Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:06

Ik heb mijn vertrouwen voor een groot gedeelte terug gekregen door de ademhalingsoefeningen die ik doe. Toen ik dat voor het eerst op mijn paard deed, kon ik de spanning niet loslaten. Uiteraard zag de instructrice dat. Ze heeft mij toen naar het midden gevraagd, stil laten staan en opnieuw de oefeningen laten doen terwijl zij mijn paard losjes vast had. Terwijl ik uitademde, spiegelde mijn paard mij en ademde ook diep uit. Hij ontspande daarbij helemaal en liet echt alles lekker los. Dat was voor mij het begin...
Veel succes, het gaat je lukken...

max66

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:17

ik ben inmmiddels 45 en sinds kort (na 20 jaar niet gereden te hebben!) weer begonnen met rijden. Wat voel ik me een beginneling zeg!
Vroeger was ik nooit bang om te vallen, nu wel.
Gelukkig heb ik zo' n lief verzorgpaard en zo' n lieve eigenaar getroffen, er wordt niets van mij verwacht en kan het geheel in mijn eigen tempo doen. Ik krijg er steeds meer vertrouwen in en zin in!
Het interesseert me ook niks dat ik zo stuntel soms, het komt allemaal wel goed en ik heb er superveel plezier in!

Zolang jij er plezier in hebt/krijgt is het goed toch? De rest komt vanzelf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:15

Daar probeer ik mezelf ook van te overtuigen. Meestal lukt het :)

Elan: dat had ik zaterdag ook idd :D was gaaf :D

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:24

Elke dag maar één doel stellen. Dus bv. de ene dag lekker willen stappen en de andere dag lekker willen draven. En ook al wil dat maar 5 minuten lukken. Het zijn wel weer 5 minuten. En dit gewoon langzamerhand uit bouwen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:42

Allereerst heel goed dat je weer het rijden wil gaan opnemen.
En dat je dit weer gaat opbouwen met een goede lesgever, ik begrijp ook heel goed dat je problemen hebt met je angst, en dat je daar idd ook werk van wilt maken.
Maar overschat jezelf niet, je sprak al dadelijk zelf om "Z" of hoger te gaan rijden binnekort en of dit weer terug haalbaar is binnen korte termijn is toch maar de vraag.

Yamcha schreef:
Oh, wat doen deze berichten mij goed, zeg!

Ik lieft Bokt :+:

Sjees, word er echt een beetje emotioneel van. Ik voel me nog best onzeker, en ik kan alle steun zo goed gebruiken......... ik merk dat ik dat best ook nodig heb. Merrie is een schatteke, die heeft een eindeloos geduld met mij, en ze is heel eerlijk, en heel lief (moet er wel de rem goed op monteren van mijn instructie, die functioneert bij tijden niet zo :+ ). Gisteren ook, ze was zo zoet :+:
En dat is dan een heet sportpaard (Stravinsky x Ferro)........ maar zo sensibel, zo eerlijk, en zo vergevingsgezind. Zo talentvol ook. Ik doe het voor een groot deel voor haar, maar ook voor mezelf. Maar hoe kan zij goed lopen, en genieten van het rijden als haar ruiter tegenwerkt? Zij verdient het om goed gereden te worden, en ik wil weer genieten van het rijden. Ik heb het altijd geweldig gevonden, en met name genoten van de galop....... en dat wil ik gewoon terug hebben.

Bokkers, jullie zijn geweldig!!!!!!! :D :D :D

Edit: ik vind het wel leuk om jullie op de hoogte te houden, misschien plaats ik zelfs wel foto's als ik durf (reken er niet op).
Dat heeft voor mij absoluut meerwaarde, het helpt ook om de lessen goed te verwerken, en de steun is erg fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:29

Dat weet ik. Daarom heb ik het plan om te starten ook laten gaan. Eerst maar zitten in alle gangen......

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:35

Ik weet precies hoe je je voelt := Ook ik krijg momenteel lessen op de Antoine de Bodt methode.. Pff.. ik voel me net een beginner!

Voor mijn paard werkt het ook geweldig en ik wil het ook echt leren maar soms als ik thuis rij raak ik helemaal gefrustreerd. ''Ik weet het allemaal niet meer! Ik kan dit niet! Het is te veel!! '' :( Maar we houden stug vol!

Vooral het niet terug vallen in oude gewoontes is zooo lastig!

