Paard vandoor in het bos.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:18

Nee. Grondwerken thuis. In de bak .. Overal.

En je wou advies , nu ben je tegen ons allleen maar aan nhet ingaan en ook nog (IMO)op een sarcastische manier alsof we iets buitenaards zeggen.

Niets laten gaan ,maar oefenen thuis. Geen scherp bit erin gooien zonder enig idee hoe en wat.

Esmeevtb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:22

Samsie schreef:
Ja, dat bedoel ik. Ze kan niet de ene keer wel pijn hebben en de andere keer niet. Ik ga even kijken naar dat bit. Want dat heb je ook met iets zachts eromheen? Het is gewoon slecht gedrag. En ze doet het een keer in de zoveel tijd weer eens.

Ze vind het buiten echt heerlijk. Oortjes naar voren.

dit bit is gewoon een zacht enkel gebroken bitje met een schaar waar aan de onderkant mogelijkheid voor een 2e teugel is. er zit ook een kinketting aan, die los genoeg kan dat hij alleen werkt op het moment dat je de onderste teugel oppakt. natuurlijk kun je deze er gewoon vanaf halen.

nogmaals mijn fjord deed altijd precies hetzelfde, toen zijn we dit bit gaan gebruiken voor in het bos, en heb geloof ik maar 2 keer de onderste teugel hoeven te gebruiken, daarna was alles goed!

http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/paarden/bitten/stangen/pelham/product/4100910/170

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:23

Ik rij mijn arabier buiten ook met een bit met hefboomwerking (westernbitje). Dat bit hangt voor 99,99% van de tijd helemaal los. Hij is volledig op zit te rijden, en het bit is absoluut geen standaard rem.

Die ene keer dat ik hem niet uit zijn ren-galop krijg per jaar, ben ik blij dat ik dit bit heb. Hierdoor kan ik namelijk op 1! duidelijke, korte hulp hem terug halen, zonder meters in zijn mond te moeten hangen. Voor die ene keer per jaar blijf ik met dit bit rijden, hij respecteert het namelijk, en als hij op mijn zit, danwel een zachte ho op mijn hand reageert, heeft hij er geen last van. Reageert hij niet, dan kan ik in ieder geval aan hem duidelijk maken dat mijn verzoek toch echt niet te onderhandelen was.
Laatst bijgewerkt door Angela op 02-06-11 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:23

Waar ik nog wel benieuwd naar ben, doet je pony dit als je alleen rijdt of ook met anderen erbij?

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 23:26

Cossie schreef:
Waar ik nog wel benieuwd naar ben, doet je pony dit als je alleen rijdt of ook met anderen erbij?

Alleen. En als ik met andere rij. En die gaan ineens wat harder gaat zei erachter aan. Niet terug te nemen dus.

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:28

Hoezo kan je aleen een leider zijn d.m.v. grondwerk? Ik hoef geen leider te zijn. Je moet een vriend zijn die vertrouwen geeft. Ik heb nog nooit grondwerk gedaan en mijn haflinger doet alles voor mij. Loopt hoog in de dressuur hij springt leuk en buiten rijden is heerlijk. Ik stap er nooit op met een slechte bui omdat ik naar hem toe altijd eerlijk wil blijven en zo blijft hij ook eerlijk naar mij.

"Mossel"]Je zegt het zelf al, slecht gedrag, slecht gedrag corrigeer je alleen maar door een leider voor je pony te zijn ofwel met grondwerk bezig te gaan. Slecht gedrag corrigeer je niet door een hulpteugel aan te hangen of een scherper bit in de mond te stoppen.[/quote]

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:32

Elin_ schreef:
Miekemuis_ schreef:
pessoabit erin, 2de teugel aan de onderste ring, knoop in die onderste teugel. lekker gaan wandelen en alsie nog eens een race wil doen hang je even lekker aan de onderste, ik denk niet dat hij 't nog eens zal riskeren. Natuurlijk rij je gewoon op de bovenste teugel als hij braaf is hé :)

Edit: voor ik héél bokt over mn kop krijg: ik raad dit aan omdat een race in de buurt van auto's echt gevaarlijk is. Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van grondwerk. Het kan helpen, dat bedoel ik zeker niet. Maar grondwerk kan niet alles oplossen. Als rijden in de bak goed gaat, en stappen of draven in het bos ook, zal grondwerk volgens mij niets veranderen aan die galop.

