Bokken, Hoe reageren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Re: Bokken, Hoe reageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:33

Dakario schreef:
1 van mijn paarden bokt ook verschrikkelijk veel. Zo van die hoge bok in de lucht.
Ik gebruik wel een zweep maar tegelijkertijd hou ik ook de teugels goed vast omdat ze natuurlijk harder bokt na een zweep maar daarna is het direct over en kon ik haar gewoon rustig rijden.
Je moet in een keer 3 keer met zweep slaan dan schieten ze meer vooruit en gaan ze niet bokken. maar je moet wel over dosis lef beschikken. Alleen oppassen dat er niemand in je buurt zit.

Ik rijd op een tuiger, die sterpaard voor de kar is geweest. Hij wist dus niet beter dan dat hij voor de kar zou lopen, en niet onder het zadel (dit moet hij nu wel omdat hij nooit meer voor de kar mag vanwege een blessure waardoor hij geopereerd moest worden). Dit paard maakte bokkesprongen. Hij sprong dus in de lucht (en dan ook echt met 4 benen) en dan bokte hij, en liep daarna weer verder te stieren. Maar hij deed dit uit frustratie omdat hij niet wist wat hij moest doen! Hij was niet anders gewent. Ik heb hem NOOIT geslagen met een zweepje omdat hij dit deed! Hij deed hartstikke zijn best om het WEL goed te doen, en als hij het dan goed deed kreeg hij gwn een klopje. Hij doet dit echter nu niet meer, omdat hij nu weet wat er van hem verwacht word, maar hij is soms ontzettend sloom. En als je hem dat een tikje geeft bokt hij op de zweep. Dan kan hij wél een tik krijgen, maar ook maar 1. En geen 3 achter elkaar, want dan krijg ik ruzie met hem. Dus als een paard uit frustratie of vreugde bokt vind ik niet dat je hem mag slaan. Als hij uit protest of op de zweep bokt, kan je hem gerust een tikje geven, maar niet zo veel achter elkaar. Als jij iets doet wat niet mag, word je ook gecorrigeerd, maar ook maar 1 maal, als het 3 x achter elkaar tegen je word gezegd, heb jij zelf ook zoiets van okee, nu weet ik het wel. En dan zul je er ongetwijfeld ook tegen in gaan.(om als voorbeeld te geven)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 05:53

Als ze blij zijn laat ik het gewoon gaan, maar als het paard bokt omdat hij/zij boos is en mij eraf wilt hebben krijgt die het terug in een vorm van een tikje. Wegracen stuur ik ze gewoon terug naar de plek waar ze vandaan kwamen en 'herstart' als het ware. Dit doe ik constant opnieuw tot het paard het niet meer doet en dan wordt hij/zij beloont ;)

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:36

als het een gemene bok is , gelijk naar voren gelijk op je been weg laten galoperen en pas weer laten terug komen als jij dat wilt.
en dan gewoon weer beginnen waar je was gebleven.
ik zou dan juist niet de zweep erbij gebruiken

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:22

Tja, plezierige bok of een gemene bok, ik straf het allebij af..
Wat nou als die plezierige bok die jij toelaat later gemeen word? dan geef ik mijn paard liever een tik zodat hij weet dat bokken not done is ;)
Leeftijd maakt bij mij ook niet uit, jong, oud, dik, dun, ze mogen gewoon niet bokken.
Vreugde kunnen ze ook anders eruit brengen, zoals wat harder galoperen oid.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:29

Bij een vreugdebokje reageer ik met lachen. (Ik neem de vreugde namelijk over :+ )
Een bokje uit inbalans (zeker weten dat het dat niet is bij de galop TS?) negeer ik.
Bokken vanuit schrikken/zenuwachtigheid negeer ik ook. (Laat het even gaan en rij daarna door alsof ik niks door had^^)

Bokken uit protest/onbegrip vraag ik me af wat er verkeerd was aan m'n vraagstelling (ik wil namelijk dat mijn paard mee WILT werken, dus als ze bokt uit protest vraag ik me af wat ik verkeerd gedaan heb) en vraag het daarna nog een keer maar dan beter.

Bokken uit gemenigheid zit ik uit en rijd daarna goed voorwaarts. (Als een paard dit overigens doet, vraag ik me sowieso af waarom dat paard me dwars wil zitten? Dan ben ik blijkbaar vervelend voor dat paard)

Ik straf een bok NOOIT af met een tik oid. Paard kan niet praten, maar wel bokken. Ik luister liever dan dat ik mijn paard leer stil te zijn.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:17

AliesMeijer schreef:
AliesMeijer schreef:
Wat bij mij echt geweldig heeft geholpen is om precies op het goede moment aan de binnenteugel te trekken. Is misschien iets minder lief maar zo breng je het paard uit evenwicht en daardoor kúnnen ze niet meer bokken. Voor mijn bijrijpaard was dit echt de perfecte oplossing. Eerst was het iedere keer weer raak: een bokrondje. Nadat ik dit een aantal dagen heb gedaan heeft ze nooit meer gebokt.

Dit lijkt me toch echt een veel betere optie dan slaan hoor :) .
En voorwaarts was in mijn geval juist het probleem, tegen het been. Dit is echt een ideale manier die altijd werkt zolang de ruiter maar goede timing heeft :) .

Ikgebruik bovenstaande met steigeraars, juist niet met bokkers.

_xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:07

Heee.
Ik rijd mijn Pony na een Bok heel erg voorwaarts en rijd veel Figuren.
Vaak rijd hij dan gewoon rustig door.
als hij blijft bokken geef ik wel een Tik.
Daar reageert hij dan wel op.
xxx.

honey97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 18:45

Mijn ponny bokt ook wel eens. Als hij bokt drijf ik hem even flink aan. Maar als ik aan ga galloperen en ik drijf hem aan om in gallop te gaan bokt hij altijd 1 keertje dat doet hij dus altijd das gwn een vreugde bokje en daar hoef je je paard neit voor te straffen. Je hebt paarden die bokken omdat je eraf willen hebben en paarden die bokken omdat ze het gwn leuk vinden.

xx

lisjelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 18:49

ik ben nogal van het natuurlijk paardrijden zonder bit enzo
mijn pony trapte eerst altijd naar me maar ik ben toen met de zweep gaan slaan maar daar werd het alleen maar erger door.
ik ben toen heel veel gaan oefenen met de natural horsemanship manier en daar ging het veel beter mee miss een goed ideetje en paardjes vinden dat over het algemeen ook heel leuk(: