjouwen, alleen zou ik wel echt wat meer tijd nodig hebben om het op te bouwen dan iemand die er wel aanleg voor heeft.

Daar komt nog bij dat je paard erg jong is en ik denk inderdaad dat hij veel energie nodig heeft om te groeien en ook om psychisch alles te verwerken. Mijn vorige post ging over dingen interessanter maken. Die dingen samen doen, zorgt er ook voor dat jullie een betere band kunnen krijgen. Als jouw paard je helemaal cool gaat vinden, lekker in zn vel zit en weet dat jij voor m klaarstaat, dan is hij misschien wel veel meer bereid om zich uit te sloven voor jou.
Werk ook aan leuke dingen met hem vanaf de grond, gewoon grondwerk, schriktraining (niet te eng), dat soort dingen. En alleen belonen!! Fouten negeren.
Ohja, niet als ie je bijt ofzo, natuurlijk. Wel voor jezelf opkomen. Als het tegen jou persoonlijk gericht is, vind ik dat weer wel op zn plaats. Door je heen lopen, bijten, dat soort dingen: afstraffen. En dan bedoel ik niet slaan, maar een hele goede is je paard voor jou een eind achteruit laten lopen. Dat is een goede onderdanigheidsoefening. Want je paard zal je alleen maar gaver vinden als jij zn leider bent. Niet slaan. Veel paarden snappen helemaal niet dat je ze slaat als straf voor wat ze zelf deden, maar trekken alleen maar de conclusie dat jij die mens bent die klappen uitdeelt.

En voorlopig nog een hoop rust geven. Spaar zn energie maar op. Die van mij is vijf, net ingereden en die heeft vier rustdagen in de week. Soms gaan we op die rustdagen wel poetsen en knuffelen enzo, maar alleen maar 'veilige' dingen, die ze snapt en leuk vindt. Op de 'werkdagen' gaan we longeren of rijden.

Doe t rustig aan en neem de tijd om je paard voor je te winnen. Als dat eenmaal gelukt is, kan je er waarschijnlijk alle sporten mee doen die je wil! (euhm, en die je paard fysiek kan, natuurlijk, basketbal is misschien wat lastig...)

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 08:22

@ Gineke: Thanxx voor je uitgebreide antwoord! Ja of hij nou echt lui is? dat vindt ik zo moeilijk te zeggen. Als ik hem bijvoorbeeld in de stapmolen zet, zou ik zeggen dat hij lui is het liefst zet hij de stapmolen tot stilstand. Of hij vindt er gewoon niks aan!
Hij vindt het volgensmij wel leuk als we nieuwe dingen gaan doen, oefeningen aan de hand enz. Aandacht is alles bij hem, en eten natuurlijk :+
Ik heb zeker besloten hem gewoon minder te rijden in de week, 3 keer rijden waarvan 1x les, longeren en een rondje buiten! (ik longeer met pessoa) Gaat erg goed!
En maandag gaan we lekker springen!

haha ja komt helemaal goed!! wie weet kan hij dat straks ook wel :+

@Svdijk: Mijn paard krijgt 's ochtends 3/4 brok, 's middags 1/2 muesli en 's avonds 1 brok en als hij gewerkt heeft krijgt hij wat extra meestal een 1/2 brok.
Ik ga vandaag weer even met hem naar buiten! Ik zal je tips gebruiken!

@ Maikeltje: Er werd mij verteld dat hij al oefenparcoursjes had gelopen (hij is spring gefokt)
Ik kocht hem niet echt als zadelmak paard, hij was iets verder dat dat zeg maar.

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:53

Ten eerste: je hebt een heel gaaf paard !

Hij is vier jaar en 1.72? Een echte puber en volop in de groei. Hou in gedachten dat jonge paarden van die grootte meer tijd nodig hebben zich te ontwikkelen dan een jong paard van 1.60, die uit groeit tot 1.65. En zelfs daar moet je voorzichtig mee zijn.

Als hij wel gek doet en bokt aan de longe geloof ik niet dat iets ernstigs aan de hand is, dat komt helemaal goed hoor, maar dit heeft tijd nodig. Het is een heerlijke puber !
Als je rijd denk ik dat hij zijn balans nog niet heeft gevonden en dat compenseert door terughoudend te zijn. Hij kan even gewoon niet sneller. Hij geeft zijn grens aan en daar moet je blij mee zijn. Dus hij probeert in zijn eigen tempo toch zijn balans te zoeken en psychisch en lichamelijk heeft hij ook nog al wat te verwerken op zo'n leeftijd.

