Plain's Liberator zoon protesteert

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Plain's Liberator zoon protesteert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 20:03

Ts, lees het onderstaande even en dan echt lezen,

Een goede ruiter begrijpt zijn paard met rijden.Een uitmuntende ruiter kan zijn paard horen fluisteren.Maar een slechte ruiter begrijpt het niet eens wanneer zijn paard het uitschreeuwt.

Maar de adviezen die je hier krijgt wimpel je weg dus zal dit ook wel niet helpen, mens, wat heb ik een medelijden met je paard en over een jaar zeker de verkoop in als onhandelbare, kapotgereden knol.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 20:11

Als het paard door zijn afstamming een bepaald karakter zou hebben, waarvan je verwacht dat het moeilijk zal zijn onder het zadel.
Waarom dan al zo jong zoveel van het dier vragen?
Dan kun je toch wachten op problemen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:52

ik zou hem even een maandje met rust laten om alles te verwerken.

Ik vind trouwens sowieso, ff off-topic, dan men tegenwoordig paarden veel te vroeg beleren/zadelmak maken.
Vroegah begon je met vier jaar pas een beetje met zadelmak te maken, een paard was dan een beetje " gerijpt" en door de pubertijd heen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:15

Ik ben het eens met de bovenstaande reacties..
Niet alle afstammelingen van Jazz zijn sensibel, niet alle afstammelingen van Parcival lopen spectaculair.
Het zal voor een deel wel mee spelen, maar de manier waarop je hem behandeld, beleerd en berijdt zal van grote invloed zijn.

Toch vind ik sommige reacties een beetje heftig over komen en ik dacht eerst even dat berichten van TS verwijderd waren, aangezien er maar 4 stonden en het commentaar steeds meer werd.
Het is niet eerlijk om over de rij-ervaring/rijstijl van een ander te oordelen, zonder ooit een foto te hebben gezien.
En het stukje uit haar profiel over haar overleden paard, doet hier ook niet terzake.. :n

Misschien is het handig om even te wachten op een reactie van TS. :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:19

eens met tineke, beetje erg fel hier.
Snap de conclusie wel hoor, en ben dan ook wel benieuwd naar de beelden waar TS naar verwees? :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 09:53

Fel? Omdat iemand niet weet hoe zij met een paard om moet gaan en dan maar het paard de schuld geven? Zichzelf de hemel in prijzen en het paard (of de hengst) de grond in stampen? Nee, dan verdien je het wel. Zeker als je de laatste foto in haar profiel bekijkt en dan de reden van verkoop, goh en dan gek vinden dat dit jonge dier in protest komt?

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:11

TS: Dat wat een paard meekrijgt van familie is naar mijn idee maar een klein deel van hoe het paard zal zijn in de toekomst... daar kan je waarschijnlijk zelf een heel groot deel aan bijschaven.

Ik denk dat je er beter aan doet gewoon te kijken wat het paard je aangeeft (en inderdaad niet verwachten dat een paard goed verzameld na 3 weken rijden, want dat mag je zo'n dier nog niet vragen).
uit je verhaal blijkt niet of je ervaring hebt met het inrijden van paarden. In je profiel zien we foto's van een pony met een slof... daarmee wek je de indruk geen ervaring te hebben met het inrijden van een paard.

Misschien heeft het meer zin om hulp te vragen? Inrijden van paarden is sowieso geen eenvoudig klusje en hulp is altijd welkom! Altijd fijn als iemand vanaf de grond kan kijken wat er gebeurd.

succes!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 12:44

Moderatoropmerking:
Ik heb even wat one-liners, berichten die alleen uit smileys bestaan en gewoon direct persoonlijke aanvallen naar de TS verwijderd. Voor de TS, alle advies hier gegeven is waardevol. Niet al je problemen hebben te maken met de afstamming van het paard, maar ook gewoon met zn leeftijd en de graad van africhting.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 12:53

Ik ga mee met de rest, een 3 jarige kán niet verzameld lopen, simpelweg omdat hij de spieren er niet voor heeft. Ik denk dat je teveel vraagt van je paard en dat dit een singnaal is om aan te geven dat hij het niet aankan, als je hem echt zo verzameld wilt hebben barst hij van de spierpijn en is het logisch dat hij in protest komt.