Maar leuk dat je op deze manier weer bezig bent! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:49

Ja, moeilijk hè?
Wat ik wel echt heel fijn vind is back to the basics. Gewoon simpele overgangen, zitten, ademen....... stelling en buiging, en verder niks. Zo simpel en toch zo moeilijk.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:54

Als je nog niet kunt rijden is het de ideale manier om het te leren :j Absoluut! Helaas leer je jezelf in 17 jaar tijd veel eigenaardigheidjes aan.. en krijg die er maar weer eens uit :o

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:12

Lastig hé, dat ego ;) Maar je moet toch accepteren dat dit nu even is wat het is. Z rijden terwijl je nog niet eens goed kan halt houden en je nog geen stabiele nageeflijkheid hebt is natuurlijk onzin.
Je moet eerst weer leren lopen voor je kan gaan rennen. :)

En dat ego.. tja.. Ik zie ze ook hoor, de anky's van stal, zitten er keurig op, paardje in de krul. Voor het oog ziet het er leuk uit. Maar mijn instructrice (klinkt als dezelfde als jij) kan zo aanwijzen wat er in de basis aan schort. Dus wie zou je voor de gek houden? Alleen jezelf...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:58

Super dat je iemand gevonden hebt die je verder kan helpen!

Soms is een stap terug de snelste stap naar voren :j

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:57

Wat goed zeg, TS!
Ik heb een gelijkaardige situatie. Alleen heb ik er teveel tijd laten overgaan denk ik!
Toen ik 11 was een stomme val gehad, drie ruggewervels gebarsten en gedeukt... Toen na een poos weer gaan rijden, maar steeds na korte periodes gestopt, door angst. Het kon me zomaar overvallen, en dan was het niet leuk meer! Toch lieten de paarden me niet los, en ben er eigenlijk altijd mee bezig geweest. Dit dan met verzorgpaarden, en niet op maneges.
Het gevolg is dat ik nu, 13 jaar (!) later, een enorme schijterd ben ^^ Ik ging namelijk problemen wel es uit de weg, was 'te braaf' bij stout gedrag, reed enkel in de bak...
Nu heb ik sinds twee weken een instructrice/vriendin die me echt weer de basis bijbrengt. En kijk, ik heb ondertussen al gesprongen, gedressuurd met luide muziek uit de boxen, in het land gereden ipv de bak en zelfs al een paar buitenritten gemaakt - alleen!

Heel veel succes in het terugvinden van je plezier!

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:01

TS: applaus voor jezelf!
Ik kan hier ook over meepraten al is mijn angst specifiek gericht op het buitenrijden. Op mijn pony vroeger kon ik alles, ik kende geen angst. Ik lag er elke rit wel een keer af en hoe hoger de pony bokte, hoe harder ik moest lachen. Tot dat ik een keer een rit maakte in het bos op andermans pony en er hard af viel. Helaas met ziekenhuis tot gevolg. Mijn pony was voor deze rit al verkocht, dus daarna 15 jaar niet meer gereden. Het bleef echter kriebelen en begon 5 geleden met een bijrijdpaard. Ik moest ook alles weer opnieuw leren en merkte dat ik ook veel dingen verkeerd had aangeleerd in het verleden, maar met behulp van geduldige instructie ging het rijden steeds beter. Helaas had ik hierbij dus ook een vreselijke angst voor buitenrijden ontwikkeld, dat deed ik dus maar niet meer. Een jaar later kocht ik mijn eigen paard, een hete merrie (kwam ik later pas achter...). In de bak had ik niet veel angst, maar aangezien ik toch de afwisseling wilde hebben voor mijn jonge paard, moest en zou ik naar het bos. De tweede keer ging het fout: ik viel er af doordat paardlief schrok en omdraaide. Aangezien ik net als jij vastberaden ben, heb ik de stap genomen om een cursus Buiten Spelen (ik zeg altijd Cursus Buitenrijden voor Bangerikken) bij het Balingehof te doen. Ik heb hier zoveeeeeeel geleerd en mijn angst voor buitenrijden is zeker afgenomen, maar nog niet helemaal weg. De laatste 20% angst moet ik zelf overwinnen door te doen. Nu rijd ik dus in het bos, ben de eerste 10 minuten erg gespannen (paard ook), maar als blijkt dat paardlief cooler is dan ik altijd denk, kan ik al redelijk loslaten. Ik neem altijd een vertrouwd iemand mee die me er doorheen praat als ik het spannend vind. Een lang betoog, maar ik wil hiermee alleen zeggen: petje af. Het is niet makkelijk om je eigen angst te erkennen en te accepteren dat je hierdoor weer aan het begin moet beginnen. Maar als ik kijk hoe groot en diepgeworteld mijn angst was en ik nu weer redelijk ongedwongen in het bos kan rijden, zal dat met jou ook gaan lukken! Succes!