Wat je bijvoorbeeld kan doen is hem idd een paar maanden rust geven. Dat wil zeggen: niet dressuurmatig rijden maar wel met hem bezig zijn. Koop een boek over grondwerk. Ga vanaf de grond met hem aan de slag, je kan hem leren wijken op druk, achterwaarts laten gaan, jou overal volgen, over balkjes laten stappen, dit alles zonder gewicht op zijn rug en dat is alleen maar goed en daar heb je later met rijden profijt van en je krijgt een band met je paard. En tussendoor longeren kan natuurlijk ook.

Voor de souplesse en ontspanning: hou een stukje wortel voor zijn neus en laat hem zijn hoofd en hals buigen tot tussen zijn knieën. Is een goede oefening voor het bollen van de rug, zonder gewicht daarop. Zo kan je hem ook naar links en rechts laten buigen, met de neus tot aan de ribben. In het begin een beetje, dan steeds verder. Doe dit na het longeren of een ritje.

Daarnaast kan je toch, als afwisseling, zeker nog één of twee keer per week rijden en ga dan lekker de natuur in, het strand op. Hup, rechte stukken rijden en wissel kleine stukjes draf/galop af met stappen aan de lange teugel. Vraag verder niets bijzonders maar probeer hem spelenderwijs aan je been te krijgen. Misschien ken je iemand met een vlot paard die daarbij voorop kan lopen. En.... belonen, belonen, bij de minste goede reactie al.
Ik vind het nogal wat om met een vierjarige al te gaan springen. Velen denken dat dat afwisseling geeft, maar voor een jong paard kan dat best een belasting zijn. Hij heeft nog een heel leven voor zich, waarin hij alles kan leren, maar hij moet het wel kunnen verwerken.

Een instructrice met zo'n negatieve instelling zou ik niet willen. Kan je je geld net zo goed in de Waddenzee gooien ! Jullie hebben iemand nodig met een enorme positieve instelling en verstand van jonge paarden.

Wat je ook nog kan doen is hem na een rit of longeren iets extra's te geven in de vorm van een mix waar energie in zit of een schep sportbrokken. Ook op de site van de "paardendrogist" heb je een keuze van vitaminen als aanvulling op het rantsoen. Je kan ze ook bellen, ze hebben er verstand van.

Ik wens je heel veel succes.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:55

ook wil ik als eerste zeggen: ,,Wat een onwijs gaaf paard heb jij"!!

vitamine bij de paardendrogist zou ik ook geven als advies
en die instructrice in de hoogste boom binden!!!! jij betaald haar om jullie beter te maken!!!
niet om jullie af te kraken!!!

ook wat Anda123 zegt... paardje is nog volop in de groei dus wees erop allert dat hij veel energie hierin steekt.
springen zou ik nog even achterwegen laten... balkjes lopen kan geen kwaad maar heuze sprongen tijdens les (denk aan parcours..) wordt een beetje teveel.. pak lekker het stand!!! veel leuker!!
en stappen/draven door het (veilige) water geeft ook spieraanspanning!!

misschien kun je toch overwegen om hem een maand op "rust" te zetten.. lekker in de wei! over 3 maanden is het alweer koud!!! :(
natuurlijk kun je wel een ritje maken maar meer ter ontspanning.
vergeet niet dat je paard jong is en fysieke (geestelijke) inspanning is net zoveel als lichamelijke inspanning.
een jong paard krijgt best veel aan zijn koppie tijdens een training. dit kan ook heel vermoeiend zijn.

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 22:25

@Jolanda20: Dankje!!
Ik heb bij de paardendrogist wat bestelt voor hem! krijg ik morgen binnen, ben benieuwd of hij er op reageerd!
Nee precies, zonde van mn geld!! Ze bedoeld het misschien wel goed, maar ze brengt het niet echt aardig!!
En misschien heeft ze wel ergens gelijk in uiteindelijk, dat weet je nooit..

Ik spring maar 1 x in de maand met hem, en niet hoog hoor! en geen parcoursjes! Daar lijkt hij wel veel plezier in te hebben (weigerd nooit) En laatst weer naar buiten met hem geweest daar was hij wel voorwaarts en reactie op mn been was wel goed!
Ik ga bijna denken dat hij dressuur niet leuk vindt!

@Anda123: Dankje!! Ja klopt, echt een grote baby! Al schatten veel mensen hem ouder omdat hij al aardig wat body heeft!
Grondwerk vindt ik zeker leuk om te doen!
En ja ik ben zelf een vrij onzeker persoon dus kan wel een instructrice gebruiken die me motiveerd!!

Nogmaals bedankt!!