Het ''Houding'' tips & trics topic.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lovemario

Re: Het ''Houding'' tips & trics topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 23:06

dek op je pianohandjes :) en in galop meer blijven zitten :)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 23:08

Ik heb ongelovelijke wiebel pootjes...vreselijk...al van alles geprobeerd, met beugels zonder beugels langer korter vast binden echt alles wat mogelijk is...

k moet wel bekennen t op t ene paard meer te hebben als op t andere paard... maarja nu dus geen ideeen meer...

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 23:08

volgens mij is het meer dat ik mijn handen naar voren knik, geen piano handjes (speel wel pianoXD) maar ik knik ze nog al naar voren...

tja galop als hij aan springt kan ik niet goed blijven zitten om dat hij lijkt te 'vliegen' tips??

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 23:09

malih schreef:
Ik heb ongelovelijke wiebel pootjes...vreselijk...al van alles geprobeerd, met beugels zonder beugels langer korter vast binden echt alles wat mogelijk is...

k moet wel bekennen t op t ene paard meer te hebben als op t andere paard... maarja nu dus geen ideeen meer...

beginnen met wat kortere beugels dan zit je steviger, en dan telkens een gaatje langer als het goed gaat, zo heb ik het ook opgelost.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 23:09

Vaak is het probleem dat je niet echt zit, maar een beetje staat.
Mij hebben ze geleerd om te denken dat ik mijn kruis omhoog 'trek' hierdoor ga je meer op je zitbeentjes zitten. Ook moet je een losse knik in je armen houden en je handen rechtop. Vaak ga je dan vanzelf je schouders ontspannen, dit is namelijk niet iets wat je bewust doet (iemand kan wel zeggen ontspan je schouders, maar dat lukt niet op commando :+) Enja, kapstokjes, daar moet je zelf aan blijven denken en op een gegeven moment komt dat goed :)

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 23:10

@malih, probeer dan goed je tenen naar benen te draaien. zo druk je je knieen automatisch tegen het zadel en gaat het minder wiebelen :)

@jamishanin, goed achterover zitten, en je benen proberen te ontspannen. als je je aanspant is het moeilijker dan als je je ontspant :)
succes

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 23:12

thanks!

kapstokjes tja.. dit is een leen zadel dus ik zat voor geen meter :o ik zal wel eens foto's sturen met mijn eigen zadel :D

ja het ontspannen heel moeilijk voor mij :o

ja ik merk zelf dat ik idd ook in de beugels ga staan, voor de galop... okey hier ga ik zeker aan werken ;)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 23:14

lovemario schreef:
@malih, probeer dan goed je tenen naar benen te draaien. zo druk je je knieen automatisch tegen het zadel en gaat het minder wiebelen :)

Werkt niet, en totaal niet... en ook de beugels steeds wat langer werkt niet... k snap er geen snars van, ook omdat ik t op t ene paard wel heb, en t andere paard totaal niet...

kan ook niet oeffenen nu , me paardje is pas 15 maanden :o

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 23:14

Heb nog een tipje die ik graag met jullie wil delen. Mijn fysiotherapeut zei tegen me dat ik moest zitten als een PRINCES! Want hoe zit die; keurig rechtop, kin in, lang maken en gewoon netjes zitten. Nou, even denken "Oja, princessenhouding" is véél makkelijker dan alle delen van je lichaam langs lopen met je lijstje met aandachtspunten erop. En, lesklanten snappen je ook direct. Ik vond het een mooie metafoor.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 23:15

mijn belebberde houding (waar ik me dood voor schaam) :+

ik werk er al aardig hard aan om rechter te zitten , mijn bekken te kantelen, ontspannen te zitten,
handen naar beneden en dragen, hakken meer uitdrukken, geen kapstokjes, niet een holle rug creeren en
tot slot geen pianohandjes }>

tips?

