Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Samsie schreef:Ja, dat bedoel ik. Ze kan niet de ene keer wel pijn hebben en de andere keer niet. Ik ga even kijken naar dat bit. Want dat heb je ook met iets zachts eromheen? Het is gewoon slecht gedrag. En ze doet het een keer in de zoveel tijd weer eens.
Ze vind het buiten echt heerlijk. Oortjes naar voren.
Elin_ schreef:Miekemuis_ schreef:pessoabit erin, 2de teugel aan de onderste ring, knoop in die onderste teugel. lekker gaan wandelen en alsie nog eens een race wil doen hang je even lekker aan de onderste, ik denk niet dat hij 't nog eens zal riskeren. Natuurlijk rij je gewoon op de bovenste teugel als hij braaf is hé
Edit: voor ik héél bokt over mn kop krijg: ik raad dit aan omdat een race in de buurt van auto's echt gevaarlijk is. Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van grondwerk. Het kan helpen, dat bedoel ik zeker niet. Maar grondwerk kan niet alles oplossen. Als rijden in de bak goed gaat, en stappen of draven in het bos ook, zal grondwerk volgens mij niets veranderen aan die galop.
Ik snap je reacite ,maar dat is niet verstandig voor TS.
Paard kan heftige reactie op bit geven en o.a steigeren .. vooral in zo;n situatie.
Grondwerk en in de bak rijden. De basis moet erin zitten. Zit er duidelijk niet in dus daar beginnen.
Niet gelijk naar hulpteugels en bitten grijpen , maar eerst het psgychologisch (of hoe je dat ook schrijft) aanpakken.
Slofje schreef:Niks rijden, grondwerk! Eerst vanaf de grond je paard vertrouwen en alles met hem kunnen, dán pas erop. En instructie zoeken die je helpt bij grondwerk.

Miekemuis_ schreef:Slofje & Elin: Aangezien ze perfect met haar pony in de bak kan rijden en hij het ook niet elke keer doet... is een ander bit wel een goede oplossing volgens mij. Ik bedoel ook niet dat ze 't bit tot aan zn oren moet trekken, maar een duidelijke hulp mag ze toch wel gebruiken. Als de pony er gewoon vandoor gaat met haar moet ze hem duidelijk maken dat dat niet mag. En als hij dan gaat steigeren is dat omdat hij onder de indruk is van die duidelijk hulp. Dan heeft hij overgereageerd, dus moet je de volgende keer iets zachter zijn. Maar dan heeft het tenminste wat uitgedaan. Grondwerk is heel erg leuk, maar uiteindelijk kan je niet blijven belonen en slecht gedrag negeren. Als je paard je bijt, geef je hem toch ook een flinke lel? Dàt is de basis, respect bij het poetsen, opzadelen, longeren... Als rijden in de bak goed gaat, en wandelen in het bos ook, tot hij het in zn ster krijgen en er vandoor gaat, dan moet hem duidelijk gemaakt worden dat dat gedrag niet gewenst is. Ik zeg niet dat grondwerk daarna niet kan helpen, maar op zo'n moment moet hij gewoon stoppen. En door hem heel lief te vragen of hij alsjeblieft even wat wou vertragen kom je nergens (figuurlijk dan.. Letterlijk ga je dan alleen maar verder en verder en verder....).
Nou ga ik er niet verder op in, en stel ik voor dat de rest dat ook niet doet. TS zal zelf wel beslissen welk advies voor haar het beste zal werken. Ik geloof persoonlijk ook niet in grondwerk, maar ik zeg niet dat het voor een ander niet kan werken. Nieuw advies kan altijd nog helpen, maar blijven verder neuten over wel of geen grondwerk/ander bit/slofteugel zal niet helpen.
groetjes nog!
daarom adviseer ik eerst grondwerk
Miekemuis_ schreef:BehoorT*
En ja grondwerk moet ook niet verwaarloosd worden, als in longeren, gewoon netjes aan een halster meelopen, kunnen stilstaan, ed.. Maar Moest het paard geen respect voor haar hebben zou het rijden en gewoon wandelen ook niet gaan. Hoe wil je ongewenst gedrag ook veranderen als het niet vertoond wordt?
Bon, ik ga slapen. Ik hoop dat TS haar topic niet moet laten sluiten omdat het een reltopic wordt... Want aan een hoop geruzie of grondwerk/bit/slof nu wél of net niét goed is, heeft ze niks.
Elin: ik zei ook: een knoop in de onderste teugel, die laat je gewoon los om de hals. als hij dan weg is grijp je die teugel en huplaaa! pony stil.
Mossel schreef:Miekemuis_ schreef:BehoorT*
En ja grondwerk moet ook niet verwaarloosd worden, als in longeren, gewoon netjes aan een halster meelopen, kunnen stilstaan, ed.. Maar Moest het paard geen respect voor haar hebben zou het rijden en gewoon wandelen ook niet gaan. Hoe wil je ongewenst gedrag ook veranderen als het niet vertoond wordt?
Bon, ik ga slapen. Ik hoop dat TS haar topic niet moet laten sluiten omdat het een reltopic wordt... Want aan een hoop geruzie of grondwerk/bit/slof nu wél of net niét goed is, heeft ze niks.
Elin: ik zei ook: een knoop in de onderste teugel, die laat je gewoon los om de hals. als hij dan weg is grijp je die teugel en huplaaa! pony stil.
Je kan ook mierenn*uken om een klein spelfoutje![]()
Ik kan absoluut niet met mijn ene paard door 1 deur, maar kan prima op haar weg rijden dus dat zegt helemaal niks.
Enne ze wou er toch een slotje op hebben?

maxxlover schreef:[/quote]Hoezo kan je aleen een leider zijn d.m.v. grondwerk? Ik hoef geen leider te zijn. Je moet een vriend zijn die vertrouwen geeft. Ik heb nog nooit grondwerk gedaan en mijn haflinger doet alles voor mij. Loopt hoog in de dressuur hij springt leuk en buiten rijden is heerlijk. Ik stap er nooit op met een slechte bui omdat ik naar hem toe altijd eerlijk wil blijven en zo blijft hij ook eerlijk naar mij.
"Mossel"]Je zegt het zelf al, slecht gedrag, slecht gedrag corrigeer je alleen maar door een leider voor je pony te zijn ofwel met grondwerk bezig te gaan. Slecht gedrag corrigeer je niet door een hulpteugel aan te hangen of een scherper bit in de mond te stoppen.