Paard gooit me telkens terug op andere been!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Re: Paard gooit me telkens terug op andere been!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:28

Dat hupje komt hoogstwaarschijnlijk door de spanning veroorzaakt door de scheefheid. En dat je het daarom zo voelt.
Als mijn verzorgpaard geen rechte, ontspannen overgang maakt van stap naar draf maakt hij ook een hupje. Bij volledige nageeflijkheid is die niet aanwezig :)

TipPost19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:41

Ik ken dat hupje.
In mijn paardenleven heb ik dat bij zo'n 5 paarden meegemaakt. Dat waren doorgewinterde manege paarden.
Als ze op hun eigen manier mochten lopen, lieten ze de ruiter lichtrijden op hun favoriete kant.
Met rechtstellen en 2 achterbenen gelijk laten werken, was dat over.
Op een buitenrit regelmatig wisselen van been.
Dressuurmatig rechtstellen.... blijf liever doorzitten, is dat probleem opgelost.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:37

Mijn paard deed dit 'overgooien' ook heel erg op de rechterhand, soms door een hupje en soms door een paar passen tolt/dralop oid ertussen te gooien (draver met gangenaanleg). Zij was aardig scheef en had moeite met balans & ontspanning in draf, kon ook niet goed buigen in de wendingen. Ben bezig gegaan met rechtrichten en nu doet ze het niet meer bij dressuur rijden, kan op beide handen normaal lichtrijden. Gek genoeg doet ze het buitenrit nog wel soms als ze wat sneller draaft en ik wil op het rechterbeen lichtrijden. Ze is buiten altijd wel meer gespannen. Ook als ze niet overhupt zit het nog steeds niet lekker op rechts. Ik ga verder met het rechtrichten want dat werkt sowieso goed, maar als het desondanks blijft wil ik er wel een osteopaat naar laten kijken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 23:32

Mijn lieve zwager, die geen benul heeft wat op tijd van been verwisselen inhoudt, moest vanwege gezondheidsproblemen van mijn zus haar paard tijdelijk rijden. En omdat zwager steeds op hetzelfde been bleef lichtrijden, besloot het paard, dat gewend is om correct gereden te worden door mijn lieve zus, uiteindelijk het heft in eigen eh, nou ja hoef te nemen: hij rommelde af en toe even om zwager gedwongen van been te laten wisselen, anders zou hij eeuwig op hetzelfde been blijven rijden. Omdat ik weet wat voor akelig slim paard zuslief heeft, geloof ik op haar woord dat dat paard het echt expres deed. :')

Maar normaal gesproken doen paarden het om op hun favoriete, makkelijke kant te blijven lopen, ik heb het zelf wel eens met een manegepaard meegemaakt, dat een superslecht verleden had . (eigenaar die hem vooruitmepte in de les terwijl paard ernstige open drukkingen op de rug had door slecht zadel) het paard had er een rug als een plank aan overgehouden, en had echt tijd nodig om te ontspannen in de rug.

Als het door scheefheid komt, merk je vaak dat de ene kant prettiger lichtrijdt dan de andere kant.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 23:38

Ik sluit mij aan bij Imre (en ga nadenken over het stellingverhaal en het deze week uitproberen) Mijn paard smijt je naar links, in elke gang en dus ook in draf, komt doordat hij scheef is. Ik ben ook scheef dus ik laat mij in een slappe bui gewillig ons beider makkelijkste kant op keilen :o

Kan hij wanneer je 'm aan de hand laat wijken bijvoorbeeld beide achterbenen even makkelijk onder zetten?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 23:39

Is het toevallig een gangenpaard?
Mijn pony deed voorheen wel eens aan tripoleren. Dan willen ze ook van been wisselen zeg maar.
Is wel een rijtechnische fout.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 23:46

Ik zie niet zo in wat wel of niet gangenpaard ermee te maken zou hebben. Mijn gangenpaard draaft loepzuiver maar smijt mij nog altijd de ene kant op. Scheef paard dat de ruiter de ene kant op gooit hoeft niets te maken te hebben met drölt of rollen, een drieganger met een rechterkant die net zo vastgemetseld is geweest als die van mijn paard zou je net zo hard op links gooien.

jentel

Re: Paard gooit me telkens terug op andere been!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 11:23

Ik was er bijna van overtuigd dat het probleem bij het paard lag.. maar 100% zeker wist ik het niet!
Maar nu ik de reacties van jullie lees ben ik ervan overtuigd!
Bedankt voor de reactie en ik zou de eigenaar vertellen wat het beste zou zijn voor het paard!
Dat het paard het niet deed bij mijn dochter zit hem denk ik in het gewicht.. ook verwacht ik dat ik iets meer van haar vraag en dat ze het daarom moeilijker vind.