Mijn paard heeft een te korte rug => verkopen??!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:12

Onzin om je paard te verkopen. Als je paard niet lekker loopt ga dan naar de DA/kliniek.
Als jij de zadelservice vertrouwt en je zit lekker, zadel houden en doorrijden.
Als jij de osteopaat vertrouwt dan doe je wat hij zegt.
Ik hecht weinig waarde aan osteopaten omdat er heeel veel slechte rondlopen en die jou/het zadel etc. de schuld geven als ze het probleem ook niet kunnen oplossen.
DAarnaast zie ik een paard met een normale rug (geen standfoto's gezien) maar zo met rijden te zien.
Bovendien hoe rij jij je paard 'laag'? Wat houdt dat dan in.
En train je regematig? en hoe is de beweging van je paard. (wei, stapmolen, etc.) Welk niveau rij je?

Heb je ook een filmpje? Kunnen we het zadel/je paard/ jou zien rijden?

pacokuzies

Re: Mijn paard heeft een te korte rug => verkopen??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:14

leuk paardje
jammer dat je hem meschien moet verkopen

Greentea01

Een vriendin van mij heeft ook erg veel problemen gehad met een goed zadel te vinden voor haar andalusier. Misschien kan je haar eens PB'en. Als ik het goed heb heet ze op bokt lusitano. Misschien heeft zij nog tips of een goede zadelmaker voor dit type paard.

Veel succes!

Anoniem

Een breder tussenkanaal is bij paarden met een korte rug extreem belangrijk, zeker wat meer aan de achterkant van het zadel. De lendenen moeten gewoon de ruimte krijgen om naar links en rechts te buigen. De standaard vrouwenvuist tussen de kussens is echt te smal. Een flinke mannenvuist komt al beter in de buurt. Voor zover ik weet heeft Sommer zadels die naar achter toe breder uitlopen.

Zo extreem kort vind ik hem nog niet en jij past nog prima in een 17,5 inch. Mijn pony heeft een zadelruimte van slechts 43 cm en ik pas alleen in een 17,5 als de zitting vrij vlak is :o .

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 13:16

manex schreef:
ohja blond :Y) :')

*gnigni* :D

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:21

Juliette86 schreef:
Een breder tussenkanaal is bij paarden met een korte rug extreem belangrijk, zeker wat meer aan de achterkant van het zadel. De lendenen moeten gewoon de ruimte krijgen om naar links en rechts te buigen. De standaard vrouwenvuist tussen de kussens is echt te smal. Een flinke mannenvuist komt al beter in de buurt. Voor zover ik weet heeft Sommer zadels die naar achter toe breder uitlopen.

Zo extreem kort vind ik hem nog niet en jij past nog prima in een 17,5 inch. Mijn pony heeft een zadelruimte van slechts 43 cm en ik pas alleen in een 17,5 als de zitting vrij vlak is :o .

als dat belangerijk is strada dan misschien niet wat die is wel wat smal , raar advies van de zadel maker wat moeten mensen met arabische paarden dan wel niet die hebben nog een rib minder ook nog.

is heus een zadel te vinden , ik haal alles bij trekkingsaddles die hebben een voor een peruaanse paso en arabier gevonden maar er is vast meer te vinden.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:23

ik zou ook eens naar zadels kijken die erom bekend staan goed bij barokke paarden te passen, want die zijn er zeker. kan me goed voorstellen dat je paard rugklachten krijgt van een niet/slecht passend zadel, maar niet dat het onmogelijk is een passend zadel te vinden.. zou dus behalve SO van de DA ook SO bij een andere zadelmaker doen. Ik weet van zaldi en strada dat ze modellen hebben die geschikt zijn voor barokkere types, maar verder zou je even moeten googlen :)

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:33

Ik denk dat elk paard wat zo gereden wordt last van zijn rug heeft/krijgt.
Het paard loopt achter het bit.
Verder zou hij ook last kunnen hebben van zijn rechtsgebogenheid.
http://1.1.1.4/bmi/www.dressuurworkshop ... age006.gif

Ik denk dat je eens een afbeelding moet opzoeken waarop je echte aanleuning kunt zien
http://1.1.1.1/bmi/www.gertbolmer.nl/fo ... rdam-2.jpg
Echte aanleuning is simpel gezegd te zien wanneer de bakstukken van je hoofdstel verticaal lopen.
En natuurlijk voel je dat dan ook.

