mijn paard arm bespierd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: mijn paard arm bespierd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:30

Volbloeds doen het beter op gepofte muesli. Er zijn een aantal merken die dat hebben, maar voor in nederland zal ik het niet weten.
Deze gepofte muesli is beter voor paarden met een snel metabolisme.

Mijn paard is mooi bespierd geraakt van dressuur (gaat langzaam, maar als je na een flinke tijd weer foto's neemt zie je verschil) en een beetje hulp van "hydrotherapie", oftewel elke dag met koud water helemaal afspuiten.
Verder klimmen en balkjes lopen.

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 22:34

@ Air: Ik heb nu een leenzadel, maar dit is meer voor mij eigen zit, dan voor haar rug. Mijn oude zadel lag in principe goed. De zadelmaker zei dat het wel een dilemma was, aangezien het zadel aan de ene kant de schoft goed vrij moet laten, en aan de andere kant weinig druk naast de schoft moet geven. Die druk daar verminderen is lastig omdat een boom voor een hoge schoft vaak meer druk geeft naast de schoft.

Qua training zijn we veel bezig met rechtrichten en ook het neusje er uit rijden. Toch zegt mijn instructeur dat het voor een paard met weinig balans en een onbespierde rug niet perse slecht is om naast lang en laag ook wat ronder te rijden. Maar goed, daarover bestaan veel theorieen. Ik ben het er mee eens dat ze nog te veel op de voorhand loopt, ze heeft een zeer sterk achterbeen en daar weet ze van voren nog geen raad mee. Dat is een kwestie van sterker worden...en je raad het al..bespiering.
IK heb geen valse verwachtingen, en gebruik geen grand prix paarden als voorbeeld, maar veel mensen vinden haar onbespierd..terwijl er qua training echt wel aan gewerkt wordt. Los van rechtrichten, tempowisselingen, laag, lang en rond, train ik ook veel buiten met heuvels en verschillende gangen + balkjes, dus wat dat betreft zou mijn training wel meer moeten opleveren.

@Femmefatale: qua eiwitten zit het wel goed, en ja qua training zie hierboven. Zelfs als ik het fout zou doen, zou ze in principe meer bespierd moeten zijn. Ik ga echt zorgvuldig te werk, en ik geloof echt niet dat mijn dressuurtraining perfect is, (daarom heb ik les en probeer ik mezelf continue in te lezen, en zoveel mogelijk te voelen wat het paard doet) maar ik ben echt veel bezig met rechtrichten en alle andere rijtechnische aspecten.. Bovendien staat er nu een fijn artikel in de Paard en sport over conditie en bespiering waarin niet alleen het nut van dressuur wordt beschreven, waarbij meer coordinatie en lenigheid wordt getraind, maar dus ook de krachttraining voor het paard, wat het buitenrijden is. Maar nu wordt ik iets te uitgebreid in stof.....

@janderegelaa: Goudspuit? kan je dat toelichten?

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:36

Er zijn al veel goede tips gegeven! Heeft je paard geen pijn? Paarden met pijn stoppen de energie niet in het opbouwen van spieren.

Goudspuit zijn hormonen toch?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:37

Typisch volbloed bouw. Ik zou me er niet druk om maken :-)

Lijkt me wel een type dat sowieso niet makkelijk op gewicht is te houden dus daar wel op letten :-)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:43

Juist het rond zorgt ervoor dat het achterbeen niet onder kan treden. Dus eerst achter en dan komt van voor vanzelf. En dan op de loodlijn.
Ik denk dat daar het probleem ligt.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:46

Ik ben het wel eens met Air dat het paard te veel op de voorhand loopt (op de foto's in ieder geval) en daardoor van achteren ook meer stuwt dan draagt. Daar is met goed trainen zeker wat aan te doen, laat het paard meer op eigen benen lopen en werk met veel schakelen aan een in ieder geval horizontaal balans. Maar ik zou dit paard ook zeker eens laten masseren door iemand van happy athlete, het paard heeft zeker ook een strakke rug en problemen in de achterhand. Als spieren goed los zijn gaat daarna de spierontwikkeling ook sneller. Ik moet wel zeggen, ik zie een paard liever aan de schrale kant dan de overdreven dikke paarden die je tegenwoordig veel ziet, ze moeten het tenslotte wel allemaal meedragen. Succes ermee

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 23:08

Bedankt voor de reacties..

Het hoefspoor van het achterbeen treed ruim over het hoefspoor van het voorbeen, dus wat dat betreft treed het wel goed onder. Maar misschien dat dit nog beter kan.. Mijn instucteur zegt dat ze moeite heeft met het gebruiken van de onderrug, of connectie maken met de lendenen zeg maar..vandaar dat ze wat achter de loodlijn kruipt. Dit heeft veel tijd nodig om dit sterker te maken, en wanneer dit sterker is zal ze vanzelf meer op de loodlijn komen. Dan gaat ze inderdaad meer van achter naar voren werken. Maar goed, dit moet 'groeien'..

