als ik op een goede manier rij, is me pony blij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 11:01

Ergens kan ik ver met je meegaan, toch stuit ik op een probleem. Als een paard het niet leuk vind of zou vinden, waarom zou het dier dan zo graag meewerken...en lopen ze bijvoorbeeld niet weg als ik ze uit het land ga halen? En geven ze na gedane arbeid duidelijk signalen dat ze voldoening hebben gehad? Dat is dus de vraag waar ik mee worstel. Ook heb ik 2 paarden die zelfs chagerijnig en vervelend worden als er niets met ze gedaan wordt omdat de omstandigheden dat even niet toelaten? Ik denk dat je het ervaren van emoties van anderen of dieren altijd zal moeten interpreteren, wat moet of kan je er anders mee? De ervaringen die iemand in het leven heeft bepalen denk ik voor een groot gedeelte het waarheids gehalte van een interpretatie.

Ik denk dat aqua8 werkelijk beleeft wat ze ervaart. Ik heb daar geen moeite mee. Het is ieder geval duidelijk wat ze bedoeld.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 12:19

Aqua8horse schreef:
Ergens kan ik ver met je meegaan, toch stuit ik op een probleem. Als een paard het niet leuk vind of zou vinden, waarom zou het dier dan zo graag meewerken...en lopen ze bijvoorbeeld niet weg als ik ze uit het land ga halen?

Verwar menselijke redenatie niet met paardengedrag Lachen
En meewerken? Tja, is het wel meewerken en niet slechts verdraagzaamheid?

Citaat:
En geven ze na gedane arbeid duidelijk signalen dat ze voldoening hebben gehad?

Hoe bepaal je wat voldoening is voor een paard?

Citaat:
Ook heb ik 2 paarden die zelfs chagerijnig en vervelend worden als er niets met ze gedaan wordt omdat de omstandigheden dat even niet toelaten?

Laat ze vrij in een groot gebied en ze worden het niet.

Citaat:
Ik denk dat je het ervaren van emoties van anderen of dieren altijd zal moeten interpreteren, wat moet of kan je er anders mee?

Heb je gelijk in, maar de conclusies die je als mens eraan verbind hoeven helemaal niet waar te zijn.

Het lijkt nu misschien heel overtrokken wat ik zeg, kan ik me voorstellen want zo komt het ook over. Ook ik meen te weten wat een paard leuk is of wanneer hij boos is en al dat soort dingen. Maar de grote vraag is eigenlijk: Is dit wel zo? Er is geen enkele manier om de emoties van paarden als paard zelf te ervaren, alles wordt geprojecteerd op menselijke emoties. Als een paard de oren plat in de nek doet is de meest logische conclusie dat paard 1 boos is. Waarschijnlijk is dit ook zo, maar het kan net zo goed een totaal andere emotie zijn.

De enige manier die we kunnen begrijpen is de manier hoe we zelf zijn.

Misschien is het voorbeeld van de indianen die hun spullen wegaven voor kralen een voorbeeld van hoe ik het bedoel. Voor de kolonisten waren de kralen waardeloos spul, indianen gaven niet dezelfde intepretatie aan kralen en waren juist wel waardevol, door hun schoonheid ipv de intrinsieke waarde. Kolonisten lachten zich een breuk aan die "domme" indianen. Indianen waarschijnlijk om de kolonisten dat die de mooie spullen zomaar wilden verruilen voor huiden die je zo opnieuw kon maken (als voorbeeld)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 12:54

Aqua8horse"]
[quote="runningkawa schreef:
Citaat:
Want de meeste mensen willen hun paard mooi aan de teugel loopt, dus dat vragen ze maar dat doen ze met kneepje en zagen maar het kan op een andere manier: je geeft eerst weerstand met je handen Nog steeds fout, eerst zit, dan been, dan pas hand en met je zit maak je zwaar en moet je binnen been geven alleen binnebeen en je paard gaat scheef en als hij mooi aan de teugel loop(niet achter de ll) dan onspan je handen Dus doet hij dat niet blijf je trekken? als hij weer een beetje omhoog gaat doe je het zelfde binnen been Nu toevallig wel eerst been, maar weer een scheeflopend paard., weerstand met je hand , en met je zit. zit komt eerder dan hand

Mooie methode Haha!
Wie trekt nu in de krul aqua8horse, want daar wil ik antwoord van want
dat is de meester

Wat jij wil vind ik niet meer interessant, sorry. Ik kan maar een ding zeggen: een goede verstaander heeft maar een half woord nodig!
[/quote]
waarom geen antwoord?
Hier word jou methode verteld, vertel dan eens of die verteld is zoals jij het ook weg leert.
Dus of die kinderen het goed verwoorden of niet?