En: paarden spiegelen...
Is er iets wat jij graag vastgezet zou willen zien?
Dus iets wat nog niet bevestigd is in jouw eigen leven maar wat je wel graag zou willen?
Het zou zomaar eens kunnen...

En helemaal achteraan de wervelkolom, zou zomaar kunnen zijn dat het de wervel is die verbonden is met de nieren (vasthouden) of met si-gewricht (balans in je leven).

Paarden spiegelen behoorlijk veel.
Alleen wij mensen kunnen die signalen niet altijd opvangen of begrijpen omdat we naar een ander aspect kijken op dat moment.

Er is imo niets mis met je zadel maar met je rijtechnische vaardigheden.
Daar zal je zelf de eerste stap in moeten zetten.

Succes.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:39

Ik heb zelf een Lusitano met een erg korte rug en zit net als iemand anders als schreef met het probleem dat ik eigenlijk een ponyzadeltje nodig heb.
Ik ben zelf niet barokke gebouwd, maar in vergelijking met een ponyzadeltje is mijn kont toch berhoorlijk barokke :+ Die optie viel dus af.

Na lang zoeken zou Strada een mogelijkheid kunnen bieden. Ik heb in ieder geval gesproken met degene die Callista (de verkoopster) een tijdje verving. Zij was bij ons op stal voor twee Andalusiërs. Zij heeft zelf zelf Lippizaners en voor haar paarden paste het Stradazadel heel goed. Zowel zij als Callista hebben mij op dat moment toch aangeraden nu geen Strada aan te schaffen, omdat mijn paard nog heel erg in de groei is. Uiteindelijk wil ik wel graag een Strada, maar ze zijn zeker niet goedkoop.
Ik kreeg als tip om voor nu een kort boomloos zadel aan te schaffen. Via Buitenzinnig.nl heb ik dat inmiddels gedaan. Ik heb er alleen nog mee gereden, aangezien we pas net zijn begonnen met beleren. De eerste 3 keer heb ik zonder zadel op zijn rug gezeten :P

Equestorzadels schijnen ook heel geschikt te zijn. Ik heb er zelf totaal geen ervaring mee, dus ik kan er niets zinnigs over zeggen. Ik heb er van horen zeggen en daar stopt het.

Je zegt verder dat de tweede foto niet erg representatief is voor je manier van rijden. Maar dan heb je het over het lopen van je paard... Hoewel foto's altijd momentopnamen zijn, op deze foto kom jij ook wel erg ver uit je zadel :+ Misschien dat er dus ook op het gebied van rijden nog wel wat sprongen zijn te maken om de rug te ontlasten en zeker niet te belemmeren :o

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 16:28

hey mylene32, ik weet dat paarden spiegels zijn (merk ik maar al te goed met die van mij), maar ik wist niet dat het zo ver kan gaan dat ze er op die manier lichamelijke klachten van zouden krijgen. Serieus?
Ik had begrepen dat paarden goed geaard zijn en de meeste van onze problemen ook niet opkroppen, maar direct doorgeven in de grond...
Ik denk trouwens dat ik zelf ook vast zit in mijn rug (of bekken, of ergens langs de rechterkant). Staat al een afspraak voorzien met de osteo daarvoor (binnen 2 weken, want hij is nu op congé)

Ik rij al bijna 10 jaar, maar ik beweer totaal niet dat ik goed rijd en niets meer te leren heb.
Ik neem normaal elke week les bij een professioneel dressuurruiter, dus ik ga ervan uit dat zij mij wel goed kan begeleiden nu (in het verleden was dat wel eens anders).
Sinds ik Rafiki heb gekocht trainen we hem vw-nw, omdat lipi's hoog lopen en hij die spieren moet aanmaken (dat is het plan, ik zeg niet dat het elke keer even goed lukt!). Daarnaast ook veel lenigheidsoefeningen en rechtrichten.
Als hij goed loopt, voel ik dat inderdaad aan zijn rug, zijn kadans, en gewoon, kan niet zeggen, maar dan voel je opeens dat ie goed gaat.