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:10

Zo herkenbaar, ook ik had een wervelfractuur na een lelijke val, mijn plezier in paarden en paardrijden was gelukkig groter dan mijn angst. Het heeft even geduurd, maar we hebben nog zo'n plezier samen, ik heb er een geweldige paardenpartner aan. Het lukt je vast en ik hoop dat je nog heel veel jaren met plezier zal rijden. Ik neem met zoveel minder genoegen, maar genieten doe ik des te meer!
( ik had denk ik een lesje nodig over hoe het niet moet, fijn zo'n duidelijk paard, jammer dat het zo hard aan kan komen ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:03

@ Pollux: Stoer! Dat is het idd, het ik wil en ik zal.......
Ik heb dat ook idd, ik moet en ik zal, ik wil niet stoppen, niet omdat ik bang ben.......

@ Wendy: Joh, al kom ik al zover weer, dan ben ik de koning te rijk denk ik......... mét galop er bij in :j

@ Waves: je hebt helemaal gelijk :) Kwam wel ff heftig binnen, maar je hebt echt gelijk :)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:55

@Yamcha
Neemt niet weg dat ik mezelf voortdurend moet 'overwinnen' hoor :) Het is omdat zij me zo pushet dat het zo snel gaat. Maar ze doet dat op een goeie manier: praktische tips en me vooral door de 'enge' dingen heen praten! En een erg braaf paardje met juist de goeie hoeveelheid pittigheid.
Succes, en ik blijf graag dit topic volgen, benieuwd naar je vooruitgang :)

Edit: Neep 'm wel toen de luide muziek aanging en paardjelief even ging crossen ^^ Maar heb 'm toch zelf weer onder controle gekregen, overwinning, hoera :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:55

Als je jezelf niet hoeft te overwinnen is het blijkbaar ook zo eng niet :n

Dat helpt bij mij ook goed, me er doorheen praten :j
Dat is een van de redenen dat ik dit topic heb geopend, bokkers zijn daar best goed in :j Voor mij helpt dat :j

Ik zal het topic goed bijhouden :j
Morgen stap ik weer op paardlief 8-)

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:49

Yamcha schreef:
Als je jezelf niet hoeft te overwinnen is het blijkbaar ook zo eng niet :n

Je slaat de spijker op zijn kop ;)
Veel succes morgen. Ik moet zelf nog even wachten met rijden. Paardje is behandeld door een osteopaat, dus nog even geduld met erop stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:05

Update:

Vanochtend gereden. Linksom en rechtsom gestapt en gedraafd. Ging op de momenten dat ik me kon ontspannen redelijk fijn. Vond haar alleen in draf linksom wat raar aanvoelen, voelde een beetje kreupel. Ernaast niks te zien. Heb wel haken aan haar kiezen ontdekt links, de TA komt binnenkort :j
Merk dat ik best vaak met samengeknepen billen zit........ niet goed :n
En ik kijk steeds naar beneden, wat ook niet helpt. Dan zijn er nog mijn handen, die hebben nogal de neiging laag te zitten.

Werkpuntjes voor nu:
op 'zachte' billen zitten
handen op de juiste hoogte
kijken waar ik heen ga ipv naar paard. De kop zal er zo ook wel blijven zitten, zeker :))

Toen ze lekker los was, dat is linksom op het moment wat lastig, en ik me bewust werd van wat ik aan het doen was met mijn billen, ging ze op de momenten dat ik op mijn kont zat, op zachte billen wel te verstaan en mijn handen op de goede hoogte had, fijn naar beneden :+: Dat was echt lekker, voelde haar ook opbollen onder me (geeft me toch wel even een boost). Als ik mijn billen aanspande, kwam ze dus gelijk omhoog, blijkbaar zit ik ook voorover op de momenten dat ik mijn billen aanspan, want dan valt ze op de voorhand. En ze is echt makkelijk op de achterhand te zetten, ze heeft daar echt een goede bouw voor. Kun je nagaan hoe ik dat evenwicht verstoor :o
Daar moet ik dus echt om denken :j

Kijken waar ik heen ga heeft als voordeel natuurlijk dat je gelijk de buitenschouder begrenst, nu moet ik dan dus wel mijn binnenbeen ontspannen, want anders neemt ze wel stelling, maar gaat niet de bocht om :')
Briljant is ze, wat dat betreft, zij doet het pas goed als ik het goed doe :D Ik heb de neiging dat op te willen lossen met de buitenteugel (goed, toegegeven, eerst met binnenteugel, en been erbij, maar daar heeft ze me wel van genezen), maar moet natuurlijk mijn binnenbeen loslaten. Uiteraard buitenteugel en buitenbeen erbij houden.

Gewerkt aan het halthouden, op de zit, en als ze daar niet op reageert, moet ik corrigeren door een ophouding te geven. En nageven als ze halthoudt, uiteraard.

