Paard kauwt erg op het bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lodinn

Re: Paard kauwt erg op het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 22:49

Ateo: natuulijk, is goed hoor. Ik zet je even bij mijn vrienden, dan laat ik je denk ik eind augustus meer weten!

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 07:44

dank je.

Ik heb nu denk ik een keer of 5 met het mylerbitje gereden en moet zeggen dat hij, naarmate de les vordert, rustiger in de mond wordt en meer aan wil nemen. Er is hoop.

Lodinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 14:00

ateo: dat klinkt goed! heel veel succes jullie samen en ik laat 't je weten.

De rest ook bedankt voor jullie reacties! :)

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:54

Mijn merrie van 5 kauwt ook enorm op het bit, het werd gegooid op stress tijdens het rijden maar ze ontspant steeds meer en lijkt dán juist meer te gaan kauwen. En dan echt niet normaal kauwen maar alsof ze het bit doormidden wilt bijten ofzo. Het is een heel zacht dubbelgebroken bitje die vaak gebruikt word bij het inrijden van jonge paarden. De tandarts is een week of 2/3 terug nog geweest er was niks mis met haar gebit was helemaal perfect. Dus ik heb ook geen flauw idee, ik hou dit topic even in de gaten =)

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:04

Hier ook hetzelfde :) Mijn draver kauwt ook heel erg op het bit. Ik negeer dit eigenlijk een beetje en hoop dat het weer vanzelf weg gaat :P

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:10

Mocht je er met de gegeven tips niet komen, zou ik je adviseren om contact op te nemen met paardengebitsverzorger Jan Groeneveld. Hij heeft ook een bittenbank, waardoor je diverse bitten kan proberen.

Lodinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 14:53

Yltje: ik hoop dat ik er achter kan komen! :)

yeye: ik denk zelf dat het met veel geduld en 't juiste bit over zal gaan. hoe oud is jouw paard? nog jong?

Princesj: bedankt! :) ik zal het in mijn achterhoofd houden. M'n paard gaat nu eerst op training en daar word ook naar het bit probleem gekeken. Dus hoop dat daar wat uit komt!

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:57

Lodinn schreef:
Yltje: ik hoop dat ik er achter kan komen! :)

yeye: ik denk zelf dat het met veel geduld en 't juiste bit over zal gaan. hoe oud is jouw paard? nog jong?

Princesj: bedankt! :) ik zal het in mijn achterhoofd houden. M'n paard gaat nu eerst op training en daar word ook naar het bit probleem gekeken. Dus hoop dat daar wat uit komt!

Mijne is inderdaad nog maar 5 jaar.
Vandaag is de tandarts geweest en hij bleek grote haken te hebben dus morgen ga ik nog eens proberen met een bit.
Als dit niet werkt ben ik van plan om een bit te nemen met kopere rolletjes in het midden. Dat zou ook wel eens moeten werken.

Bitten die ik eens wil proberen:
http://www.dekroo.nl/shop/bitten-sporen ... rollen.htm
http://www.dekroo.nl/shop/bitten-sporen ... eltjes.htm
http://www.dekroo.nl/shop/bitten-sporen ... et-rol.htm
Laatst bijgewerkt door yeye op 30-06-11 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Lodinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 12:00

yeye: ik hoor dat er meerdere jonge paarden veel kauwen.. Misschien dat het iets van jongere paarden is? Ik zeg maar wat hoor.. weet er zelf niks van maar het valt wel op. Ik hoop dat het bij jou dan aan de haken lag en dat het dadelijk beter zal gaan! :)

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:04

Lodinn schreef:
yeye: ik hoor dat er meerdere jonge paarden veel kauwen.. Misschien dat het iets van jongere paarden is? Ik zeg maar wat hoor.. weet er zelf niks van maar het valt wel op. Ik hoop dat het bij jou dan aan de haken lag en dat het dadelijk beter zal gaan! :)

Heb me post hierboven even gewijzigd :)
Ja meerdere paarden doen dit.
Heb wel gezien dat mijn pintabian ruin dit nooit gedaan heeft.
Misschien wat zenuwachtigere dieren?
Al merk ik ook dat hoe meer ontspanning hij heeft hoe meer hij kauwt :j

Lodinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 12:12

yeye: denk je niet als ze meer in hun mond krijgen (tongspeeltje) dat ze dan meer bezig zullen zijn? Maar je kan het natuurlijk altijd proberen! Misschien helpt het juist enorm.
Als mijn paard zich ontspant gaat hij inderdaad ook veel kauwen. Hij is totaal geen zenuwachtig typje dus ik weet niet of het daar aan zou liggen.

