Paard reageerd op geen enkele hulp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Euquincy

Re: Paard reageerd op geen enkele hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:17

3 vindt ik te jong, als de eigenaar vindt dat er wat mee gedaan moet wroden dan zijn er toch ook andere mogelijkheden dan alleen rijden?

Mennen zonder wagen - dus aan de lange lijnen. enz. enz. enz.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:32

Ik heb ooit gewerkt met een 4 jarig paard wat ook nergens op zou reageren. Ik had dan ook geen zweep mee dat ik haar ging longeren, want had het dier nog nooit gelongeerd en ik wist niet van haar 'geen reactie' probleem.

Ik heb het heel speels gehouden met haar, lekker haar eigen ding laten doen. Beetje uitdagend met het touwtje zwiepen en verleiden tot het stappen, draven en zelfs galloperen. De eigenaren hun ogen vielen bijna uit toen ze zagen dat ze gallopeerden aan de longeerlijn. Ze was aan het bokken, trekken, scheuren etc maar ooh wat vond ze het leuk om weer even lekker te rennen!!

Wat ik je hieruit wil vertellen is dat niet ieder paard evenveel geniet van het werk wat er met hun wordt gedaan en kan afsluiten op het moment dat ze denken: 'Heb je haar weer met haar longeerlijn'.
Door eens dingen anders te doen (van mij part een paar balkjes in de bak neerleggen en hierover heen laten stappen en zo los springen opbouwen?) en kortere momenten (bijv maar 2 x een kwartiertje op een dag) kan je haar verleidden op andere manieren aan het werk te gaan. Verder is het leren volgen van een ander paard als idee geopperd, ook deze is heel sterk. Een flegmatiek paard kan moeite hebben met eigen initiatief te nemen en dus misschien niet prettig vinden zo aan het werk te zijn. Verder is een tijdje paard worden op de weide ook geen slecht idee net zoals lekkere buitenritjes.

Het paard wat ik bijrijd voor iemand heeft welles last ervan dat je niet meer bij hem doorkomt, hij lijkt niet door te hebben dat jij er nog 'staat' en trekt zijn eigen plan (bijv door een sloot terug naar de weide te baggeren, zonder dat hij lijkt door te hebben dat er een sloot 'aankomt'), om hem hieruit te halen moet ik 'm af en toe echt even meppen, afhankelijk of ik ernaast loop met een touw of zweep. Vaak wordt hij dan in een keer wel weer wakker en staat dan heel verbaast om zich heen te kijken (hoezo gek?). Een periode heeft hij dit heel lang gehad en toen heeft onze instructie hem hieruit gehaald door hem even goed aan te pakken. Echter denk ik dat dit bij jou jonge paard niet de juiste oplossing is en moet eerst worden gezocht naar een ander alternatief zoals het werk aantrekkelijker maken zoals hierboven is genoemd.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:56

Probeer eens een osteopaat.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:01

fantastique schreef:
@ midgie:
ik ben niet gek.
Ik heb op deurne voldoende geleerd lijkt me.
..

Lekker boeiend op Deurne gezeten, wees er trots op, daar staan de paarden dag en nacht in een stenen hok zonder contact met andere paarden 24/7 , fijne leerschool .

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:26

midgie schreef:
fantastique schreef:
@ midgie:
ik ben niet gek.
Ik heb op deurne voldoende geleerd lijkt me.
..

Lekker boeiend op Deurne gezeten, wees er trots op, daar staan de paarden dag en nacht in een stenen hok zonder contact met andere paarden 24/7 , fijne leerschool .

Misschien is er wel zoveel doorloop aan paarden dat dit de meest veilige oplossing was qua ziektes maar ook persoonlijk contact tussen paarden die niet altijd even vriendelijk is! Dus ga niet iemand afvallen op dat ze op deurne heeft gezeten of niet. Het is natuurlijk niet meer zo dat je door het papiertje 'deurne' meteen de beste ruiter ben, maar ze heeft iig een hoop info vergaard en probeert daar nu zoveel mogelijk gebruik van te maken! En dit is geen discussie over 'hoe goed of slecht' deurne wel niet is, het gaat hier over zij die een probleem heeft met haar paard, wanneer je niet kan helpen, reageer dan ook niet zo!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:33

Rider01 schreef:
Gooi haar lekker op de wei tot ze 6 is en begin dan opnieuw.

Dit is wel een beetje overdreven vind ik...

Jonge paarden reageren inderdaad over het algemeen niet of nauwelijks op hulpen.
De oplossing is idd altijd voorwaarts.
ieder stap is goed en idd belonen.
Maar ook van voren (mond) beslist niet beperken.
Dus ook overdreven de ruimte geven.
Stemhulp is ook hulp!

Verder zou je de zweep horizontaal kunnen houden en haar een tikje bovenop haar kont vlakbij de staart kunnen geven.
Minimaal is vaak al genoeg.

fantastique

Re: Paard reageerd op geen enkele hulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 18:54

Iedereen bedankt voor de tips...

Ik denk dat ik er zelf nu wel uit ga komen.

@ sette:
Dierenarts dacht eerst aan ataxie... maar zegt dat ze dat waarschijnlijk toch niet heeft.
Ik ben van menig dat er iets met haar zenuwen ofzo niet goed zit.
Beschadigd of knel ofzo...

Dus nogmaals iedereen die tips heeft gegeven bedankt daarvoor.
Ik ga het nu verder zelf uitzoeken/regelen.