Rafiki komt elke dag buiten.
Ik rij hem 4 a 5x in de week (tot voor kort 4, wegens leeftijd). Als ik niet rij: longeren, spelen, vd, paddock, wei of stapmolen. Heel zelden heeft hij eens een dagje box. Mijn trainster rijdt em ook geregeld.

Ik ben zeker al een lijstje aan t maken met alle merken die jullie mij doorgeven om zondag aan de zadelmaker te geven.

Even enkele fotootjes van betere dagen (met oud zadel, met nieuw zadel zoals gezegd niet veel foto's.
Filmke heb ik niet zo direct (en ik ben voor de moment niet aan t rijden, omdat hij nog aan t bekomen is van de osteo, dus alleen werk aan de longe voor de moment)
Hier is ie aan t komen naar beneden
Afbeelding
En hier ook, al zit ik misschien iets teveel naar binnen
Afbeelding
Nuja, het is ook niet echt de bedoeling van deze topic om mijn rijstijl in detail te bespreken (ik kan je meteen 10 fouten aanwijzen }:0 ), dan zou ik posten op HAW. Tenzij het relevant is voor de rugproblemen natuurlijk :D

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:33

Je ziet op deze foto zijn rug ook niet omhoog komen.
Hij mag dus nog veel meer zakken.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:37

Ik heb een Haf met een kort rugje en heb daar een wispelaere zadel opliggen met extra brede kussens en gewoon 18" hoor. ben zelf ook 1.70.

Die van wordt ieder jaar door een osteo nagekeken en ik rij hem klassiek.
Na een val bijna 4 jaar geleden veel rugproblemen gehad hij was over de kop geslagen, in revalidatietraining gehad, en na gekeken door de osteo martin vd dungen die is heel goed en zit richting limburg wat ik begreep.

Ik kan bijwijze van spreken wel met een zadel rijden waar de boom bij klemt maar zodra het achter niet goed ligt bokt hij me eraf.

Ik werk ook met de mijne aan de hand om die achterhand sterker te maken en hem recht te zetten/krijgen en ik denk dat dat heel belangrijk is voor paarden die een wat gedrongen bouw hebben.

Daar hoef je hem toch niet voor te verkopen.

Als het aan mijn omgeving toendertijd had gelegen was de mijne idd verkocht maar heb altijd vertrouwen gehad dat het goed zou komen en dat is ook gebeurt.

Maar ik denk ook wel dat het ligt aan je eigen manier van rijden.
Ben ook geen topruiter maar probeer hem altijd wel netjes rechtgericht te rijden en heb daar ook les in.

Sterkte ...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:40

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 17:38

Kelly, ik zei dat ie "onderweg" was naar beneden hé. Ik heb nu ook niet van elk moment een foto (helaas).
Op de bovenste zat zijn rug zeker al geblokkeerd, dus waarschijnlijk daarom weinig effect. De osteo heeft zelf gezegd dat hij zijn hoofd niet kon omlaag houden omdat hij anders om zou vallen.
En er was duidelijk iets mis, want sinds hij behandeld is, loopt ie als een dartele hinde te springen en gelukkig te wezen dat het geen naam heeft. Als het blijkbaar zo erg was, kan je ook niet verwachten dat hij goed had gelopen hé... mag al blij zijn dat ie mij er niet heeft afgesmeten :n
Ik vind ook dat zijn rug de laatste tijd minder gespierd is. Daarom wil ik nu ook extra beginnen trainen aan de longe om dat weer recht te trekken.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:44

Je zou hem ook nog aan de hand kunnen werken om hem weer helemaal lenig te maken.
Werkt bij mijn korte barokkie ook altijd goed :j

Longeren is idd een goede optie om hem onbelast weer op te bouwen.

