Halsspier losser krijgen dmv training op het paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:26

Maar waarom wil je dat je paard op dat moment z'n moeilijk kant inbuigt?
Wat die dame op de video doet, doe ik ook af en toe, maar lekker met een losse teugel.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 21:27

Jesser schreef:
Wat je kan doen, is wel in stap, contrastelling, dat helpt ze vaak en veel om los te komen. Niet blijven vasthouden uiteraard, maar pas of vier a vijf. Halve of volte, stelling weer naar binnen, zonder te overdrijven en datzelfde op de andere hand. Helpt heel goed om de hals/kaak ect los te werken.

Thanks! Hier heb ik wat aan! Naar dit soort tips was ik aan het zoeken.

@ Snoevie: Het is idd apart, mijn instructie heeft gezegd dat dit een goed idee is bij dit paard omdat de kam soms blijft 'hangen' naar 1 kant. Het werkt goed, maar ik wil die kam toch rijdtechnisch losser krijgen want wil dit niet blijven doen.
Ik doe het onder het rijden omdat ik dan zeker weet dat de spieren iig opgewarmd zijn ipv koud voor het rijden.

@ LiVetime's nieuwe reactie: ik laat hem buigen en hij wilt ook buigen maar hij zou nog veel verder kunnen wanneer hij los is. Wanneer ik hem heb losgetrokken (of beter gezegd: gemasseerd) buigt hij prima in en is heerlijk los. Het heeft dus duidelijk zin en de enige rijdtechnische problemen die ik op het moment heb is die kam die gewoon niet los genoeg is.

@JoviBan: wanneer je je paard vraagt om te draven is in principe ook dwang. Wanneer hij niet wilt inbuigen forceer ik dit niet en dus van jou soort 'dwang' geen sprake!

@ESSIE&): Ik reageer, geef me een paar minuten! Ik typ zo snel als ik kan.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:28

Ik kom er maar niet door,en nou is mijn hele reactie weg...nouja,succes iig

Yviertje

Re: Halsspier losser krijgen dmv training op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:31

Snoevie mijn posts worden ook genegeerd.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 21:32

ESSIE70 schreef:
Wat jij laat zien op het filmpje dat losmaken van de halsspieren dat wordt gedaan
naast het paard en niet op het paard met teugels onder je knieën.Dus i.m.o
doe je het dus fout.
Daarnaast vraag je rijtechnische tips,wat ik en vele andere je hebben gegeven,maar daar
ga je heel niet op in.
Waarom openen je dit topic dan?

Waarom is het imo fout als je er niet naast staat? Vanuit waar beredeneer je dit?

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 21:36

Yviertje schreef:
Snoevie mijn posts worden ook genegeerd.

Ik zie geen gouden regel dat je op alles 'moet' reageren?
Ik ben de afgelopen 40 minuten aan het verduidelijken geweest en een filmpje zoeken zodat het duidelijk wordt. Ik vind het een beetje steken onder water geven door dit soort dingen te posten.

Maar wel bedankt voor je post, want ik heb er wel wat aan!

Edit: contaminatie
Laatst bijgewerkt door Karlijnxxx op 14-06-11 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:38

OK, ik denk dat ik het snap. Je vraagt buiging tot zover paard aangeeft dat hij kan, houd hem in die houding en geeft dan de massage. Op zich heb je dan wel sneller de juiste spier te pakken geloof ik.
Heeft hij dit altijd gehad, of is dit gaandeweg ontstaan? Als hij los is, zijn het dan bij bepaalde oefeningen dat hij weer vast komt te zitten? Laat jezelf eens filmen zodat je kan zien wat er in totaal gebeurt, soms geeft dit ook een andere kijk.

Vastzittende spieren heb je niet 1, 2, 3 los, daar gaat een tijd over heen. Houd eens bij of de tijd tussen losmasseren en weer vast zitten hetzelfde blijft of langer wordt. Verder blijf ik bij weningen, stelling en schouderbinnen/ -buitenwaarts rijden

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:41

Karlijnxxx schreef:
ESSIE70 schreef:
Wat jij laat zien op het filmpje dat losmaken van de halsspieren dat wordt gedaan
naast het paard en niet op het paard met teugels onder je knieën.Dus i.m.o
doe je het dus fout.
Daarnaast vraag je rijtechnische tips,wat ik en vele andere je hebben gegeven,maar daar
ga je heel niet op in.
Waarom openen je dit topic dan?

Waarom is het imo fout als je er niet naast staat? Vanuit waar beredeneer je dit?

Precies zoals ik het zeg,er naast door een paarden masseur of er boven op met een paar teugels onder je
knieën,vind ik echt niet te vergelijken.En i.m.o kan je je paard zo niet los masseren.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:44

Prima dat je niet overal op reageert, probeer jouw beweegredenen echt te begrijpen. En het is me al wat duidelijker wat je doet en wilt berijken ermee. Maar heb ook dingen vertelt uit mijn eigen ervaring met een fries met hetzelfde probleem.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 21:47

Juut schreef:
OK, ik denk dat ik het snap. Je vraagt buiging tot zover paard aangeeft dat hij kan, houd hem in die houding en geeft dan de massage. Op zich heb je dan wel sneller de juiste spier te pakken geloof ik.
Heeft hij dit altijd gehad, of is dit gaandeweg ontstaan? Als hij los is, zijn het dan bij bepaalde oefeningen dat hij weer vast komt te zitten? Laat jezelf eens filmen zodat je kan zien wat er in totaal gebeurt, soms geeft dit ook een andere kijk.

