Onstuurbaar paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 19:13

julius_juut schreef:
Is het alleen met door de hoeken komen? Of is het paard sowieso niet stuurbaar?
In het eerste geval zou ik eerst in stap heel goed gaan oefenen met de hoeken normaal doorkomen, veel slangenvoltes en dergelijke rijden zodat het paard leert om bochten netjes te nemen in plaats van zo snel mogelijk plat door de bocht en weer rechtdoor gaan.

Als het paard gewoon niet naar het bit luistert zou ik als ik jou was een tijdje met nekreining te gaan rijden. Zador kon je ook aan trekken wat je wou, hij liep gewoon heen waar hij heen wilde. Terwijl hij na twintig minuten doorhad wat ik bedoelde (en gehoorzaamde!) toen ik op buitenteugel ben gaan rijden.

Het is niet enkel in de hoeken, gewoon op rechte zijde of in een volte dat ze opeens afslaagt naar rechts, dan stuur ik naar links, maar ze loopt los vanonder me uit, sinds een paar dagen rij ik met mn halster, en probeer ook nekreining te doen, maar dat maakt allemaal niet uit, of je nu hard trekt, of helemaal niet trekt, ze loopt zo weg :s

aeolusnr1

Re: Onstuurbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 20:08

Zoals reeds voordien al aangehaald werd, doe zo niet verder, maar investeer in goede begeleiding.
Zoek een goede lesgever/trainer.
Je bent nu bezig het paard dingen te leren dewelke je eigenlijk niet wil dat hij leert, namelijk het tegen je hulpen ingaan, tegentrekken, verzet tonen, het niets aantrekken van de gegeven hulpen, .....
dit kan een tijdje zo doorgaan en uiteindelijk eindig je mssn met gevaarlijke situaties, let heel erg op wat je doet, een paard is niet echt slim, maar een paard vergeet nooit meer iets dat aangeleerd is, je kan de harde schijf niet wissen, je kan enkel nieuwe dingen aanleren.
Ik zou zeggen doe zo echt niet verder, investeer in kennis en kunde.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 20:23

voel je het aankomen wanneer ze afdraaid?
zo ja probeer het voor te zijn?
en rij niet allen op de hoefslag maar, doe veel dingen.
draaid ze toch af allebij je handen naar buiten en je binnen been erbij, zorg dat ze niet harder gaat lopen want dan moet je een haar op de rem trekken want dan dramt ze, reageert ze niet op je binnen been geef een paar X snel been, reageert ze nog niet 1 harde schop, en anders een klap met de zweep.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 21:16

ik voel het pas als het telaat is, als ik dan probeer te vertragen, luisterd ze niet! been geven helpt ook niet, want dan gaat ze enkel sneller naar rechts

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:42

dat beterkend dat ze dramt doe er een slof aan schop d'r met je binnen been en gaat ze naar voren zet d'r op de rem. klink mischien hard met werkt wel.

Girl101

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:48

Niet gaan trekken. Hulpen duidelijk geven met je been, naar links of rechts drukken.
Ook de kant die je op wil gaan teugel wat losser doen. In het begin zal ze niet goed op
reageren, maar na verloop gaat ze heel licht reageren op teugel(druk).

Anders is het wellicht ook goed om les te nemen, het is vanaf een verhaal op een pc
wat moeilijk te beoordelen/ tips geven.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:56

Voor je kijken, recht zitten, wanneer ze afdraait klein tikje tegen de schouder. Gaat ze nog?
Volte draaien en weer de hoefslag op.

Neem eens een periode wat meer les. Het is vaak iets waar je even doorheen moet.

Is het paard medisch oke?
Zadel, gebit gecheckt?
Anders dat eerst even doen, dat ze het zelfs in stap al doet is vrij vreemd...
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 26-06-11 20:02, in het totaal 2 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:59

nicky_rilana schreef:
dat beterkend dat ze dramt doe er een slof aan schop d'r met je binnen been en gaat ze naar voren zet d'r op de rem. klink mischien hard met werkt wel.

