Supercompensatie en training

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:43

Ik kwam dit topic tegen is al een wat ouder topic maar het lijkt me wel heel interessant om het weer opnieuw te laten lopen! Om zo ervaringen te delen!

Ik vind dit echt een goed topic, weet zeker dat heel veel mensen dit niet kennen en ook zeker niet doen! Ik zie heel veel dressuurruiters elke dag gewoon keihard trainen waardoor ze eigenlijk juist minder spieren krijgen omdat het geen opbouw is maar afbraak.

Mijn vriend doet bodybuilding maar eigenlijk is dit weer heel lastig te vergelijken, hij traint vaak verschillende groepen en zo kan hij elke dag blijven trainen, de ene dag benen de andere dag armen dan rug dan buik en zo weer alles opnieuw.... Maar bij een paard lijkt mij dat heel moeilijk want een paard loopt al op 4 benen en zal je altijd die groepen blijven gebruiken....

Ik hoop dat dit topic weer gaat lopen want vind het erg goed!

Ik trainde eerst altijd 1 dag en dan 1 dag rust maar wil het nu toch anders gaan proberen, dus eigenlijk 3 dagen achter elkaar rijden, 1e dag lichte training, 2e dag zware training en 3e dag weer lichtere training en 4e dag vrij... Vinden jullie dat wat??
Ik weet alleen niet of ik over de top heen ga bij zwaardere training ik heb geen hartslag meter en vind het dus lastig te bepalen en denk zelf dat ik niet altijd over de top heen ga, maar wat dus inhoud dat je eigenlijk minder spieren opbouwt... Maar hoeveel moet een hartslag zijn als je over de top heen gaat?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:50

Heb je de P&S al ontvangen? Daar staat deel II in van supercompensatie en training. Daar staat ook het aantal hartslagen als een paard "in het rood" komt bij de training, vermeld.

Er staan ook diverse trainingsschema's voor dressuur-, spring- en eventingpaarden in met de bijbehorende hartslagen op de piek van de training.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:53

Bij een paard is dit ook te doen hoor, verschilllende spiergroepen trainen. Ik pak normaal ook niet elke dag alle oefeningen mee, soms concentreer ik me op(op dit moment vooral doordat het een jong paard is wat nog niet goed aan het been is) de overgangen. Daar train je vooral de achterhand mee. Soms concentreer ik me op lengtebuiging. Dan pak je een springlesje, dan een buitenritje, dan balkjes draven, dan heel wedstrijd gericht, dan longeren (hoog ingesteld, laag ingesteld, los aan de lijn).

Door af te wisselen in je training, wissel je ook de spiergroepen af.

Hoe zie je lichte training en zware training? Ik vind overgangen/tempowisselingen altijd heel goed voor de conditie, en lengtebuiging is wat rustiger voor de conditie. Maar het is evengoed zware training of lichte training, hangt er vanaf hoeveel je vraagt.

Voor mij is een zware training een prive-les. Mijn eigen training is medium, en een dagje los aan de lijn longeren/buitenrit is lichte training. Vrij is natuurlijk lekker vrij, maar wel naar buiten.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:17

Als het goed is het ik de P&S al ontvangen ga meteen even kijken! Ga hem zo ophalen bij moeders!

Ik vind het dus heel moeilijk om te bepalen wat je nu eigenlijk aan het trainen bent.. Want eigenlijk in veel trainingen neem je alle spieren wel mee, ik wissel altijd in training lengtebuiging bijvoorbeeld maar ook lager instellen hoger instellen ect..

Wat ik wel weet is dat een les altijd veel intensiever is als een eigen training.

Edit: Maar wat ik nu lees is dat je eigenlijk pas een piekmoment kan halen als je een galoptraining ga doen of een heuveltraining en dat de dresuur eigenlijk alleen voor coordinatie is en voor leningheid.
Maar wat ik me dan afvraag wanneer ga je dan een galoptraining doen in je training...