Ik snap je reacite ,maar dat is niet verstandig voor TS.
Paard kan heftige reactie op bit geven en o.a steigeren .. vooral in zo;n situatie.

Grondwerk en in de bak rijden. De basis moet erin zitten. Zit er duidelijk niet in dus daar beginnen.
Niet gelijk naar hulpteugels en bitten grijpen , maar eerst het psgychologisch (of hoe je dat ook schrijft) aanpakken.

Ik kan je verzekeren dat mijn paard geen problemen heeft met zijn rug, het is een volbloed en ze gaat er ook niet vandoor maar gaat op de plaats deuzig lopen doen en je zal maar weinig mensen met meer geduld tegen komen dan ik! Een vriendin van mij heeft parelli ofzo iets met haar gedaan (en nee het was geen prutser ze volgt de opleiding in amerika waar ze voor uitgeloot is) en ook bij haar zag je geen verschil! Ik ben het wel met je eens dat als een paard in galop niet te houden is je dat ook zeker niet moet gaan als je zeker weet dat het fout loopt maar dat blijkt hier volgens mij niet uit want het gaat niet iedere keer fout! Ik ben gewoon van mening dat je niet met ieder paard een positief effect heeft met het grondwerk!

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:32

Heb ook een paardje, wat soms echt een keurig handgalopje geeft, en uik dan ook rustig kan laten gaan en op mijn zit terugkomt, maar soms gallopeer ik aan en dan ná.een paar passen vliegt ie er van door en is hij niet meer te houden, nu slof om (ben er geen fan van) en als hij er van door vliegt kan ik hem sneller/makkelijker terugrijden... en als je moeder hier niet mee kan rijden zou ik haar gewoon niet buiten laten galopperen todat jij hem buiten kunt laten galopperen zonder dat je de slof nodig hebt.
Laatst bijgewerkt door xxrossiexx op 02-06-11 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:33

En als je voelt dat op het moment dat ze onder je uit gaat rijden je haar direct terughaalt?

Dat ze achter andere paarden aan gaat om ze bij te houden kan ik begrijpen en op het moment dat je dat merkt gelijk terugnemen en met de andere ruiters afspraken hierover maken.

Verder zou ik je adviseren voorlopig niet alleen buiten te gaan rijden. Wellicht zou de "one rein stop" techniek een oplossing kunnen bieden. Jij bepaalt immers het tempo.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:33

mijn paardje heeft er soms ook last van, of meer had. Wat ik nu doe, als ik voel dat hij harder wil, neem ik m gelijk terug in een verzamelde galop, ga na een tijdje weer draven ( niet gelijk ). dan in draf weer even de rem er op krijgen, soms even stappen, en overgangen rijden. Dan weer op nieuw proberen.. als hij het weer doet weer het zelfde liedje.
Ook een tip, galopeer altijd van huis af, dit kan bij somigen ook een groot verschil maken.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:34

Lijkt me echt totaal niet relevant, hoe slofje rijdt.

Ik vraag me af, in de bak is er niets aan de hand?
Voel je het aankomen? Is er een moment net voordat ze aan de kletter gaat waardoor je haar voor kunt zijn?

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:36

Paardrijden is vooral voelen wat er onder je gebeurd, en dat kan niet als je er naast staat naar mijn idee. Maar ik heb niets tegen grondwerk hoor. Iedereen moet doen wat hij prettig vindt. Maar ik krijg een beetje het idee dat de "grondwerkers' alleen hun eigen methode goed vinden en dat is jammer want dan voelen de niet 'grondwerkers' zich soms een beetje in de hoek gezet.

gro
Slofje schreef:
Niks rijden, grondwerk! Eerst vanaf de grond je paard vertrouwen en alles met hem kunnen, dán pas erop. En instructie zoeken die je helpt bij grondwerk.