Ik deel wel de mening van Paars.
Zou er een andere osteo bij halen.
vindt jullie namelijk een prima combi.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:15

Wat een ontzettend leuk paard, niet verkopen hoor, ben je gek. Goed dat je deze oproep plaatst, misschien moet je nog wel verder gaan en een barok zadel kopen bij je barok paard, je zal vast niet de eerste zijn met deze problemen en je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden. Het hoeft niet alleen aan het zadel te liggen, spreek goed de training door met je instructrice of zoek iemand die je beter kan begeleiden. Ik denk zelf dat je het beter in het rijtechnische kan zoeken en dat verbeteren. Over je zadel en je osteopaat, een second opinion zou niet zo verkeerd zijn denk, je zal niet de eerste zijn met een heel slecht aangemeten zadel of een niet zo goede behandeling bij de opteopaat. Verder als mijn paard problemen krijgt in haar lendegebied is dat door haar natuurlijke scheefheid een dat heb je trainingstechnisch op te lossen. Werk aan de hand is heel goed evenals correct longeren. Succes !

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 08:26

Wij hebben een barok gebouwde E met diepe rug (door hoge schoft en hoog kruis). Ligt sinds jaren een 17 "Albion op. Sindsdien geen problemen meer met de lendewervels. Onze E heeft minder ruimte voor een zadel dan jou paardje. Albions hebben een heel ruim kamerkanaal, de onze niet al te dikke (ietwat rond lopende keil) kussens en laat de schoft goed vrij. Als ik zo naar je 2e foto kijk lijkt het zadel vwb lengte prima te passen. Ik zou allereerst andere oorzaken uitsluiten.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:28

Voor zover ik het kan beoordelen is dat helemaal niet zo'n korte rug en daar past prima een goed zadel op.

Ik heb zelf twee lipi's en een zadel voor mijn merrie was een absoluut drama, oa vanwege de korte rug. Maar zelfs op dit monster:

Afbeelding

past een 17,5 inch zadel. Je bent echt niet zo zwaar gebouwd dat je daar niet in zou passen.

Ik heb uiteindelijk een MSFC zadel, die heeft erg veel ruimte bij de ruggegraad en blijft voor de rest super liggen ondanks gebrek aan schoft. Ik zie dat je een eind weg woont, maar je zou eens contact op kunnen nemen met gerry (http://www.equireva.nl) of er een goede zadelpasser bij jou in de buurt zit die de beschikking heeft over dit zadel.

Wat ik verder zie op de foto's - maar dat kan een momentopname zijn - is dat je scheef zit. Dat kan een enorme impact hebben op de rug van je paard, zeker als dat zadel al niet helemaal goed past.

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 16:31

als ik het zo zie is het toch rijstijl

succes

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 09:13

hoihoi,
alvast bedankt voor alle berichtjes.
Even al een stand van zaken.
De zadelmaker is gisteren geweest en ze hebben Rafiki weer helemaal opgemeten, tot op 5cm.
Ik stond erbij en heb het allemaal bekeken.
Volgens hun past het zadel wel op zijn rug en er zit en speciale techniek in om de druk aan de achterkant van de kussens weg te halen (dus de druk komt nog minder ver dan de kussens).
We hebben ook alle andere zadels van Albion gemeten en ontdekt dat de argumenten van de osteopaat nergens op slaan (het zadel dat volgens hem het beste op Rafiki ligt, blijkt het grootste te zijn), dus dat maakt het voor mij ook wel moeilijk om nog met zijn uitspraken rekening te houden...
Ze gaan dit doorgeven aan Albion en waarschijnlijk gaan die hetzelfde besluiten en een proces aanspannen tegen de osteopaat, want je zegt blijkbaar niet zomaar tegen een Engels bedrijf dat ze hun werk niet goed hebben gedaan... to be continued dus...

Ik heb alleszins besloten om vanaf nu terug met een schaapje te rijden en misschien ook met een "collier de chasse", want -na vergelijkende studie van foto's- ik denk dat het zadel misschien teveel schoudervrijheid geeft en dan te ver naar achter ligt. en dan -goed zitten of niet- is dat zeker niet bevorderlijk. En het kan in elk geval ook geen kwaad :)

What's next?
Ik wacht nog steeds op de resultaten van het bloedonderzoek en het samenvallend bezoekje van de DA.
Afhankelijk van wat daaruit komt, zien we verder wat te doen voor welke 2de opinies ik nog moet vragen.
Daarnaast ga ik ook een andere zadelmaker wiens advies ik zowieso ga vragen.
En mijn eigen afspraakje met een osteo next week om ook eens mij te deblokkeren (ik ging tot nu toe bij een fasciatherapeute, maar dat heeft precies niet voldoende effect).