Ratjetoe

Re: Supercompensatie en training

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:52

Na enig zoekwerk op bokt, dit topic gevonden. Zeer interessant stuk in de P&S staat er nu in vermeld met wat standaard trainingsschema's.

Ik ben erg benieuwd naar de diverse hartslagmeters die gebruikt worden door eenieder hier, oftewel eigen ervaring met de verschillende systemen? (Gaat bij mij om springpaarden)

En ik lees in dit topic dat er lactaatwaarden worden gemeten. Dient dit door een DA te gebeuren?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:57

De lactaatwaarden laat je idd door een DA bepalen.
Zelf train ik (nog) niet met een hartslagmeter want die zijn me nu even te duur. Tenminste, als je een echt goede wilt hebben zoals in de PS staat. Een heel simpele, die alleen op het moment dat je rijdt af te lezen is heb je al voor zo'n honderd euro.

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:03

Annemeik schreef:
Bij een paard is dit ook te doen hoor, verschilllende spiergroepen trainen. Ik pak normaal ook niet elke dag alle oefeningen mee, soms concentreer ik me op(op dit moment vooral doordat het een jong paard is wat nog niet goed aan het been is) de overgangen. Daar train je vooral de achterhand mee. Soms concentreer ik me op lengtebuiging. Dan pak je een springlesje, dan een buitenritje, dan balkjes draven, dan heel wedstrijd gericht, dan longeren (hoog ingesteld, laag ingesteld, los aan de lijn).

Door af te wisselen in je training, wissel je ook de spiergroepen af.

Hoe zie je lichte training en zware training? Ik vind overgangen/tempowisselingen altijd heel goed voor de conditie, en lengtebuiging is wat rustiger voor de conditie. Maar het is evengoed zware training of lichte training, hangt er vanaf hoeveel je vraagt.

Voor mij is een zware training een prive-les. Mijn eigen training is medium, en een dagje los aan de lijn longeren/buitenrit is lichte training. Vrij is natuurlijk lekker vrij, maar wel naar buiten.

Daar ben ik inderdaad ook benieuwd naar. Hoe plan je een zware training in? Bij ons in de buurt is namelijk geen water of heuvel te vinden.. Dressuurmatig aan de slag is zoals beschreven in paard en sport geen echte krachttraining.

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:42

Helaas hier ook geen heuvel of water om te trainen, hoe lossen de ruiters die dit probleem ook hebben qua training?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:49

Hebben jullie ook geen mogelijkheid om met de trailer ergens naar toe te gaan?

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:05

Dat wel, maar dan kom ik hier in de buurt al snel op een eventingterrein uit...hoewel dat natuurlijk ook niet dramatisch is...

fysio_juul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:13

Leuk, ben zelf humaan fysiotherapeut en vind dit best interessant. Heb bij horse- event ook een presentatie gevolgd, die vertelde hetzelfde als hierboven. Het schijnt dat "amatuer ruiter" je maar zelden de conditionele hartslagzone bereikt. Eigenlijk zouden hier meer hapklare rij/ trainmethodes voor moeten worden geschreven met trainingsvoorstellen.

Bij mensen maak ik ook een trainingsschema voor 12 weken...

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:17

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:19

Nee helaas, dat is voor een normale training te ver rijden. Voor mij is bijv. het terrein in Boekelo wel aan te rijden. Zit je alleen voor je standaard trainingen dat je en extern moet en ook nog voor het terrein moet betalen...zocht dus eigenlijk een gratis oplossing hahahaha. Helemaal als springamazone ipv eventer zijnde.

Ziet er trouwens wel erg mooi uit!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:20

Hmm da's jammer. Zo'n training wordt dan gelijk een hele dag uit voor jou.