Misschien eindelijk wat meer uitleg over je methode, want tot dusver zie ik nog steeds geen methode anders dan dat vele al toepassen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 13:16

Beetje jammer dat je de instructeur nu gaat ondervragen over iets wat een leerling heeft opgeschreven kawa Scheve mond
Ik begrijp dat je graag meer wilt weten over haar methode, maar creil-gemert is 188 km ongeveer. Rij er eens heen op een zonnige zaterdagochtend? Of ontmoet elkaar in Gemert. Maar doe iets constructiefs om er achter te komen om het echt anders is ja of nee.

Als in woorden omzetten voor aqau8horses niet werkt, wat is dan het probleem om er heen te rijden en het met eigen ogen te bekijken?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 15:14

Romkabouter schreef:
Beetje jammer dat je de instructeur nu gaat ondervragen over iets wat een leerling heeft opgeschreven kawa Scheve mond
Ik begrijp dat je graag meer wilt weten over haar methode, maar creil-gemert is 188 km ongeveer. Rij er eens heen op een zonnige zaterdagochtend? Of ontmoet elkaar in Gemert. Maar doe iets constructiefs om er achter te komen om het echt anders is ja of nee.

Als in woorden omzetten voor aqau8horses niet werkt, wat is dan het probleem om er heen te rijden en het met eigen ogen te bekijken?

Precies Roomkabouter dat heb je mooi weergegeven!
Ik heb al veel over die methode verteld maar kennelijk is dat voor sommigen niet duidelijk.
Ik heb Kawa, hier op het forum al duidelijk gemaakt dat ik geen behoefte voel hierop te reageren. Ook de manier waarop ze dit doet spreekt mij geenzins aan.
Gelukkig zijn er ook veel mensen die het wel kunnen begrijpen, waaronder een aantal dierenartsen en een professor.
Iedereen mag komen kijken, dat is ook vanaf het begin al duidelijk omdat wij daar helemaal geen problemen mee hebben.
Het uitleggen is erg moeilijk op zich maar het is dan maar de vraag of het goed en duidelijk overkomt. Daarom willen we dat heel ruim doen in een boek. De logica heb ik meerdere malen (in detail) uitgelegd.

Macario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 16:59

Ik moet zeggen dat ik ook benieuwd ben of jij nou degene bent die ze die dingen leert. Ben jij het nou eens met wat ze schrijven?

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 16:59

cornelie"]
[quote="8horses schreef:
Als ik op een goede manier rij, is me pony blij?

Wat is goed en wat is fout? Wat ik goed vind kan een ander fout vinden en andersom. Zolang dat niet op 1 lijn zit blijven dit soort onderwerpen een wellus-nietus verhaal. Zelfde over de vraag, wat is blij?
[/quote]

precies, ik geef je helemaal gelijk, het blijft toch zo.... niemand is het ooit met elkaar eens, en het paardenwereldje is zo groot, dat niemand het ooit eens zal wroden, tuurlijk zijn er altijd een paar mensen het met elkaar eens maar er zijn altijd mensen die er weer tegen zijn....en dat hou je

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 17:24

Hmmm nou mijn nieuwe 'eerlijke manier' (zie topic op rijtechnisch) levert echt niet meteen een blije Iwaldo op hoor Haha! Sterker nog, hij heeft het er best moeilijk mee want hij moet nu op eigen benen lopen en dat betekent dat ie beter zijn best moet doen en spieren gebruikt die hij een tijde verwaarloosd heeft.

Wanneer ik Waldo blij wil maken ga ik met een lang teugeltje naar de hei, wat zandpaden racen en een paar hekjes springen Haha!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 17:25

danifur"]
[quote="cornelie"][quote="8horses schreef:
Als ik op een goede manier rij, is me pony blij?

