kunnen ze wel, evenals het steigeren en nog veel meer oefeningen moeten ze het gewicht op de achterhand
brengen.... maar niet in de "normale" dressuur. In de basis dressuursport (en ook niet echt in GP
behalve de pirouettes en piaffe en passage dan waarin ze echt zouden moeten dalen in de achterhand om
de gevraagde oefening correct te laten zien ipv het truukjesrijden van nu) zitten geen echte oefeningen
waarbij het paard letterlijk op de achterhand gaat (meer gewicht op de achterhand dan op middenhand en
voorhand.
Ik ga ervan uit dat we het hebben over de "simpele" dressuur en trouwens.. over levade gesproken..
voor de levade gereden wordt (aan de losse lijnen of onder het zadel) wordt voor de oefening gereden
wordt ook gewoon een normale gang verdeeld over 4 benen gereden/gelopen (al dan niet piaffe/passage)
De levade kan ook alleen maar uitgevoerd worden omdat de buikspieren van deze paarden verschrikkelijk
goed getraind zijn. Als het ruggebruik niet goed zou zijn is de levade ook niet mogelijk. Als je googled
kun je als je er op let zien dat door het aanspannen van de buikspieren de rug omhoog komt waardoor
het mogelijk wordt voor het paard om zich op zijn achterste te tillen en door de sterkte van zijn.. ik kan
even niet op de naam komen.. kan hij zo ver mogelijk doorzakken op zijn achterbenen en de kracht "dragen"
Weet niet hoe het met jullie engels zit.. ik vind dit een prachtige site:
http://www.ridingart.com/balance.htm
(prachtige oefening is de levade zeer zeker.. maar zou het toch niet met mn KWPNertje uitproberen
)
Maar begreep je post niet helemaal, daar ik er op terug kwam