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:23

Ja idd en dat red ik helaas niet met mijn 40+ werkweek.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:03

Ook hier geen heuvels jammer genoeg! En ook geen water waar ik dat kan trainen. Ik ga wel met dat trainingschema aan de gang, zoals ik al eerder zei ik trainde altijd 1 dag en 1 dag rust maar ga nu dus 3 dagen trainen eerst licht dan zwaar en dan licht en dan 1 dag vrij en dan weer het zelfde... Alleen moet ik gewoon nog even wat verzinnen voor de zwaardere training.. En eigenlijk wil ik zo'n hartslag meter alleen al om te kijken hoe hard ik nou eigenlijk train.. Waar kan je die kopen sim die je gewoon om kan doen met rijden?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:19

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:23

heel intressant dit idd, veel over mee gekregen bij mijn periode bij Alice.
Onder andere dat de waardes van een paard onverklaarbaar veranderden en het paard kort daarna geblesseerd raakte.
Ik zou ook wel met een hartslagmeter willen trainen maar is me nog iets te duur.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:40

Evony schreef:
heel intressant dit idd, veel over mee gekregen bij mijn periode bij Alice.
Onder andere dat de waardes van een paard onverklaarbaar veranderden en het paard kort daarna geblesseerd raakte.
Ik zou ook wel met een hartslagmeter willen trainen maar is me nog iets te duur.

Toch wel jammer dat het topic niet verder door loopt terwijl het zo interessant is... Hoop dat er nog mensen reageren die hier nog meer informatie kunnen neerzetten...

Over welke waardes gaat het hier dan?

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:16

Morrie, idd jammer want een zeer interessant onderwerp!!

Ik zie dat ik net zo train als jij, 1 dag rust en 1 dag rijden/longeren. Ben jij inmiddels al met het trainingsschema aan de slag geweest en hoe bevalt je dat?

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 07:35

Ratjetoe schreef:
Morrie, idd jammer want een zeer interessant onderwerp!!

Ik zie dat ik net zo train als jij, 1 dag rust en 1 dag rijden/longeren. Ben jij inmiddels al met het trainingsschema aan de slag geweest en hoe bevalt je dat?

Ja klopt ik reed eerst om de dag, en ben nu aan de slag met soms 2 dagen achter elkaar rijden, ben er nog niet lang mee bezig dus kan er niet zoveel over zeggen, ik doe dan wel de 1e dag rustiger aan en de 2e dag wat harder werken en dan een dag rust...
Merk wel dat het normale ritme er in zit dus om de dag maar dat is een kwestie van wennen denk ik.

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:35

Nou ben benieuwd naar jouw vorderingen hierin, ik zit nog in mijn dag om dag rijden-ritme. Nu ook wat druk met werk dus dan is het soms net niet helemaal in te passen merk ik wel.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:46

Ratjetoe schreef:
Nou ben benieuwd naar jouw vorderingen hierin, ik zit nog in mijn dag om dag rijden-ritme. Nu ook wat druk met werk dus dan is het soms net niet helemaal in te passen merk ik wel.

Nee idd om de dag was goed in te plannen ;) Ik mag nu M rijden en merk dat die ene dag extra trainen wel fijn is nu... Vandaar dat ik het zo doe, maar ik laat het je weten, ik had gister en die dag ervoor gereden en ze had gister nog genoeg energie en had ook niet het idee dat ze stijf was gister..

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:46

Ben hier ook mee bezig met een paard dat een hals probleem heeft, niet willen buigen, we zijn, we is de fysiotherapeut en paardenosteopaat en Equine Sports Massage Therapist, en ik zelf de ruiter, nu een 5 maanden bezig en zitten op dit moment op 70 % van het buig vermogen, onder de man werken ik 2 dagen de eerste dag tot bijna zijn max, dag 2 werk ik door TOT maximaal vermogen en er net overheen, dan de er na word er gemasseerd en ligt gelongeerd, dag daarna werk aan de dubbel, en zo werken we weer naar een piekfase toe.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:17

Oke en heb je dat besproken met je osteopaat enzo?? Want ik dacht dus dat je geen 2 dagen keihard kan trainen... Want dan kan ik misschien ook mijn training aanpassen...