Wat is goed en wat is fout? Wat ik goed vind kan een ander fout vinden en andersom. Zolang dat niet op 1 lijn zit blijven dit soort onderwerpen een wellus-nietus verhaal. Zelfde over de vraag, wat is blij?
[/quote]

precies, ik geef je helemaal gelijk, het blijft toch zo.... niemand is het ooit met elkaar eens, en het paardenwereldje is zo groot, dat niemand het ooit eens zal wroden, tuurlijk zijn er altijd een paar mensen het met elkaar eens maar er zijn altijd mensen die er weer tegen zijn....en dat hou je
[/quote]

Verliezen jullie nu niet een beetje de waarde uit het oog van wat kinderen schrijven?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 17:30

Macario schreef:
Ik moet zeggen dat ik ook benieuwd ben of jij nou degene bent die ze die dingen leert. Ben jij het nou eens met wat ze schrijven?

Ik ben inderdaad degene die deze meisjes oa. instruktie geeft. Voorals nog denk ik dat dit een eigen interpretatie is van een van die meisjes.
Het is dus ook de vraag hoeveel waarde je hier aan moet hechten maar dat lijkt me ook logisch. Ik denk dat de boodschap meer het enthousiasme is.
Voor wat zij schrijven voel ik me niet verantwoordelijk, dat is hun beleving en dat recht hebben ze, denk ik.

Macario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 18:22

Maar als jij merkt dat ze het blijkbaar verkeerd begrijpen. Of verkeerd onthouden, corrigeer je ze dan niet? Want als ze blijven denken dat het blijkbaar zo moet en jij bent hun instructrice dan kun je ze toch beter vertellen hoe het wél moet?

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 18:29

Even offtopic: Leuke namen trouwens Haha!, roomkabouter, grijze kim Knipoog.

Maar er zijn manegepony's bij ons die hun werk graag doen, zeg nu niet dat ze zo blij zijn dat er kindjes liggen te botsen en soms trekken? Maar ze zijn tevreden, en hebben er geen problemen mee. Dat is misschien ook zo met jullie manier, maar ook met andere manieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 18:55

Aqua8horse"]
[quote="Romkabouter schreef:

Precies Roomkabouter dat heb je mooi weergegeven!
Ik heb al veel over die methode verteld maar kennelijk is dat voor sommigen niet duidelijk.
Ik heb Kawa, hier op het forum al duidelijk gemaakt dat ik geen behoefte voel hierop te reageren. Ook de manier waarop ze dit doet spreekt mij geenzins aan.
Gelukkig zijn er ook veel mensen die het wel kunnen begrijpen, waaronder een aantal dierenartsen en een professor.
Iedereen mag komen kijken, dat is ook vanaf het begin al duidelijk omdat wij daar helemaal geen problemen mee hebben.
Het uitleggen is erg moeilijk op zich maar het is dan maar de vraag of het goed en duidelijk overkomt. Daarom willen we dat heel ruim doen in een boek. De logica heb ik meerdere malen (in detail) uitgelegd.
[/quote]
Wat een onzin! Welke manier waarop? Omdat ik niet meteen ja en amen tegen iemand zeg?
Jij kunt toch zeggen of dat klopt of niet wat die kinderen schrijven, meer vraag/vroeg ik niet, maar als je dat niet wilt is 1 km nog te ver!!!!

En uitleg, logica?
Ik ben niet de enige die jou niet snapt, dus toch maar wat anders doen in je boek, want daar snapt anders ook niemand wat van.
Maar als jij jou "methode" verder niet wil ophelderen vraag ik me ten zeerste af of die wel bestaat of dat je gewoon ruig wilt lopen doen.
Ik ben zelf ook iemand die paardvriendelijk probeert te rijden, maar daar ben ik niet de enige in en heb ook geen methode en is er idd niks anders uit te leggen, is het dat soms?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-09-03 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 19:04

Naar wat ik nu weet van de methode van aqua (informatie van het op forums geschrevenen en via pb) Kan ik niet zeggen dat het een revolutionare nieuwe methode is. In mijn ogen is het gewoon eerlijk paardrijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 19:08

En dat is wat ik haar ook al gezegt heb, maar toch is het anders wat ze doet
Ja, wat dan?!
Ik ben gewoon nieuwschierig, maar meer niet.
Het is niet aanvallend bedoeld, wil gewoon meer weten en niet via PB, maar hier, want er zijn meer mensen die willen leren.
Maar zonder uitleg leer ik niks en ga ik dus echt geen 200 km rond crossen voor iets wat ik misschien al jaren doe.

Guinni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 19:16

Runningkawa: Je haalt de woorden uit m'n mond!