Ik heb het Myler bitje nu al een tijdje en ik merk dat hij minder bezig is met zijn mond. Normaal deed ik het bit bij hem in en begon het kauwen al. Maar nu blijft zijn mond na twee keer kauwen helemaal rustig. Tijdens het rijden zijn er soms delen dat hij even niet kauwt. Normaal ging het aan een stuk door.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:27

Lodinn schreef:
yeye: denk je niet als ze meer in hun mond krijgen (tongspeeltje) dat ze dan meer bezig zullen zijn? Maar je kan het natuurlijk altijd proberen! Misschien helpt het juist enorm.
Als mijn paard zich ontspant gaat hij inderdaad ook veel kauwen. Hij is totaal geen zenuwachtig typje dus ik weet niet of het daar aan zou liggen.

Ik heb het Myler bitje nu al een tijdje en ik merk dat hij minder bezig is met zijn mond. Normaal deed ik het bit bij hem in en begon het kauwen al. Maar nu blijft zijn mond na twee keer kauwen helemaal rustig. Tijdens het rijden zijn er soms delen dat hij even niet kauwt. Normaal ging het aan een stuk door.

Ja of ze hebben een 'bezigheid' en stoppen :P Ik weet het niet goed.
Maar als hij dan nog kauwt kan ik zeggen dat het door het bit komt he :')
Zo een myler bitje lijkt me ook wel iets maar is vrij duur volgens mij?

Lodinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 16:45

Hahaha ja inderdaad :P Je kan het in ieder geval altijd proberen....

Ze zijn wat prijziger máár bij wedsternruitersport.nl heb je de gelegenheid het bitje uit te proberen. Je kan ze altijd even bellen en vragen hoe het precies zit. :D

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:18

Vandaag ook weer les gehad met myler bitje.
Hij loopt er echt beter op en slijmt minder. Die slijmslierten zijn echt een teken dat
ze teveel produceren en het niet meer weg kunnen slikken.
Zelfs mijn instructeur viel het op dat hij veel rustiger in de mond is en de laatste 2 weken beter
loopt dan ooit. Heerlijk, we komen er wel.
Mijne is trouwens 8 jaar, ingereden met 6, misschien heeft het gewoon lang nodig bij sommigen.

Lodinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 20:36

ateo: hé dat is goed nieuws! :) voelt inderdaad goed. Mijn paard begint ook steeds minder te kauwen. In ieder geval niet zo overdreven. Ik ben nog steeds erg benieuwd naar de training! Kijken wat zij er van zullen zeggen. Wat zei jouw instructeur er over?

Iloveheidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:35

ik heb een aantal weken geleden al gezegd dat mijn instructriece zegt dat ze meer gaan kauwen als ze aan het werk worden gezet, leg het even veder uit: volgens haar moet je dan juist doorvragen en op een gegeven moment onspant het paard zich en ligt het bitje lekker ofzo

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:54

Ik heb toch het gevoel dat hij juist meer gaat kauwen als ik er meer druk op zet, dus meer vraag.
Mijn instructeur zei alleen maar dat hij rustiger was in de mond. Dat viel hem gewoon op, hij had volgens
mij nog niet eens in de gaten dat er een ander bitje in hing:)) Ik moet van hem nu gewoon zo doorgaan en hem goed laten wennen, niet te vaak iets anders proberen. Teveel gewissel van bit is ook niet goed.

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:47

Hee Lodinn,

Is de training al afgelopen? En hoe staat het er nu mee?