Daarnaast heb ik natuurlijk alle opmerkingen gezien over mijn rijstijl.
Het is wat vervelend, want ik volg al 2,5 jaar les bij een zeer goeie ruiter, dus ik ben er wat van in de war dat er dan precies zo iets basics kan fout zitten... ma bon, aangezien het iets is dat ik zelf in handen heb en moet kunnen verbeteren, ben ik zeker aan t kijken hoe we dat kunnen aanpakken.
Ik heb wel gezien dat heel veel zaken bestaan in Nederland. Ook wat betreft de merken van zadels die werden genoemd. In België daarentegen is het niet makkelijk om er iets over te vinden.
Dus alle tips op dat vlak zijn nog meer dan welkom. (strada heb ik al contact van gekregen)

Owja, ondertussen gaat t met Rafiki zelf nog steeds opperbest.
Hij kan er precies nog zelf niet van over dat hij weer zorgeloos kan bewegen, en het is super om dat te zien :D
Zaterdag goed naar beneden gewerkt aan de longe. Nog niet hard doorgewerkt, maar was al een tijdje geleden dat hij nog zo netjes (en zonder pijn waarschijnlijk) zijn hoofd naar beneden kon doen, dus al zeker een eerste stap opnieuw in de juiste richting. *\o/*

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:53

Wat leuk om te lezen dat je zo positief omgaat met alle reacties, petje af! Gaat helemaal goed komen met jullie. Gewoon lekker van Rafiki blijven genieten en zeker niet verkopen. Veel plezier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:57

Kan je geen druktest doen? weet niet of ze dat in de dressuur ook doen, maar bij country mill (western winkel) kunnen ze dit. doen ze een soort pad onder je zadel en dan kunnen ze op het scherm zien of het zadel jouw druk wel goed verdeelt (dat jij bijv niet teveel achterin zit waardoor die wervel zeer gaat doen)

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 18:53

Hey Viva, van die druktest heb ik inderdaad gelezen in Bit. Maar daar leek het eerder iets uit de academische wereld te zijn... Ik kan het navragen, maar ik heb het gevoel dat niet veel zadelmakers zoiets hebben (wat spijtig is eigenlijk, want het geeft je meteen uitsluitsel van probleemzones).

Maflinger. Tsja, tis niet echt leuk om horen, maar het zou ook dom zijn om niet te luisteren hé.
De feiten spreken tenslotte voor zich, en mijn rijtechniek is hetgeen van de hele hoop factoren dat ik nog het meest in de hand heb (niet dat het van vandaag op morgen is opgelost helaas, maja, geduld is een deugd :roll: )
En zeker ook omdat het lost van het paard staat. Stel dat ik zeg: ik verkoop em en ik koop een andere, zit ik weer in t zelfde geval hé, moest het daaraan liggen.

Voor de Belgen: ik geef maar even mee dat ik al een interessant linkje gevonden heb: http://www.equilotus.be
Ik heb een mailtje gestuurd, maar wacht op antwoord.

En voor de moment zeker niet verkopen neen.
De schok van de osteopaat heeft me alleen maar doen beseffen hoe graag ik mijn knollie zie en dat ik alleen nog maar wil genieten (en nog beter naar hem moet luisteren, want wat is het toch een schatje! +:)+ )

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:41

wat moeten al die ijslanderruiters dan? Ik pas met m'n 1.82 toch ook op een ijslander van 1.30? En met passend zadel (18 inch).
Dus ik vind het verkopen van je paard een bullshit advies.

_Mary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:02

Voor de Belgen: ik geef maar even mee dat ik al een interessant linkje gevonden heb: http://www.equilotus.be
Ik heb een mailtje gestuurd, maar wacht op antwoord.

Deze dame kan je zeker verder helpen, zoals ik het zie op de foto's heb je een probleem met je eigen balans, waardoor het paard de hele tijd moet compenseren.
Dan kan je nog zo'n goede rijdtechnische les krijgen, als ze niet op jouw zelf-houding letten kom je gewoon niet verder. Met Alexandertechniek ga je aan jezelf werken (ook Centered riding). Dan loopt je paard daarna vanzelf....