Paard vind de dressuur 'niet leuk'..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:14

Mijn paard wordt ook niet warm of koud van dressuren, maar volgens mij valt er (buiten afwisseling zoals springen en buitenritjes om) weinig aan te doen. Lijkt me dat het merendeel van de paarden dit hebben hoor. Meesten lopen gewoon hun rondje als je naar willekeurige training kijkt op bv. HAW. Het enige waar ik rekening mee houd is dat ik max 3x per week dressuur. De rest is vakantie of wat sprongetjes :)
En wat het ook wat leuker maakt voor mijn paard is als er andere paarden/ruiters aanwezig zijn in de bak.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:24

Hoe laat ze precies merken dat ze er niks aan vindt? Je zegt dat haar gedachten afdwalen, maar wat moet ik me daarbij voorstellen?

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:27

Maar begrijp ik goed dat het paard nog jong is? Hoe oud is het paard? En verder kan je beter kwartiertje serieus rijden, veel overgangen etc. en dan lekker uitstappen, dan een uur een beetje halfbakken bezig zijn. En als je het combineert, springen en dressuur? Hoe gaat het dan?

Nachtlampje

Re: Paard vind de dressuur 'niet leuk'..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:31

Heb het topic niet gelezen, maar sommige paarden hebben meer afwisseling nodig, sommige paarden haten gewoon dressuur of een andere tak.
Ik hoef niet te verwachten dat mijn paard met plezier loopt als ik in de bak aan het werk ben, daar heeft hij gewoon een grondige hekel aan.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:41

Vind je het zélf wel leuk om te dressuren in de bak? :+ Je paard doet zo te lezen alles gehoorzaam, is aan het been en kan al heel veel. En dat is de bedoeling van dressuur. Toch?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 20:47

Xjosee schreef:
Maar begrijp ik goed dat het paard nog jong is? Hoe oud is het paard? En verder kan je beter kwartiertje serieus rijden, veel overgangen etc. en dan lekker uitstappen, dan een uur een beetje halfbakken bezig zijn. En als je het combineert, springen en dressuur? Hoe gaat het dan?

Ze is 5 jaar maar pas een jaar onder het zadel, dus nog niet heel ervaren.
Zoals in de openings post staat, als ik het combineer komt er niets meer van de dressuur terecht.

Rijerijerije schreef:
Hoe laat ze precies merken dat ze er niks aan vindt? Je zegt dat haar gedachten afdwalen, maar wat moet ik me daarbij voorstellen?

Nou dat uit zich op meerdere manieren.
Ik kan het zo het beste omschrijven: ga ik springen met haar dan is het een opgewekt vrolijk paard. Bij de dressuur niet, wat logisch kan zijn, maar ze is gewoon echt niet enthousiast.
Ik merk aan haar dat ze dan gewoon niet het beste uit zichzelf haalt, ze kijkt ook echt boos, doet alles maar simpel gelijk goed.
Dat is niet erg maar ik mis dat stukje vrolijkheid van haar dan echt, ik wil dat ze ook plezier krijgt in de dressuur!

Ze houdt haar aandacht er niet bij omdat het zoiezo een paard is dat een gebrek aan concentratie vermogen heeft. Dat is niet erg, kan er wel mee omgaan.
Maaaaar bij de dressuur is het gewoon een stukje erger omdat ze niet gefocusd is op het ding waar ze mee bezig is.
Soms moet je haar letterlijk even wakker schudden. Vooral in een B proef.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

En als jullie zeggen dat ik dat gewoon moet accepteren, dat er weinig aan te doen is, dan wil ik dat ook accepteren.
Maar ik denk zelf dat ik het best een beetje interessanter kan maken, weet alleen niet hoe. :)
En waarom ik dat wil is omdat ik van mening ben dat een paard meer voor je doet en het beste uit zichzelf haalt, als hij het zelf ook leuk vind.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 20:51

HippoLogic schreef:
Vind je het zélf wel leuk om te dressuren in de bak? :+ Je paard doet zo te lezen alles gehoorzaam, is aan het been en kan al heel veel. En dat is de bedoeling van dressuur. Toch?

Leuk is anders :D
Maar ik probeer altijd wel een beetje enthousiastme op het paard over te brengen en hem echt uit te dagen zichzelf te verbeteren.