E_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:37

Waarom zou een paard de link leggen tussen grondwerk in de bak en galopperen wat ie blijkbaar helemaal geweldig vind in het bos en dan niet te houden is?

Niet dat ik tegen grondwerk ben, helemaal niet.

Ik denk ook dat je een snellere reactie moet hebben als ze ervandoor gaat, heb ik ook vaak met buitenrijden en daar kan ze nog wel is gebruik van maken.
Dan moet ze bijvoorbeeld in een graskantje galopperen en dan doet ze alsof hekjes heuul eng zijn en dan moet ze er met een wijde boog omheen terwijl als ik er optijd bij ben en DOOOORRR zeg en meer buiten/binnen been geen het wel gewoon goed gaat en zelfde tempo blijft.

Hulpteugel/scherper bit vind ik in dit geval wel een goede oplossing. Ze zal een aantal keer proberen ervan door te gaan en daarna niet meer doen. Gewoon voor de veiligheid, kan je wel niet naar buiten gaan maar dan zal het de eerst volgende keer één groot drama worden. Te veel opwinding etc.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:38

Slofje & Elin: Aangezien ze perfect met haar pony in de bak kan rijden en hij het ook niet elke keer doet... is een ander bit wel een goede oplossing volgens mij. Ik bedoel ook niet dat ze 't bit tot aan zn oren moet trekken, maar een duidelijke hulp mag ze toch wel gebruiken. Als de pony er gewoon vandoor gaat met haar moet ze hem duidelijk maken dat dat niet mag. En als hij dan gaat steigeren is dat omdat hij onder de indruk is van die duidelijk hulp. Dan heeft hij overgereageerd, dus moet je de volgende keer iets zachter zijn. Maar dan heeft het tenminste wat uitgedaan. Grondwerk is heel erg leuk, maar uiteindelijk kan je niet blijven belonen en slecht gedrag negeren. Als je paard je bijt, geef je hem toch ook een flinke lel? Dàt is de basis, respect bij het poetsen, opzadelen, longeren... Als rijden in de bak goed gaat, en wandelen in het bos ook, tot hij het in zn ster krijgen en er vandoor gaat, dan moet hem duidelijk gemaakt worden dat dat gedrag niet gewenst is. Ik zeg niet dat grondwerk daarna niet kan helpen, maar op zo'n moment moet hij gewoon stoppen. En door hem heel lief te vragen of hij alsjeblieft even wat wou vertragen kom je nergens (figuurlijk dan.. Letterlijk ga je dan alleen maar verder en verder en verder....).
Nou ga ik er niet verder op in, en stel ik voor dat de rest dat ook niet doet. TS zal zelf wel beslissen welk advies voor haar het beste zal werken. Ik geloof persoonlijk ook niet in grondwerk, maar ik zeg niet dat het voor een ander niet kan werken. Nieuw advies kan altijd nog helpen, maar blijven verder neuten over wel of geen grondwerk/ander bit/slofteugel zal niet helpen.
groetjes nog! :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:41

Markushaifa
Ben je een bekende ofzoiets? TS vraagt advies en krijgt advies voor grondwerk. En een bit , dat keuren sommige af en dat is ook totaal terecht.

Je gaat niet maar aan een bit of slofteugel trekken om hét (het paard dus) maar te laten stoppen.
Je mag niet eens de weg op als je paard zo doet.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:42

In mijn ogen behoord grondwerk toch echt wel tot de basis. Hoe wil ik m,n paard anders sturen en aanwijzingen geven als ik hem longeer? Hoe wil ik anders de leider over hun zijn?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:43

