Niet reageren op been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Re: Niet reageren op been

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 07:50

Wat je kan doen met rijden is b.v een stukje plastic aan het uit einde van je zweep maken of desnoods een groot stuk, daar mee in de lucht zwiepen en kijken of hij daarvoor vooruit wil,
Ik zou zeker niet de zweep op op zijn lichaam gebruiken , want een zweep is tenslotte geen middel om je paard vooruit te krijgen, dat geld eigenlijk voor je been ook.
Als je het met het zweepje met het pasticje doet en je zithulp daaraan gaat koppelen zal hij op je zit gaan leren reageren, dan kun je je been gaan gebruiken voor de technische oefeningen.
Ik zou helemaal bij de basis beginnen en gebruikt zijn tempo door daar mee te gaan spelen, hij loop langzaam dus probeer nog meet terug te gaan in tempo en vandaar uit weer naar het basis tempo wat hij nu heeft, dan zal hij ook alerter worden, dat kun je gaan uitbouwen.
Bedenk ook wat er gebeurd in een paarden lichaam met jou erop, miss heeft hij gewoon echt moeite jou te dragen en is hij uit balans , dus ga aan de gang met rechtrichten dan word hij voorwaartser in zijn beweging en zal het tempo ook echt hoger worden, maar neem de tijd .
Je zegt ook dat hij moeite heeft met stelling en buiging, dus idd een scheef paard wat spierpijn krijgt als jij te veel wil , ga eerst aan de gang met de stelling en buiging , want als die niet in orde is zal je ook nooit de achterkant dus de motor gaan bereiken.

Trennie

Re: Niet reageren op been

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 08:20

wat bij mijn paard heel goed heeft geholpen is de zweep horizontaal houden en hem een paar kleine tikjes boven op zijn kont geven.
dat hoeft helemaal niet hard.
Er zijn speciale zweepjes in de handel met dit doel waar een contragewichtje aan zit.
Dat maakt dat de zweep horizontaal in je hand ligt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:49

Trennie schreef:
@ Sassol: In deze vraagstelling is dit de enige oplossing. Het paard moet en reageren en voorwaarts gaan. En met reageren dan ook direct reageren. Dit is puur conditioneren en voor conditioneren geldt: juiste timing en consequent zijn.

In deze vraagstelling gaan we uit van een paard wat begrijpt wat drijven is, niet van een groen paard wat deze hulp niet kent.
Het zou fijn zijn dat je je antwoord dan ook onderbouwd met welke oplossingen er dan volgens jou nog meer zijn. Alleen zeggen dat er ook andere oplossingen zijn, heeft geen meerwaarde.

ik heb je andere posts gelezen.
Een paard na een paar passen stil zetten om te belonen dat hij het goed doet is een hele vreemde oplossing.
het paard moet nl lopen en geen zin is geen optie.
de beloning zit hem in het feit dat het paard geen drijvende hulp krijgt op het moment dat hij het goed doet.

En dat bedoel ik met verschillende oplossingen. Geen zin hebben is bij jou geen optie. Bij mij wel. Daarom zorg ik ervoor dat het paard er zin in heeft.

Als je een paard hebt wat niet voorwaarts wilt en slecht aan het been is en je gaat dat paard vragen veel te lopen en daarbij direct op het been te reageren krijg je deze som. 1x been = blijven draven = niet leuk.
Als je datzelfde paard vraagt meteen op het been weg te draven en hoe beter hij reageert, hoe korter hij hoeft te draven krijg je deze som. 1x been = draven = overgang naar halt/stappen = rust = leuk.

Uiteraard blijf je dit niet de hele tijd doen, maar in het begin helpt wel het vermogen van het paard om het sneller op te pikken, er zit namelijk iets voor het paard in.

!Dit geld alleen voor paarden die iha liever lui dan moe zijn. Is jouw paard normaal gesproken wel actief maar met jou er op niet, gaat deze tip niet op.

Daarbij kun je nog beginnen aan de longe als het paard goed op stemhulpen reageert en je been tegelijk gebruiken bij een stemcommando zodat het paard deze 2 leert koppelen.
Je kunt ook voortborduren op de initatieven van het paard (gaat het paard uit zichzelf harder, geef dan been).
Je kunt spelletjes eerst op de grond doen (van pion naar pion, onder een pion liggen snoepjes) en daarna er op.

Nja goed zo zijn er nog wel meer manieren. Maar het hangt af van de persoon icm het paard of dat één van deze methodes werkt. Ik denk dat de manier van geen been, dan een tik bij mij niet goed zou werken. Puur omdat de methode mij niet ligt. Er zullen ook paarden zijn die heel erg reageren op de zweep, waardoor dit geen optie is. Etc. etc.

Hoop dat ik het bij deze een beetje onderbouwt heb?

En dat we uitgingen van een paard wat begrijpt wat drijven is ben ik ook nog niet met je eens. Mijn stelling was namelijk dat het paard het verkeerd aangeleerd heeft, dus dat die wel degelijk moet leren dat hij moet reageren op beendruk.