Vind het gewoon vreemd en ook lastig om te zien.
Het is zon lief vrolijk opgewekt paardje...zou jammer zijn als ze zich over een tijd helemaal niet meer wil inzetten voor de dressuur!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:55

ik herken het probleem, alleen dan in een iets andere variatie...
mijn paard(poown) wordt overal onwijs enthousiast in, werkt graag mee(vaak iets te veel) maarbij dressuur wordt hij tegendraads, begint hij te vechten, gaat hij staken etc etc etc...'
en ik heb alles na laten kijken, verschillende methodes geprobeerd en niks hielp...
nu sinds kort ben ik bezig met het te negeren... niet boos worden, niet gefrustreerd raken, niet eens een reactie geven als hij omhoog komt... en dit werkt...
hij begint weer een beetje mee te werken :)
hij zal dit nooit zo leuk vinden als springen, cross oid... maar hij moet wel gewoon een beetje dressuurmatig getraind kunnen worden :))
vrijdag heb ik weer mijn eerste dressuurproefjes... en ik ben zeer benieuwd wat mijn kleine grote draak/keizer van plan is :o :+

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:01

En kan het niet gewoon de leeftijd + ervaring zijn? Ik ken een vijf jarige die je niet langer dan een half uurtje kunt bezig houden, daarna geeft hij héél duidelijk aan dat het voor hem niet meer hoeft. Plus pas onder het zadel...

Het klinkt mij alsof ze nog wat moeite heeft met het verwerken van al het nieuws, maar er lijkt me niet echt iets aan de hand. Tuurlijk, afwisseling bieden, maar dat doe je al en als je ook nog verrassende elementjes in je dressuur inbouwt zit je volgens mij helemaal goed.

En er zijn idd paarden die gewoon niet zoveel hebben met dressuur... Maar volgens mij ligt jouw hart daar ook niet, dus een echt groot probleem heb je dan niet ;)

Nog één vraagje: ze kijkt boos zeg je. Gaan haar oren plat, of staakt ze echt, of nog iets anders...?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 21:11

Nee staken doet ze niet, zit ook niks geen kwaad in haar dus kan me dat ook niet voorstellen.

Maar waar ze met andere dingen altijd de oren strak vooruit heeft, staan ze nu echt zo opstandig naar achter om het maar zo te zeggen.
In mijn profiel kan je dat wel zien hoe ze kijkt. Gaat om het tweede paard.

Heb een tijd gedacht dat ze dat misschien deed omdat ze ergens last van had. Maar ostheopaat is geweest, er is verder niks lichamelijk met haar.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:16

Ooooooh is dat alles? Ik heb de foto's in je profiel gezien en ik denk dat het hier gaat om een merrie die in de dressuur gewoon standaard haar oortjes zo heeft staan. Wij hebben ook zo'n merrie op stal, altijd de oren op half zeven, heeft ook niet bijster veel interesse in dressuur, maar is volkomen happy!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 21:20

Konden ze maar praten he.

Nou ik ga in elk geval nog even opzoek naar die 'verrassende elementen' voor in de training en dan moet het goedkomen. :)

u_nnamed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:25

ik heb met mijn merrie precies hetzelfde, ze reageerd net zo als bij jou paard goed op alles ze kent de oefeningen bijna allemaal van het Z dus we doen veel verschillende oefeningen op het proberen leuk te houden, we rijde eigelijk als het weer het toelaat altijd in de wei dit vind ze wel een stuk prettiger als dan in de bak, ons schema bestaat uit ong 2 x dressuur 1x galopstraining 1-2x buitenrit per week en nog 1 keer in de 2 weken springen en nog af en toe cross training, ik merk net hezelfde als bij jou dat ze er gewoon een hekel aan heeft om te dressuur, ze luistert wel naar me maar je merk dat ze niet zo vrolijk is als bij al het andere.. ook al doe ik iets nieuws met dressuuren heb ik niet het gevoel dat ze het "leuker" gaat vinden, dus ik volg dit topic even

su72

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:46

Jouw paard heeft mazzel met een baasje zoals jij.
Je doet zo te horen heel erg je best om er een gelukkig beestje van te maken, daar kunnen nog veel mensen een voorbeeld aan nemen.
Je hebt het over haar oren die een beetje naar achter gericht zijn bij de dressuurtrainingen, dit doen sommige paarden als ze zich op jouw concenteren.
Kan best aangezien ze zo fijn op jouw hulpen reageerd.
Probeer vooral de andere tips die je in dit topic krijgt maar heel mischien moet je je erbij neerleggen dat ze dressuur simpelweg niet zo heel erg boeiend vind.