Miekemuis_ schreef:
Slofje & Elin: Aangezien ze perfect met haar pony in de bak kan rijden en hij het ook niet elke keer doet... is een ander bit wel een goede oplossing volgens mij. Ik bedoel ook niet dat ze 't bit tot aan zn oren moet trekken, maar een duidelijke hulp mag ze toch wel gebruiken. Als de pony er gewoon vandoor gaat met haar moet ze hem duidelijk maken dat dat niet mag. En als hij dan gaat steigeren is dat omdat hij onder de indruk is van die duidelijk hulp. Dan heeft hij overgereageerd, dus moet je de volgende keer iets zachter zijn. Maar dan heeft het tenminste wat uitgedaan. Grondwerk is heel erg leuk, maar uiteindelijk kan je niet blijven belonen en slecht gedrag negeren. Als je paard je bijt, geef je hem toch ook een flinke lel? Dàt is de basis, respect bij het poetsen, opzadelen, longeren... Als rijden in de bak goed gaat, en wandelen in het bos ook, tot hij het in zn ster krijgen en er vandoor gaat, dan moet hem duidelijk gemaakt worden dat dat gedrag niet gewenst is. Ik zeg niet dat grondwerk daarna niet kan helpen, maar op zo'n moment moet hij gewoon stoppen. En door hem heel lief te vragen of hij alsjeblieft even wat wou vertragen kom je nergens (figuurlijk dan.. Letterlijk ga je dan alleen maar verder en verder en verder....).
Nou ga ik er niet verder op in, en stel ik voor dat de rest dat ook niet doet. TS zal zelf wel beslissen welk advies voor haar het beste zal werken. Ik geloof persoonlijk ook niet in grondwerk, maar ik zeg niet dat het voor een ander niet kan werken. Nieuw advies kan altijd nog helpen, maar blijven verder neuten over wel of geen grondwerk/ander bit/slofteugel zal niet helpen.
groetjes nog! :)

Maar met zo'n bit moet je kunnen rijden .. vooral als het met 2 teugels is :) daarom adviseer ik eerst grondwerk ;)
Anders met een ervaren ruiter en die ook weet hoe ze met 2 teugels moet rijden etc zou ik ook zeggen slof ;)

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:46

BehoorT*
En ja grondwerk moet ook niet verwaarloosd worden, als in longeren, gewoon netjes aan een halster meelopen, kunnen stilstaan, ed.. Maar Moest het paard geen respect voor haar hebben zou het rijden en gewoon wandelen ook niet gaan. Hoe wil je ongewenst gedrag ook veranderen als het niet vertoond wordt?
Bon, ik ga slapen. Ik hoop dat TS haar topic niet moet laten sluiten omdat het een reltopic wordt... Want aan een hoop geruzie of grondwerk/bit/slof nu wél of net niét goed is, heeft ze niks.

Elin: ik zei ook: een knoop in de onderste teugel, die laat je gewoon los om de hals. als hij dan weg is grijp je die teugel en huplaaa! pony stil.
Laatst bijgewerkt door Miekemuis_ op 02-06-11 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:47

Moderatoropmerking:
Enig offtopic verwijderd. TS vraagt om adviezen en die mogen vanuit iedere overtuiging gegeven worden. Of dat een bit is, grondwerk, of het fluiten van een liedje. Het is echt niet nodig elkaar daarover, of over iemands gebruikersnaam aan te vallen.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:51

Miekemuis_ schreef:
BehoorT*
En ja grondwerk moet ook niet verwaarloosd worden, als in longeren, gewoon netjes aan een halster meelopen, kunnen stilstaan, ed.. Maar Moest het paard geen respect voor haar hebben zou het rijden en gewoon wandelen ook niet gaan. Hoe wil je ongewenst gedrag ook veranderen als het niet vertoond wordt?
Bon, ik ga slapen. Ik hoop dat TS haar topic niet moet laten sluiten omdat het een reltopic wordt... Want aan een hoop geruzie of grondwerk/bit/slof nu wél of net niét goed is, heeft ze niks.

Elin: ik zei ook: een knoop in de onderste teugel, die laat je gewoon los om de hals. als hij dan weg is grijp je die teugel en huplaaa! pony stil.

Je kan ook mierenn*uken om een klein spelfoutje :)
Ik kan absoluut niet met mijn ene paard door 1 deur, maar kan prima op haar weg rijden dus dat zegt helemaal niks.

