Dakario schreef:1 van mijn paarden bokt ook verschrikkelijk veel. Zo van die hoge bok in de lucht.
Ik gebruik wel een zweep maar tegelijkertijd hou ik ook de teugels goed vast omdat ze natuurlijk harder bokt na een zweep maar daarna is het direct over en kon ik haar gewoon rustig rijden.
Je moet in een keer 3 keer met zweep slaan dan schieten ze meer vooruit en gaan ze niet bokken. maar je moet wel over dosis lef beschikken. Alleen oppassen dat er niemand in je buurt zit.
Ik rijd op een tuiger, die sterpaard voor de kar is geweest. Hij wist dus niet beter dan dat hij voor de kar zou lopen, en niet onder het zadel (dit moet hij nu wel omdat hij nooit meer voor de kar mag vanwege een blessure waardoor hij geopereerd moest worden). Dit paard maakte bokkesprongen. Hij sprong dus in de lucht (en dan ook echt met 4 benen) en dan bokte hij, en liep daarna weer verder te stieren. Maar hij deed dit uit frustratie omdat hij niet wist wat hij moest doen! Hij was niet anders gewent. Ik heb hem NOOIT geslagen met een zweepje omdat hij dit deed! Hij deed hartstikke zijn best om het WEL goed te doen, en als hij het dan goed deed kreeg hij gwn een klopje. Hij doet dit echter nu niet meer, omdat hij nu weet wat er van hem verwacht word, maar hij is soms ontzettend sloom. En als je hem dat een tikje geeft bokt hij op de zweep. Dan kan hij wél een tik krijgen, maar ook maar 1. En geen 3 achter elkaar, want dan krijg ik ruzie met hem. Dus als een paard uit frustratie of vreugde bokt vind ik niet dat je hem mag slaan. Als hij uit protest of op de zweep bokt, kan je hem gerust een tikje geven, maar niet zo veel achter elkaar. Als jij iets doet wat niet mag, word je ook gecorrigeerd, maar ook maar 1 maal, als het 3 x achter elkaar tegen je word gezegd, heb jij zelf ook zoiets van okee, nu weet ik het wel. En dan zul je er ongetwijfeld ook tegen in gaan.(om als voorbeeld te geven)
)
.