L2 debuut 1 a 2 maand geleden
Afbeelding

https://lh6.googleusercontent.com/-uKEE ... G_0213.JPG

M1 debuut 2 week geleden.
Afbeelding

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 23:17

zo vreselijk zit je niet hoor :) idd niet te ver achterover zitten

x_sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 23:55

zelf ga ik altijd erg naar voren te leunenn en dan met een bolle rug,iemand tips?
ik heb zo geen foto.. :+

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 06:29

lovemario schreef:

Ik ben het niet helemaal met je eens.
Op de foto's zie ik een ruiter die erg gespannen achterover hangt, lijkt ook of je hangt aan je teugels. Zie op de 2de foto een ruiter die inknikt in d'r heup, en benen niet niet gelijk liggen (1 voet wijst naar buiten). Krijg de indruk dat de ruiter met gespannen benen zichzelf in het zadel probeerd te drukken. Doordat ze achterover hangt lijkt het alsof ze hangt aan de teugels en geeft het het beeld (en wellicht is het ook zo) dat het paard stug is in de mond.
Wat ik zou doen, een paar zitlessen nemen. Gewoon je paard aan de longe licht uitbinden, en zonder teugels alle gangen gaan rijden/voelen. Zo kunnen zitten dat je niet uit balans raakt ongeacht de gangen van je paard, en ook zo je overgangen kunnen gaan rijden.
Bedoel het zeker niet als kritiek, zou leuk zijn als deze ruiter een mooier plaatje kan laten zien, wat zeker moet kunnen, ze heeft een leuk dier onder zich.

Elskexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:43

De foto's hierboven; 2e foto, blijf rechtop zitten!

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:45

Japeloup schreef:
lovemario schreef:

Op de foto's zie ik een ruiter die erg gespannen achterover hangt, lijkt ook of je hangt aan je teugels. Zie op de 2de foto een ruiter die inknikt in d'r heup, en benen niet niet gelijk liggen (1 voet wijst naar buiten). Krijg de indruk dat de ruiter met gespannen benen zichzelf in het zadel probeerd te drukken. Doordat ze achterover hangt lijkt het alsof ze hangt aan de teugels en geeft het het beeld (en wellicht is het ook zo) dat het paard stug is in de mond.
Wat ik zou doen, een paar zitlessen nemen. Gewoon je paard aan de longe licht uitbinden, en zonder teugels alle gangen gaan rijden/voelen. Zo kunnen zitten dat je niet uit balans raakt ongeacht de gangen van je paard, en ook zo je overgangen kunnen gaan rijden.
Bedoel het zeker niet als kritiek, zou leuk zijn als deze ruiter een mooier plaatje kan laten zien, wat zeker moet kunnen, ze heeft een leuk dier onder zich.

t is ook niet perfect, maar het is niet zo enorm belabberd dat je zegt ooh wat vreselijk :n
ben het verder helemaal met je eens :)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:51

_Bitje_ schreef:

ik werk er al aardig hard aan om rechter te zitten , mijn bekken te kantelen, ontspannen te zitten,
handen naar beneden en dragen, hakken meer uitdrukken, geen kapstokjes, niet een holle rug creeren en

tips?

Afbeelding

Afbeelding

Jij moet voor je gevoel juist iets naar voren gaan zitten in je rug. Bips wel daar houden. Schouders iets meer naar voren en je schouderbladen naar elkaar toe brengen. Borst omhoog brengen als het ware.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:55

wat ik juist zo raar vind is dat het nooit op een coupon heeft gestaan wat betreft mijn houding.
Want op veel fotos vind ik mijzelf niet bepaald aangenaam zitten.