Ze stuwt inderdaad nog te veel.. daar werken we aan. Ik heb van iemand anders ook de massage tip gehad. zeker iets om te proberen! Voor de strakke spieren en wat meer rust heb ik een tijdje magnesium bij gegeven. Dit werkte wel goed..
Toch ga ik nu weer wat totaal anders proberen, provarium breeding van groene os. Ze is namelijk zo goed als altijd hengstig. Dit kan natuurlijk ook veel spanningen opleveren! Misschien dat dit spul de hormoonlevels op orde brengt, hopelijk voor rust zorgt, wat voor minder spierspanning zorgt, wat er weer voor zorgt dat ze haar spieren beter kan gebruiken en beter bespierd raakt! Haha volgen jullie t nog? :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:39

Om haar wat voller te krijgen zou je, naast de juiste training, qua voeding eens Marstall cornmuesli kunnen proberen. Ik heb zelf ook zo'n bloederige merrie en die was ook altijd erg schraal. ik voer nu ongeveer een half jaar die cornmuesli en ze is mooi rond en gevuld. Verder is haar hele lijf goed opgeknapt van dat voer, zelfs haar hoeven glimmen je tegemoed. Ook had ze altijd last van veel spierspanning, mede door verkeerd voeren (teveel suikers/melasse). Nu krijgt ze iedere dag een schepje magnesium door haar cornmuesli en ze zit echt lekker in haar vel. Ik ben erg te spreken over dat voer. :j

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:27

Jaja.. we volgen het nog :D

Als ze ook zo hengstig is, is een uitgebreid bloedonderzoek misschien ook wel een optie.
Dan weet je ook precies waar ze teveel van heeft en waar ze tekort van komt, en kan je dat aan gaan vullen.
Ook wat betreft hengstigheid wordt je waarschijnlijk wel wijzer.

En heeft ze een goed bloedbeeld, kan je een tekort/teveel iig uitsluiten ;)

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:31

nachtmar schreef:
Ik heb wel al maismeel gebruikt..werkte niet want ze vond het niet zo lekker..
Lucerne is het enige wat ik nog niet heb gebruikt, dus dat kan ik nog wel proberen!
het probleem is dat ze van veel dingen nog heter wordt, en dat is nou net niet de bedoeling..:)

Mijn paard zag er precies zo uit als de jouwe (het donkere paard in mijn profiel) Maismeel at hij niet dan blies hij eens hard op zijn voer en foetsie, geplette mais eet hij wel en graag ook en dat is (voor mijn paard) het enige dat hem "dik" krijgt. Als ik ermee stop zie ik het meteen. Beginnen met 2 scheppen per dag tot je resultaat ziet en dan naar 1 schep per dag. Het is niet zo duur dus ik vond het het proberen waard. Heel belangrijk mijn paard is nogal een heethoofd maar van mais worden ze niet heter dus dat paste ook prima

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:40

Ik heb zelf een anglo-arabier waarbij ik ook echt jaren tegen haar magere look heb moeten vechten. Ze at niet maar ze vrat, kreeg veel krachtvoer met de daarbijbehorende energie en ik maar bedenken hoe haar nog meer vet te kunnen laten krijgen.
Sinds ze veel buitenloopt in kudde en altijd beschikt over ruwvoer is het over en heb ik haar zelfs al wel eens op dieet moeten zetten.
Ik geloof heilig in ruwvoer in combinatie met beweging waardoor ze nog meer trek krijgen. Beetje jaloezie en continue kunnen lopen zorgt ervoor dat ze meer eten dan wat aan een hooinet plukken in de stal.
Daarbij dan een normale portie muesli of ander krachtvoer naar werken en mijn merrie is niet meer mager.

Vorig jaar door omstandigheden weer in de box moeten zetten en daar ging ik weer met mijn zakken lucerne en slobber.

Voor het bouwen van spieren heb je nu eenmaal een beetje reserve nodig, dus zodra ze iets ruimer zit in haar vet gaat het spieren opbouwen ook makkelijker. Zeker in combinatie met de juiste training.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:55

RM94 schreef:
Mijn paard zag er precies zo uit als de jouwe (het donkere paard in mijn profiel) Maismeel at hij niet dan blies hij eens hard op zijn voer en foetsie, geplette mais eet hij wel en graag ook en dat is (voor mijn paard) het enige dat hem "dik" krijgt.

De meeste paarden vinden maismeel aangelengd met (warm) water veel lekkerder.

TS
In een goudspuit zitten anabolen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 09:01

Mocht je kwa voer wat willen proberen zou ik kiezen voor de merriebrok van Cavalor (vraag me even de preciese naam niet). Hier zit melkpoeder in, wat aanzet en weinig energie. Het heeft mijn merrie super geholpen.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 09:09

Weet je wat echt helpt Dagmar?