Ja lekker ontspannen ook }:0
Niets tegen de slof, goed hulpmiddel in goede handen...
Maar een schop geven en dan de rem aantrekken? Beetje apart.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:17

ze moet toch reageeren en anders blijf je schoppen dat is ook niet fijn

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 22:41

Tjaaaa, ik weet dat je mssn wel gelijk hebt hoor "nicky-rilana" maar zo'n uitleg als advies geven op een forum is vragen om moeilijkheden.
Je kent het paard niet, maar veel erger je kent de ruiter niet, en aan het verhaal te horen is het duidelijk dat de ruiter nog een hele weg dient af te leggen.
Als je aan een leerling die pas leert autorijden, gaat uitleggen , we gaan met de auto een vrij scherpe bocht in wanneer het wegdek nat is, we rijden met een zware auto met achterwiel aandrijving, dan moet je dus gaan tegensturen, zeker niet gaan remmen, wanneer je voelt dat de wagen weer terug richting zoekt, dan geef je zacht net wat meer gas maar je stuurt nu heel licht tegen zeker ni meer.
Wel das bijna net zo onmogelijk, als hier bij deze ruiter denk ik.
"keep it simple"

nicky_rilana schreef:
ze moet toch reageeren en anders blijf je schoppen dat is ook niet fijn

honey97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:34

Een ander bit misschien, ik had dit zelfde probleem met mijn verzorg pony, ik stuur naar links/recht ze doet haar hoofd omhoog trekt de teugels uit je handen en loopt dan weer de andere kant op. Sinds ze een kneveltrens heeft gaat het veel beter. Ze is nu veel makkelijker te sturen en het bit ligt ook stiller in de mond, en je kunt het bot niet door de mond trekken. http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.stareclipse.com/paarden/uitrus9.jpg&imgrefurl=http://www.stareclipse.com/paarden/uitrusting_bit.htm&usg=__pHlwyiXD8fk2SPiNuVVsZmT2V-o=&h=169&w=280&sz=8&hl=nl&start=0&zoom=1&tbnid=briYWsubstyOpM:&tbnh=108&tbnw=179&ei=Xq0JTsbLL5CaOpOo2bcB&prev=/search%3Fq%3Dkneveltrens%26hl%3Dnl%26biw%3D1024%26bih%3D497%26gbv%3D2%26tbm%3Disch&itbs=1&iact=hc&vpx=144&vpy=158&dur=811&hovh=135&hovw=224&tx=127&ty=52&page=1&ndsp=10&ved=1t:429,r:0,s:0&biw=1024&bih=497

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 08:01

Bedankt dat jullie ook mee proberen denken met mij!

Sinds paar dagen rij ik met touwhalster, (wil niet meer met bit rijden omdat er allemaal diepe krassen in komen, ik denk dat dit komt omdat ze het bit vastneemt. En ook omdat ze wolfstandjes gekregen heeft dus denk ik dat een bit niet fijn gaat zijn voor in haar mond)

Ik heb dus gisteren in de piste gereden met het touwhalster, en geprobeerd om zo zacht mogelijke hulpen te geven en pas wanneer ze niet luisterd wat harder te zijn.
Dus vanaf ze zonder ik het wou naar rechts ging heb ik aangegeven naar links te gaan, en het zweepje licht gebruikt aan de rechterkant.

Vanaf ze terug naar links ging mocht ze terug stappen,

Weet niet of deze methode goed is?

Even ter verduidelijking, ik wil niet! met slof etc rijden!

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 08:10

Kan je geen zweep in je binnenhand nemen, en haar daarmee begrenzen? Je houdt dan je zweep naar voren, richting hals/hoofd. Dat je, als ze naar binnen valt, tegen je zweep aanloopt, zeg maar? Dus niet slaan ofzo! Maar gewoon dat ze het ziet, 'he, ik wil daar niet tegenaan'?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:17

Zoals je nu oefent werkte bij Zador heel goed, als je het idee hebt dat ze snapt wat je wil vooral doorgaan. :) Wat Wendy zegt werkt waarschijnlijk ook wel, kan je er altijd bij nemen als extra hulpmiddel.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 13:19

Ik zal dit morgen eens uittesten :D!