Japeloup schreef:
lovemario schreef:

Ik rijd 2 keer in de week zonder zadel, dan zit ik wonderbaarlijk veel beter, het is hem vooral als ik met zadel rijd, dat ik alles vastzet.
Maar het word gelukkig al wel beter, dat over dat teugelhangen is niet waar, het lijkt inderdaad zo omdat ik achterover zit. maar
ik heb de teugels meestal wat te lang waardoor het dus niet extra druk opleverd in de mond. Maar bedankt.
Mijn houding is gewoon een groot aandachts punt, en ik werk er veel aan :D

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:10

_Bitje_ schreef:
wat ik juist zo raar vind is dat het nooit op een coupon heeft gestaan wat betreft mijn houding.
Want op veel fotos vind ik mijzelf niet bepaald aangenaam zitten.

Geloof me veel jury leden letten er niet op. Ken mensen die niet kunnen zitten, maar dan ook echt niet, en toch er nooit commentaar op krijgen. Ken ook een hoop keurig zittende ruiters, die niet alleen voor de foto netjes zitten, maar echt rijden op zit, zonder dat je ziet wat ze doen. Die mensen krijgen vaak net als de slecht zittende ruiters een 6 voor houding en zit.
Het zegt mij dus niet veel dat een jury er niets van zegt.
Wat je kan doen is iemand je paard laten longeren. Jij er op en dan geen teugels in je handen, strek je armen opzij, dan naar voren, omhoog, en lang je lichaam naar beneden. Klinkt makkelijk, maar degene die longeerd kijkt of je stabiel blijft zitten. Terwijl je deze oefening doet, moet je dus heel stil blijven zitten.
Volg je me een beetje?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:27

malih schreef:

Hoe slingeren je benen?
Van voor naar achter of van links naar rechts?
Dus, klop je er mee, of slingeren ze een beetje van voor naar achter?

Lis_Jolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:25

Ik heb last van mijn rug. Mijn onderrug is heel sterk, daar draag ik mijzelf altijd mee. Helaas vind ik mijn paard altijd zo mooi en krijg ik daar een boggel van als ik er niet op let.
Mijn onderbenen zijn heel wiebelig. Vaak heb ik ze te ver naar achter.

Hier wat foto's.
Afbeelding

Deze zijn van vorig jaar, hier zie je het veel erger. Heb het eigenlijk al best verbeterd moet ik zeggen:D :

Afbeelding

Ik hoop dat het filmpje voor iedereen te zien is...
http://lisjolien.hyves.nl/fotos/1391153126/0/COVY/

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:35

_Bitje_ schreef:

tips?

https://lh5.googleusercontent.com/-_ZUG ... G_0279.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/-hHbk ... G_6666.JPG

zien jullie verbetering? :D
[RIJ-ITP] (M1) Haflinger Beau, Fotoshoot door Grietjekas Fotografie !!

Boender123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:13

_Bitje_ schreef:
_Bitje_ schreef:

tips?

https://lh5.googleusercontent.com/-_ZUG ... G_0279.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/-hHbk ... G_6666.JPG

zien jullie verbetering? :D
[RIJ-ITP] (M1) Haflinger Beau, Fotoshoot door Grietjekas Fotografie !!

ik zie idd verbetering :D alleen sommige foto's hang je nog beetje , gaf je zelf volgens mij al aan .

handig topic dit hou het mooi in de gaten :)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:14

ontzettend handig topic.
ik kan mijn benen absoluut niet stilhouden en heb dus wss gewoon weinig balans. iemand tips om dit te verbeteren?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:40

Ik ga als ik door een bocht ga dus bij voltes of hoeken Ltijd te veel mee met m'n schouder dus dan draai ik als het ware helemaal mee, tips?

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 15:51

@Lieshorses: Wat ik enige tijd van mijn instructrice moest doen is rijden (en ook draven) terwijl ik mijn arm aan de binnenkant omhoog doe. Languit en met je duim naar achter gedraaid (hand ontspannen in een vuistje). Dan hou je je schouders en bekken rechter, je paard kan je er niet zo uitbewegen. Zo leer je hoe het voelt recht te zitten. Na wat oefening kan je zonder. Succes!