sallandval schreef:Een paard met een groot ego? Dat is een beetje vermenselijken denk ik? Dat teugelvoeringverhaal vind ik nog niet zo gek; hoewel daarmee nog niet is gezegd dat het in de mond zit. Zelfs als er geen pijnlijke mond is kan dat paard de link hebben gelegd; teugels erbij = te hard werken. Verzet kan zijn omdat ze bepaalde oefeningen gewoon (nog) niet aankan of de bouw er niet voor heeft.
Precies, dat had ik precies zo met mijn paard (die gebouwd is als een mini-trekpaardje, hij greep het bit beet en vroemmmm, je kon d'r helemaal niks meer mee) Bleek een combinatie te zijn van pijn, gebrek aan vertrouwen en harder werken dan hij gewend was. Het enige dat hielp was 'm op een verharde ondergrond sturen, daar wil hij dan niet galopperen. En verder van de teugels af blijven en zo min mogelijk doen.
Paard van TS doet het bij het aandraven, maar niet als haar moeder er op zit. Wat doet moeders anders bij het aandraven, met bijvoorbeeld haar zit en handen? Hoe lang heb je dit paard TS?
Dan eventueel kijken naar lichamelijke problemen. Als je dit kunt uitsluiten kun je rijtechnisch en/of psychisch weer verder gaan kijken.
Succes!