Volgens mij kan ik beter maar die topics van alle varianten op aqua8horse niet meer lezen met de hoop dat er deze keer een uitleg over die zogenaamde "revolutionaire" methode waar ik nog nagenoeg niks van weet... Waar blijft de uitleg? Ik kom niet naar iemand toe voor een methode waarvan gezegd wordt dat die revolutionair is en waar ik zelf steeds minder vertrouwen in krijg dat ie werkelijk waar zo bijzonder is...

Het is wel vermoeiend hoor, als iemand overal van de daken brult dat ie zo'n geweldige methode heeft maar nooit een uitleg geeft (laat staan er iets over te vertellen! Ja, ik weet al dat het paardvriendelijk is en dat je je beest niet in de krul mag trekken (wat dan weer tegengesproken wordt door de zogenaamde leerlingen!)...

Ik wacht op uitleg (en al heel lang! + dat ik niet de enige ben!)

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 19:38

Macario schreef:
Maar als jij merkt dat ze het blijkbaar verkeerd begrijpen. Of verkeerd onthouden, corrigeer je ze dan niet? Want als ze blijven denken dat het blijkbaar zo moet en jij bent hun instructrice dan kun je ze toch beter vertellen hoe het wél moet?

Natuurlijk doe ik dat, maar dan wel tijdens de les! Zij rijden heel netjes maar het zelf onder woorden brengen is wat anders. Helemaal als je zo wordt aangesproken en aangevallen zoals dar gebeurd is, is dat zeker voor hun niet eenvoudig ( ze zijn 12 en 14 jaar!!)

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 19:40

gijsenkim schreef:
Naar wat ik nu weet van de methode van aqua (informatie van het op forums geschrevenen en via pb) Kan ik niet zeggen dat het een revolutionare nieuwe methode is. In mijn ogen is het gewoon eerlijk paardrijden!

Dat denk ik ook...alleen de manier waarop wij dat bereiken is anders. De benadering zou je kunnen zeggen. Toch is het in mijn ogen wel bijzonder omdat veel mensen het voor onmogelijk houden, terwijl het wel mogelijk is.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 19:41

runningkawa schreef:
En dat is wat ik haar ook al gezegt heb, maar toch is het anders wat ze doet
Ja, wat dan?!
Ik ben gewoon nieuwschierig, maar meer niet.
Het is niet aanvallend bedoeld, wil gewoon meer weten en niet via PB, maar hier, want er zijn meer mensen die willen leren.
Maar zonder uitleg leer ik niks en ga ik dus echt geen 200 km rond crossen voor iets wat ik misschien al jaren doe.

Dat is jouw keuze, je weet inmiddels hoe ik erover denk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 19:44

Aqua8horse"]
[quote="gijsenkim schreef:

Dat denk ik ook...alleen de manier waarop wij dat bereiken is anders. De benadering zou je kunnen zeggen. Toch is het in mijn ogen wel bijzonder omdat veel mensen het voor onmogelijk houden, terwijl het wel mogelijk is.
[/quote]

Dat snap ik nou niet, Hoe kan jij nou weten dat mijn manier van rijden anders is dan jouw methode......... Mischien ben ik rijkunstig wel zo een talent dat ik het gewoon goed doe. Ik heb altijd hele vrolijke, hard meewerkende paarden onder mn kont gehad. Jij kan dus niet zeggen dat jullie dat op een andere manier bereiken dan ik ........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 19:44

Deze discussies beginnen zo langzamerhand wat saai te worden, omdat ze alsmaar hetzelfde zijn. Wat er allemaal naar voren komt is steeds zo nietszeggend. Het is voor die meiden fijn dat die ponies zo hun best doen, maar ik snap eigenlijk niet waarom dat steeds op bokt op deze manier vermeld moet worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 19:46

Keuze in wat?

Het enige wat ik weet, is dat jij niks uitlegt, waarom weet ik nog niet.
Jij weet dat ik ook zonder poespas eraan rijd, dus waarom niet gewoon meer vertellen hier, dat is me dus echt niet duidelijk?
Omdat er niks te vertellen valt omdat ik (n vele anderen) al jaren zo rij, maar het geen eigen methode noem?

Duidelijk?, nog steed niks duidelijk en met deze antwoorden zal dat zo ook blijven.

Helaas bokkers, niks uit te leggen Haha!
Misschien zal ik mijn "methode" maar eens gaan schreeuwen Haha!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 19:49

Guinni schreef:
Runningkawa: Je haalt de woorden uit m'n mond!

