Pony heeft tong uit zijn mond

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_Peters

Re: Pony heeft tong uit zijn mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:47

Op www.jrsport.nl kun je trouwens onder merken-sprenger een solution center vinden waarin je advies krijgt per type probleem.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 15:59

joyfotuna: ik start wedstrijden, en het is daar niet toegestaan dat je pony z'n tong uit de mond heeft, daarom wil ik het graag oplossen.
Kim_peters: bedankt voor de links! :)
Edit: helaas geen ruitersportzaken in de buurt die ze uitlenen...

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:31

Het kan ook gewoon een gewoonte zijn gewonnen van het paard? Ik denk dat verschillende bitten uitproberen eigenlijk geen zin heeft..

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:35

Bijna altijd komt tong uitsteken voort uit scheve aanleuning.
Is hij op 1 teugel sterker dan op de andere?

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 16:38

AngelSpirit schreef:
Het kan ook gewoon een gewoonte zijn gewonnen van het paard? Ik denk dat verschillende bitten uitproberen eigenlijk geen zin heeft..

Lezen is ook een kunst ;)

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 16:38

elibeest schreef:
Bijna altijd komt tong uitsteken voort uit scheve aanleuning.
Is hij op 1 teugel sterker dan op de andere?

dit klopt wel, en zoals ik al zei probeer ik hem op de kant dat hij sterker is zo licht mogelijk te rijden, en hem wat meer in te buigen zodat hij hopelijk wat losser word.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:40

emjam schreef:
AngelSpirit schreef:

Lezen is ook een kunst ;)

En dank je wel.. >;)

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:41

begin dan te werken met gelijke teugeldruk.
dus de teugel waar hij zwaarder op is lichter maken en die waar hij minder contact op neemt wat zwaarder maken. Zoveel totdat je gelijke teugeldruk hebt, dus dat ze gelijk voelen. Als hij daarbij met zijn hoofd naar links of rechts loopt is niet erg, dat zal na verloop van tijd minder worden. Let er op dat je de wendingen op 2 teugels rijdt, met lichte buitenstelling.
Neem eens contact op met een instructeur bij jou in de buurt die iets meer weet van het specifieke rechtrichten van het paard, ik weet zeker dat die je een heel eind op weg kunnen helpen.
succes!

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:47

Ik lees even mee. Die van mij steekt de laatste tijd ook zijn tong uit terwijl we nu een stuk beter rijden. Moet zeggen dat ik af en toe
@elibeest vind jou tips wel heel handig om mee te nemen.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:53

@MaNdiii: dank je, maar goede begeleiding is wel belangrijk hoor. Waarschijnlijk zal dit paardje ook als je probeert een echte rechte lijn te rijden afwijken naar links of rechts. Wij werken een paard dat zich niet recht (vertikaal recht) houdt op een rechte lijn nog niet op de volte, dus soms moet je echt een paar stapjes terug.

LoveaHaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:57

een paard op de manege waar ik met mijn verzorgpony reed heeft ook de tong uit zijn mond hangen maar overal in de wei enz en de eigenaar zegt maakt niet uit maar dat paard eet moeilijk drinkt heel veel en is mager weet iemand wat het is en voor de eigenaar van dit topic ik denk dat het aan de rug ligt mis kan je de rug laten nakijken???

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 18:22

Hij is een keer nagekeken door een giropraktor, en het zadel past ook.
hij drukt zijn rug ook niet weg. Het lijkt me niet dat het daardoor komt..

Wss komt het dus doordat hij last had van zijn mond, maar hij is naar de tandarts geweest end ie heeft dat verholpen, alleen nu is het een gewoonte geworden.

LoveaHaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:03

oo oke en weet iemand een probleem op mijn vraag miss anders maak ik eigen onderwerp!!! maakt niet uit hoor het is maar een vraag staat boven de reactie van emjam

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:25

Hm, dus het zadel ligt al goed.
Ik vind het lastig, succes gewenst
Kan je niet verder helpen

2164099

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:46

Je geeft het antwoord eigenlijk zelf al; hij doet het minder als ik hem heel licht rij. Sjorren met andere bitten heeft naar mijn mening totaal geen zin. Dit is (dus waarschijnlijk) een pure aanleuningsfout. Heb je les? Het kan zijn dat ik erover heen gelezen heb maar ik zou als ik jou was de wedstrijden even uit je hoofd zetten en een goede (of andere) instructeur zoeken die je vanaf de basis weer gaat helpen.

Ik ken een meid die 2jaar heeft lopen sukkelen met haar paard (stak ook zijn tong uit tijdens het rijden). Ze heeft alles geprobeerd; van bitloos (incl les van een natural) verschillende bitten etc. Toen is ze geswitcht naar een andere instructrice die helemaal terug is gegaan naar de beginselen van het rijden. En in 2/3 maanden loopt het paard nu met zijn mond dicht in een mooie aanleuning.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:20

Weet je ook op welke momenten hij de tong naar binnen of naar buiten doet? Wat voel je dan in je hand, is hij dan nog steeds recht onder je, is de druk op beide teugels gelijk?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:23

Een lage neusriem proberen.

Frankjj20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 01:29

riem

LoveaHaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:09

heey ik zag op je pro dat je wedstrijden reed enz en op de foto's heeft hij geen tong naar buiten en hij heeft al een lage neusriem hoe kan dat????

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:20

ToikaCapries schreef:
heey ik zag op je pro dat je wedstrijden reed enz en op de foto's heeft hij geen tong naar buiten en hij heeft al een lage neusriem hoe kan dat????

Waar zie jij een lage neusriem?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:40

emjam schreef:
Komen weer heel veel reacties over bitloos, dit is even juist niet waar ik naar vraag.
Ik weet dat het er is, en ik rijd ook wel is bitloos.
Ik probeer hem al zo licht mogelijk te rijden, en het is inderdaad een gewoonte van hem geworden.
Mijn vraag is alleen maar: is er nog een bit die ik kan proberen die voor hem fijner in de mond ligt.

Dus je rijdt wel eens zonder bit...
Steekt hij zonder bit ook zijn tong uit?

qsshorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 23:16

tong uit de mond is na uitgesloten te hebben dat hij ergens last van heeft een rijtechnisch probleem, waarbij het paard de druk van zijn lagen af wil halen. Dit is niet snel opgelost en moeilijk af te leren als hij er een gewoonte van heeft gemaakt. teveel wisselen met bitjes maakt het eerder erger dan beter. goed vanuit je been laag en rond rijden en de kant waar hij zijn tong uitsteekt goed loswerken en vooral goede instructie zoeken als je er zelf niet uitkomt. als je meer vragen hebt stuur me dan maar een pb, ik heb een africhtingsstal en doe ook gedragscorrectie. succes!

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 08:01

Ik heb nu een bitje gevonden waar hij heel fijn op loopt, en zijn tong komt er ook niet meer uit.

Joanne_Bodhi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:10

Ik ken een ruiter die een klein stoffen zakje aan het bit heeft en doet daar de tong van haar pony in,
het zag er debiel uit (om in te doen) maar toen ze ging rijden heb ik geen tong gezien xD

Nouja ik wens je succes met het rijden met je nieuwe bit :)

LoveaHaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:18

kohtje schreef:
ToikaCapries schreef:

Waar zie jij een lage neusriem?

ik bedoel sperriem sorry op de foto's op haar pro (eigenaar topic)