Vastzittende spieren heb je niet 1, 2, 3 los, daar gaat een tijd over heen. Houd eens bij of de tijd tussen losmasseren en weer vast zitten hetzelfde blijft of langer wordt. Verder blijf ik bij weningen, stelling en schouderbinnen/ -buitenwaarts rijden

Juist, je snapt hem! Het inbuigen en de massage duurt niet eens een minuut eigenlijk, zo snel gaat het.
Dit is gaandeweg ontstaan, mede omdat hij ook al hangt hij zo erg dat je blaren krijgt (niet dat ik dat toelaat) hij het liet laat zien in zijn houding, hij heeft een mooie zelfhouding waardoor ik af en toe gefrustreerd raak in mijn lessen omdat ik hem vind hangen en mijn instructie dit dus niet ziet. Het komt ook wel omdat ik 'graag' wil vasthouden maar dit is de laatste tijd steeds meer over geraakt.
Het gebeurt het meest wanneer hij moet verruimen. Hij heeft moeite om daarin recht te blijven en opgericht te blijven ipv te duiken en zijn lange voorbenen eruit te gooien maar niet te dragen van achteren. Bij slangevoltes (en dus snelle buigingen achter elkaar) heeft hij dit dus ook.
Ik snap dat er een tijdje overheen gaat, daarom zoek ik dus tips ;)
Tussen de tijd van losmasseren en dat hij weer echt gaat hangen erop zit ongeveer 10 minuten a een kwartier. In deze tijd heeft hij wel heerlijk gedragen en was hij op 2 pinkjes te rijden.
We rijden heel veel wendingen (waarbij hij, naarmate hij steeds weer 'vast' gaat zitten door mijn binnenbeen valt) en stelling. Schouderbinnen/-buitenwaarts vind ik op het moment nog iets te hoog gegrepen voor hem om te rijden.

@ ESSIE70: Jij vindt het niet te vergelijken, dit is geen beredenering maar een mening. Ik vind namelijk dat dat niet zo is en ik masseer hem toch echt goed los ermee.

@Yviertje: Dankje dat je het probeert en begrijpt dat ik niet overal op kan reageren. Okee iig bedankt voor je reacties!

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:52

Citaat:
@ ESSIE70: Jij vindt het niet te vergelijken, dit is geen beredenering maar een mening. Ik vind namelijk dat dat niet zo is en ik masseer hem toch echt goed los ermee.

Ik heb nooit gezegd dat het een beredenering is,dat maak jij er zelf van ;)

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 21:54

ESSIE70 schreef:
Citaat:
[/@ ESSIE70: Jij vindt het niet te vergelijken, dit is geen beredenering maar een mening. Ik vind namelijk dat dat niet zo is en ik masseer hem toch echt goed los ermee.

Ik heb nooit gezegd dat het een beredenering is,dat maak jij er zelf van ;)

Ik vroeg op een beredenering en jij gaf daarop een antwoord, dus verwacht ik dat dit jou beredenering is, anders had je erbij moeten zetten dat dit het niet is ;)

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:57

Ja ja zo kunnen we aan de gang blijven :+
Ik schrijf steeds "i.m.o" met andere woorden dus,mijn mening :)
Maar goed ik heb dus een andere mening dan jou ;)

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 21:59

ESSIE70 schreef:
Ja ja zo kunnen we aan de gang blijven :+
Ik schrijf steeds "i.m.o" met andere woorden dus,mijn mening :)
Maar goed ik heb dus een andere mening dan jou ;)

Laatste offtopic bericht: Top, houdt het leven interessant hè ;)

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:30

Ooit een fysio oid bij gehad?

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 06:50

In die stap met contrastelling, kun je dus ook een oefening maken, door je binnenbeen er goed aan te houden, en niet door te skuppen he.. maar stel dat je contrastelling vraagt en het hoofd gaat naar links buiten, je rechterbinnenbeen eraan.. dan moet je paard zijn rechterachterbeen ook goed bijzetten. Want wat in de hals vastzit, zal verder achter in het lijf ook vastzitten. Dan kun je je been hulp verleggen door je linkerbeen eraan te leggen, en je paard hierin te ondersteunen dat het z'n linkerachterbeen eronder gaat zetten. Dit kun je echter alleen maar doen, als jij ook leert om die teugel niet vast te blijven houden.
Je wilt graag dat je paard 'los' gaat laten en niet meer zoveel gaat hangen, maar dat doe jij ook.. Anders kreeg je paard daar niet de ruimte voor om het te doen.

Deze oefening kun je ook doen door weer gewone stelling te vragen en zo die achterhand naar binnen en naar buiten te drukken.. Idem voor de schouder van je paard.. of alleen maar de hals/kaak.
Kneed je paard zodat hij niet alleen los komt in zijn hals/manenkam maar ook los in het lijf.