Naar stal Lelyhoeve gaan! Sidera is er iig echt rond gegroeid, haha.
Ik denk dat het bij haar type hoort. Sommige mensen zijn ook dun als een
plankje no matter what they eat..
Maar dat betekent niet dat er geen hoop is hoor. Het zijn geen feiten hoor,
maar ik heb het idee dat schrale paarden (van mij en vriendinnen) meestal
pas echt bijtrokken na een aantal jaar. Weet ook niet of dat bij jou ook
gaat komen. Succes iig. Ik zou iig niet heeeel veel geld gaan uitgeven aan
supplementen, want het is een gezond paard en training is de meest
effectieve manier om beter gevuld te worden.

Je hebt natuurlijk al een hoop geprobeerd (kosten noch kosten! ik denk aan zemelen en bietenpulp ;) )

neapolitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 09:19

Ik vind als je paard gezond is; goed eet glanst energie heeft, goede conditie en goed getraind wordt en los in zijn lijf dan is er toch niets aan de hand?
de meeste paarden zijn in NL te dik! en dat is dus niet gespierd. Je hebt bodybuilders en balletdansers allebei zeer gespierd maar qua uiterlijk totaal anders.
ik zou me totaal geen zorgen maken :j

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:16

Dagmar: Sta je nog steeds bij Zilverster? Zoja, dan is het probleem toch echt te weinig ruwvoer!

HIPPIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:34

Ik zie vooral volbloed ;-) haha! Dat betekent inderdaad dat ie misschien wat voller zou mogen worden, maar dat gaat niet van vandaag op morgen. Mais zou ik niet voeren, worden ze (in mijn ervaring) vooral slap van. Lucerne is misschien een optie, sowieso mooi als aanvulling voor de wintermaanden.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:54

Hij heeft spieren zat, zeker op zijn billen :))
Hij zou meer vlees mogen, maar vind het niet schokkend.
Zou ook geen Myoplast aanraden, das echt puur voor de spieren en die zitten er wel.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:58

olijf schreef:
Zou ook geen Myoplast aanraden, das echt puur voor de spieren en die zitten er wel.

Daar ga je de mist in... een paard wat in training staat en de juiste training krijgt krijgt mooie ronde billen... geen puntbilletjes. :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:55

Air schreef:
olijf schreef:

Daar ga je de mist in... een paard wat in training staat en de juiste training krijgt krijgt mooie ronde billen... geen puntbilletjes. :)

Mijn paard heeft altijd puntbillen. Of ze nu in training is of een tijd op rust heeft gestaan. Dit heeft ook te maken met de lichaamsbouw.
Als er meer vetjes opzitten, dan zie je dat minder, maar ze zit wel degelijk zo in elkaar!
In het geheel mag er wat meer "vulling" aan dit paard, maar ik weet hoe moeilijk dit is, want net als dit paard is mijn 4 jarige ook wel gespierd, maar er mag net als hier wat meer vlees op de botten.
Krachtvoer, maar ook gras zijn heel belangrijk en verder worden er hier al heel veel supplementen genoemd en daarbinnen moet je gewoon zelf uitvinden wat het best werkt.

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:22

Ik vind het eerlijk gezegd wel meevallen. Een paard is al snel te dik, en zo schraal is hij niet hoor. Ik zou er niet allerlei dingen in gaan proppen als het mijn paard was.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:43

Mag ik je vragen wat je voedingschema is en staat het paard ook buiten of veel op stal?

Ik vind je paard net wat te mager. Dat dit typisch volbloed is vind ik niet. Ik heb op een renstal stage gelopen en daar zagen alle volbloeden er tip top uit en niet zo mager als die van jou. Die dieren werkte heel hard maar kregen ook super goede voeding.

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:48

Misschien krijg ik nu wel wat mensen over me heen, maar wil het toch even zeggen.

Ik denk dat het net als bij mensen is. De een die traint en word type bodybuilder, de ander traint en word type gespierde spijker. Niet ieder mens heeft de aanleg om daadwerkelijk "grote" spieren te krijgen. Kijk bijvoorbeeld eens naar benen van profvoetballers. De een heeft ontzettend dikke gespierde benen, terwijl de ander meer "slanke" gespierde benen heeft. Of kuiten van ruiters, de een krijgt hele dikke gespierde en de ander zijn dunner.

Waarom zou dat bij paarden anders zijn?

Misschien heb ik het mis, en is jouw paard geen type "gespierde spijker". Ik denk het echter wel :)

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:41

Op de stal waar dit paard staat, is men zuinig met ruwvoer helaas.... Ik ben van mening dat genoeg ruwvoer verandering brengt!!!

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:47

Ik denk dat vooral het afhangende kruis heel erg vertekend.