Needje schreef:Bij correct slofgebruik hangt de slof los als het paard op de juiste hoogte loopt. Uit jouw verhaal maak ik op dat de slof strak staat, ondanks het paard met de kin bijna op de borst getrokken is. Dat is dus geen! goed slofgebruik.
Overigens denkt mijn paard zijn osteo heel anders over laag rijden. Volgens haar kan een paard nl niet correct dalen in de hals als de rug niet ontspannen is. En dwing je zo'n paard naar beneden dan zal deze vastzetten in oa de lendenen. Creeer je er nog een probleempje bij.
Als een paard zo erg KS heeft dat ie levensgevaarlijk is, vraag ik me af waarom je zo'n dier nog wil pesten door er op te willen zitten.
Ik neem aan dat je naar mij refereert, dus ik zal antwoorden.
Het paard is niet altijd levensgevaarlijk, alleen wanneer wervels raken. (Als wervels permanent raken komt er een ontstekingsproces waarbij door verkalken de boel uiteindelijk vast zit en geen pijn meer geeft.) En hoe erg het is, is een tijdelijke toestand. Bij correct lichaamsgebruik tijdens het rijden, zou mijn voorbeeld weer een gebruikspaard kunnen worden. Pesten is het alleen, als hij constant pijn zou hebben. Op deze manier hefet het dier nog eens kans.
Er zijn nou eenmaal weinig mensen die geld en ruimte in overvloed hebben en zo´n dier maar kunnen laten lopen.
Zoals in mijn voorbeeld gezegd is het een hypotetisch verhaal. Je zegt als het paard correct loopt, is de slof los. Klopt als een bus, maar dit paard loopt dus niet goed! Dit is geen gezond paard dat je gaat opleiden! Dit is een heel ander verhaal, waarbij ook veiligheid van paard en ruiter komt kijken. Dan moet je wel eens een andere route kiezen dan de gebruikelijke / ideale. Je kan dus niet vanachter je beeldschermpje gaan zitten roepen hoe het allemaal in elkaar zit.
Bovendien ken ik genoeg Friezen zonder slof die ook lopen zoals TS beschrijft, omdat het gewoon niet zo makkelijk is om die fijn in de hand op de correcte manier vwnw te rijden. Dat is inherent aan de bouw. Er zijn er behoorlijk wat die met een kop in de lucht lopen, of achter de teugel.
Bij een normaal paard, gooi je dan de teugel los en drijft die neus er uit. Bij paarden met KS kan dat nogal een risico zijn.
Daarom zou het verstandig zijn als TS het gewoon aan de ruiter vraagt, als ze hier benieuwd naar is. Dan weet ze precies wat op dit paard wel/niet van toepassing is en wat de gedachte achter het slofgebruik in dit geval is.