Maar ik ben wel nieuwsgierig naar je foto's, als het echt zo is dan ben je ook van die vervelende reactie's af. :)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 15:21

Als je dan een paard koopt met een sensibel (wordt vaak gezien als moeilijk) karakter dan moet je er ook mee om kunnen gaan. Zo'n paard moet je vragen dingen voor je te doen en kun je niet dwingen. En als je dan teveel vraagt dan is verzet het antwoord wat je krijgt.
Rustig aan beginnen met zo'n paard dus en er eerlijk mee omgaan.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 15:43

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 15:55

Maar in het topic hierboven, als we het over hetzelfde paard hebben, liep hij al onder het zadel.
Dat wil zeggen ( mits het hetzelfde paard is natuurlijk) dat hij dik voor zijn 3de al zadelmak is gemaakt en al maanden werkt.
Paard komt in protest omdat het paard de dingen die je vraagt niet aankan.
Dat heeft niets met een moeilijk karakter te maken!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 15:56

Het gaat om hetzelfde paard (tenzij ze er 2 heeft met dezelfde afstamming).

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:12

MMMM...als dit op het advies van de dierenarts is dat je zo vroeg begint, dan zou ik op zoek gaan naar een die verstand heeft van paarden!
Maar, misschien kan hij je nu ook wel advies geven? Scherper bit in?? spoortje om??

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:17

ga mee met de meeste bokkers hier - niet om je aan te vallen TS echt niet
een 3 jarige hoor je nog niet verzamelt te rijden - zorg dat ie lekker voorwaarts/neerwaarts gaat lopen ontspannen - rug gebruik -- dat verzamelen ( bij elkaar rijden ) komt vanzelf als je je basis goed op orde hebt ... zekers als je een sensibele afstamming hebt zou ik het met je paardje rustig aan opbouwen

je vraagt blijkbaar gewoon te veel van je paard waardoor deze in verzet gaat om jou iets duidelijk te maken

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:49

oh dit is hetzelfde paard?
Kan me nog herinneren dat ik in het vorige topic afwijzend had gereageerd, zou jammer zijn als dit inderdaad dezelfde zou zijn, maar dan weet je wel gelijk antwoord op je vraag ;)

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:41

Kan het zijn dat wat velen als 'verzameld' kennen, voor de TS 'aan het bit' betekent?
Dat er gewoon verwarring is over wat verzamelen is? Want een hackney outcross van 3 jaar kan echt nog niet verzameld lopen. Al zou Edward Gal erop klimmen...

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:47

opisop_shop schreef:
oh dit is hetzelfde paard?
Kan me nog herinneren dat ik in het vorige topic afwijzend had gereageerd, zou jammer zijn als dit inderdaad dezelfde zou zijn, maar dan weet je wel gelijk antwoord op je vraag ;)

Dit is inderdaad dezelfde, niks vreemds dus dat dit dier in protest gaat....

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:58

kan best dat een jong paard ineens dingen gaat doen waar je even geen raad mee weet. paard vind alles nieuw en kan niet vertellen waarom hij dit gedrag vertoont.

een paard dat ik verzorgt heb is een quarter en is een nakomeling van Brio. Westerners weten wel wie. Mij werd verteld dat als je haar zou verkopen en je verteld dat ze van Brio is, dat niemand dr dan meer wilt vanwege haar karakter. ze word rechtgericht en correct gereden en je hebt er geen paard aan. heel braaf en lief. niks mis mee.

gewoon zorgen dat het niet aan jou kan liggen, correct rijden en niet overhaasten. Anders laten nakijken als het ECHT niet jou fout kan zijn en je niks meer weet.
de echte toppers hebben ook super veel les en coaching om het zo snel, zo ver te schoppen met een jong dier. dus is het niet heel haalbaar om een 3 jarige gelijk te willen verzamelen, tenzij je veel geld heb en bij de beste les krijgt. maar dan zou je niet zo'n begin post neerzetten denk ik..

heb je anders een foto?

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 23:31

nou meid het is vaker gezegt kijk eerst even naar je zelf niet naar je paard ik spreek uit ervaring ik heb er 1 gehad die deet het met 3 jaar net zo als jij nu verteld in staking stil staan en achteruitlopen en niet meer voor uit willen tja en ik kan je zeggen dit was MIJN fout ik wilde te veel dat hij in stelling ging lopen en dus te veel van het paard vroeg laat hem eens los van voor en kijk of hij dan nog lopen wil..

niet aanvallend bedoeld maar een 3 jarige die zo gaat staken doe je toch echt iets fout en dat heeft niks met de afstamming te maken mijn paard had geen afstamming..