Iemand tips om goed te ademen in draf? Merk dat ik dan niet diep ademhaal, door de buik, maar door de borst.

Oh, edit: heb uitgestapt op het harde, klein stukje weg, er kwam een auto langs, en ze schrok, wilde opzij springen....... deed dat ook, en ik zat met 'zachte billen' (sorry, voor het vele gebruik, maar vind het een briljante uitdrukking) en ze kalmeerde heel rap, en stapte door :j en ze is in het geheel niet verkeersmak 8-) vind ik dus wel stoer 8-) en ben heel trots op mezelf *\o/*

Voordat jullie nu boos op mij worden omdat ik met een niet verkeersmak paard op de weg ga stappen: paard staat op een boerderij, en de weg is een landweggetje, waar 2x per uur een auto langs komt. Het valt dus mee qua gevaar.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:30

*\o/* Super. Neem gewoon per keer dat je gaat rijden één doel voor ogen.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:10

Yamcha schreef:
Toen ze lekker los was, dat is linksom op het moment wat lastig, en ik me bewust werd van wat ik aan het doen was met mijn billen, ging ze op de momenten dat ik op mijn kont zat, op zachte billen wel te verstaan en mijn handen op de goede hoogte had, fijn naar beneden :+: Dat was echt lekker, voelde haar ook opbollen onder me (geeft me toch wel even een boost). Als ik mijn billen aanspande, kwam ze dus gelijk omhoog, blijkbaar zit ik ook voorover op de momenten dat ik mijn billen aanspan, want dan valt ze op de voorhand. En ze is echt makkelijk op de achterhand te zetten, ze heeft daar echt een goede bouw voor. Kun je nagaan hoe ik dat evenwicht verstoor :o
Daar moet ik dus echt om denken :j

Wat gaaf, zo'n spiegel ^^

Citaat:
Iemand tips om goed te ademen in draf? Merk dat ik dan niet diep ademhaal, door de buik, maar door de borst.

Ik adem ook altijd door de borst... Hopelijk komen er tips!

Citaat:
Oh, edit: heb uitgestapt op het harde, klein stukje weg, er kwam een auto langs, en ze schrok, wilde opzij springen....... deed dat ook, en ik zat met 'zachte billen' (sorry, voor het vele gebruik, maar vind het een briljante uitdrukking) en ze kalmeerde heel rap, en stapte door :j en ze is in het geheel niet verkeersmak 8-) vind ik dus wel stoer 8-) en ben heel trots op mezelf *\o/*

Gaaaaf! _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:13

Ze is echt een super spiegel idd :) Zo'n goed paard voor mij dit :+:

@ FriesWytske: voorlopig is mijn doel: zachte billen! :D

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:26

Ten eerste wil ik je zeggen dat ik het onwijs knap van je vind dat je de stap heb gezet op opnieuw te leren rijden.
Dat is heel lastig!

Daarnaast zijn er genoeg paardenruiters die er stiekem ook moeite mee hebben als er mensen kijken, je wilt het dan toch graag goed doen en uiteraard mislukt het dan!

Zoals al meerdere hebben gezegd probeer je er voor af te sluiten, doe alsof ze er niet staan.
Over een tijdje kan je trots zijn op jezelf dat je dit hebt gedaan en ga je met sprongen vooruit.

Je paardje mag blij zijn met je :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:29

Vind het lief dat je dat zegt, en ik hou het ook vast :)
Weet je, ik ben vooral heel blij met háár. Ze vergeeft me al mijn fouten, vergeeft me oneerlijke correcties, ze is altijd blij om me te zien, en nog altijd dol op me.......... en ze blijft maar werkwillig, en vriendelijk, zelfs als ze hengstig is wil ze werken :+:
En dat voor een ruiter die haar best vaak in de weg zit :o

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:06

@Yamcha: deze goede ervaring heb je dus al mooi op zak *\o/* Super gedaan hoor. Zo te lezen ben je al heel bewust bezig om de dingen goed te doen en er gaat al heel veel goed. Zelfs even op straat gereden en goed gereageerd toen zij het spannend vond. A.s. zaterdag heb ik weer les. Het is de bedoeling dat we nu de draf er goed bij gaan pakken mèt correcte ademhaling. Ik probeer het natuurlijk zelf al goed te doen, maar ik vind het ook moeilijk. Ik ben benieuwd wat voor tips ik ga krijgen. Op het ogenblik mag ik even niet rijden, paardje is net behandeld door een osteopaat. Mijn doel is ontspannen rijden door een goede ademhaling, die billen smelten dan vanzelf volgens mij :D