Enne ze wou er toch een slotje op hebben?

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:56

Mossel schreef:
Miekemuis_ schreef:
BehoorT*

Je kan ook mierenn*uken om een klein spelfoutje :)
Ik kan absoluut niet met mijn ene paard door 1 deur, maar kan prima op haar weg rijden dus dat zegt helemaal niks.

Enne ze wou er toch een slotje op hebben?

Een -dt fout vind ik geen klein spelfoutje.. Maar dat doet nu niets terzake.
Over het feit dat jij met jouw paard niet door 1 deur kan ga ik niet verder in, daar heeft TS totaal niets aan.
Nou heb ik absoluut nog nergens gezien dat TS zegt dat ze een slotje wilt, dus waar je dat vandaan hebt weet ik niet.
Voor de 3de en laatste keer, nou ga ik slapen. Gelieve mij dus niet meer te quoten oid, anders raak ik morgn weer niet uit mn bedje :D
Doeidoei, slaapwel!

Mossel

Re: Paard vandoor in het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:59

Dat bericht zal wel verwijdert zijn :)
En daar hoef je ook niet op in te gaan, ik geef alleen maar een voorbeeld dat het op de grond nog zo slecht kan gaan, en onder het zadel in de bak zo goed...
Enne ik maak zelf wel uit wie ik wel of niet quote ;)

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 00:05

Oh bokt..... , open een eigen toppic om elkaar af te kraken of een discussie te voeren, dan zal de Ts er in ieder geval geen last van hebben. Reageer gewoon op het probleem dat Ts heeft en wat ze er aan kan doen zonder elkaar af te kraken, Ts lijkt verstandig genoeg om zelf te beslissen of ze een ander bit/ slof/ grondwerk gaat gebruiken!

Ts in ieder geval veel succes! Ken het probleem!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 07:28

maxxlover schreef:
Hoezo kan je aleen een leider zijn d.m.v. grondwerk? Ik hoef geen leider te zijn. Je moet een vriend zijn die vertrouwen geeft. Ik heb nog nooit grondwerk gedaan en mijn haflinger doet alles voor mij. Loopt hoog in de dressuur hij springt leuk en buiten rijden is heerlijk. Ik stap er nooit op met een slechte bui omdat ik naar hem toe altijd eerlijk wil blijven en zo blijft hij ook eerlijk naar mij.

"Mossel"]Je zegt het zelf al, slecht gedrag, slecht gedrag corrigeer je alleen maar door een leider voor je pony te zijn ofwel met grondwerk bezig te gaan. Slecht gedrag corrigeer je niet door een hulpteugel aan te hangen of een scherper bit in de mond te stoppen.
[/quote]

maxxlover, een paard wíl een leider. Anders neemt hij zelf de touwtjes in handen, want het is geen mens. Het is niet zelfstandig, maar volgt het liefst een ander wezen dat hem leiding geeft. Als jouw paard dus een goede verstandhouding heeft met jou, betekent dat dat je al een duidelijke leider bént, misschien onbewust, maar je bent het wel. En dan ben je dus gewoon super bezig :)

Edit: En als je dat dus níet bent, moet je dat niet proberen te behalen met een scherper bit. Mijn paard is gisteren gebeten door een agressieve hond, maar die rent niet weg van mij. Want ík ben de leider, en ik blijf staan. Dus waarom hij niet? Bij mij rent hij niet weg, terwijl hij dat met een vriendin van mij wel doet. :)

Pauline

Re: Paard vandoor in het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 09:46

Toch, ondanks dat ik helemaal achter grondwerken sta, vind ik dat niet per definitie dé oplossing voor dit probleem. Want je kunt een goede verstandhouding hebben, ergens is het voor dit paard lonend, bevredigend of leuk genoeg om dit te doen. Als hij verder prima luistert en alléén in het bos eruit naait, zou ik me toch meer richten op dat probleem. :)
Ik vraag me af hoe dat is ontstaan, en of ze het aan voelt komen.