Volgens mij kan ik beter maar die topics van alle varianten op aqua8horse niet meer lezen met de hoop dat er deze keer een uitleg over die zogenaamde "revolutionaire" methode waar ik nog nagenoeg niks van weet... Waar blijft de uitleg? Ik kom niet naar iemand toe voor een methode waarvan gezegd wordt dat die revolutionair is en waar ik zelf steeds minder vertrouwen in krijg dat ie werkelijk waar zo bijzonder is...

Het is wel vermoeiend hoor, als iemand overal van de daken brult dat ie zo'n geweldige methode heeft maar nooit een uitleg geeft (laat staan er iets over te vertellen! Ja, ik weet al dat het paardvriendelijk is en dat je je beest niet in de krul mag trekken (wat dan weer tegengesproken wordt door de zogenaamde leerlingen!)...

Ik wacht op uitleg (en al heel lang! + dat ik niet de enige ben!)

Jullie beginnen er iedere keer zelf weer over dus kennelijk houdt het jullie wel bezig. Dat geeft ook niets maar ik heb inmiddels al zoveel geschreven over wat wij doen, waarom en hoe dat ik daar nu nog eens aan begin.
Nogmaals mijn leerlingen zijn geen vertegenwoordigers van mijn methode. Het zijn kinderen van 12 en 14 jaar die hier gewoon les hebben, wat verwachten jullie daar eigenlijk van??!
Gelukkig zijn er ook wel mensen die het wel begrijpen!!!

Je hebt mij nog nooit persoonlijk om uitleg gevraagd hoor.....en dat doe ik alleen in PB, en daar heb ik mijn redenen voor.
Ik heb er ook geen probleem mee als je steeds minder vertrouwen krijgt in of het zo bijzonder is. Dat is je goedrecht.
En van de daken brullen lijkt mij wat overdreven en ik heb nogmaals al genoeg gezegd erover. Misschien heb je dan het een en ander gemist.
Als je werkelijk nieuwsgierig bent, kan je voor vragen altijd een PB sturen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 19:51

gijsenkim"]
[quote="Aqua8horse"][quote="gijsenkim schreef:

[/quote]

Dat snap ik nou niet, Hoe kan jij nou weten dat mijn manier van rijden anders is dan jouw methode......... Mischien ben ik rijkunstig wel zo een talent dat ik het gewoon goed doe. Ik heb altijd hele vrolijke, hard meewerkende paarden onder mn kont gehad. Jij kan dus niet zeggen dat jullie dat op een andere manier bereiken dan ik ........
[/quote]

Ik denk dat dit een misverstand is..ik dacht dat het ging om het logeren zonder hulpteugels.

Guinni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 19:53

Lovely"]
Deze discussies beginnen zo langzamerhand wat saai te worden, omdat ze alsmaar hetzelfde zijn. Wat er allemaal naar voren komt is steeds zo nietszeggend. Het is voor die meiden fijn dat die ponies zo hun best doen, maar ik snap eigenlijk niet waarom dat steeds op bokt op deze manier vermeld moet worden?
[/quote]

Daarom aqua8horses, kom eens uit de kast en bewijs bokt dat je een geweldige methode hebt!
Door er zo half in te blijven zitten laat je het toe dat er (misschien wel een verkeerd) beeld van je geschetst wordt, maar door te zeggen dat het niet zo is versterk je alleen die gedachte, dus doe je methode uit de doeken!

[quote="runningkawa schreef:
Het enige wat ik weet, is dat jij niks uitlegt, waarom weet ik nog niet

We wachten allemaal op de uitleg aqua8horses! En daarna wordt het tenminste een discussie die inhoudelijk wordt, en dan weten we tenminste waar we het over hebben, nu heb ik nog geen idee wat voor "revolutionaire" methode jij wel niet hebt, alleen maar dat jij overal roept dat je die hebt en dat je tegen alle soorten van hulpteugels en geweld (dus ook gewoon straffen, dit maak ik op uit wat jij zegt he!) bij paarden bent... Daar komen we niet veel verder mee dan dat we weten dat jij een hele duidelijke mening hebt! Tja, sommige mensen denken niet hetzelfde als jij (sterker nog, een groot deel van de paardenwereld gebruikt hulpteugels en straft hun paarden!).
En zijn er paarden die hoog lopen met deze methode? Show me results!